Vinkkiä ja tietoa kehiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Humppahei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Humppahei

Vieras
Miten saan pidettyä painoni kurissa raskaana?
Mulla siis 1 vuotias lapsi ja lihoin häntä odottaessa liikaa. Ennen raskautta olin: 170 cm ja 68 kg (mielestäni ok) ja loppuraskaudesta 90 kg. Edelleen vaikka vuosi jo mennyt on painoa sellanen 87 kg! Eli aivan liikaa. Nyt suunnitellaan toista lasta putkeen ja tajusin etten mitenkään kerkee saamaan painoa paljoa pois ennen yrittämistä ja raskaana tuskin voi laihduttaa? Miten saisi niin ettei tää paino tästä enään ainakaan karkaisi raskauden myötä? vai pitäskö muutama kuukausi laihdutella ennenkuin alkaa yrittämään? Auttakaa. vauvaa toivon mutta en yhtään lisäkiloa ja haaveissa vielä joskus toi 68 kiloa ja se liikuntainto mikä oli!

En kyllä tuon takia rupeaisi odottelemaan. Lasta vaan yrittämään tjot-tyylillä, ja saman tien syömiset ja liikunta järjestykseen. Minulle ainakin on kokenut neuvolantäti sanonut, että ne juuri ennen raskautta pudotetut tulevat helposti laakista takaisin. Sitä paitsi jos raskaudut muutaman kuukauden sisään, ehdit sitä ennen jo pudottaakin maltillisesti jokusen kilon.

Tahdonlujuus kestää tavallisesti pari päivää. Sen varaan ei kannata laskea. Sen sijaan kannattaa suunnitella ja järjestää elämänsä siten, että pystyy noudattamaan sopivia ruoka-aikoja ja liikkumaan riittävästi. Aseta itsellesi tietty liikuntatavoite joka viikoksi ja pidä siitä kiinni ihan niin kuin kaikki riippuisi siitä. Ota vaikka yhdeksi päiväksi jumppa ja toiseksi päiväksi uinti. Lisäksi päätä, ettet enää käytä autoa tietyillä matkoilla, jotka hyvin sopivat päiväohjelmaasi. Kävele aina kun voit ja nosta peffa penkistä. Hyödynnä neuvolakäynnit myös tältä osin: keskustele terveydenhoitajan kanssa aiheesta ja tsemppaa punnituksiin.

Painonhallinta raskauden aikana on mahdollista. Ajattele, että jos nyt päätät toimia järkevästi, saatat seuraavan imetyksen päättyessä hyvinkin olla entiselläsi.

No kun ongelma on se, että liikuin ennen raskautta ja raskauden aikana (viikkoon 30 asti) todella runsaasti. Silti paino nousi. Nytkin syön rehellisesti sanottuna terveellisesti ja liikun kuitenkin hyötyliikuntaa eli rattailla mennää vähintään se tunti päivässä, kaupassa käydään kävellen ja autoa käytetään vain noin kerran viikossa.
Tosin tältä muksulta ei imetys onnistunut ollenkaan :(. Mulla tippui kiloja ekassa kahdessa kuukaudessa 12 ja sitten ne vaan nousi takaisin vaikka en hurjana syönytkään. Makeaa en syö ollenkaan ja jumppaan pari-kolme kertaa viikossa ja silti paino pysyy ennallaan.
Edellinen raskaus alkoi heti, kun yritettiin, että voihan nyt mennä tietty aikaa ennen kuin raskaudun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kun ongelma on se, että liikuin ennen raskautta ja raskauden aikana (viikkoon 30 asti) todella runsaasti. Silti paino nousi. Nytkin syön rehellisesti sanottuna terveellisesti ja liikun kuitenkin hyötyliikuntaa eli rattailla mennää vähintään se tunti päivässä, kaupassa käydään kävellen ja autoa käytetään vain noin kerran viikossa.
Tosin tältä muksulta ei imetys onnistunut ollenkaan :(. Mulla tippui kiloja ekassa kahdessa kuukaudessa 12 ja sitten ne vaan nousi takaisin vaikka en hurjana syönytkään. Makeaa en syö ollenkaan ja jumppaan pari-kolme kertaa viikossa ja silti paino pysyy ennallaan.
Edellinen raskaus alkoi heti, kun yritettiin, että voihan nyt mennä tietty aikaa ennen kuin raskaudun.

Ehkä vähän kaukaa haettua jtta oletko varma ettei "vika" ole joku ESIM kilpirauhasen vajaatoiminta tai muu mikä aiheuttaisi tuon? Jos kerran varmasti syöt terveellisesti ja paino silti suht korkea, niin jotain häikkää kuulostaa olevan... ei kukaan liho "tuosta vaan" jos ei mitään syytä..

Kilpirauhasen ne testasivat kun olin raskaana, koska veljelläni vajaatoimintaa. Ja todellakin syön terveellisesti. Miehenikin ihmettelee, että miksi paino pysyy näillä syömisillä ja syön kaiken ns. hänen nähtensä joten en ole mikään salasyöppö. Pari kertaa kuussa saatan ottaa muutaman saunalonkeron mutta käsittääkseni ne eivät niin paljoa lihota. Ja tuo on oikeestaan ainut paheeni, kun pullaa, karkkia yms. en syö ollenkaan. Ehkä en vaan sit liiku tarpeeksi tai hormoonit vieläkin jotenkin sekaisin? Mulla nousi muutenkin se paino vasta viimesen parin kk:n aikana. Sitä ennen olin ihan simpsakka vaikka raskaana olinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kilpirauhasen ne testasivat kun olin raskaana, koska veljelläni vajaatoimintaa. Ja todellakin syön terveellisesti. Miehenikin ihmettelee, että miksi paino pysyy näillä syömisillä ja syön kaiken ns. hänen nähtensä joten en ole mikään salasyöppö. Pari kertaa kuussa saatan ottaa muutaman saunalonkeron mutta käsittääkseni ne eivät niin paljoa lihota. Ja tuo on oikeestaan ainut paheeni, kun pullaa, karkkia yms. en syö ollenkaan. Ehkä en vaan sit liiku tarpeeksi tai hormoonit vieläkin jotenkin sekaisin? Mulla nousi muutenkin se paino vasta viimesen parin kk:n aikana. Sitä ennen olin ihan simpsakka vaikka raskaana olinkin.

Ok....hmmmm kuulostaa silti "ei normaalilta" hmm...
Olen kyllä huono neuvomaan koska ei ole koskaan ollut ko ongelmaa.
Ja toivottavasti ei tule:(
Oisko ketään jolla on tapahtunut sama?

ei oo mun tuttavapiirissä ja tuntuu ettei esim. mun äitini usko etten mässäile vaan sanoo kivenkovaan, että salassa popsin ruokaa. Tää ei oo kuitenkaan totta, koska uskallan tehdä niin ihan muidenkin nähden jos tarve on. Mä luulen, että hormoonit on sekaisin koska tolleen tuo paino heittelee. Kiitos kuitenkin juttuseurasta ja pitänee lääkärille jutella.

Yhteistyössä