Mä en kestä, mä oon pakkotutustunut friikkiin ja se pilaa kaiken. :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehimiini harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttö: Moi, mä oisin lähdössä kattelemaan uusia välineitä harrastusta varten, lähetkö mukaan?
Minä: olin just menossa laittamaan poikaa päiväunille

Kyllä minäkin "tyttönä" tästä päättelisin, että ongelma on että lasta ollaan laittamassa päiväunille ja yrittäisin sitten ehdottaa jotain jolla ongelma ratkeaisi (-> "mennäänkö päiväunien jälkeen, sekin sopii minulle hyvin").

En näkisi tarpeelliseksi sanoa ilkeästi (vielä) enkä alentuvasti tyyliin "voisithan yrittää etsiä sopivampia kavereita" tms. Mutta tuo puhelinesimerkkisi oli semmosta roikottamista. Jos et halua mennä, sano, että et halua mennä, älä anna ymmärtää että haluaisit kyllä, mutta kun on päiväuniaika tms.

Kyllä minäkin "tyttönä" tästä päättelisin, että ongelma on että lasta ollaan laittamassa päiväunille ja yrittäisin sitten ehdottaa jotain jolla ongelma ratkeaisi (-> "mennäänkö päiväunien jälkeen, sekin sopii minulle hyvin").

En näkisi tarpeelliseksi sanoa ilkeästi (vielä) enkä alentuvasti tyyliin "voisithan yrittää etsiä sopivampia kavereita" tms. Mutta tuo puhelinesimerkkisi oli semmosta roikottamista. Jos et halua mennä, sano, että et halua mennä, älä anna ymmärtää että haluaisit kyllä, mutta kun on päiväuniaika tms.

Niin. No tuo oli vähän huono esimerkki kun en ois halunnut kertoa tätä meidän yhteistä harrastusta ettei mene liian tunnistettavaksi. En siis ole sanonut hänelle juuri tuota päiväunitekosyytä, se oli vaan eka mitä mä keksin yleispäteväksi esimerkiksi.

Mutta siis tuo tyttö kuuli että meille on tulossa tällä viikolla akvaario, ja nyt hän haluis juosta kaikki pääkaupunkiseudun kalakaupat mun kanssa läpi, eikä se halvatun akvaario edes ole vielä meillä. Mä olen sanonut jo monta kertaa etten halua ostaa sinne mitään etukäteen, meillä on huonohko rahatilanne ja muutenkaan niitä kaloja ei voi roikottaa muovipussissa siihen asti että se akvaario on täällä. Mä olen myös sanonut sen ettei meillä ole nyt rahaa, ja että ehkä ensi kuussa aikaisintaan alan ostamaan sinne täytettä. Tää tyttö on myös tunkenut mulle jo läjän omia akvaariotavaroita ja kirjoja, jotka mä haluan palauttaa ennen kuin alan sanomaan välejä poikki, en halua että hän alkaa niistä ainakaan riehumaan. Mitään en ole siis hältä pyytänyt, edes lainaksi, mutta ilmeisesti hän koittaa jollain tasolla lahjoa mua kaverikseen tai jotain... :(

Tässä ketjussa on nyt laitettu monta hyvä ehdotusta tekstiviestin sisällöksi, ehkä mä vaan sitten teen niin että laitan hälle viestiä, vaikka se väärältä tuntuukin. Mä kuitenkin tiedän että musta ei ole ainakaan kasvotusten käymään tollaista keskustelua, mä annan heti periksi jos vängätään vastaan.

Siis ei tietenkään mulle ole kynnyskysymys tässä nyt se, että hänellä ei ole muita ystäviä, eihän mullakaan aluksi ollut. Mutta mä en kestä tollaista että soitetaan monta kertaa päivässä eikä uskota että en aio nyt lähteä mihinkään. Ja muutenkin kun en ole yhtään samalla aaltopituudella hänen kanssaan.

Tässä yksi ihan vaan esimerkkipuhelu mitä joudun käymään monta kertaa päivässä:

"ring-ring, puhelin soi"
Minä: Moi.
Tyttö: Moi, mä oisin lähdössä kattelemaan uusia välineitä harrastusta varten, lähetkö mukaan?
Tyttö: Eikö hän vois mennä vähän myöhemmin?
Minä: ei kun hän nukkuu joka päivä samaan aikaan, päivä menee pilalle jos venyy.
Tyttö: Jos hän nukkuis autossa?
Minä: ei tuo poika ikinä nuku autossa kun ei malta.
Tyttö: Entä jos hän ei nukkuis tänään päiväunia?
Minä: Se ei kyllä käy, katotaan joku toinen kerta (joo tiedän et on tyhmää sanoa noin, mutta en pääse hänestä eroon puhelimessa muuten)
Tyttö: no monelta poika herää, jos mennään silloin?
Minä: Meillä on iltapäivällä menoa, katotaan oikeesti joku toinen päivä.
Tyttö, okei... (sitten hän jää roikkumaan linjan toiseen päähän, muttei suostu lopettamaan puhelua)

Ja sitten se soittaa samanlaisen puhelun parin tunnin päästä uudestaan...

Minä vastaisin ensimmäiseen kysymykseen, että en lähde, ei kiinnosta.

"ring-ring, puhelin soi"
Tyttö: Eikö hän vois mennä vähän myöhemmin?
Minä: ei kun hän nukkuu joka päivä samaan aikaan, päivä menee pilalle jos venyy.
Tyttö: Jos hän nukkuis autossa?
Minä: ei tuo poika ikinä nuku autossa kun ei malta.
Tyttö: Entä jos hän ei nukkuis tänään päiväunia?
Minä: Se ei kyllä käy, katotaan joku toinen kerta (joo tiedän et on tyhmää sanoa noin, mutta en pääse hänestä eroon puhelimessa muuten)
Tyttö: no monelta poika herää, jos mennään silloin?
Minä: Meillä on iltapäivällä menoa, katotaan oikeesti joku toinen päivä.
Tyttö, okei... (sitten hän jää roikkumaan linjan toiseen päähän, muttei suostu lopettamaan puhelua)

Mä lainaan nyt itteäni ja kirjotan udelleen ton esimerkkipuhelun nyt kun kerran jo kerroin sen oikean piinauksen aiheen. En siis ole oikeasti käyttänyt tota pojan päiväuniaikaa tekosyynä.

"ring-ring, puhelin soi"
Tyttö: Moi oon lähdössä paikkoinin x, y ja z ostamaan akvaariotarvikkeita ja kaloja, tuutko mukaan?
Minä: Meille ei oo vieläkään tullut se akvaario, en tiedä milloin tulee kun piti tulla jo monta päivää sitten.
Tyttö: No lhtisit kattelemaan, ja voithan sä ostaa sinne jotain sisustusta vaikka jo valmiiks.
Minä: En mä halua ostaa mitään ennen kuin näen sen akvaarion ja tiedän mitä sinne mahtuu.
Tyttö: No jos tuut sitten vaan kattelemaan kaloja?
Minä: Miks, enkö mä voi kattoa niitä tosta kirjasta?
Tyttö: No onhan se nyt ihan eri asia nähdä ne elävänä kuin kuvasta.
Minä: Joo mutta en mä silti, meille on tulossa vieraitakin iltapäivällä (tms.)
Tyttö: Okei, no millanen päivä sulla on huomenna?
Minä: En tiedä, katotaan sitä sitten, mutta mä en halua ostaamitään ennen kuin se akvaario on täällä.
Tyttö: okei... (ja sitten se jää sinne puhelimeen roikkumaan, joko ei puhu mitään, tai sitten suunnittelee mitä kaloja MINÄ osta MEIDÄN akvaarioon.)

Ja ihan oikeasti mua melkein pelottaa miten maaninen se on ton akvaarioharrastuksen suhteen. Ne on vaan kaloja. Jos hän hoitas lastaan samalla innolla niin voisin ymmärtää, mutta kalat... :O

Kyllä sun täytyy nyt vaan vähän suorempaan pystyä sanomaan, kun ei se ymmärrä. Ikäväähän se on suoraan sanoa, ettei haluaisi olla tekemisissä, mutta muuten sä roikotat sitä iät ja ajat mukanas, etkä pääse eroon. Mitä jos oot muutaman päivän vastaamatta sen yhteydenottoihin, ja sitten kun se ihmettelee, mikset vastaa, niin laita sitten fiksusti muotoiltu viesti, että et halua loukata, muttet ole kiinnostunut nyt kaveeraamaan hänen kanssaan.

Joku taisi jo todetakin, että laastarin voi irroittaa nopeasti kertarykäisyllä tai hitaasti hivuttaen.

Se, kumman tavan ap valitset, on vain sinusta itsestäsi kiinni. Vai valitsetko sen, että laastari on ja pysyy sinussa ikuisesti?

Mulla oli venäläinen ystävätär muutama vuosi sitten kun oltiin samaan aikaan hoitovapaalla, soitteli heti aamusta, jos en vastannut tuli monta viestiä perään, suihkussa ollessani saattoi soittaa 5 kertaa pesäkkäin. Aina tule kahville, tule kylään, tule istumaan. Ikinä ei halunnut puistoon tai uimaan tai muuhuunkaan vastaavaan aktiviteettiin.

Kiltteyttävi sit istuin niiden keittiössä joku 8 kuukautta ja kuuntelin juoruja ja valheita meidän yhteisestä tutusta. Mun alkoi yöunetkin mennä ja välttelin kauppaan menoa viimeiseen asti, pälyilin ympärilleni kun liikuin ulkona etten törmäisi tähän naiseen. Yhtenä perjantai-iltana otin rohkaisu ryypyn (YHDEN :D) ja soitin että haluain ottaa vähän hajurakoa suhun ja pitää yhteyttä muihinkin kavereihin. Muutaman sekoboltsi textarin sain perään ja mut haukkui tutuille mut nyt kolme vuotta myöhemmin ei enää edes tervehditä kadulla. Ja oon onnellinen et pääsin hänestä eroon, samoin on tehnyt yhteiset tutut...

Joku taisi jo todetakin, että laastarin voi irroittaa nopeasti kertarykäisyllä tai hitaasti hivuttaen.

Se, kumman tavan ap valitset, on vain sinusta itsestäsi kiinni. Vai valitsetko sen, että laastari on ja pysyy sinussa ikuisesti?

Eiiii, ei ainakaan sitä jälkimmäistä. :D Älkää olko kovin ikäviä mun ongelmaani kohtaan, sanoinhan jo että tää on mullekin vaikeeta kun oon sosiaalis-vammanen. Kun toisaalta haluisin vaan eroon koko tyypistä, mutta toisaalta en haluis loukata, ja itse olen vielä niin yliherkkä tollaselle, että jos mulle joku sanois että "en tykkää susta, mee pois" niin mä pahoittaisin mieleni vaikka toi sama asia ilmaistais mulle kuinka lempeästi. Mutta kuten joku tuolla jo sanoikin, ton oloinen tyyppi on varmaan jo tottunut niihin pakkeihin...

Ehkä mä nyt vaan nielen periaatteeni ja laitan sille viestin? Mutta vasta kun olen palauttanut ne hänen väkisin mulle änkemänsä tavarat.

Huomautan, etten ole vielä lukenut toisten kommentteja.
Melkoisen kiviriipan sait vaivoiksesi. Minä olisin myös voinut rupatella naisen kanssa, jota toiset vieroksuvat. Oma kotimme on minulle kyllä niin pyhä paikka, etten tuossa tapauksessa olisi kutsunut/päästänyt tuota naista sisälle. Olisin keksinyt vaikka valkoisen valheen...Jaan puhelinnumeroanikin hyvin harkitusti. Jos nainen olisi sitä pyytänyt, olisin sanonut, että hei, mut mehän nähdään siellä ja siellä pian. Mutta, turhaa olla jälkiviisas. Koska en voisi sanoa, että painu..., niin en menisi noihin rientoihin vähään aikaan, en vastaisi puheluihin/tekstiviesteihin, eli tavallaan kärsisin itse, että olen ollut ajattelematon. En tiedä, tajuaisiko vastapuoli, mutta näin toivoisin.

Mutta nyt sä ruokit ihan selvästi omalla käytökselläsi sitä, että toinen soittaa aina vaan uudestaan. Sä lupailet (tai sen voi tulkita niin sun sanomistas), että ei tänään mutta joku toinen päivä, kunhan toinen jaksaa kysellä.

Jos sä et aio lähteä, niin sitten opettelet sanomaan sen: "Mä haluan kyllä ostaa kalat ja muut vermeet miehen kanssa kahdestaan, kiitos vaan avuntarjoamisesta mutta en aio lähteä kanssasi". Tai sitten hyväksyt tilanteen, etkä haikaile muutosta.

Kaikki ihmiset eivät todellakaan osaa/ halua lukea rivien välistä.

Mä sanoisin, että "ei kiitos, mä en nyt kaipaa uusia kavereita, kun ei ehdi vanhoihinkaan olla tarpeeksi yhteydessä" tms.. selkeä juttu, mutta ei pahasti sanottu.

Tässä ketjussa oli tosi paljon vastauksia, suurimman osan luinkin, mutta nyt on ihan pakko taas laittaa omakohtainen kokemus.

Entinen työkaverini oli samanlainen, suorastaan sydäntäsärkevä tapaus. Hänellä oli useampi lapsi ja heti töissä kävi selväksi, ettei hän käynyt ihan täysillä kierroksilla (anteeksi nyt vaan). Sitä hössötystä ja pyörimistä oli tuskallista katsella ja totta kai se johti myös työpaikkakiusaamiseen, mikä sai minut säälimään häntä vielä enemmän. Puheenaiheet olivat todellakin epätavallisia, samoin käyttäytyminen. Tuntui, kuin hänellä olisi ollut alituiseen joku käsittämätön stressi päällä, eikä osannut olla oikein mitenkään päin.

Joku sanoi, että hänessä oli maanisdeppressiivisiä piirteitä, mutta itse en kyllä mieltänyt sitä ollenkaan sellaiseksi. Joskus kävin hänen kanssaan töiden ulkopuolella kaupassa ja kaupungilla, mutta jokainen minuutti tuntui piinaavan pitkältä. Hänelle oli monikin, myös omien sanojensa mukaan oma äiti, ehdottanut "avun hankkimista", mutta itse tämä nainen ei tuntunut lainkaan ymmärtävän mihin vaivaan hänen pitäisi apua etsiä.

En koskaan antanut hänelle muuta kuin työpuhelinnumeroni, joten irti pääseminen oli helppoa. Kiusaamaan tämä silti jäi, koska mielestäni meidän kaikkien pitäisi auttaa ja tukea toisiamme mahdollisuuksien mukaan, enkä minä sitä silloin tehnyt. Miksi? Ihan suoraan sanottuna tämä ihminen ärsytti minua suunnattomasti. Siksi.

Mitäs jos kysyisit tältä ihmiseltä suoraan, onko hänellä kaikki kunnossa? Ottaisit puheeksi sen, että olet vähän huolestunut siitä hänen lapsenhoidostaan ja kiinnittänyt huomiota siihen, ettei hänellä tunnu olevan ystäviä. Jos hän avautuu ja alkaa kertoa ongelmistaan, voit ehkä yrittää ohjata avun luo (älä uuvuta itseäsi) tai sitten voi käydä niin, että hän yksinkertaisesti pelästyy moista tunkeilua ja ymmärtää itse katkaista välit sinuun.