vierailija
Mutta varmaan oppisit sitä edes vähän pelaamaan, vaikket tykkäisikäänVoi melkein verata, etä mut pakotettas pelaamaan jääkiekkoo. En mä silä tavala opisi sitä tykkäämän
Mutta varmaan oppisit sitä edes vähän pelaamaan, vaikket tykkäisikäänVoi melkein verata, etä mut pakotettas pelaamaan jääkiekkoo. En mä silä tavala opisi sitä tykkäämän
En mä mitään tyrkytäkään. Noissa lukudiplomi kirjoissa vaan vaihtoehdot olivat samaa tasoa ainakin muutama vuosi sitten isommille. En tiedä ovatko muuttuneet. Mä olen iloinen kun lukee jotain, ja meilläkin neropatit ovat sellaisia jotka luetaan samana iltana.Älä niitä viisikoita tyrkytä, ne on aika tylsiä, vanhanaikaisia ja pitkäveteisiä nykylasten mielestä. Syödään, syödään ja syödään. Tarjoa vaikka Timo Parvelan Ella-kirjoja (meillä on pojat niistä erityisesti tykänneet, vaikka se minä henkilö tyttö onkin, mutta pojilla on suuri rooli noissa kirjoissa) ja Pate on saanut muutaman ihan oman kirjankin. Tai sitten Tuija Lehtisen Karting-sarjaa tai jalkapallosta enemmän kiinnostuneelle Futis-sarja. Meidän poikiin on myös uponnut 3 etsivää kirjat jostain syystä. Kirjoja ahmiva tyttö ei ole noista Elloja lukuunottamatta välittänyt lainkaan, Neropatit kuuluu hänen suuriin suosikkeihinsa.
Kyllähän liikuntatunnilla pakotetaankin... ei kaikesta silti tartte tykätäVoi melkein verata, etä mut pakotettas pelaamaan jääkiekkoo. En mä silä tavala opisi sitä tykkäämän
Ei oikein voi verrata, sillä jääkiekkoilutaitoa et tarvitse jokapäiväisessä elämäsässi päivittäin. Sen sijaan lukutaitoa tarvitaan ihan koko ajan ja yhä enemmän kuin ennen. Ei riitä, että osaa lukea koulussa oppikirjan tehtävät ja kaupassa tuoteselosteet. On luettavana lehtiä, blogeja, tviittejä, nettisivuja, asiantuntijoiden tutkimustietoa ja keskustelupalstojen mielipiteitä, toimittajien näkökulmia ja virkamiesten ohjeistuksia. Kun nykyajan koululainen on aikuinen, hän tarvitsee lukutaitoa vielä moniin tilanteisiin, joita emme osaa nyt ennakoidakaan ja monessa ammatissa on jatkuvasti päivitettävä osaamistaan ja reagoitava uuteen tietoon, joka tulee kirjallisessa muodossa. Mitä laajempi sanavarasto ja sujuvampi lukutaito ihmisellä on, sitä paremmin hän selviytyy monimuotoisessa tekstiympäristössä.Voi melkein verata, etä mut pakotettas pelaamaan jääkiekkoo. En mä silä tavala opisi sitä tykkäämän
Ja kirjoitustaitoakin, vaikka näistä kömmähdyksistä syyttäisinkin yöllä väsyneenä ja nopeasti kirjoittamista. Siis itse omia lyöntivirheitä ja sanavalintojani kommentoin.Ei oikein voi verrata, sillä jääkiekkoilutaitoa et tarvitse jokapäiväisessä elämäsässi päivittäin. Sen sijaan lukutaitoa tarvitaan ihan koko ajan ja yhä enemmän kuin ennen.