No ei todellakaan kantsi alkaa pomppimaan siinä. Saattaa se pultti vaan katketa.Tavallinen auton oma tunkki toimii aivan hyvin jos on suora asfaltti alla.
Suora pulttiavain toimii jos pultit eivät ole umpiruosteessa. Esiaukaisu auto maassa ja avaimen päälle "hypäten", tällai saa voimaa paljon enemmän kuin käsillä.
Pultit auki, ei irti. Autoa ilmaan ja rengas pois. Pieni pyyhkäisy hiomapaperilla pyörän napaan ja rasvaa pulttien uriin. Talvirengas paikalleen ja kiristys hiljalleen pultit ristiin kiristäen ja miel. rengasta pyörittäen. Loppu kiristys "sopivan napakasti" ja auton paino päällä vielä tarkistus.
Älä nyt jatkuvasti ala kuljettamaan painavaa hallitunkkia auton kyydissä, jos et sitä saa mihinkään kiinnitettyä kuten auton oma tunkki. Irtonaisena matkustava rautamöhkäle on onnettomuustilanteessa tappoväline.Pitää nyt viel funtsii hakisko sen 20 tunkin. Olishan se tarvittaessa varmaan tien päälläkin kätevämpi, kuin tuo auton oma. Vaikkakin tien päällä voi soitella autoliiton poijat apuun
Ja jos on mahdollisuus; jääräpäisesti jämähtäneet peltivanteen (ei alu) pultit tai vanne itse keskiössä saa lähtemään kaasupolttimella lämmittämällä kunnolla pulttia tai keskiötä. Lämpöeläminen irroittelee ruostuneitakin osia.Ihan näin.
Auton oma tunkki on tohon tarkoitukseen tehty ja sille löytyy omat nostopisteet (löytyy manuaalista). Muut nostolaitteet on niitä varten, jotka osaavat kattella nostopisteet alustasta. Arvatkaan kuin monta autoa liikenteessä on, joiden helmat on rypistetty renkaanvaihdon yhteydessä.
Jos alla ei ole suoraa asvalttia, vaan esim hiekkapiha, niin operaatiossa tarvitaan tunkin alle sanomalehden kokoinen pala paksua filmivaneria tai vastaavaa.
Avaimen päällä pomppimista en suosittele. Rautakaupasta saa parilla kolikolla metrisen pätkän teräsputkea jolla avaimen vartta voi jatkaa. Avautuu jokainen pultti jota ei ole hitsattu kiinni. Kiinni vääntäessä sit ei käytetä liikaa voimaa, koska vetää vastaavasti kierteet tohjoksi.
Hommaan kuuluu myös teräsharja, rätti ja tippa oljyä. Moottori- tai jäteöljy käy. Kierteiden putsaus ja öljytippa helpottaa hommaa aina jatkossa.
Toisinaan käy niin, että rengas on kertakaikkiaan jämähtänyt paikalleen eikä irtoa ilman lievää törkeämpää väkivaltaa. Noissa tapauksissa se auton oma tunkki ei riitä, vaan alle tarvitaan muutakin, koska vaikka se oma tunkki nostaa, niin se ei sivuttaisvoimia tai heiluriliikettä kestä lainkaan, vaan vääntyy oitis mutkalle. Kun tuommoinen rengas on saatu irti, niin sit harjataan ja öljytään huolella sekä vanteen keskiö, että se laakerikupin ulkopuoli, ettei sama käy ihan heti uudestaan.
en minä ainakaan, ikinä ei ole löysälle jääny kun on liikkeessä momenttiavaimella tehty loppukiristys.itse asiassa ne mutskat/pultit pitäs jälkikiristää momenttiavaimella
moniko rengasliikkeessä renkaat vaihdattanut vie 100 kilsan jälkeen autonsa jälkikiristykseen?
Pulttien jälkikiristys riippuen kaiketi vanteista? Peltivanteissa kyllä, alumiinivanteissa ei tarpeen? Ja muista vaihdon jälkeen tarkistaa että ilmanpaineet on renkaissa oikein. Ja ei muuta kun kokeilemaan..
Me ei ole käytetty, eikä kyllä tarkistettukaan. Olisi ehkä ihan asiallista tarkistaa. Liikkeessä ei ole koskaan mainittu, tuosta kiinnitysten tarkistamisesta. Mutta ehkäpä ne siellä ajattelee, että jokainen sen ihan itse tajuaa hoitaa.itse asiassa ne mutskat/pultit pitäs jälkikiristää momenttiavaimella
moniko rengasliikkeessä renkaat vaihdattanut vie 100 kilsan jälkeen autonsa jälkikiristykseen?
Olipa kiva alotus, kun itse mietin, että en halua olla "uus avuton" vaan osata edes renkaat vaihtaa Mies meillä vaihtaa aina..nyt vois ite kokeilla!Alkaa tuo keli näyttämään siltä, että taitaa alkaa olla aika vihdoin laittaa talvirenkaat alle.
Yleensä ollaan käyty vaihdatuttamassa. Mutta nyt tekisi mieli kokeilla itse. Auton omaa tunkkiahan ei ilmeisesti suositella käytettäväksi. Kattelin tuossa, että halvan hallitunkin sais pariin kymppiin. Se ilmeisesti ajaisi asian?
Ristikkoavainta meiltä ei löydy. Vaan tavan varrellinen avain. Ja kun renkaat on liikkeessä vaihdettu viimeemmäksi. Saakohan niitä edes käsipelillä auki.
Mitäs muuta pitäs tietää, jos itse hommaan ryhtyy. Vai onko parempi ajella vaan liikkeeseen
mulla löysäs kerran (aluvanteelta) renkaan mutterit kun ne oli hetkeä aikaisemmin liikkeessä laitettuAlkuperäinen kirjoittaja päätön;29105252:en minä ainakaan, ikinä ei ole löysälle jääny kun on liikkeessä momenttiavaimella tehty loppukiristys.
Suurin osa autoista valmistetaan ja myydään maihin joissa ei joka keväistä ja syksyistä talvi- & kesärenkaiden vaihtelua harrasteta ollenkaan, joten auton omat tunkit on yleensä tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ne auton omat tunkit on valmistettu onnettoman ohuesta pellistä, joskus jopa muovista, eikä niitä ole suunniteltu auton tunkkaamiseen 8 kertaa vuodessa. Ovatpa vielä huteriakin hallitunkkiin verrattuna. Vaikka auton helmasta oikean nostokohdan löytäisitkin, niin jos et tunkin alaosaa osaa oikeaan kohtaan laittaa, niin tunkki voi kaatua autoa nostettaessa.Epäilytti vaan, kun jokapaikassa tuntuu lukevan, ettei auton omaa tunkkia suositella käytettäväksi kuin ainoastaan hätätapauksissa. Liekö sitten varmuuden vuoksi pelottelua. Vaiko markkinoiden lisäämistä.
Ja sesonkina jonotat tuntikausia ja maksat törkeän hinnan vartin työstä. Siinä pääsee mukavalle tuntipalkalle kun itse vaihtaa.Eikun rengashotelliin. Liikkeeistä riippuen niin hinnat liikkuvat 60e ylöspäin.
Jälkikiritys on tarpeen kaikissa vanteissa, eniten alumiinivanteissa.Pulttien jälkikiristys riippuen kaiketi vanteista? Peltivanteissa kyllä, alumiinivanteissa ei tarpeen? Ja muista vaihdon jälkeen tarkistaa että ilmanpaineet on renkaissa oikein. Ja ei muuta kun kokeilemaan..
Ei meillä kailla on tuunattua bemaria...Tämän palstan yleistiedon tason tietäen unohtakaa opettelu ja antakaa rankaanvaihto sellaiselle ihmiselle joka sen osaa tehdä. Eri vanteissa voi olla eri mutterit/pultit. Tarvikevanteet vaativat soviterenkaat. Kuka tietää mikä on soviterengas?
ja liittyy aiheeseen miten ?Alkuperäinen kirjoittaja säätön;29105382:Ei meillä kailla on tuunattua bemaria...
Hmmmm... loistava neuvo. Tai sit ei.Tämän palstan yleistiedon tason tietäen unohtakaa opettelu ja antakaa rankaanvaihto sellaiselle ihmiselle joka sen osaa tehdä. Eri vanteissa voi olla eri mutterit/pultit. Tarvikevanteet vaativat soviterenkaat. Kuka tietää mikä on soviterengas?
tai on ostanut merkkikohtaiset vanteet jotka ei rinkuloita tarvii.Jos olet hankkinut autoosi erikoisvanteet, niin sinulle on samalla kaupalla myyty tarvitsemasi soviterenkaat. Jos ei, niin olet ostanut vanteesi väärästä liikkeestä. [/url]
suosittelen Vianoria,netistä tilasin ajan ja ostin uudet renkaat,auto otettiin halliin heti ja neljä miestä laittoi uudet renkaat vanteille ja alle aikaa meni noin 15min.Kaupan päällisiksi saatiin lumilapio.Aion asioida vastakin ja tuolta ostan keväällä kesärenkaatkin.ei lopu vaan siitä se vasta alkaa
talvikelin yllättäessä kun menee rengasliikkeeseen vaihdattamaan kumeja niin ehei, ei niitä heti aleta vaihtaa vaan sulle annetaan seuraava vapaana oleva aika joka on ens viikon torstaina eli just sillon kun sulla olis ollut neuvola/lääkäri/kokous
kun lopulta saat sopivan ajan ja menet paikalle niin saat venata tunnin toista ennen kun pääset vaihdettuine renkainesi ulos liikkeestä
älkää kysykö mistä tiedän ja miksi mun renkaat ei ole enää rengashotellissa