Vinkkejä tarvittaisiin !!

Harmi!! Oletko antanut mitään sormiruokaa pureskeltavaksi/järsittäväksi? Se voisi auttaa tuohon kakomis/yökkimisrefleksiin, tottuisi pieniin muruihin/paloihin ja se refleksi lievenisi. Toisaalta jos et ole vielä kokeillut, niin karkeamman puuron aloittaminen hiljalleen voi myös totuttaa "sattumiin"..
Tsemppiä! Tiedän kyllä monta "sihtikurkkua" joille ei auttanu yhtään mikään muu kuin aika.. :hug:

Meillä oli just samanlaista! Mä vaan kärsivällisesti joka päivä tarjosin niitä 8kk ruokia, vaikka aluksi ne syljettiinkin ulos..annoin niin monta lusikallista "muusaamatta" kuin suinkin sain jotenkin menemään ja sitten vähän haarukalla muusasin, jollei sekään auttanut, niin sauvasekottimella sitten soseeki (ei tarvinnut kuin kolme kertaa käyttää sitä). Pikkuhiljaa 8kk ruoat alkoi menemään paremmin ja paremmin ja yhtäkkiä huomasin, että ne menee ihan hyvin..isoimpia paloja vähän hienonnan haarukalla, muuta ei tarvi tehdä. Tämäkin asia vaatii lapselta vain opettelua ja harjoittelua..ei opi, ellet anna harjoitusta.

Meillä oli tuolla lokakuisissa juttua tästä juuri vähän aikaa sitten. Vinkkeinä oli juurikin sormiruuan antaminen ja sitten sekoittaa karkeampaa siihen mitä jo syö ja sillä lailla tutustuttaa. Meillä menee jotkut 8kk ruuat, mutta ne pasta-annokset ei vielä eikä ne missä on paljon perunanpaloja. Muksulla on puutarhurin lihapata ja hedelmäinen kalkkunakiusaus, jotka sisältää vähemmän paloja tuhdimman soseen seassa. Nämä kelpaa meillä kun palat sujahtavat huomaamatta alas. Mutta paras varmasti on vain aika, kyllä jokainen oppii syömään toisilla kestää vain pidempään.

Meil on annettu sormiruokaa sekä yritetty totuttaa karkeisiin.. Mutta ku ei niin ei. Oksentaa sit kaiken ruoan (maito tietty mukaan lukien) pois jos antaa vähänkin karkeampaa. Poika on 1v ja 2kk, enkä usko, et tuohon auttaa meillä muu kuin aika. Syö siis 5-6kk tarkoitettuja soseita ja niillä mennään. Ei tuolla oo hampaitakaan kuin 6 ja ne kaikki on edessä. Sikälikään ei ihme, ettei karkeammat mene ku ei oo hampaitakaan joilla pureksia. Eivät ollu neuvolassakaan moksiskaan, kyllä ne sit aikanaan menee ne karkeammatkin :)

Näin meilläkin. Tyttö parin päivän päästä 9 kk ja olen aina välillä tarjonnut 8 kk mössöjä. Irvistää, kun lusikka menee suuhun ja sitten puistattaa muutaman kerran ja kakoo. Hampaita hänellä ei ole vielä. Mm. banaania ja maissinaksuja syö sormiruokana. Olen ajatellut, että aina sillon tällöin tarjoan karkeampaa ruokaa, jotta tytön kurkku pikku hiljaa alkaisi tottua.
T. Hienokurkku

meillä poika on 11kk eikä vieläkään oikein syö mitään kökköstä ruokaa. tai kyllä varmaan söisi, mut kakistelee koko ajan kun ei osaa hienontaa sitä. soseutan kaikki ruoat. tähän vaikuttaa sekin, että hänelle tulee ensimmäinen hammas vasta nyt, niin en ole kehdannut tuputtaa suuria ruokapalasia. ruokaa poika ei suostu suuhun panemaan itse, mutta kaikki muu kyllä menee. on kokeiltu suuria ja pieniä palasia. syksyllä tarhaan. en kuitenkaan murehdi yhtään. kyllä se lapsi siitä oppii kökköstäkin ruokaa syömään ajan kanssa. =)

Yhteistyössä