vispikerma vai kuohukerma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
No mut siis käytätsä kakun päälläkin kuohukermaa ja saatko siitä nättiä jälkeä?

Juu kuohukermaa miä nykyste käytän. Ja mielestäni siitä kyllä tulee kova vaahto, ja hyvä jäläki.

Olen muuten samaa mieltä, että kuohukermasta tulee kova vaahto. Vispikermasta tulee sellaista kiiltävää lillua joka valuu, vaikka vatkais kauemminki. Tai sitten en vaan osaa sitä käyttää

:flower: Jeeee! Mä en siis ole yksin "ongelmani" kanssa.

:saint: Minkä merkkinen vatkain sul on? Jos se juontaa juurensa jostain sieltä..? ;) :laugh:

Tai jos meilä vaa o huano karma kermojen suhtee..

Mulla Boshin yleiskone jolla vatkaan kermat ja kaikki muutkin jutut. Vatkainta en käytä, kun käsi väsyy :D

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
No mut siis käytätsä kakun päälläkin kuohukermaa ja saatko siitä nättiä jälkeä?

Juu kuohukermaa miä nykyste käytän. Ja mielestäni siitä kyllä tulee kova vaahto, ja hyvä jäläki.

Olen muuten samaa mieltä, että kuohukermasta tulee kova vaahto. Vispikermasta tulee sellaista kiiltävää lillua joka valuu, vaikka vatkais kauemminki. Tai sitten en vaan osaa sitä käyttää

:flower: Jeeee! Mä en siis ole yksin "ongelmani" kanssa.

:saint: Minkä merkkinen vatkain sul on? Jos se juontaa juurensa jostain sieltä..? ;) :laugh:

Tai jos meilä vaa o huano karma kermojen suhtee..

Mulla Boshin yleiskone jolla vatkaan kermat ja kaikki muutkin jutut. Vatkainta en käytä, kun käsi väsyy :D

No kyl se sit niiden karmojen piikkiin menee :D

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kuohukerma kestää kuumennusta ja vispi ei. Käy tuohon tarkoitukseen.

Taisi mennä vähän väärin päin, kyllä vispi kestää kuumennuksen. Äitini käytti ennen kaikkiin ruokiin hyla vispiä. Oli aika tuhteja ruokia.

Vispikerma jää joskus tosi löysäksi, teki mitä vaan sille. Kuohukerma taas menee liian kovaksi ja tulee voita. Vispikermasta jos saa kovaa niin sillä tulee hyvät pursotukset. Kuohukermalla tulee rumat pursotukset lähes aina, en tiiä miksi. Laitankin yleensä vispikermaan vaniljakreemijauhetta niin tulee hyvän paksuista ja pursotuksetkin onnistuu! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vaahtokarkkiunelma:
vispikerman pitääkin olla kylmää ja nostaa vatkauksen jälkeen hetkeks jääkaappiin niin tulee kaunista vaahtoa!

Kaikki kermat ja "kermantyyppiset" valmisteet, jos ne meinaaa vaahdoks saada, on hyvä olla mahollisimman kylymiä vatkatessa. Ja aina laitan jääkaappiin vatkuun jäläkee. Et ei selitä tämäkään :D

Vähälaktoosinen vispikerma sopii parhaiten käytettäväksi vaahdotettuna, leivontaan sekä ruoanvalmistukseen. Vispikermaa vaahdotettaessa on hyvä muistaa muutamia asioita, jotta lopputuloksena on kestävä, täyteläinen vaahto. Vispikerma kestää myös keittämisen.

Vaahtoutuakseen on vispikerman oltava hyvin jäähdytettyä (alle + 8 °C). Vaahdotukseen käytettävän vatkaimen ja kulhon tulee olla puhtaat ja kuivat. Vispikerma kannattaa vatkata sähkövatkaimella. Käsin vatkatessa kerma lämpenee liikaa eikä vaahtoudu. Pakkausta on hyvä ravistella ensin ja avata se sitten leikkaamalla katkoviivaa pitkin koko pakkauksen leveydeltä. Säilytyksen aikana pakkauksen yläosaan saattaa kertyä paksumpaa kermaa, joka pitää puristaa vaahdotettavan kerman joukkoon. Tuotteen sakeuttamisaine, karrageeni, parantaa vispautumisominaisuuksia ja vähentää paksumman kerman erottumista. Kerma, johon on lisätty karrageenia, saattaa paksuuntua lämpösäilytyksen aikana. Tämä ei kuitenkaan vaikuta vispautuvuuteen.

Vispikerman vatkaaminen kestää hiukan kauemmin kuin kuohukerman. Vaahdottamisen täytyy tapahtua yhtäjaksoisesti. Jos vaahdottaminen keskeytetään, kerma lämpenee liikaa eikä enää vaahtoudu

Yhteistyössä