Vinkkejä, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käninä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käninä

Vieras
Olisiko teillä rakkaat ellit antaa vinkkejä erittäin itsepäisen tosin vasta 2 vkoisen vauvan juttuihin. Eli ensimmäinen ongelma on se, että vauva ei huoli tuttia. Oletteko jollakin konstilla saaneet opeteettua vauvan tutille, jos niin miten. Toinen ongelma on se, että vauva ei näytä viihtyvän vaunuissa. Jotenkuten viihtyy, kun vaunut liikkuvat, mutta jos pysähdytään esim. leikkipuistoon leikkimään esikoisen kanssa, niin johan alkaa aivan mieletön huuto..Muutenkin vauva viihtyisi vaan tissillä tai sylissä, mikä on sinänsä vähän hankalaa, kun haluaisin esikoisenkin kanssa leikkiä ja sylitellä häntä;(. Kolmas ongelma on se, että ei suostu nukkumaan muutakuin juuri sylissä tai sitten meidän sängyssä. Mies ei oikeen osaa nukkua samassa sängyssä vauvan kanssa ja itsekin varmasti nukkuisin paremmin, jos vauva ei olisi kainalossa. Joten jos teillä on johonkin näihin meidän "ongelmiin" antaa vinkkejä niin olisin oikein kiitollinen!!

Tuttiongelmaan kannattaa kokeilla erilaisia ja -muotoisia tutteja ja sinnikkäästi tarjota tuttia, esim. imettäessä voit yrittää pujottaa tuttia varovasti vauvan suuhun rinnan sijaan.

Uniongelmaan kannattaa kokeilla kapalointia. Vauva on kuitenkin vielä niin pieni, että kapalointi voi luoda turvallisemman tunteen ja rauhoittaa vauvan.

Alle kaksi viikkoiselle ei pidä vielä edes tuttia tarjota, ja sittenkin vasta jos näyttää että vauvalla on voimakas imemisen tarve. Äitiyspakkauksessakaan ei ole enää tuttia, koska sitä ei pidetä enää oleellisena - vauva pärjää ilman, eikä tule sitten myöhemmin vieroitusongelmaa. Meillä poika kyllä syö tuttia välillä päästäkseen uneen, muttei pidä sitä huvituttina pitkin päivää.

Vauvasi on vielä niin pieni että se hyvinkin vielä oppii uusille tavoille. Vauva kannattaa siirtää omaan sänkyyn kun se on päässyt sikeään uneen - vaikka samalla alustalla. Sanotaan että ekat 20 min nukahtamisesta vauva on herkkä heräämään.

Minä olen vähän eri mieltä tuosta tutista. Jos vauvasi jo osaa hyvin imeä rinnasta maitoa ja muutenkin se puoli sujuu hyvin, niin kyllä tuttia jo voi/kannattaa tarjota, noinkin pienelle... varsinkin jos vauva rinnalla viihtyisi liiankin kanssa ja sitä imemisen tarvetta näyttäisi olevan..
Meillä pojalle ei tutti aluksi kelvannut ja niinpä äiti joutui huvitutin virkaa toimittamaan ja sekään ei kauhean hyvä asia ole.

Uniongelmaan päivisin kannattaa kokeilla kantoliinaa. Mulla sama ongelma, että pienempi kitisee koko sen ajan vaunuissa kun esikoisen kanssa ollaan leikkipuistossa. Kantoliinan avulla voidaan nykyään käydä, eikä tarvii kokoaikaa kytätä vaunuja, et millonkohan sieltä taas huudellaan. Sillon tällön nukkuu kyllä vaunuissakin sen ajan. Mut kantoliina on silti aina varuilta mukana. Nuorempi nyt 3kk ja vanhempi kuukautta vajaa 2v.

Ihan edellisen vastaajan linjoilla ollaan. Ei ole ongelmia, vaan yksilöllisiä piirteitä. Totuus on, että useimmat vauvat ovat mieluiten paljon ihokontaktissa äidin (tai muun ensisijaisen hoitajan ) kanssa, joten vaunuissa huutajia on paljon varsinkin noin pienissä vauvoissa. Kantoliina tai rintareppu on ehdoton! Tai oikeastaan molemmat, mutta vähän eri tarkoituksiin.
Tutti on vähän pulmallisempi juttu. Olen itse pakottanut vauvan tutille, mutta ei hän edelleenkään(6kk) ole siihen järin tykästynyt. Onnistui aikanaan juuri eri materiaalia ja mallia kokeilemalla. Pienempänä hän otti vielä joskus lypsettyä pullomaitoa, mutta tavallaan unohti pullosta juomisen kun ei ollut tarvetta. Suosittelen ettet tee samaa virhettä, vaikka imetysaktivistit nirhaisi mut tästä neuvosta. No eihän tämä tietenkään mikään maailmanloppu ole, imetys sujuu ja vauva on tyytyväinen. Mutta varsinkin tämän foorumin imetyskielteisiä kommentteja luettuani olen vähän alkanut arastella esim. puistonpenkillä syöttämistä. Joten pullosta olisi hyötyä..
Vieressä nukuttaminen on maailman luonnollisin tapa hoitaa vauvaa, yösyötötkin rasittavat vähemmän. Ainakaan ekaan kolmeen kuukauteen en edes tähtäisi muuhun. Heitä mies vierashuoneeseen ellei saa nukuttua. Siis tilapäisesti, silloin jos unet kärsii.
Tsemppiä ja jaksamista, kaikki helpottuu kyllä ajan myötä kun tutustutte vauvaan paremmin!

Yhteistyössä