Viisaudenhampaanpoisto ei onnistunut!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Minulla poistettiin viisuri alhaalta, koska hammas haittasi purentaa. Tulehdusta siinä ei ilmeisesti ollut kun antibioottejakaan en ottanut ja hammas ei oireillut. Poiston piti olla aluksi helppo. Hampaassa oli kuitenkin käyrä juuri,mikä ei näkynyt röntgenkuvassa. Hammaslääkäri irrotti hampaan, mutta siitä lohkesi pieni juuri paikalleen. Juurta ei saatu poistettua, vaikka koitti leikkaamalla irroittaa. Oli kuulemma niin lähellä hermoa, että ei uskaltanut enempää ronkkia. Eli eikun tikit päälle ja osa juuresta jäi paikalleen. Kuulemma ei tarvitse poistaa,jos ei oireita tule... mietin vaan, että mitäs jos alkaakin oireilla ja onko tuollaista järkevää jättää paikalleen? Vai pitäisikö kirurgille varata aikaa? Onko kellekään sattunut vastaavaa, tai onko paikalla hammaslääkäriä?

No jos hammaslääkäri sanoi, ettei tarvitse poistaa jos ei oireile niin eikai sitä tarvitse poistaa. Ja jos alkaa oireilemaan niin kirurgille. Kaiketi saattaa nousta itseskseenkin sieltä ajan kanssa.

Jos ei ollut alunperin tulehtunut se hammas niin pienen juurenpalan voi jättää, yleensä ei ala oireilemaan ja jos alkaa, niin sitten se kirurgi sen sieltä saa kyllä leikattua pois.

Ja siis joo, olen hammaslääkäri.

Tämäpä se on kun on niin ristiriitaista tietoa :( Harmittaa sitten jos tulehtuu ja poisto onkin todella hankala...tai sattuu huonoon aikaan esim. reissussa. Mutta toisaalta ei huvittais taas lähteä tikkejä avaamaan ja kokemaan sitä hirveää rassaamista! :(

Mulla poistettiin puudutuksessa kaikki 4 viisuria kerralla. Yhdestä jäi juuren pala sisälle ja hammaslääkäri sanoi että tulee joko itsestaan ulos tai näkyy tulevaisuudessa aina röntgenkuvissa. No meni ehkä pari viikkoa ja ihmettelin mikä terävä ikenessä on. No se juuren pala tuli ulos ja kaikki ok.

Tuli vielä mieleen, että hammaslääkäri varmaan olisi huomannut jos hammas olisi tulehtunut? Kun ei oireillutkaan mitenkään. Eikai tulehdus synny helpommin kun en antibiootteja ottanut poiston jälkeen? Olen joutunut syömään antibiootteja toisen hampaan takia lyhyen aikavälin sisällä monta kertaa ,niin nyt en varmuufen vuoksi ottanut . Anteeks nyt on vaikeita kysymyksiä, mutta pelottaa että tulee jotakin vakavaa ja en tiedä milloin hammaslääkärin saa taas kiinni kun oli yksityisellä :/

Mun kaverilla kävi noin, että osa hampaan juuresta jäi. Hän kyllä sai siihen heti antibiootit ja sai varattua kirurgin seuraavalle viikolle. Oli vissiin sitten joku tulehdus siellä jo tai se hampaan palanen oli vähän isompi. Kannattaa ehkä soittaa jollekin toiselle hammaslekurille, jos haluat varmistuksen.

No jos epäilet tulehdusta niin voit varmaan saada pika-ajan. Itse epäilin jotain, kun multa poistettiin kaks hammasta ja soitin sit paniikissa hammaslekuriin niin sain sellasen pika-ajan samalle päivälle. Se vain tarkasti tilanteen ja sanoi et kaikki on ok.

Multa poistettiin tiistaina alavitonen (en tiedä millä nimellä noita kutsutaan :D ), maitohammas jonka tilalle ei ole tulossa rautahammasta.

Muuten ihan OK, paitsi jotain kovaa siellä edelleen on, juuri tai hampaanpalanen?. Oletan tämän pienen kivun (kun kielellä ronkkii, niin kipeytyy) olevan vain jotain ohimenevää. Mutta mietityttää kyllä mitkä kivut ja minkälainen hammaslääkärireissu tulee olemaan jos tuo tuosta päättää tulehtua...

Hammaslääkäri vielä tuplatsekkas operaation jälkeen että kaikki osat oli lähtenyt pois :rolleyes:

Minulla on jostain syystä jäänyt ikeniin maitohampaan juuria ja niiden poistot ovat olleet ihan hirveitä kokemuksia. Ensimmäisen kerran yksi juuri revittiin pois jo ala-asteella, puudutus ei toiminut eikä juuri meinannut millään irrota, vaan sitä revittiin monella käyntikerralla. Tuosta syntyi aika paha hammaslääkärikammo.

Toinen kauhukokemus olikin sitten päälle 3-kymppisenä ja se maitohampaanjuuri oli majaillut ikenessä oireilematta jo parikymmentä vuotta. Kunnes yksi nuori hammaslääkäri keksi, että se kannattaisi "nyppäistä" pois. Mutta ei sitä niin vaan nyppäisty, vaan tunnin repimisen jälkeen ien oli aivan auki ja vetäytynyt, juuri edelleen paikallaan. Oli kamalaa ja vielä kamalampaa jälkikäteen, kun ien tulehtui pahasti ja oli todella kipeä. Hammaslääkäri oli kyllä ollut nolona ja lupaillut antaa "hyvät lääkkeet", joka hänen tapauksessa tarkoittu 600 mg buranaa, mutta antibioottikuuria ei tajunnut määrätä. Eikä se burana auttanut edes kipuun. No tuon aukirepimisen ja tulehduksen jälkeen juuri oli kuitenkin pakko poistaa, hammaskirurgikin joutui tekemään kovasti töitä saadakseen sen irti. Samalla poistettiin viisaudenhammas ja sen poisto oli ihan pikkujuttu verrattuna siihen pirulliseen maitohampaan juureen, myös jälkikipujen ja paranemisen kannalta.

Mutta pointti siis oli, että ylimääräiset juurenpalat ikenissä ei välttämättä oireile mitenkään enkä todellakaan enää poistoon suostu, jos jossain vielä joku juurenpala on tai yhden jäljellä olevan viisaudenhampaan poiston jäljiltä sellainen ikeneen jäisi.

[QUOTE="ninnananna";29964944]Mulla poistettiin puudutuksessa kaikki 4 viisuria kerralla. Yhdestä jäi juuren pala sisälle ja hammaslääkäri sanoi että tulee joko itsestaan ulos tai näkyy tulevaisuudessa aina röntgenkuvissa. No meni ehkä pari viikkoa ja ihmettelin mikä terävä ikenessä on. No se juuren pala tuli ulos ja kaikki ok.[/QUOTE]

Onneksi se tuli ikenestä eikä esim. peeniksestä.

Hui kauhea! Eipä uskois että noin hankalaksi menee yhden juuren takia. Muistinpa juuri että olihan minulla röntgenkuva otettu aikaisemmin niin siinähän ne tulehdukset pitäisi näkyä jos olisi ollut...

Mulla kans jäi juuren palanen suuhun kun hammaskirurgi leikkasi hankalaa hammasta pois. Se palanen huomattiin n. vuosi myöhemmin röntgen kuvissa. Kirurgi olisi halunnut sen poistaa ihan vain sen takia että se kävi kuulemma kunnian päälle kun on sinne palanen jäänyt, ilmatteeksi olisi sen siis poistanut. Kysyin että onko siitä mitään haittaa, niin vastasi että harvoin ne alkaa oireilemaan, mutta voi kyllä tulehtua jos huonosti käy, tai luutua leukaluuhun kiinni. En siltikään halunnut mennä sitä poistattamaan, niin ikävän tuntuista se on. Toivon vaan ettei koskaan alakaan oireilemaan se pala tuolla, nyt siitä on jo aikaa 5 vuotta eikä vielä ole ainakaan missään tuntunut.

Jännä syy miksi ruvetaan poistamaan... käy kunnialle? Öh :D Täytyy nyt vain pitää huolta ettö ei menis leikkaushaava tulehtumaan. Ei neuvonut ottamaan mitään huuhdeltavaa suuainettakaan, mutta ajattelin tänään kuitenkin sellaista hakea vähän myöhässä kun poistopäivä oli jo perjantaina. ..

Yhteistyössä