VIINAKSET OMILLE LAPSILLE?

Eipä kyllä tulis mieleenkään hankkia mitään alkoholipitoista lapsille... omille saatika vieraille.
15v jouluna täyttäneen pojan annoin jouluna ottaa jouluaterialla lasin viiniä, vaan juomattapa tuo hältä jäi... Oli kuulemma "ällöttävän pahaa"... mutta niin oli kyllä minustakin :ashamed: (En ole viinin ystävä )
 
vieras
Meillä saavat yläasteikäiset mökillä ollessamme juoda pari olutta. Mutta tuo sallitaan siis ainoastaan vanhempien läsnä ollessa, ja "etuus" menetetään heti, jos saamme tietää, että muuallakin on tullut maisteltua. Kaksi vanhinta ovat jo aikuisiässä, ja ainakin heille alaikäisinä riitti tuo mökillä maistelu.
 
Mie toivon ettei kukaan vanhempi hanki lapsilleen juomia... Jos joku niin mie tiiän ettei juominen ole hyvästä :LOL: vaikkei omat vanhempani mitään mulle koskaan antanukkaan... No silti....
Ja itelläni on se linja että jos joku pyytää jotain hakemaan, tupakkaa tai juomista, en hae.. Vaikka hyvät huorittelut siitä saaki takas. Periaate on se jossa pysyn. :snotty:
 
melkein abbis
Enpä tiedä, ei missään täysjärkisessä ainakaan! "hallita" - hih ja joo joo - tyhmillä on vissiin tyhmät jälkeläiset...
Alaikäisille ei saa luovuttaa alkoholia, piste. Sossuun vaan ilmotus, jos vanhemmuus on noin pahasti hukassa.
 
hyi
Ei ikinä!! Jos hankkii on varma,että lapsella on sitä juomista. Ei tartte miettii onko lapsi humalassa vai ei. Ja kyllähän se juomien hankkiminen on vanhemmilta selvä signaali, että juominen on ihan ok.
 
JONSERED Karhunkantaja
Laki kieltää luovuttamasta alkoholijuomia alle 18-vuotiaalle. Sinänsä kaksipiippuinen juttu, kun minusta olisi ihan järkevää 16-17-vuotiaan oppia kotona, että alkoholia voi käyttää järkevästikin, ruokajuomana jne. Ei olisi niin suuri "kielletyn hedelmän" maku... ehkä.

Eli en ymmärrä, että vanhemmat opettavat lain rikkomisen olevan sallittua ilman kunnon perusteita.
 
harmis
Jaa mielestäni riippuu kyllä aivan lapsesta ja lapsen suhteesta vanhempiinsa. Itse pyysin aikoinani vanhemmiltani alkoholia kun oli koulun päättärit ja pitkien keskusteluiden jälkeen sain 0,33 cl valkkaria. Samalla periaatteella jatkettiin kunnes tulin täysi ikäiseksi. IKINÄ en jounut muuta kuin sen mitä olin kotoa saanut. Kaverit kyllä joivat sitten lasolia ja vetelivät äitien selkälääkkeitä ja kävivät vatsahuuhtelussa. Ja heidän ihanaiset vanhempansa olivat aina sitä mieltä että "ei se meidän tiina.."
 
harmis
Niin ja jatkan vielä tota edellistä että vanhempani tiesitvät kokoajan missä olin, kenen kanssa ja oli sovittuna monelta kotio. Lisäksi saattoi olla että äiti hakivat kotiokin niin kuin olí sovittu. Jos luottamusta lapsen kanssa ei ole niin silloinhan tällänen ei toimi. Mutta kyllä ne aina ne viinat jostain saa. Ja nykyään ikävä kyllä vielä paljon helpompi ostaa viereisestä pulpetista nappia kun mennä siwan eteen kyttään että tulis joku hakija... Eikä tartte edes litkiä mitään pahan makuista litkua.
 
Kyllä mä pari siideriä ostin, vaikka tytöt oli ala-ikäisiä, 16-17 -vuotiaita.
Nyt ne on täys-ikäsiä ja esikoinen ostaa pari kertaa vuodessa saunasiiderin ja juo siitä puolet saunakerralla. Että ei ne ainaskaan vielä oo oppinut mun rikollisuuden takia ryyppäämään.
 
en ole kenellekään alaikäiselle vappujuomia alkosta tai edes ruokakaupasta ostanut enkä aio jatkossakaan ostaa. Saatan toki sitten joskus aikanaan tarjota jollekin 15-16 v tilkan viiniä erikoistilanteessa, mutta se on toki pieni tilkka eikä puoltakaan annosta vaan ihan symbolisesti vähän vaan jos vaikka jotakin tilannetta juhlistetaan. Ja juhla on minulle oikeasti juhla, synttärit, häät, lakkiaiset tms eikä mikään ryyppääminen perseet olalle jossakin pusikoss nyt vappuaikaan.
 
kaamea-akka
riippuu lapsesta ja vanhempien suhteesta lapseen.. meillä on vanhemmat ostaneen juomat meille mutta ovat todella voineet luottaa siihen ettei juoda mitään muuta..
ja siis tämä on tapahtunut tasan vappuna ja kotibileisiin joita oli n.2x vuodessa.. vanhempana 16-17 kun kavereiden kanssa mentiin mökille niin silloin myös saatiin juomat..
tajusivat sen että ne juomat hankitaan joka tapauksessa jostain niin ainakin olivat turvallisin mielin kun tiesivät mitä juomme.. koskaan meitä ei poliisit tuoneet kotiin , ei meitä tarvinnut mistään hakea.. ja kenelläkään meistä ei juominen ole missään vaiheessa mennyt överiksi.. kaverit taas hankkivat juomansa itse ja niitä kyllä haeettiin putkasta ja selviytymisasemalta etc. eivät vieläkään tunne omia rajojaan juomisen suhteen.. eli riippuu tosissaan henkilöstä..
omasta toiminnasta en osaa vielä sanoa kun lapsi on niin pieni ettei todella ole ajankohtaista vielä moneen moneen vuoteen.. katsotaan sitten..
 
minusta se "saa ne jostakin muualtakin, kyllä joku muu ostaa" ei riitä selitykseksi sille että vanhempi ostaisi viinat lapselleen. Minusta alaikäistä voi opastaa oikealle tielle omalle esimerkillä ja jos sitä omaa esimerkkiä ei ole antaa, niin ainakin sillä että vaikeuttaa sitä viinansaantia eli ei ainakaan itse omilleen eikä naapurin lapsille osta.
 
vierailija
No niin. Kyllä asia on niin että en viitti ostaa lapselleni alkoholia.
Joskus perheaterialla saavat viiniä maistaa ja irvistelevät.
Sanon vain että jos on ylimääräistä rahaa jolla haluaa ongelmia, niin siitä vaan.
Itse olen alkoholi-ongelmaisesta perheestä ja itsellenikin maistuu liian hyvin.
 
Minä vain
En osta alaikäisille omille lapsilleni enkä vieraillekkaan alkoholia. En myöskään tarjoa.
Tiedän kyllä että ei se viinamäen kutsu ole kaikille yhtä voimakas, mutta elämme sellaisessa ajassa ja paikassa että minulla on nollatoleranssi viinan ja tupakan suhteen.
Teiniä huvittaa kun sanon että vaikka hän olisi 50 vuotias aion nalkuttaa hänen tupakoinnistaan.
 
Minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minusta se "saa ne jostakin muualtakin, kyllä joku muu ostaa" ei riitä selitykseksi sille että vanhempi ostaisi viinat lapselleen. Minusta alaikäistä voi opastaa oikealle tielle omalle esimerkillä ja jos sitä omaa esimerkkiä ei ole antaa, niin ainakin sillä että vaikeuttaa sitä viinansaantia eli ei ainakaan itse omilleen eikä naapurin lapsille osta.
Näinpä. Toi on ihan höpön pöpöä että kontrolloidaan lapsen juomista valitsemalla juomat ihan vanhempien toimesta , "että tiedetään mitä juo" siinähän se viisaus just juomalla lisääntyy ja varsinkin kontrolli.
 
Minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No niin. Kyllä asia on niin että en viitti ostaa lapselleni alkoholia.
Joskus perheaterialla saavat viiniä maistaa ja irvistelevät.
Sanon vain että jos on ylimääräistä rahaa jolla haluaa ongelmia, niin siitä vaan.
Itse olen alkoholi-ongelmaisesta perheestä ja itsellenikin maistuu liian hyvin.
Ai että siitä vaan. Raha ei ole ikinä ongelma kun on alkoholista kyse.
 
Itse join aika reilustikin alkoholia 16-17 vuotiaana, tosin en omien vanhempien hankkimana. Äitini oli todella ehdoton siinä asiassa.
Nykyisin juon ehkä yhden lonkeron muutaman kerran vuodessa, että ei se minusta ainakaan alkoholistia ole tehnyt.
Tosin 14 vuotias on niin nuori että sen ikäisenä ei vielä tarvitsisi juoda mitään, enkä omille lapsilleni aio tulevaisuudessa ostaa mitään kylällä juotavaa, ehkä kotona äidin valvovan silmän alla saa jotain maistella
 
höppänä
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No niin. Kyllä asia on niin että en viitti ostaa lapselleni alkoholia.
Joskus perheaterialla saavat viiniä maistaa ja irvistelevät.
Sanon vain että jos on ylimääräistä rahaa jolla haluaa ongelmia, niin siitä vaan.
Itse olen alkoholi-ongelmaisesta perheestä ja itsellenikin maistuu liian hyvin.
Ai että siitä vaan. Raha ei ole ikinä ongelma kun on alkoholista kyse.
Eix tää ollu just toisinpäin... et ei osta...
 

Yhteistyössä