Vinkkejä, kiitos! (miten saada mies siivoamaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirttihirmuko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirttihirmuko?

Vieras
Homman nimi on se, että mun tarttis saada mies siivoamaan ja tekemään kotitöitä ilman huutoa ja riitelyä. Kuinka ilmoittaa miehelle ystävällisesti, etten jaksa enää olla se ainoa, joka tekee ruoan, laittaa astiat tiskikoneeseen, ottaa ne puhtaina sieltä pois, pyyhkii keittiön pöydät ja korjaa niiltä ylimääräiset tavarat pois, järjestelee huushollin, imuroi, pesee lattiat, huolehtii että kissoilla on ruokaa ja juomaa puhtaissa kupeissa, pesee vessan ja pyykkää? Satunnaisestihan tuo jotain tekee, muutenhan olisin jo päreeni polttanut, mutta kaipaisin hieman oma-aloitteisuutta. Tai edes sitä, että kun sanon kämpän kaipaavan imurointia, mies oikeasti tarttuisi imuriin eikä olisi aina vain että ''joojoo'* (ja sitten mitään ei tapahdu 3 päivään).

Eniten rassaa miehen asenne ''ei täällä tarvii imuroida, samannäköistä täällä kuitenkin on parin päivän päästä''. Joo-o, lopetetaan imurointi KOKONAAN, se kun on täysin turhaa kun on kotieläimiä ja kaikkea.

Ja minä en ainakaan miellä itseäni miksikään pirttihimuksi, haluaisin vain että olisi sellaista perussiistiä ja että tiskit laitettaisiin tiskikoneeseen, puhtaat kaappiin että likaiset voi taas laittaa suoraan koneeseen ja että pyykit ripustettaisiin kun pesukone on pyörinyt eikä vasta seuraavana päivänä kun ne jo haisevat.

Miten teillä miehet tekevät kotitöitä?

Ymmärrän sinua hyvin. Samanlaista on veljeni perheessä.

Mää ite kestän sotkuja tosi kauan, joten mun ei tarvi sillain "patistaa" toista siivoon, koska toistakin alkaa jo siinä vaiheessa häiritseen sotkut ja alkaa omatoimisesti siivoon.

Mutta neuvoja: jospa keskustelisit miehen kanssa siitä kuinka usein hänen mielestään tulisi siivota. (esim. 1krt/vko eli joka la) Tämän jälkeen laitat vaikka kalenteriin jokatoiselle vuorot ja koska siivouspäivä on esim. tuo la, niin silloin tosiaan tulee ottaa se imuri kaapista.

Samoin tiskit. Sopikaa, että vuorokerroin laittaa tiskit. Jne.

No et sinä mikään pirttihirmu ole tuon antamasi kuvauksen perusteella.
Monta kertaa ongelma on se että _ei_ riitä se että mies tekee niitä asioita, vaan ne on tehtävä _juuri_ sillä tavalla kun nainen sanoo, muuten ei kelpaa.

Perinteisesti kotityöt ei miehiä sillä tavalla kiinnosta kunhan ne on tehty "jotenkin".
Isoin virhe mitä monet naiset tekevät on se että kun mies tekee jotain niin sitten jäkätetään että "näin nämä pyykit pitää lajitella jäk jäk jäk"
ja yhtä usein vastareaktio on seuraava "laita sitten itse".

Mun mies kyllä imuroi ja siivoo ,mut myös sotkee jättää roskia pöydille,sukkia lattioille ja mä sit siivoon...Toisaalta itse aattelen että olen kotona töissä mä kyllä katson että koko paketti kuuluu mulle eli siivopukset,ruuanlaitot ..lapsia mä hoidan päivällä mies hoitaa yhtälialla illalla töiden jälkeen et pääsen helpommalla. Mielestäni noi kotityöt tulee jakaa kuitenkin tasasesti kyllä miehenkin on esim.viikonloppuisin osallistuttava eihän silloin olla töissä mut kotiäiti on töissä 7päivää viikos 24h!Voisit kysyä olisiko jokin kotihomma esim.koneen täyttö/tyhjennys hänen hommaa jos imurointi ei miellytä..onko teillä monta lasta?Meilä on neljä silti kerkeen tehdä kotitöitä ja mies kyllä tekeee osansa en kestäisi jos hän ei tekisi mitään!

Meillä tuo on toisin päin eli mä olen se, jolta jää kamat lojumaan pitkin kämppää ja mieheltä ei juuri koskaan. Mä olen oppinut siistimmäksi sitkeällä sanomisella ja jopa nalkuttamisella :D Kun mies on tarpeeksi usein vääntänyt rautalangasta, miltä tuntuu kun koti on kuin pommin jäljiltä, oon alkanut oppia pikku hiljaa :whistle: Se siis vaatii sulta sitkeyttä ja sitä, että sanot suoraan. Miehet ei ymmärrä vihjailuja ja vasta tarpeeks monen toiston kautta se sit menee selkäytimeen.

Miehelle ei sanota että ' täällä tarttis kait imuroida ' ikään kuin ohimennen , tai 'pitäisköhän jonkun imuroida' vaan pyytää suoraan.... koskee kaikkia asioita. Miehet ei joko tajua tai tarkoituksella ota kuuleeviin korviin vihjailuja asioista, mut jos ei suora puhe toimi niin mies on paskanlaiska vätys joka ei syystä tai toiseta ole halukas osallistumaan, sitten se on kestettävä tai laitettava vaihtoon :D

Jos tuo asia ei keskustelemalla ratkea, eli jos mies on sellainen. ettei itse tajua auttaa siivouksessa ja jakaa kotityövastuuta, niin pääkopan sisäisiä asioita on vaikea muuttaa. Piparisuun ehdotus vuoroista on varmasti kokeilemisen arvoinen, koska mitä syytä olisi kieltäytyä tasapuolisesta siivousvastuusta?
Onhan sitä "siivous on akkojen hommia" -mentaliteettia tosi paljon vielä. Minut on itse aikoinaan kasvatettu siivoamaan oma huoneeni ja auttamaan muutenkin kotona. Tänä päivänä minulle on täysin luonnollista että teen kotiaskareita. Lisäksi selkäni on paremmassa kunnossa kuin avovaimoni, joten hoidan nykyään mielelläni kaikki siivoukset itse.

lahjonta!! isäni pesi ikkunat kun jokaisen valmiin jälkeen sai drinkin. välinpitämättömyys! alkoi pestä kalsarinsa kun oli ensin motkottaut ettei puhtaita ole ja äitini kirjoitti lapun miten kone toimii. parhaimpaan loppu tulokseen pääsee kun vain lopettaa passaamisen. jos on aina kaikki valmiina niin miksi itse vaivautua.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
No et sinä mikään pirttihirmu ole tuon antamasi kuvauksen perusteella.
Monta kertaa ongelma on se että _ei_ riitä se että mies tekee niitä asioita, vaan ne on tehtävä _juuri_ sillä tavalla kun nainen sanoo, muuten ei kelpaa.

Perinteisesti kotityöt ei miehiä sillä tavalla kiinnosta kunhan ne on tehty "jotenkin".
Isoin virhe mitä monet naiset tekevät on se että kun mies tekee jotain niin sitten jäkätetään että "näin nämä pyykit pitää lajitella jäk jäk jäk"
ja yhtä usein vastareaktio on seuraava "laita sitten itse".

Nyt on pakko peesata Jaskaa. Sovitte että tietty homma on aina miehen kontolla la-su ja se saa tehdä sen kuten haluaa, pääasia että tulee tehtyä - kuitenkin siis kunnolla ettei hutaisten.

Miksette varmista tällaisia asioita ennen kuin muutatte yhteen? Se rassaa koko parisuhdetta ja liittoa kun kaksi on eri linjoilla. Mun mielestä on turha valittaa kun olet eka hyväksynyt miehen "tekemättömyyden" kun sulla on ollut vastarakastunut olo ja kenties ei lapsia. Sitten kun on arki, lapset ja työt, niin napistaan.

Tarkistakaa se tilanne ennen yhteenmuuttoa, siinä missä raha-asiat, seksi-asiat, lastenhoito jne.

Ethän ole liian tarkka? Meillä mies arasteli eli ei tehnyt jos ei ollut pakko mitään keittiöhommia aluksi. Ja jos laittoi parunoita kiehumaan tms kyseli että mihin kattilaan. Kun heillä oli ollut äidillään tosi tarkkaa että on perunakattila, kananmunakeittokattila, puurokattila, kastikekattila ym kaikilla omansa ja tuli huuto jos meni väärään. Mä olen sanonut että mun puolesta vaikka korkeareunaisessa kasarissa jos siltä tuntuu, ja pikkuhiljaa onkin muuttunut oma-aloitteisemmaksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Miehelle ei sanota että ' täällä tarttis kait imuroida ' ikään kuin ohimennen , tai 'pitäisköhän jonkun imuroida' vaan pyytää suoraan.... koskee kaikkia asioita. Miehet ei joko tajua tai tarkoituksella ota kuuleeviin korviin vihjailuja asioista, mut jos ei suora puhe toimi niin mies on paskanlaiska vätys joka ei syystä tai toiseta ole halukas osallistumaan, sitten se on kestettävä tai laitettava vaihtoon :D

Mutta tuossakin tulee helposti se, että nainen määrää ja on naisen kontolla se, että on siivottu. Eli mies makaa kuin lahna, kunnes nainen patistaa "töihin". Mää en ite jaksaisi tuollaista vaan haluaisin nimenomaa omatoimisuutta.

Mä alan tässä pykäämään ''lukujärjestystä'' jossa kaks osiota joka päivälle: vuoroviikoin minä teen toisen ja mies toisen.
Miten jakaisitte nämä työt fiksusti:

-tiskikoneen täyttö ja tyhjennys (+keittiön tasojen pyyhintä)
-pyykkikoneen -||-
-imurointi (2-4krt/vko)
-kissanhiekkojen vaihto (3-4krt/vko)
-ruoanlaitto (vain päivällinen ma-la)
-kissojen ruokakupit ja niiden ympäristön siisteys
-lattianpesu (n2krt/kk)
-vessanpesu (1krt/vko)
-pölyjen pyyhintä (2-4krt/kk)

Ajattelin että tekisin listan ja kirjoittaisin miehelle kirjeen, jossa kerron siitä, etten halua asiasta riitaa vaan että molempien olisi mukava olla siistissä kodissa. Olisiko vielä jotain vinkkiä?

kyllä mäkin oletan että mies tekee jotain ihan itse. Jos olen vaikka sohvalla neulomassa villasukkia kun mies tulee kotiin, ruoka on uunissa lämpimässä niin saa kyllä ihan itse ottaa lautasen ym ja myös siivota jälkensä. Ja ottaakin ja siivoaa :) Joskus yritti että eikös... mutta totesin tehneeni oman osuuteni, jos ei riitä niin sitä voidaan vähentää ja pizzataksin numero on luettelossa.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Mutta tuossakin tulee helposti se, että nainen määrää ja on naisen kontolla se, että on siivottu. Eli mies makaa kuin lahna, kunnes nainen patistaa "töihin". Mää en ite jaksaisi tuollaista vaan haluaisin nimenomaa omatoimisuutta.

Mutta jos se mies on joillain sellanen lahna niin niin sitten se on sen ongelma jos siihen ei se puhe tehoa, ja mitä itse ajoin takaa niin ei vihjailua vaan suoraa puhetta.

Ei kenenkään tarvitse jaksaa mitään tai ketään jos ei halua

:D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä alan tässä pykäämään ''lukujärjestystä'' jossa kaks osiota joka päivälle: vuoroviikoin minä teen toisen ja mies toisen.
Miten jakaisitte nämä työt fiksusti:

-tiskikoneen täyttö ja tyhjennys (+keittiön tasojen pyyhintä)
-pyykkikoneen -||-
-imurointi (2-4krt/vko)
-lattianpesu (n2krt/kk)
-vessanpesu (1krt/vko)

Ajattelin että tekisin listan ja kirjoittaisin miehelle kirjeen, jossa kerron siitä, etten halua asiasta riitaa vaan että molempien olisi mukava olla siistissä kodissa. Olisiko vielä jotain vinkkiä?

Tuollainen on oikein hyvä. Sitten kun vielä laitat vaikka tarkan päivän koska pitää siivota, niin eikös silloin tule tarkkuutta.

Jos mies alkaa valittaan, ettei jaksa tehdä noin usein tai juuri mitään, niin sitten sanot, että jaa, jos säkään et jaksa, niin en määkään sit ollenkaan.

Mutta jos se mies on joillain sellanen lahna niin niin sitten se on sen ongelma jos siihen ei se puhe tehoa, ja mitä itse ajoin takaa niin ei vihjailua vaan suoraa puhetta.

Ei kenenkään tarvitse jaksaa mitään tai ketään jos ei halua

:D

Juu kyllä mää sun pointin ymmärsin :)

Olen silti sitä mieltä, että tuollainen "määrääminen" ei oikeastaan tuota niin paljon "hedelmää" kuin voisi tuottaa. Kyllä tuollainen lista tai joku muujuttu on parempi jos toinen vaan suostuu siihen.

Tuo olisi aika looginen jako että joko keittiö tai siivousvuoro. Mutta silti musta liikaa pomottamista/sanelua?

-tiskikoneen täyttö ja tyhjennys (+keittiön tasojen pyyhintä )

-pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys
-imurointi (2-4krt/vko)
-lattianpesu (n2krt/kk)
-vessanpesu (1krt/vko)

Niin ja kyllä mies tekee ja osaa tehdä, jotenkin tämä homma lipsahti näille urilleen kun olin muutaman kuukauden työttömänä ja mies teki hetken aikaa kahta duunia samaan aikaan, jolloin itse tarjouduin tekemään kaikki kotityöt. Nyt kun pääsin itse töihin, tilanteen piti normalisoitua, muttei se koskaan alkanutkaan luonaamaan niin kuin ennen luonasi.

Mies on paras isä ja aviomies, sillä on vain siivousvika. <3

[/quote]

Olen silti sitä mieltä, että tuollainen "määrääminen" ei oikeastaan tuota niin paljon "hedelmää" kuin voisi tuottaa. Kyllä tuollainen lista tai joku muujuttu on parempi jos toinen vaan suostuu siihen.
[/quote]

Määrääminen on ihan eriasia kuin suoraan sanominen :D Mutta jooh, kukin tavallaan.
:xmas:

Minä annoin esim. tiskien olla 2 viikkoa niin, että tiskasin vain ennen syömistä lautaset itselleni ja muksuille.
Kyllä se sekasotku alkoi sitä sitten äsrsyttääkin, kun minä en siivonnut, joten käytti yhden viikonlopun keittiön siivoamiseen.
Ja kyllä se kiilsikin sen jälkeen :D

Joo, niin ja sen verran vielä.... Että ei se enää jätä kaikkea mun niskoille, kun joskus olen jättänyt pesemättä sen vaatteetkin, kun jättää ne mihin sattuu ja ei vie pyykkikoriin.
Nyt osaa jo käynnistä itsekin pesukoneen :)

Määrääminen on ihan eriasia kuin suoraan sanominen :D Mutta jooh, kukin tavallaan.
:xmas:

No voit verhota sen suoraan sanomiseksi, jos se susta kuulostaa kivemmalle. Mutta "Täällä pitää tänään siivota, joten siivoa sinä tänään", on kyllä määräämistä, vaikka kuinka suoraan sanomiseksi sen vääntäisi..

Mutta en mää sillä tarkoita, kyllä miestä/naista välillä saa hieman potkasta jos ei muuten moottori toimi....

kauheen pitkä lista :) Meillä mies ei ole koskaan vessaa siivonnut. Tiskikonetta täyttelee joskus. Ja imuroinut joskus. Nyt kun olen kotona ei kyllä tarvikkaan. Kuhan lasten kanssa viettää aikaa.

Yhteistyössä