Vinkkejä, kannustimia lapsen lukemaan opettelussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolipuoli

Vieras
Onko kellään kokemusta, miten ekaluokkalaisen saisi oppimaan lukemaan opettelusta. Lapsi koulussa sinnikkäästi kieltäytyy lukemaan opettelusta. Kotona lapselle luetaan paljon kirjoja eli yritän tukea kaikin mahdollisin tavoin.
Hyviä vinkkejä kenelläkään?

Luette yhdessä. Toivottavasti osaat tämän nykyisen lukemaan opettelutavan. Jos et, niin pyydä opettajalta apua. Luet itse ensin ja laitat lapsen toistamaan perässä. Palkitsee vaikka tarroilla aina lukukerran jälkeen ja kun niitä on tarpeeksi paljon kasassa, niin palkitset jollain hänen kanssaan sopimalla jutulla.

Kirjoja voi lueskella yhdessä. Meillä luettiin paljon tavutettuja Urpo ja Turpo kirjoja siten, että lapsi sai lukea sellaisia sanoja, missä oli koulussa siihen mennessä opetellut kirjaimet ja minä luin ääneen sitten muun. Pötköteltiin vierekkäin sängyn päällä lukemassa.

Tykkääkö lapsi pelata ekapelia?
Voihan sitä tehdäjonkun tarrataulukon mistä saa kivan lelun kun saa taulukon täyteen.
Innostuisiko lapsi viestittelemään vaikka messengerillä vaikka mummun tai kummin kanssa? Kirjoittamalla oppii huomaamatta lukemaan ja tietokoneella kirjoittaminen voipi olla joillekin lapsille helpompaa kuin käsin kirjoittaminen.

Mistä lapsi on kiinnostunut? Jostain urheilulajista? Autoista, hepoista?

=> Hanki teille mieluista aihetta käsitteleviä tietokirjoja. Meillä ainakin motivoinut paljon!

Lukutaito ei ole vapaaehtoinen taito, joten jos ei tuo yllä mainittu toimisi, siirtyisin itse lahjontaan.

Jos lapsi voimakkaasti kieltäytyy kirjoista harjoittelemalla lukemaan, niin tuo ekapeli voisi toimia kun saa tietsikalla pelata. Sen lisäksi jatkaisin ääneen lukemista. Myös pelit, esimerkiksi Alias (se lasten missä on korteissa kuva+sana) tms. missä ehkä vähän huomaamattakin tulisi kirjaimet ja sanahahmot tutuksi, voisi toimia.

Luette yhdessä. Toivottavasti osaat tämän nykyisen lukemaan opettelutavan. Jos et, niin pyydä opettajalta apua. Luet itse ensin ja laitat lapsen toistamaan perässä. Palkitsee vaikka tarroilla aina lukukerran jälkeen ja kun niitä on tarpeeksi paljon kasassa, niin palkitset jollain hänen kanssaan sopimalla jutulla.

Kirjoja voi lueskella yhdessä. Meillä luettiin paljon tavutettuja Urpo ja Turpo kirjoja siten, että lapsi sai lukea sellaisia sanoja, missä oli koulussa siihen mennessä opetellut kirjaimet ja minä luin ääneen sitten muun. Pötköteltiin vierekkäin sängyn päällä lukemassa.

Mikä on nykyinen tapa opettaa lukemaan?

Mun mies oli ekaluokalla sitä mieltä, että lukeminen on täysin turha taito elämässä, eikä oppinut lukemaan ekaluokan aikana. Ekaluokan jälkeisenä kesänä joutui sitten olemaan viikkoja jalka kipsattuna reisimurtuman vuoksi. Jo alkoi Aku Ankkojen luku maistua.

Olen itsekin miettinyt vastaavanlaista aloitusta tänne. Meillä on tokaluokkalainen tyttö. Osaa kyllä juuri ja juuri lukea, mutta ei vielä sujuvasti, koska on laiska harjoittelemaan. Sanoo vihaavansa lukemista, ainakin koulun lukukirjasta. Iltasadun lukeminen on silti ollut aina tärkeää, vaatii että luen sen joka ilta, mutta ei viitsi vaivautua lukemaan itse, tai ainakin siihen pitää kovasti houkutella.

Eräänä päivänä sain erävoiton, kun odoteltiin pikkusiskoa muskarista ja kun ei muuta tekemistä ollut, annoin siksi ajaksi tavutetun kirjan. Siinä oli niin vähän tekstiä, että ehti lukea sen muskarin aikana. Ensin hän yritti, että minun pitää lukea hänelle, mutta sanoin että lukee edes kymmenen minuuttia ja sitten saa keksin. Hän lukikin koko kirjan kerralla, kun halusi tietää, miten siinä käy. :)

Meillä aapinen oli aivan myrkkyä ja inhosi sitä. Opettajan luvalla sitten sivutettiin se kirja kotona ja opetteli pelaamalla ekapelejä, kirjain-ja tavulapuilla, mielusista kirjoista, esim urpo ja turpo josta innostui kuultuaan koulussa sitä luettavan...Kokoajan oltiin yhteistyössä opettajan kanssa että pysyttiin kartalla missä lapsi menee ja kuinka kannustaa. Vähitellen se alkoi tavailla kaikke minkä näki ja sekin aapinen olla kelvollinen kirjaksi. Ekaluokan syksy oli aivan kamalaa takkua mutta niin se vaan kesälomalle lähtiessä osasi lukea.

Yhteistyössä