Viikon matematiikkapähkinä!

[QUOTE="Utelias";30386164]Voisko joku paljastaa vastauksen :D[/QUOTE]

Jälkimmäisessä kuvassa lävistäjä ei ole suora viiva vaan siinä piileskelee itse asiassa nelikulmio joka on pinta-alaltaan täsmälleen sen puuttuvan ruudun kokoinen.

Nyt todistamme, että 2 = 1 :

Oletetaan, että x = y. Näin ollen pätee

2x - x = 2y - y

Edellisen voimme kirjoittaa uudelleen:

2x - 2y = x - y

Tämän voimme kirjoittaa muodossa:

2 (x - y) = x - y

Nyt jos jaamme molemmat puolet (x-y):llä, niin saamme:

2 = 1

Mikä meni vikaan?

Kuninkaalla oli 9 kultaharkkoa. Kuitenkin yhdessä kultaharkossa oli sisällä lyijyä joten se oli painavampi kuin muut ja kuningas halusi selvittää mikä harkoista oli se joka sisälsi lyijyä. Käytössä on vain tasapainovaaka eli punnitsemalla saa selville kumpi vaa'an kupissa olevan esine painaa enemmän. Kuinka monta punnitusta tarvitset selvittääksesi mikä harkoista oli se jossa oli lyijyä?

Yhden
Kuninkaalla oli 9 kultaharkkoa. Kuitenkin yhdessä kultaharkossa oli sisällä lyijyä joten se oli painavampi kuin muut ja kuningas halusi selvittää mikä harkoista oli se joka sisälsi lyijyä. Käytössä on vain tasapainovaaka eli punnitsemalla saa selville kumpi vaa'an kupissa olevan esine painaa enemmän. Kuinka monta punnitusta tarvitset selvittääksesi mikä harkoista oli se jossa oli lyijyä?
lyijjy tuoksu erille kuin kulta? :)

säpäle harmaana
Kaksi.

säpäle harmaana
Perustele.
Ensin punnitaan 3 ja 3 harkkoa. Jos jompikumpi painaa enemmän, lyijy on siinä kasassa. Jos vaaka on tasapainossa, lyijy on niissä harkoissa, joita ei punnittu. Näin tiedetään siis missä 3 harkon kasassa lyijy on. Sen kasan harkoista kaksi laitetaan vielä puntariin ja sama homma. Eli jos vaaka on tasapainossa, lyijy on siinä, joka ei ole puntarilla, jos taas vaaka kallistuu, niin painavampi on se lyijyharkko.

Tosi selkeästi selitetty :D

no oli
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30386294:
Ensin punnitaan 3 ja 3 harkkoa. Jos jompikumpi painaa enemmän, lyijy on siinä kasassa. Jos vaaka on tasapainossa, lyijy on niissä harkoissa, joita ei punnittu. Näin tiedetään siis missä 3 harkon kasassa lyijy on. Sen kasan harkoista kaksi laitetaan vielä puntariin ja sama homma. Eli jos vaaka on tasapainossa, lyijy on siinä, joka ei ole puntarilla, jos taas vaaka kallistuu, niin painavampi on se lyijyharkko.

Tosi selkeästi selitetty :D
voinu selittää jatketaanpa matematiikkaa joku päivä incomment opena sä säpäle mun tää vierus apu ope sitten neuvomassa :) tulipas fiilistä matematiikan alkeisiin :)

niih
Harkot voi myös sulattaa, eikä niitä tartte punnita kertakaan. Onpas paskoja pulmia ja sitäpaitti kiduttaminenkin on hyvä keino ottaa selville jos joku yrittää kusettaa.

"noniin"
Lyijy on kevyempää kuin kulta! En kestä. Tuo arvoitus esitettiin minulle jo lapsena, mutta silloin olin vielä liian nuori tajuamaan koko kysymyksenasetteluun liittyvää virhettä. Ja daa-a, punnitus perustuu kolmen jakoihin.
mutta toiset joutuu keskittymään muihin asioihin ja mulle kävi itelle nii nettä en keskittynyt juurikaan matematiikkaan yhtään enempi oli sitä että kuhan pääsis äkkiä pois tunnilta ja sit se meni siihen fiilistelyyn et pääsis tunnilta ja kun ope kysy jotain marakatit hakkas lautasiaan päässä :9

Yhteistyössä