Vinkkejä talvirenkaiden vaihtoon

Tavallinen auton oma tunkki toimii aivan hyvin jos on suora asfaltti alla.
Suora pulttiavain toimii jos pultit eivät ole umpiruosteessa. Esiaukaisu auto maassa ja avaimen päälle "hypäten", tällai saa voimaa paljon enemmän kuin käsillä.

Pultit auki, ei irti. Autoa ilmaan ja rengas pois. Pieni pyyhkäisy hiomapaperilla pyörän napaan ja rasvaa pulttien uriin. Talvirengas paikalleen ja kiristys hiljalleen pultit ristiin kiristäen ja miel. rengasta pyörittäen. Loppu kiristys "sopivan napakasti" ja auton paino päällä vielä tarkistus.
No ei todellakaan kantsi alkaa pomppimaan siinä. Saattaa se pultti vaan katketa.
 
"Mies"
Pitää nyt viel funtsii hakisko sen 20 tunkin. Olishan se tarvittaessa varmaan tien päälläkin kätevämpi, kuin tuo auton oma. Vaikkakin tien päällä voi soitella autoliiton poijat apuun :p
Älä nyt jatkuvasti ala kuljettamaan painavaa hallitunkkia auton kyydissä, jos et sitä saa mihinkään kiinnitettyä kuten auton oma tunkki. Irtonaisena matkustava rautamöhkäle on onnettomuustilanteessa tappoväline.

Auton oma tunkki on tarkoitettu juurikin tilapäiseen käyttöön vaihdettaessa varapyörää puhjenneen renkaan tilalle tien päällä. Ei siis kaikkien neljän renkaan kausivaihtoihin. Sen auton oman tunkin mahdollista käyttöä tien päällä voit parantaa lisäämällä auton varusteisiin n. 10x10cm kokoisen vanerin/laudan palasen helpottamaan tunkin käyttöä pehmeällä alustalla. Lisäksi sinne voi ottaa pieneen pussiin puoli kourallista tavallista hiekoitushiekkaa, jos tunkin käyttötarve tulee eteen jäisellä alustalla.
 
"mnm"
Ihan näin.
Auton oma tunkki on tohon tarkoitukseen tehty ja sille löytyy omat nostopisteet (löytyy manuaalista). Muut nostolaitteet on niitä varten, jotka osaavat kattella nostopisteet alustasta. Arvatkaan kuin monta autoa liikenteessä on, joiden helmat on rypistetty renkaanvaihdon yhteydessä.

Jos alla ei ole suoraa asvalttia, vaan esim hiekkapiha, niin operaatiossa tarvitaan tunkin alle sanomalehden kokoinen pala paksua filmivaneria tai vastaavaa.

Avaimen päällä pomppimista en suosittele. Rautakaupasta saa parilla kolikolla metrisen pätkän teräsputkea jolla avaimen vartta voi jatkaa. Avautuu jokainen pultti jota ei ole hitsattu kiinni. Kiinni vääntäessä sit ei käytetä liikaa voimaa, koska vetää vastaavasti kierteet tohjoksi.

Hommaan kuuluu myös teräsharja, rätti ja tippa oljyä. Moottori- tai jäteöljy käy. Kierteiden putsaus ja öljytippa helpottaa hommaa aina jatkossa.

Toisinaan käy niin, että rengas on kertakaikkiaan jämähtänyt paikalleen eikä irtoa ilman lievää törkeämpää väkivaltaa. Noissa tapauksissa se auton oma tunkki ei riitä, vaan alle tarvitaan muutakin, koska vaikka se oma tunkki nostaa, niin se ei sivuttaisvoimia tai heiluriliikettä kestä lainkaan, vaan vääntyy oitis mutkalle. Kun tuommoinen rengas on saatu irti, niin sit harjataan ja öljytään huolella sekä vanteen keskiö, että se laakerikupin ulkopuoli, ettei sama käy ihan heti uudestaan.
Ja jos on mahdollisuus; jääräpäisesti jämähtäneet peltivanteen (ei alu) pultit tai vanne itse keskiössä saa lähtemään kaasupolttimella lämmittämällä kunnolla pulttia tai keskiötä. Lämpöeläminen irroittelee ruostuneitakin osia.
 
Elikkä asfaltilla vaihdetaan. Ja ohjekirjaan on merkitty selvästi mihin kohtaan auton oma tunkki tulee laittaa. Epäilytti vaan, kun jokapaikassa tuntuu lukevan, ettei auton omaa tunkkia suositella käytettäväksi kuin ainoastaan hätätapauksissa. Liekö sitten varmuuden vuoksi pelottelua. Vaiko markkinoiden lisäämistä.

Aseöljyä taitaa ainakin löytyä. Kelpaakohan moinen tuohon.
 
[QUOTE="Mies";29105248]Älä nyt jatkuvasti ala kuljettamaan painavaa hallitunkkia auton kyydissä, jos et sitä saa mihinkään kiinnitettyä kuten auton oma tunkki. Irtonaisena matkustava rautamöhkäle on onnettomuustilanteessa tappoväline.

Auton oma tunkki on tarkoitettu juurikin tilapäiseen käyttöön vaihdettaessa varapyörää puhjenneen renkaan tilalle tien päällä. Ei siis kaikkien neljän renkaan kausivaihtoihin. Sen auton oman tunkin mahdollista käyttöä tien päällä voit parantaa lisäämällä auton varusteisiin n. 10x10cm kokoisen vanerin/laudan palasen helpottamaan tunkin käyttöä pehmeällä alustalla. Lisäksi sinne voi ottaa pieneen pussiin puoli kourallista tavallista hiekoitushiekkaa, jos tunkin käyttötarve tulee eteen jäisellä alustalla.[/QUOTE]

Autoliitto onneksi auttaa tien päällä :)
 
Vierasmies
Itseasiassa kyllä toisinpäin väittäisin, aluvanteissa jälkikiristys jos ei sitten molemmissa.

Itse olen todennut että ssopivan kireään menee kun kevyesti omalla painolla "kyykkää" avaimen päälle.

Pulttien jälkikiristys riippuen kaiketi vanteista? Peltivanteissa kyllä, alumiinivanteissa ei tarpeen? Ja muista vaihdon jälkeen tarkistaa että ilmanpaineet on renkaissa oikein. Ja ei muuta kun kokeilemaan..
 
itse asiassa ne mutskat/pultit pitäs jälkikiristää momenttiavaimella

moniko rengasliikkeessä renkaat vaihdattanut vie 100 kilsan jälkeen autonsa jälkikiristykseen?
Me ei ole käytetty, eikä kyllä tarkistettukaan. Olisi ehkä ihan asiallista tarkistaa. Liikkeessä ei ole koskaan mainittu, tuosta kiinnitysten tarkistamisesta. Mutta ehkäpä ne siellä ajattelee, että jokainen sen ihan itse tajuaa hoitaa.
 
"girl"
Alkaa tuo keli näyttämään siltä, että taitaa alkaa olla aika vihdoin laittaa talvirenkaat alle.

Yleensä ollaan käyty vaihdatuttamassa. Mutta nyt tekisi mieli kokeilla itse. Auton omaa tunkkiahan ei ilmeisesti suositella käytettäväksi. Kattelin tuossa, että halvan hallitunkin sais pariin kymppiin. Se ilmeisesti ajaisi asian?

Ristikkoavainta meiltä ei löydy. Vaan tavan varrellinen avain. Ja kun renkaat on liikkeessä vaihdettu viimeemmäksi. Saakohan niitä edes käsipelillä auki.

Mitäs muuta pitäs tietää, jos itse hommaan ryhtyy. Vai onko parempi ajella vaan liikkeeseen :)
Olipa kiva alotus, kun itse mietin, että en halua olla "uus avuton" vaan osata edes renkaat vaihtaa :) Mies meillä vaihtaa aina..nyt vois ite kokeilla!
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29105252:
en minä ainakaan, ikinä ei ole löysälle jääny kun on liikkeessä momenttiavaimella tehty loppukiristys.
mulla löysäs kerran (aluvanteelta) renkaan mutterit kun ne oli hetkeä aikaisemmin liikkeessä laitettu

kun reklamoin asiasta aika kipakasti niin autoliikkeen johtaja kysyi, että olinko käynyt jälkikiristyksessä niinkuin asentaja oli muistuttanut

no ei ollut muistuttanut enkä ollut käynyt ja niin vain yks rengas alkoi lonksuttaa, onneks ei käynyt kuinkaan
 
"Mies"
Epäilytti vaan, kun jokapaikassa tuntuu lukevan, ettei auton omaa tunkkia suositella käytettäväksi kuin ainoastaan hätätapauksissa. Liekö sitten varmuuden vuoksi pelottelua. Vaiko markkinoiden lisäämistä.
Suurin osa autoista valmistetaan ja myydään maihin joissa ei joka keväistä ja syksyistä talvi- & kesärenkaiden vaihtelua harrasteta ollenkaan, joten auton omat tunkit on yleensä tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ne auton omat tunkit on valmistettu onnettoman ohuesta pellistä, joskus jopa muovista, eikä niitä ole suunniteltu auton tunkkaamiseen 8 kertaa vuodessa. Ovatpa vielä huteriakin hallitunkkiin verrattuna. Vaikka auton helmasta oikean nostokohdan löytäisitkin, niin jos et tunkin alaosaa osaa oikeaan kohtaan laittaa, niin tunkki voi kaatua autoa nostettaessa.
 
gyyu
Tämän palstan yleistiedon tason tietäen unohtakaa opettelu ja antakaa rankaanvaihto sellaiselle ihmiselle joka sen osaa tehdä. Eri vanteissa voi olla eri mutterit/pultit. Tarvikevanteet vaativat soviterenkaat. Kuka tietää mikä on soviterengas?
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
"vieras"
Halvoissa hallitunkeissa ei aina ole mukana auton helmaa suojaavaa kumikiekkoa, ostakaa silloin se erikseen

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Jack-Pad-158200/
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Tämän palstan yleistiedon tason tietäen unohtakaa opettelu ja antakaa rankaanvaihto sellaiselle ihmiselle joka sen osaa tehdä. Eri vanteissa voi olla eri mutterit/pultit. Tarvikevanteet vaativat soviterenkaat. Kuka tietää mikä on soviterengas?
Hmmmm... loistava neuvo. Tai sit ei.

Renkaanvaihto ei ole mitään ydinfysiikkaa. Kyl jokaisen autoilijan perustaitoihin kuuluu osata vaihtaa rengas.

Täs vuosien varrella vaan rengaskoot on kasvaneet siten, että vaikkapa ison maasturin yksi rengas painaa sen mitä vanhan pikkufiiun rengassarja, jolloin homma saattaa olla fyysisesti turhan raskas, etenkin hennolle naiselle.

Jos et tiedä mikä on soviterengas, niin google on ystäväsi ja kertoo asian sinullekin sekunnissa. Jos olet hankkinut autoosi erikoisvanteet, niin sinulle on samalla kaupalla myyty tarvitsemasi soviterenkaat. Jos ei, niin olet ostanut vanteesi väärästä liikkeestä. Muussa tapauksessa tuommoinen tieto on tarpeetonta knoppologiaa, jonka infosisällön arvo on jokseenkin nolla.
Mihin soviterenkaita tarvitaan? - Soviterenkaat.fi
 
"Anne"
Miten nyt suoritatkin ne toiset renkaat auton alle, niin kiristystä ei sitten tehdä jatkovarsilla ja avaimien päällä polkien tai pomppien. Momenttiavain tai -varret on sitä kiristysvaihetta varten.
 
Jos olet hankkinut autoosi erikoisvanteet, niin sinulle on samalla kaupalla myyty tarvitsemasi soviterenkaat. Jos ei, niin olet ostanut vanteesi väärästä liikkeestä. [/url]
tai on ostanut merkkikohtaiset vanteet jotka ei rinkuloita tarvii.
jos joku ei ole koskaan kuullukkaan soviterenkaasta niin tuskin osaa renkaita itse vaihtessa semmosista huolta kantaa. että ei mitään turhaa knoppologiaa.
 
Älkää missään nimessä vaihtako auton renkaita itse jos ei ole tietoa mitä tekee. Tosiaan taakse renkaat missä on eniten kulutuspintaa. Ja kesärenkaisiin on hyvä laittaa onko ve vt oe ot. Talvirenkaiden pyörimissuunta on laitettava oikein. Renkaista löytyy nuolen tapainen mikä osoittaa suunnan. Auton omaa tunkkia ei saa käyttää kausirenkaiden vaihtoon koska ne tosiaan on niin heppoisia. Alumiinivanteet kiristitetään momenttiavaimella 120Nm. Ja sit jos on lukkopulttiavaimia niin älä nylppää niitä. Jälkikiristys on tehtävä 100km kohdilla. Ja laittakaa oikeat rengaspaineet löytyy auton ovesta tai ohjekirjasta. Niin monta asiakasta on käynyt joka on itse yrittänyt vaihtaa renkaat ja sit on tehty uusia kierteitä, avattu lukkopultteja poraamalla jne..
 
"susu"
ei lopu vaan siitä se vasta alkaa

talvikelin yllättäessä kun menee rengasliikkeeseen vaihdattamaan kumeja niin ehei, ei niitä heti aleta vaihtaa vaan sulle annetaan seuraava vapaana oleva aika joka on ens viikon torstaina eli just sillon kun sulla olis ollut neuvola/lääkäri/kokous

kun lopulta saat sopivan ajan ja menet paikalle niin saat venata tunnin toista ennen kun pääset vaihdettuine renkainesi ulos liikkeestä

älkää kysykö mistä tiedän ja miksi mun renkaat ei ole enää rengashotellissa
suosittelen Vianoria,netistä tilasin ajan ja ostin uudet renkaat,auto otettiin halliin heti ja neljä miestä laittoi uudet renkaat vanteille ja alle aikaa meni noin 15min.Kaupan päällisiksi saatiin lumilapio.Aion asioida vastakin ja tuolta ostan keväällä kesärenkaatkin.
 

Yhteistyössä