Voi eiii!! yökyökyök!! Apua!! Mä en kestä!! :x Kihomadot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuolen... :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuolen... :(

Vieras
Löysi omasta perseestäni viimeyönä kihomatoja!!
Muilla perheenjäsenillä ei ole ollut (kai) oireita.
Mä olen viikolla 5+jotain raskaana. Vedettiin tänä aamuna koko perhe pyrvinkuuri, minä ja mies 6kpl, tyttö 2 ja poika 1 tabletin.
Mitä hittoa tässä nyt pitää sitten tehdä, muuta kun huomenna vaihtaa lakanat?
Mua oksettaa aivan mielettömästi ja tuntuu, että sekoan ihan just.
Mä en voi elää sen asian kanssa, että mussa auu jotain hemmetin matoja!!
Kuvottavaa!!
Ja sitten vielä, että mitä jos niitä matoja menee emättimeen? Kun tuntuu ainakin, että sielläkin sitä luikertelevaa kutinaa oli viimeyönä. Eihän se pyrvin sinne auta? Voiko ne madot aiheuttaa sikiölle jotakin? Eiväthän pääse kohtuun? Mä oon ihan paniikissa ja sekava. Olen muutenkin ihan sairaan neuroottinen kaikista pikkuötököistä tms. :'(

Vertaistukea kaipailen ja neuvoja!
Kiitos.

Relaa, relaa, relaa! Kihomadot ovat yleisiä ja täääääyyyyysiiiiin harmittomia, kutinaa lukuunottamatta. Nyt otat sellaisen oikein paperille eteesi ja alat tutkia sitä. Ja mieti miten hienon ekologisen lokeron sellainen otus on löytänyt! Ja onnistuu elämään vieläpä mitenkään vaarantamatta kantajaansa! Se on hieno saavutus se!

Et taida olla mikään biologiafani? Suosittelen kyllä kokemusmaailman laajentamista lierojen, matojen ja toukkien suuntaan noin niinkuin yleisestikin. Ne ovat upeita eliöitä, ja valtavan tärkeitä. Minulla on lierokomposti tiskipöydällä, ja siinä asustavat meidän perheen ahkerimmat jäsenet :D ;)

ei emättimessä ole niille mitään ravintoa, mitä ne siellä teksi...
vaihda lakanat jo tänään!

ajattele, kehitysmaissa KAIKILLA lapsilla on erilaisia matoja, kihomadot niiden joukossa todella pieni vaiva...

pirre, miten iso astia sulla on lieroille. olen itsekin harkinnut lierokompostia, mutta onko 100l akvaario liian suuri (ainakin mun tiskipöydälle). meillä 3 hengen talous ja arkisin syödään kotona vain illalla.

Tästähän muuten oli tutkimus vähän aikaa sitten, että ihmisloisten häviäminen saattaa olla tärkeä syy allergioiden lisääntymiseen - ei niinkään bakteerien väheneminen. Joten jos oikein positiivisesti haluat ajatella, niin ehkäpä tämä loistartunta vähentää lastesi allergiatodennäköisyyttä :)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
pirre, miten iso astia sulla on lieroille. olen itsekin harkinnut lierokompostia, mutta onko 100l akvaario liian suuri (ainakin mun tiskipöydälle). meillä 3 hengen talous ja arkisin syödään kotona vain illalla.
Mulla on vielä toistaiseksi tosi pieni. Projekti on aika aluillaan, lierot eivät ole lisääntyneet vielä tarpeeksi että meidän parin aikuisen plus vauvan talousjätteet kaikki menisivät.

Mä luulen että tuo akvaario ei olisi liioittelua, sehän vaan täyttyy sitten hitaammin. Mutta niitä lierojahan pitäisi olla suunnilleen saman verran kuin mitä päivittäin tulee jätettä (tai siihen suuntaan) joten kestää ennen kuin ainakaan meikäläiselle sitä lierokompostimassaa tulee niin että tarvitsisi noin ison astian.

Googlaamalla löytyy viisaampien ohjeita ;) Lykkyä tykö!

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
siis kertokaa mikä ihme on lierokomposti tiskipöydällä??? :x
Vaikkapa http://netti.nic.fi/~tapioo/matokomposti.htm kertoo vähän enemmän. Eli kyseessä on komposti jossa hajotuksesta vastaavat kompostilierot, ja astia pitää säilyttää lämpimässä jotta lierot säilyvät hengissä joten yleensä ihmisillä on se esimerkiksi keittiön nurkassa :)

Yhteistyössä