Viiltävä kipu oikealla puolella mahaa rv 30?

11.09.2005
856
0
16
Mistä ihmeestä voi johtua yhtä-äkkiä alkanut viiltävä kipu,joka on pelkästään oikealla puolella mahaa?Saattaa hetkeksi helpottaa ja vähänkin jos liikkuu,niin tuska on valtava.Eihän se välttämättä ole raskauteen liittyväistä,mutta edelliset raskaudet sujuneet "niin hyvin",että tämä säikäyttää...Onko kellään muulla ollut?

Juuri itse kirjoitin samanmoisesta vaivasta Huhtihippuihin. Mulla pistokset tulee kanssa oikealle puolelle mahaa ja aina lenkkeillessä. Neuvolassa sanoivat lihanpistokseksi, joka johtuu hapenpuutteesta. Olen hidastanut kävelyä ja kiinnittänyt huomiota hengittämiseen, mutta mikään ei ole auttanut. Vaiva toistuu joka kerta lenkkeillessä, vaikka tempo olisi naurettavan hidas. Jalkojen nostelu pistoksen aikana tekee TODELLA kipeää.

T. Mavi ja IitaEemeli 27+4

Minulla on ihan samanlaista kipua oikealla sivulla, tuossa navan ja nivusen puolessa välissä!!! Välillä herään kovaan kipuun yöllä (varsinkin oikealla kyljellä nukkuessani) ja välillä sitä tuntuu kävelyllä, sohvalla makoillessa tai milloin missäkin. Aiheesta on toinenkin ketju olemassa, jossa vaivojani olen valitellut :ashamed:

Itse epäilin ja uskoinkin kipujen liittyvän jotenkin suoliongelmiin, mutta koska monet ovat puhuneet hapenpuutteesta lihaksesta niin alan kallistumaan sille suunnalle... Helpottavaa kuulla, että muillakin on vastaavia vaivoja, sillä olin asiasta kovin huolissani. Tosin olen koko ajan tuntenut, että kivut eivät liittyisi suorannaisesti vauvaan tai hänen hyvinvointiinsa, koska oireet ovat niin "ei-raskausmaisia"...

Carmen ja Nirppu 24+0

Hei!
Mun on pakko vastata tähän oma kokemukseni. Mulla nimittäin oli vastaavaa kipua n. viikkosta 20 eteenopäin. Kävin äippäpolillakin näytillä kun kipu alkoi lähes aina rasituksessa. Välillä oli päiviä kun olin elämäni kunnossa ja sitten se kipu tuli taas. Ne sano sen olevan eräänlaista supistusta. Itse en ollut samaa mieltä koska maha ei kovettunut kivun tullessa...laitoin myös venymisen/lihaskivun piikkiin. Yhtäkaikki...pari päivää ennen synnytystä kipu tuli jäädäkseen kovempana kuin koskaan...kaikki ylimääräinen liikkuminen oli tuskallista. Kun lapsi sitten syntyi, kipua ei ole kertaakaan ollut. Näin jälkeenpäin mietin, että jos olisin rasittanut itseäni enemmän, niin olisikohan siitä ollut jotain haittaa...Kannattaa siis tarkkailla olotilaa. Itse olin sairaslomallakin tästä. Onnea odotukseen!

Minä jouduin eilen kahdeksi viikoksi sairaslomalle supistusten takia, kun en ollut aiemmin tajunnut, että aika ajoin tulevat "menkkajomotukset" ovat supistuksia eikä mitään kohdun kasvukipuja :ashamed: Liittyisikän tuo viiltävä kipu siis sittenkin suppareihin... Viime yönä heräsin taas pariin kertaan tuohon kipuun oikeassa kyljessä. No nyt ainakin olen lepäämässä joten katsotaan auttaako!

Mulla alkoi rv 33 myös tuollainen viiltävä kipu nivusissa. Välillä oli ihan sietämätöntä se kipu ja etenkin kyljillä makaaminen oli hirveää. Tietysti säikähdin kans kovasti et onko joku hätänä, varsinkin kun eka raskaus menossa. Äitipolilla olin tarkastuksessa ja kaikki oli vauvalla hyvin. Lääkäri sanoi, että luultavasti kipu oli liitoskipua jota tulee kun paikat tuolla alapäässä venyy. Luultavasti vauva ollut sellaisessa asennossa että venytti jotain tiettyä kohtaa ja sieltä kipu sitten johtui. Mulla kipu helpottanut kun olen lepäillyt paljon ja särkylääkettä ottanu pahimpaan aikaan. Ei siis mulla ainakaan mitään vakavaa pitäisi olla. Inhottavaa se kyllä on, mullakin meni yksi yö valvoessa kun ei mikään asento ollut hyvä. Tukivyö myös auttanut ku sellaisen hain lainaan ja sitä olen pitänyt liikkuessa.
Niin ja kipu tuntui mullakin tuolla oikealla puolella lähes kokonaan.

Pistoskipuilu ei välttämättä ole lihaksien hapenpuutetta tai liitoskipuja, kuten itse sain tänään neuvolassa kuulla. Jouduin nimittäin täydelliseen liikuntakieltoon enkä saa käsilaukkua kummempaa nostella enkä autossa pitkiä matkoja istua. Sallittua on vain kyljellään makaaminen.

Kohdunkaula oli vain 1,5 cm pitkä ja kohdunsuu pehmeä, joten lääkäri mietti jopa KYS:iin laittoa vuodeosastolle. Onneksi sanoi, että katsotaan nyt ensin, miten kotona olo vaikuttaa. Säikähdin moista uutista, sillä menin lääkärille vain hakemaan lisää sairaslomaa. Kun ekat itkut oli itketty, niin nyt voin ajatella asiaa selkeämmin ja mieli on rauhoittuneempi. Päivä kerrallaan!

Yhteistyössä