Vinkkejä kuntosalin aloittaneelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "velactrize"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"velactrize"

Vieras
HELP! Miten onnistuisin parhaiten? vinkkejä?
Olen 17 vuotias, painan n. 85kg ja olen n. 167cm pitkä.
Hermot meni ainaiseen voivotteluun jo itsellänikin kuinka lihava olen plaplaplaa...

Olen alkanut nyt käymään 3x viikossa salilla (ma,ke,pe) ja jatkossa ehkä? ma,ke,pe,su.
Salilla mulla ei ole sinänsä mitään ohjelmaa, pyörin eri laitteissa ja teen sen perus 10-12 toistoa ja 3 sarjaa. Lenkkeily minua ei inspiroi lainkaan, mieluummin juoksen vaikka salin juoksumatolla.

Ruokavaliotani olen hieman mutten paljoa muuttanut, mutten kuitenkaan käy enään hesburgerissa/mäkkärissä ja olen lisännyt proteiinia joka ruokaan esim raejuuston / tonnikalan avulla, ja pyrin syömään lautasmallin mukaisesti (puolet salaattia jne) ja treenin jälkeen syön pro- proteiinirahkan tai muuta proteiinia sisältävää.

Tavoitteenani on siis laihtua / kiinteytyä. (saada tämä löllömasu ja reidet veks) 85kg lihasta näyttää paljon kivemmalta kun 85kg läskiä! toki olisi ihanteellista saada se paino sinne 70kg kohdille, mutta pääasiassa haluan vain näyttää hyvältä, paino ei ole se suurin huolenaihe.

Onko vinkkejä minulle, aloittelijalle? Kuinka nopeasti alan huomaamaan vartalossani tuloksia? Yritin kertoa mahd. paljon itsestäni kun voin. Kiitos paljon vastauksista!

Hienoa, että olet löytänyt kuntoilun! Mulla on oikeastaan kaksi vinkkiä: 1. ole kärsivällinen ja armollinen itsellesi ja 2. pyydä jotakuta tekemään sinulle haastavan mutta mahdollisen treeniohjelman.

Tuloksia alkaa syntyä yllättävän nopeasti! Kunnon lihasharjoittelu polttaa kaloreita vielä seuraavanakin päivänä. Kun vielä muistat pitää oikeanlaisesta ruokavaliosta kiinni, niin olet kohta timmissä kunnossa.

Tsemppiä kuntoiluun!

Kuvaaminen tosiaan kannattaa, se motivoi paljon, kun huomaa ne mitättömiltä ja huomaamattomilta ajatuksen tasolla tuntuvat muutokset konkreettisina. Suosittelisin myös saliohjelman hankintaan jo ihan siitäkin syystä, että mikäli ei tiedä, mitä tekee, saa helposti aiheutettua enemmän haittaa kuin hyötyä itselleen. Esim. monissa selkäliikkeissä liikeradat ovat kaiken A ja O, ja väärin tehdyt liikkeet saattavat aiheuttaa pitkäaikaisiakin selkäongelmia. Lisäksi treenauksesta tulisi tasapainoisempaa ja kaikki lihasryhmät huomioivaa. Ruokavinkkejä on hirveän vaikea alkaa antamaan tuntematta lähtökohtia, mutta lautasmalli proteiinilisällä on varmasti ihan hyvä keino :) Etenkin salipäivinä kannattaa huolehtia siitä, että syö varmasti tarpeeksi. Toki fakta on se, että vatsalihakset tehdään keittiössä, mutta mielestäni sinun iässäsi ei välttämättä ole vielä tarpeen alkaa punnitsemaan vaa'an kanssa jokaista suupalaa, ainakaan ilman sinulle suunniteltua ruokavaliota. Itse aloitetut kokeilut kun valitettavan usein eivät pääty niin hyvin, kuin aluksi on ollut ajatus.

Mutta tosiaan, mikäli vaan suinkin mahdollista, kannattaa varata personal trainerilta aika ainakin sen saliohjelman tekemiseen ja läpikäymiseen. Jos haluat muokata ruokavaliotasi enemmän, niin siihen suosittelen myös ehdottomasti ammattilaisen apua :) Paljon tsemppiä projektiisi ja muista, että vaikka alkuinnostus on kova, nopeasti tulleet tulokset myös katoavat nopeasti. Maltilla tehty työ tuntuu paljon arvokkaammalta ja sitä kautta saa luotua itselleen uuden elämäntavan, joka on avainasemassa painonhallinnassa, sitten kun olet saavuttanut tavoitteesi :)

Ehdottomasti teetä saliohjelma. Ei maksa hirveästi ja teet varmasti oikein, ettet riko paikkojasi ja teet kunnon tehoilla. Tuo pyöriminen salilla ei ole tehokasta.

Nyt toi kolme kertaa viikossa on hyvä. Jos lisäät vielä kerran eli 4krt viikossa, tarttet vaihtelua. Esim kädet toisena päivänä ja jalat toisena päivänä. Tai sit joku aerobinen tms väliin. Kroppa tarttee lepoa, jotta jaksaa kasvaa ja kiinteytyä.

Mut heti ekaks teetä kuntosalilla se ohjelma.

Tsemppiä sinulle! Todella hienoa, että olet päättänyt tuossa iässä muuttaa elintapojasi. Saat varmana muutoksia aikaan helposti kun pysyt tavoitteessasi :) Muista tasaisen kehityksen tavoite, eli älä vaadi itseltäsi kaikkia tuloksia nyt ja heti... ettei into katoa. Käy ammattilaisen kanssa treeniohjelma läpi, niin opit tekemään oikeita juttuja oikein ja keskityt oikeisiin osa-alueisiin. Hyötyliikunta todella tärkeä muistaa myös... ihan ne pienetkin mitättömiltä tuntuvat jutut kuten rappusten käyttö hissin sijaan yms :) Ruokavalion suhteen kannattaa jutella siitä tietävän kanssa.. sieltä saattaa löytyä porsaanreikiä joita et ole tullut ajatelleeksi.

Ohjelma tosiaan kannattaa hankkia. Käytä kunnon painoja ja lisää niitä kun voimat kasvavat. Naiselle ei kasva "liikaa" lihaksia hups huomaamatta, joten se harhaluulo kannattaa unohtaa. Älä pelkää vapaita painoja, koska ne saattavat motivoida enemmän kuin eri laitteisiin vuoronperään kiemurtelu.

Salilla 2 kertaa viikossa, jolloin koko keho kerralla. Hanki saliohjelma, tunti on maksimikesto. Aloita varovasti, muista hyvä lämmittely, kun tekniikka hallussa niin kunnolla niitä painoja. Parin kilon nitkutus reisien lähentäjälaitteessa on vitsi. Salilla pitää tulla hiki, lihasta pitää polttaa ja viimeiset liikkeet niin vaikeita että tekee mieli irvistää.

Lisää 3-4 salipäivän tilalle aerobinen hikiliikunta vähintään tunnin kestävä.

Kiinteytymistä ei ole olemassakaan. On vain rasvan palamista ja lihaksen kasvattamista. 10-15 toistoa ei ole paras sinulle. Lisää painoja, kertatoistot 6-8 on parempi, ja näitä 3-4 kierrosta.

Naiset treenaa liian pienillä painoilla. Eipä näy irvisteleviä naamoja paljon naisten salilla, pikku hikipisara saattaa tulla ei enempää. Käyvät salilla ja sitten dieettaavat kituillen. Ei näin. Et tule saamaan lihaksia vaikka treenaat kovaa. Kunnon ohjelmassa treenaat isoja lihasryhmiä. Unohda pienet lähentäjälaitteet ja muut hienostokitkuttelut, keskity isoihin liikkeisiin kuten jalkakyykky, rintaprässi, jne.

Alussa tuntuu pahalta. Se kuuluu asiaan, ajan myötä keho tottuu ja ilman poltetta et osaa enää treenatakaan.

Yhteistyössä