Voi himskatti, nyt kun menin syömään täysjyvä vaalean leivän

• Viestiketjun aloittaja harmistunut odottaja
  • Ensimmäinen viesti
nixx
Leipä on pahin verensokerin nostattaja monella, pahempi kuin puhdas sokeri. Eikä tarvitse syödä kuin lintu, otat vaan vähähiilarista apetta reippaasti. Rasva on neutraali verensokerille, eli sitä voit syödä kohtuudella tai vähän enemmänkin huoletta.

yks lapseton harmaana
No minusta sä oot ainakin yrittänyt syödä terveellisesti, ja jos käy niin että sokerit on siitä huolimatta usein koholla, niin on kai se parempi että terkkari tietää sen ja osaa arvioida tarviiko antaa esim. insuliinia lisänä. Siinä ei oo minusta järkeä että syöt nyt niin kevyesti että et pysty samaan koko loppuraskauden. Sun pitää syödä nyt sen verran kun uskot pärjääväs loppuraskaudenkin, jos huijaat niin siitä kärsii loppujen lopuksi vain sinä ja vauva.

alkuperäinen
yks lapseton. Pitää syödä sitten enemmän kasviksia, kuin pastaa ja perunaa ja leipää. Vaikka söisinkin enemmän, kun nämä mittaukset ovat ohitse. Ei kasvisten syönti ole haitallista.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059890:
yks lapseton, mutta terkkarikin kehoitti katsomaan mitä syö.

Eilen söin siis näin;
ap: näkkäri kurkulla
lounas: 1 peruna, karjalanpaistia, porkkanaa
vp: 2 näkkäriä, juustosiivuja (edam)
iltaruoka: 2 dl juusto-kasviskeittoa, coctailpiirakoita 4 kpl, 1 dl valmista mansikkakiisseliä
iltapala: 1 dl helmivelliä, 1 porkkana
Sä oot ihan hukassa tän homman kanssa. Saitko sä ne dieettiohjeet ja olet lukenut niitä? Sun olis pitänyt syödä esim:
Ap: puuroa 2dl tai 1dl puuroa ja leipä kasviksilla, kurkkua, tomaattia, salaatinlehti. 2dl maitotuotteita, itsellä tosin riittää 0.5dl puuron kanssa. Hedelmä aamupalalla tai välipalallla lounasta ennen. Ettei ehdi se nälkä tulemaan.
Lounas: ok, mutta lisäksi salaaattia ja vähähiilarisia kasviksia. Porkkana ja peruna on pelkkää hiilaria.
Vp: lisäksi hedelmä ja kasviksia eli vaikka leivän päälle kurkkua, tomaattia, paprikaa ja yks näkkäri riittää.
Iltaruoka: keitto ok, ei tod. Piirakoita mut jos on pakko niin YKSI PUOLIKAS, ei missään tapauksessa neljää. Eikä mitään valmiskiisseleitä vaan itse tehtyä vähäsokerista. Tai ihan vaan hedelmä. Kaksi ruisleipää kasvistäytteillä.
Iltapa: ei hiilareita niinku velliä tai porkkanaa vaan proteiinia, kuten jugurttia.

Nyt olet saanut paljon apuja, ota ne vastaan ja ajattele sen vauvan parasta!

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059935:
nixx, syön enemmän terveellistä ruokaa näin päivällä, kun ei ole mittauksia ja vähemmän aamulla + päivällä, kun on nuo mittaukset.
Äläkä huijaa mittauksissa. Jos hommaa tuntuu ylivoimaiselta niin rupea insuliinille. Tosin 18% insuliinivauvoista on ylisuuria, mutta itse otat riskin.

alkuperäinen
En viitsi aamulla syödä kuin yhden näkkärin, ettei ne verensokeriarvot kanssa tunnin päästä ole pilvissä. Ja lisäksi kun ei minulla aamulla ruoka muutenkaan maita.

Ja pienen annoksen sokerikiisseliä söin siksi, ettei tule "haamuinen" olotila. Olen aina tottunut esim; lasin tuoremehua juomaan, että saan päivän sokerit siitä. Muuten tulee ikävä olotila.

Fögög
No minusta sä oot ainakin yrittänyt syödä terveellisesti, ja jos käy niin että sokerit on siitä huolimatta usein koholla, niin on kai se parempi että terkkari tietää sen ja osaa arvioida tarviiko antaa esim. insuliinia lisänä. Siinä ei oo minusta järkeä että syöt nyt niin kevyesti että et pysty samaan koko loppuraskauden. Sun pitää syödä nyt sen verran kun uskot pärjääväs loppuraskaudenkin, jos huijaat niin siitä kärsii loppujen lopuksi vain sinä ja vauva.
Eivän toi nyt ole terveellistä nähnytkään.... Ellei normiruoka ole pelkkiä kalapuikkoja, ranskiksia ja hamppareita.

alkuperäinen
föffföö, kyllä teen taviskotiruokaa sellaisen 2-3 päivän satsin. Perheen lempiruokia ovat mm; muussi ja lihapullat, makaronilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike, keitot jne jne

Mulla kaikkein pahin oli ruisleipä, vehnäpulla tai sokerimehukaan ei nostanut läheskään niin pahasti sokereita. Samoin myslit ja kaurapuuro.

Se, millä nälän saa usein tehokkaimmin pois nostamatta sokereita, on partaäijäjogurtti vaikkapa marjoilla, pähkinät ja avokado, sekä juustot.

alkuperäinen
Kotilohari, miltä tuo partaäijäjogu oikein maistuu? onko suht' siedettävän makuista? en ole koskaan "uskaltanut" sitä ostaa, kun olen tuuminut, että jos se ei maistukaan hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28060063:
Kotilohari, miltä tuo partaäijäjogu oikein maistuu? onko suht' siedettävän makuista? en ole koskaan "uskaltanut" sitä ostaa, kun olen tuuminut, että jos se ei maistukaan hyvältä.
Melko kermasta :D
Kyllä se marjojen kaa menee... Nälkää se pitää hyvin. Etenkin alun nälkäkuurin jälkeen sitä mätti ihan mielellään kun sai syödä mahansa täyteen. Samoin pähkinät (rainbow-coctailpussi on mun mielestä paras hinta-laatu-suhteeltaan)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059818:
Mitä sitten söisin jos en voisi perunaa tai pastaa syödä? Jotain salaattiako pitäisi syödä pelkästään?
Itse syön perunaa, pastaa ja riisiä todella harvoin. Lisäkkeitä syön silti lihan ja kalan kanssa ihan normaalisti. Lautaselle päätyy esim. porkkanaa, palsternakkaa, kaaleja, parsaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa, punajuurta, vähän bataattiakin ja paprikaa. Vaihtoehtoja raaka-aineiksi on toki muitakin, mielikuvitus vain rajana. Mainitusita saa jo monipuolisesti, omia suosikkeja on uunissa paahdetut juureskuutiot ja kesäkurpitsa. Kasviswokki sopii myös monien ruokien lisääkkeeksi ja lihaa/kalaa/äyriäisiä lisäämällä siitä saa aterian.

Lisäksi tietenkin salaattia, senkin raaka-aineita voi vaihdella monipuolisesti. Itse pyrin sisällyttämään salaattiin jotain rapeaa ja jotain pehmeää, jotan makeaa, jotain raikasta ja jotain hapanta. Hapan tulee yleensä viinietikkatilkasta, jota käytän kastikkeena laadukkaan kasviöljyn kera. Nälkä lähtee ja kylläisyys pysyy kauan. Välipaloilla syön jotain tuoretta (hedelmää, porkkanaa tms), marjoja tai palan juureen tehtyä täysruisleipää. Hieman kuivahtanut jälkiuunileipä on tuoretta ruisleipää vatsaystävällisempi.

MInä-
En ymmärrä tota, miks niitä viljoja on pakko vetää? Viljat = sokeri sun elimistölle.

Etkö voisi syödä vaikka munakasta ja kasviksia aamiaiseksi? Ja vaikka kanankoiven, kasviksia ja salaattia lounaalla, jne? Ei kai joka ruuassa tarvi olla perunaa, pastaa ja viljoja?

• Tykkää
Reactions: macy gray
Raskausdiabeetikko
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059890:
yks lapseton, mutta terkkarikin kehoitti katsomaan mitä syö.

Eilen söin siis näin;
ap: näkkäri kurkulla
lounas: 1 peruna, karjalanpaistia, porkkanaa
vp: 2 näkkäriä, juustosiivuja (edam)
iltaruoka: 2 dl juusto-kasviskeittoa, coctailpiirakoita 4 kpl, 1 dl valmista mansikkakiisseliä
iltapala: 1 dl helmivelliä, 1 porkkana
Itse en syö juuri koskaan perunaa, vaaleaa pastaa, valkoista leipää tai riisiä. Silti on raskausdiabetes ja verensokerit nousee todella helposti.

Et voi huijata itseäsi niin että syöt miten sattuu silloin kun et mittaa verensokeria! Ymmärtääkö miten vakavia vaikutukset ovat vauvalle jos verensokerisi nousevat jatkuvasti yli rajojen ja muutenkin nousua ja laskua pitkin päivää?!

Ateria, jossa hyvien hiilihydraattien ja proteiinien tasapaino on hyvä, tulisi nauttia kolmen tunnin välein. Näin pystyy NÄLKÄ ja ne verensokerit tasaisena. Eli syöt 3 tunnin välein! Yhdessä ateriassa saa olla max 40g hiilihydraatteja ja jo yksi vaalea leipä voi olla jopa yli!

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28060017:
föffföö, kyllä teen taviskotiruokaa sellaisen 2-3 päivän satsin. Perheen lempiruokia ovat mm; muussi ja lihapullat, makaronilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike, keitot jne jne
Muusissa ja spaghetissa on järjettömästi hiilareita!!!

Diabetes
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28060006:
En viitsi aamulla syödä kuin yhden näkkärin, ettei ne verensokeriarvot kanssa tunnin päästä ole pilvissä. Ja lisäksi kun ei minulla aamulla ruoka muutenkaan maita.

Ja pienen annoksen sokerikiisseliä söin siksi, ettei tule "haamuinen" olotila. Olen aina tottunut esim; lasin tuoremehua juomaan, että saan päivän sokerit siitä.

Muuten tulee ikävä olotila.
Tuoremehua saa juoda kohtuudella, se on parempi kuin sokeyikiisseli!!!

"Vieras"
Sun pitää ap syödä enemmän ja proteiinipitoista ruokaa: raejuustoa, juustoa, lohta ja juu se on suositeltavaa raskausaikana, rahkaa ja siihen ei sokeria vaan vaikka marjoja tai hedelmäpilttiä tai marjapilttiä. Leipää tosi vähän ja sellaista ruisleipää, jossa ei ole vehnäjauhoja! Kannattaa tutkia tuotepakettien hiilihydraattipitoisuudet. Aterian hiilihydraattimäärä ei sa ylittää 40g! Ateriaväli on hyvä pitää siinä 3 tunnissa niin ei tule kova nälkä välissä!

"eee"
Sä oot ap ihan pihalla. Mikset syö proteiinia yhtään?! Leipää, näkkäriä ja hiilareita vaan hiilareitten päälle...
Vaihda noi näkkärit ja leivät maitorahkaan ja raejuustoon. Ei vaivaa enää nälkäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28060006:

Ja pienen annoksen sokerikiisseliä söin siksi, ettei tule "haamuinen" olotila. Olen aina tottunut esim; lasin tuoremehua juomaan, että saan päivän sokerit siitä. Muuten tulee ikävä olotila.
Kannattaisi se mehu jättää väliin ja syödä kunnollinen aamiainen. Sillä lähtee aamu käyntiin paljon paremmin kuin sokerin voimin. Mehu pompauttaa verensokerin ylös, mutta yhtä nopeasti se tipahtaakin ja siitä se haamuinen olo helposti tulee. Juo mieluummin aamiaisen yhteydessä kupillinen hyvää teetä tai kahvia ilman sokeria, niin piristyt.

Mullekaan ei aamupala yleensä maistu. Syön salaattia ja kananmunaa, pari hapankorppua (päällä oivariinia, pari siivua hyvää leikkelettä ja runsaasti vihanneksia) tai kasviswokkia kinkulla tms. Runsaasti kasviksia sisältävä aamiainen maistuu paremmin ja siitä saan myös monipuolisesti ravinteita. Aamu lähtee hyvin käyntiin ja jaksan lounaaseen asti. Jos syön aamiaisella likaa hiilareita tai määrällisesti liian vähän, on pian valtava sokerihimo ja voimat hyytyy jo ennen lounasaikaa.

On hyvä syödä aamiaisella kunnolla, lounaalla ja päivällisellä monipuolinen ateria ja lisäksi useita pieniä terveellisiä välipaloja. Sopivat ruokailuvälit on esim. näin:
Aamiainen klo 7.00
Välipala klo 9.00
Lounas klo 11.00-11.30
Välipala klo 14.00
päivällinen klo 16.30-17.00
Iltapala klo 19.00-20.00

Annoskokoja säätelemällä ja valitsemalla sisällön järkevästi saat pidettyä verensokerit tasaisina, nälän poissa ja painon hallinnassa.

*Muoks* Itse en tällä hetkellä syö aamupalan ja lounaan välissä välipalaa, koska syön aamiaisen vasta klo8-9. Töissä käydessä rytmi on erilainen ja silloin tarvitsen pienen välipalan.

Viimeksi muokattu:
..
[QUOTE="Janttu";28059838]Täysjyvä spagetti pieni annos parempi kun pelkkä peruna. Keittoihin sitten enempi juureksia perunan tilalle. Näkkäri ei täytä juuri lainkaan aivan turhaa ruokaa eli sen tilalle täysjyvä ruisleipää.[/QUOTE]

Miten täysjyväruisnäkkäri on turhaa ruokaa ja täysjyväruisleipä taas hyvää?

Yhteistyössä