Vinkkejä gluteiinittomaan synttäritarjoiluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kakkupuoli on jo kunnossa, mutta kyllä sitä nyt jotain muutakin pöytään haluaisi asettaa, kuin vain sen kakun.

Mites popparit? Onko ne gluteiinittomia?

Ja sitten jotain keksejä...mielelläni leipoisin itse. Vinkkejä?

Jotkus kookoskeksit, mihin tulee vain sokeria ja voita kookoshiutaleiden lisäksi menee, samaten mantelijutut.

Selvitä myös, riittääkö, että on pelkästään gluteiiniton vai pitääkö olla ihan luontaisesti gluteiiniton. Monet gluteiinittimat jauhoseokset eivät käy noille luontaisesti gluteiinittomille.

leivo mitä haluat tarjota mutta vaihdat vain jauhot gluteenittomiin. tai jos haluat ottaa varman päälle niin leivo pussista (glut ja maidoton) suklaamuffinsseja tms. helppoa ja nopeeta.
ja itse keliaakikkona voin todeta vain vihaavani kookosta...eli hakkaa päätään seinään kaikkien näiden kanssa kenelle gluteeniton tarkoittaa kookosta :(

Semmoiset tuotteet käy, missä lukee gluteiiniton, sen tiedän. Eikä sen enempää olla ohjeistettu, mutta kyselen hältä lisää :)

Mä en tosin nyt ymmärrä mitä tarkoitetaan gluteenittomilla jauhoilla...siis onko olemassa vehnäjauhoja, joissa ei ole gluteiinia? Vai mitä häh?

Enkä halua leipoa mitään valmisjuttuja pussista...sen pari kertaa vuodessa kun saan panostaa, niin sen ehdottomasti haluan tehdä...en siis halua helppoa ja nopeaa nyt tällä kertaa. Eri asia, jos olisi vaan tyyliin kaffettelusta kyse, mutta nyt on kyse synttärijuhlista :)

Kookos on pahaa melkeen kaikkien mielestä, joten se ei ole nyt vaihtoehto. Ajatuksenani on kattaa koko pöytä niin, että kaikki on gluteiinitonta, mutta että myös me "tavikset" tykätään niistä, eli että ne muut eivät edes ns. huomaa, että tuotteissa on mitään eroa tavalliseen.

Mokkapalojakin teen, niihin olen saamassa gluteiinittoman ohjeen.

Lapselle vai aikuiselle?

Popparit ovat gluteenitttomia, samoin suurin osa perunalastuista.
Leipäjuusto sopii myös. Coctail-tikut on kivoja.
Usein vaihdan leivontaohjeen vehnäjauhot gluteenittomiksi. Muista vain puhtaat välineet.
Kekseistä minulla ei ole kokemusta.

[QUOTE="Pähkinä";29608850]Lapselle vai aikuiselle?

Popparit ovat gluteenitttomia, samoin suurin osa perunalastuista.
Leipäjuusto sopii myös. Coctail-tikut on kivoja.
Usein vaihdan leivontaohjeen vehnäjauhot gluteenittomiksi. Muista vain puhtaat välineet.
Kekseistä minulla ei ole kokemusta.[/QUOTE]

No vähän sekä että, koska tarkoitus tosiaan olisi, että kaikki voisivat syödä kaikkia pöydän antimia ja paikalla on siis porukkaa ikähaarukalla 3v-65v.

Gluteenittomat jauhot eivät sisällä vehnää yms, vaan ovat keliaakikolle sopivista viljoista tehtyjä jauhoja esim. semper, Sunnuntai, Pirkka -tuotenimikkeillä on myynnissä. Voit myös korvata venhäjauhon peunajauhoilla esim. Täytekakussa ja kääretortussa. Jauhohyllystä tai gluteeniton hyllystä kaupassa pitäisi löytyä.

Jos teet esim. kauralastuja, niin silloin nauran täytyy olla puhdasta kauraa, jossa ei ole mitään jäämiä muista kotimaisista viljoista. Esim. semperillä on.

Vieraasi varmasti arvostaa sitä, että näet vaivaa ja kaikki tarjottavat sopivat myös hänelle! =)

[QUOTE="keliaakikko";29608856]se on GLUTEENITON, EI GLUTEIIINITON[/QUOTE]

Lauseet aloitetaan isolla alkukirjaimella. Ja ne päätetään pisteellä. Eikä hyviin tapoihin kuulu HUUTAA :D

[QUOTE="Pähkinä";29608873]Gluteenittomat jauhot eivät sisällä vehnää yms, vaan ovat keliaakikolle sopivista viljoista tehtyjä jauhoja esim. semper, Sunnuntai, Pirkka -tuotenimikkeillä on myynnissä. Voit myös korvata venhäjauhon peunajauhoilla esim. Täytekakussa ja kääretortussa. Jauhohyllystä tai gluteeniton hyllystä kaupassa pitäisi löytyä.

Jos teet esim. kauralastuja, niin silloin nauran täytyy olla puhdasta kauraa, jossa ei ole mitään jäämiä muista kotimaisista viljoista. Esim. semperillä on.

Vieraasi varmasti arvostaa sitä, että näet vaivaa ja kaikki tarjottavat sopivat myös hänelle! =)[/QUOTE]

Ok, tämä selvensi :)

No itse asiassa mulle ilmoitettiin, ettei tarvitse heitä varten tehdä erityisruokavalion mukaan...siis että he tyyliin voivat ottaa omat keksit kotoota mukaan. Olin ihan että WTF? Siis mikä järki siinä nyt muka olisi :D

Meinaan, että eihän se nyt ole ongelma eikä mikään, jos ostan vehnäjauhopussin tilalle sitten vaan sen gluteenittoman jauhopussin ja teen leipomukset siitä.

Mää tein pojan synttäreille gluteenittoman kakun lisäksi pizzarullia. Tavallinen pitsapohja gluteenittomista jauhoista, täytteet päälle ja rullalle -> uuniin.

Ihanaa, että jaksat leipoa niin, että kaikki käy kaikille. Gluteenittomien jauhojen kanssa ei tosin kannata ottaa liian kunnianhinoisia reseptejä. Lopputulos on hiukan kuivempi, murenevampi ja ei niin kauniisti nouseva kuin muutoin. Mutta ihan hyviä noillakin saa tehtyä. Meillä on muutamiin juhliin leivottu oman perheen allergiarajoitteilla niin, että kaikki käy kaikille. Olipa ihana katsoa omiin eväisiin tottunutta lapsivierasta, joka kuuli, että saa syödä pöydästä kaikkea ilman rajoituksia. Kuulema parhaat synttärit ikinä :)

• Tykkää
Reactions: chef
Jos haluat varman päälle pelata eikä taidot riitä leipomiseen niin osta keksit valmiina! Niitä on pilvin pimein gluteenittomalla osastolla. Meidän neidin lemppareita on ne Ballerina-keksin korvikkeet. Ja tosiaan suklaamuffinsseja on leivottavissa täysin valmiista aineksista. Osaan lisätään vain esim. munat. Popparit ja ihan tavalliset perunalastut käyvät. Myös monet litran pakkauksissa olevat jätskit. Sitten jos haluaa leipoa niin täytyisi tietää noudattaako lapsi luontaisesti gluteenitonta dieettiä vai käykö esim. vehnätärkkelys. Ehkä varminta tehdä luontaisesti gluteenitonta.

Ja vielä jatkan, että esim. vaaleista Jytte-jauhoista onnistuu leipoa melkein mitä vain. Sitä käytetään pikkasen vähemmän kuin vehnäjauhoja. Onnistuu suolaiset piiraat yms.

Ja kun alat leipomaan huolehdi että välineet ym on puhtaita. Eli ei samalla mitalla lusikalla ym mitkä on ollu kosketuksissa tavallisiin jauhoihin tms. Ite tekisin kans luontaisesti gluteenitonta niin ei ainakaan tule tilannetta että leipomukset ei käykään.

Kaupasta saa keksiä ja jätskiä ja myös suolaista gluteenitonta, sekä hedelmiä. Parasta on ostaa tuollaista ja armahtaa muut vieraat erikoisruokavalioiden tuottamalta tuskalta. Nuo leivonnaiset harvoin on hyviä. Itseasiassa ne on yleensä todella tympeän ja ylimakean makuisia.

[QUOTE="huh huh";29609162]No en mä leipoisi kellekkään erityisjuttuja... erikoisuuden tavoittelu tommoset!!![/QUOTE]

Keliakia on suolistosairaus eikä kukaan tavoittele sairastumista. Söisin ilomielin mitä tahansa leipomuksia mutta kun en voi.

Vaikka itse leivon aika paljon, niin silti joskus harvoin jos joutuu tekemään gluteenitonta, niin on se vaan hankalaa. Viimeksi tein jotain pikkuleipiä, ihan järjettömän työläitä leipoa ja paistui ja levis miten sattuu, ällömakeitakin niistä tuli. Kuulostaa helpolle vaihtaa vaan jauhot toiseen, mutta eipä ne olekkaan ihan samanmoisia. Kaupasta ostetut valmiit karjalanpiirakat yms. on ihan törkeen kalliita ja keksit maistuu pahalta, hankalaa...

Yhteistyössä