Vinkkejä vauvalle tarjottavien lihojen maustamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja sipuli.
  • Ensimmäinen viesti
sipuli.
Eli pitäisi aloitella lihat vauvalle, mistä kannattais aloittaa? Mitä mausteita ootte käyttäneet? Neuvolasta sanottiin vaan, että ei suolaa eikä chiliä. Itse olen ollut suola & mustapippuri - linjan maustaja, eli yrtit yms on aika tuntemattomia.

Ja sitten ihan rautalangasta, miten ne lihat valmistetaan? Keittämällä - soseutus - pakkanen?
 
Mä olen keittänyt lihat kasvisten, riisien yms. seassa. Possusoseeseen olen laittanut mm. maustepippuria ja laakerinlehtiä, noukkinut ne toki pois ennen soseutusta. Kalasoseeseen tylsästi tilliä. Broileriin currya (suolatonta). Naudanlihasta olen tehnyt pastabolognese-tyylistä sosetta ja sen maustanut Provencen yrteillä.
 
Lihat pilkon pieniksi, joten kypsyvät nopeasti. Rakuuna on myös kiva mauste, etenkin jos soseessa on porkkanaa. Sit toki ihan basilika, oregano. Sipulia ja valkosipulia laitan oikeastaan aina myös.
 
"Veera"
Mustapippuria, oreganoa, paprikajauhetta, valkosipulijauhetta, basilikaa jne. Pieniä määriä tietysti aluksi. Mä oon aloittanu ensin sen lihan ja erikseen niitä mausteita jotta tiedän mistä mahd vatsavaivat johtuu.

Mä oon keittäny lihan pienen kasvismäärän kanssa, sitten soseeksi ja jääpalakuutiokdi pakkaseen. Liha suositellaan aloittamaan 5g kerta-annoksena ja nostamaan se sitten 20 grammaan, eli jos sulla on 100g kanan rintafile niin otat siitä puolet(50g), ja teet sen verran liha-kasvissosetta että se riittää 10 jääpalakuutioon niin joka kuutiossa on se 5g. Sillee se on helppo annostella.. Tuon yhden jääpalan lisäksi tietysti jotain lapselle tuttua kasvissosetta niin ei jää nälkä.
 
akava
Possua keitin ja sitten soseutin ja jääpala-astiassa pakastin. Broileri samoin. Jauhelihasta tein kastiketta tom.murskan kanssa(ja oreganoa ja vettä). Lohikuutioita keitin muutaman kerrallaan ja ihan haarukalla mössäsin. Rohkeasti vaan ostamaan vauvalle mausteita, niin minäkin tein. Mm valkosipulinen yrttimauste, pippurisekoitus, timjami, oregano, curry, kurkuma, tilli, laakerinlehdet jne jne. Ei sitä kannata niin vakavasti ottaa mikä nyt käy mihinkin, pääasia että tulee makua vauvan ruokaan, ei kai sen nyt niin väliä käykö se vaikkapa timjami siihen ;)
 
vvv..
Mullon aika tylsästi ihan pitsamauste, oreganoa, basillikaa, joku valkosipulinen välimeren yrttiseos,
Tomaattia olen heittäny joukkoon, tai luomutomaattimurskaa. Kuivattua tilliä..
Mut kyllä mää maistelut ja pikkuvauva-ajan annoin ihan kanan kanana, possun possuna ilman mitää sen kummempia mausteita. Johan ne kasvikset itsessää antaa makua.
Valkosipuli tuo myös hyvää täyteläisyyttä makuun kun suolaa ei voi käyttää.

Keittämällä valmistin kaiken. Sit sauvasekottimella mössöks. Myöhemmin tilsin haarukalla, tai perunasurvimella.
 
vauvalle ruokaa
Maisteluvaiheessa en laittanu juurikaan mausteita,mutta melko pian aloin käyttää samoja mausteita kun vastaavantyyppisissä ruoissa muutenkin - sipulia ja valkosipulia lähes joka ruokaan,kalaan sitruunaa ja tilliä,lihaan (musta)pippuria,paprikaa/-jauhetta jne..
 
"lihis"
Mä keitin lihan sipulin, valkosipulin, laakerin lehden ja kokonaisten mauste-, musta- ja valkopippureiden kanssa. Kun kiehuminen alkoi kuorin vaahdon veden päältä pois niin kauan kuin sitä syntyi. Näin lihaan jää kirkas keitinliemi, jota voi käyttää lihaliemen tapaan. Ja koska tuo on suolatonta niin käytin sen kasvissoseidein notkistamiseen. Eli käytännössä keittelin samaan aikaan lihat, kasviksia(perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia jne) ja riisiä. Soseutin vihannekset ja notkistin soseen lihaliemellä. Sekaan laitoin pieneksi hienonnetun lihan/kanan ja riisit. Näin tuli monen aterian ruuat kerralla valmiiks pakkaseen.
 

Yhteistyössä