Viisaudenhampaan poistokuoppaan lääketamppooni-APUA!

Mykkä kissa on mauton

Aktiivinen jäsen
04.03.2009
1 805
0
36
Auttakaa!
Mulle laitettiin siis tänään lääketamppooni viisaudenhampaan poistokuoppaan ja nyt se putosi tunti sitten pois :'(
Lääke laitettiin puolen päivän aikaan ja oli semmonen hyytelöjuttu. Jos olisi ollut sideharsotamppooni olisi se pitänyt poistaa itse 12 tunnin kuluttua. Eli tämä hyytelö ehti nyt kumminkin semmoset yhdeksän tuntia olemaan. Kuinkahan kauan sen olisi kuulunut pysyä?
Pelkään koska kipu taas alkaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja häh;22055554:
Multa on poistettu viisuri ja mulle laitettiin joku tuppo, jonka sai ihan ite vaihtaa uuteen sitten kun siltä tuntuu. Mitä vauhkoat?
No tämä ei ollut tuppo, eikä tätä vaihdeta ite uutteen. Tää oli hyytelö joka sulailee itsekseen.
En tiedä kuinka kauan sen olisi pitänyt siellä pysyä ja vaikuttaa, sitä vauhkoan.

[QUOTE="äitee";22055638]Jos on päivystys huomennakin, niin mene sinne. Laittavat uuden. Ethän ole purskutellut mitään suussa?[/QUOTE]
Vihdoin joku järkevä täällä =)
Kiitos!
En ole purskutellut, en edes syönyt kuin jukurttia ja mehukeittoa. Juu täytyypi varmaan mennä jos särky taas pahana palaa. Sain kyllä Burana 800mg ja Panacodia. Kiinnosti vaan tietää kuinka kauan tuon olisi pitänyt pysyä paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton;22055683:
Vihdoin joku järkevä täällä =)
Kiitos!
En ole purskutellut, en edes syönyt kuin jukurttia ja mehukeittoa. Juu täytyypi varmaan mennä jos särky taas pahana palaa. Sain kyllä Burana 800mg ja Panacodia. Kiinnosti vaan tietää kuinka kauan tuon olisi pitänyt pysyä paikallaan.

Mulla takana kaksi viisurin poistoa ja molemmilla kerroilla antibiootit päälle. Tuo lääkepaikka lähti molemmilla kerroilla irti ja toisesta poistosta kävin hakemassa sitä vielä kaksi kertaa poiston jälkeen. Lääkäri kertoi, että joillakin se vain lähtee helpommin pois. Siis se verihyytymä, joka alunperin on suojana hampaanpoistokuopassa. Tupakoijilla erityisesti ja itse en ole edes tupakkaa maistanutkaan koskaan!! :D

Joten niin henkilökohtaista on tuokin, keneltä paikka lähtee ja keneltä ei. Tsemppiä ja ota ihan oikeasti tuota kipulääkettä säännöllisesti, ettei pääsisi kovin pahaksi kipu.

Mä sain vaan kaikilla neljällä kerralla sideharsotupot suuhun vuotoon ja särkylääkereseptin kipuihin. Harsoa sitten vaihdoin suuhun reijän päälle sitä mukaan kun vanha täyttyi verellä. Kyllä se jossain vaiheessa hyytyi... Pistät vaas säkin harsoa suuhun ja nakkaset kipulääkettä naamariin. Hyvin ne niinkin paranee ilman panikointia :D

Itselä kanssa tehtiin sama toimenpide, mutta muistin, että se vaan penslattiin aineella. Soita heti aamulla päivystykseen, niin kertovat tarvitseeko vielä tehdä jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla tehtiin näin;22055754:
Mä sain vaan kaikilla neljällä kerralla sideharsotupot suuhun vuotoon ja särkylääkereseptin kipuihin. Harsoa sitten vaihdoin suuhun reijän päälle sitä mukaan kun vanha täyttyi verellä. Kyllä se jossain vaiheessa hyytyi... Pistät vaas säkin harsoa suuhun ja nakkaset kipulääkettä naamariin. Hyvin ne niinkin paranee ilman panikointia :D
Tämä on eri juttu kuin se kun poistokuopasta lähtee verihyytymä pois ja tulee kipua, niin sanottu dry socket.

Jaa, mulla on poistettu kaks viisuria eikä kummallakaan kerralla ole mitään tamponia laitettu. Okei, eka poistettiin leikkaamalla ja siinä oli tikit. Eli ei ois voinutkaan olla. Toinen poistettiin vajaa kuukausi sitten. Ei ihan vetämällä lähtenyt, mutta pienemmällä työllä kuin leikkaus. Kuoppahan siihen jäi, mutta ei siihen muuta laitettu kuin tavallista harsoa tuppo. Kotiin sain pakkauksen, josta vaihtaa uutta. Vuosi tihkumalla vuorokauden verran. Sit lakkas itellään.

Eli en usko, että sulla ap on mikään hätä, vaikka toi lähtikin pois. Oota rauhassa aamua ja soita sit hammaslääkärille, jos on tk-lääkäri eikä lauantaisin vastaa, soita siihen hätäpäivystykseen. Tosin en usko, että kädkevät sua edes sinne, jos kerran ei nyt edes vuoda ja kaikki kunnossa.

Molemmilla kerroilla ku mulla on poistettu viisuri, niin on hammaslääkärikeikan jälkeen menny takaísin töihin. Tuppoja vaan vaihdellu. Eikä ollu ees mitään särkylääkettä. Mut joo, olivat ylhäällä eikä luussa kiinni....

[QUOTE="äitee";22055712]Mulla takana kaksi viisurin poistoa ja molemmilla kerroilla antibiootit päälle. Tuo lääkepaikka lähti molemmilla kerroilla irti ja toisesta poistosta kävin hakemassa sitä vielä kaksi kertaa poiston jälkeen. Lääkäri kertoi, että joillakin se vain lähtee helpommin pois. Siis se verihyytymä, joka alunperin on suojana hampaanpoistokuopassa. Tupakoijilla erityisesti ja itse en ole edes tupakkaa maistanutkaan koskaan!! :D

Joten niin henkilökohtaista on tuokin, keneltä paikka lähtee ja keneltä ei. Tsemppiä ja ota ihan oikeasti tuota kipulääkettä säännöllisesti, ettei pääsisi kovin pahaksi kipu.[/QUOTE]
Tästä mun poistosta/leikkauksesta on jo viikko aikaa. Ylhäältä vedettiin (tämä on nyt se murheenkryyni) ja alhaalta leikattiin. Sain silloin antibioottikuurin ja buranat päälle ja kaikki olikin tähän päivään asti ok. Sain tänään taas noiden kipulääkkeiden ja tamponoinnin lisäksi antibiootitkin. Pari viikkoa sitten poistettiin samoin yksi ja leikattiin yksi viisuri. Nämä parantuivat ihan ongelmitta. Tämä jälkimmäinen poisto oli muutenkin rankempi, tuli myös hermovaurio :( Tunto pois puolesta leukaa ja alahuulta, samoin alhaalta ikenistä. Hermo ei kuitenkaan mennyt poikki, joten paranemisen pitäisi tapahtua. Tähän vaan saattaa mennä kuukausia.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton;22055922:
Solgarin B-Complex 50 löytyy :)
Voit verrata netissä sisältöjä, voi olla, että siinäkin on ihan riittävästi. Itselle fysiatri suositteli Berexiä hermovamman jälkeen, koska siinä on selvästi enemmän kuin joissakin valmisteissa vain sen verran mitä päivässä tarvitsee. Harmillinen vika tuo leukajuttu, ystävällä on myös käynyt näin. Ilmeisesti pahasti, koska siitä jäi vähän tunnottomuutta. Toivotaan, että sinulla paranee hyvin.

mulle laitettiin kans tuo ja onneks vei kivun pois. ihan järjetöntä kipua oli siihen asti. onneks se pysy mulla paikallaan, käy ihmeessä huomenna laitattamassa uusi.
en oo kans ikinä polttanu mutta jostaki syystä verihyytymä lähti irti ja kyseessä ei ollu edes viisuri.
koita kestää! syö kunnon särkylääkkeitä siihen asti.

Mulla ei ole vielä edes puhjenneet viisauden hampaat ja nyt taas sain lisäaihetta kammooni. Mä niin pelkään sitä päivää, että ne puhkee ja hammaslääkäri tekee niille jotain... apua!

Nostan tätä ketjua, kuinka kauan tuon lääketamponin pitäisi olla paikoillaan?

Mulle laitettiin tänään, kysyin että milloin se poistetaan niin lähtee kuulemma itsestään pois, tää oli jotain sientä.

Yhteistyössä