Viikon lomalle - 7kk lapsi mummolaan

• Viestiketjun aloittaja matkamies
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
En todellakaan!

http://kaksplus.fi/vastaanotto/vauvan-hoitoon-jattaminen
Asiantuntijan lausunto.. hui. Tuntuu tässä aivan suunnattoman pitkältä ajalta.. Matka olisi alkukesästä. Lasta en ottaisi mukaan niin kuumaan paikkaan, mieluummin jään kotiin. Ja tuo ikävöiminen - ois varmasti molemminpuolista parkumista, vaikka lapsi olisikin hyvässä hoidossa erittäin tutussa paikkaa..

shihtzu
Minä itse olen ollut reilu 6-kuinen kun vanhempani ja sisareni ovat olleet 2 viikkoa etelässä ja minä mummolla hoidossa ja minulla on todella hyvät välit vanhempiini.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ois kiva kuulla kokemuksista joltain, joka on ollut nuin pienestä erossa, et onko äiti-lapsi -suhde kärsinyt..? tms.
Se vaikutus lapseen ei näy noin vain helposti tunnistettavana asiana kuten vaikkapa ihottuma heti suklaalevyn syömisen jälkeen. Vauva on olemassa vain vanhempiensa kautta ja heidän häviäminen vaikuttaa hänen minäkuvaansa ja itsetuntoonsa ja oppii ettei hän ole sen arvoinen ettei hänen tarpeisiinsa vastata. Kirjavinkiksi aiheesta esim. "Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus" Monilla meistä aikuisista on esim. itsetunto-ongelmia, joita ns. täysin terveillä ihmisillä ei pitäisi olla.

Me oltiin alkukuusta viikonloppu reissussa niin, että perjantaina kahdelta vietiin ja sunnuntaina kahdelta haettiin, eikä kyllä ollut mitään ongelmaa. Tyttö oikein näytti tajuavan että "ai niin, tekin ootte olemassa" kun mentiin hakemaan :D Oli kyllä jo sunnuntaina kova ikävä, mutta luulisin että teillä tuo viikko menee ihan hyvin kun vain jätät huonon omatunnon kotiin! Ja onhan se upea päästä viettämään kahdenkeskistä aikaa. Joten mene vain rohkeasti, kerta hoitajat ovat tuttuja ja rakastavia =)

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mun mieletä tuo teksti on jotenkin fanaattinen, että äidin ja vauvan pitäisi olla koko ajan yhdessä.
Fanaattinen tai ei niin nykyisin on jo paljon tietoa lapsen kehityksestä ja tuo kirjoittaja on psykologian tohtori jonka tietopohja on siis paljon laajempi kuin tavallisella tallukalla näistä aiheista.. Vauvan ensisijaisen hoitajanhan ei tietenkään tarvitse olla äiti tai edes isä, mutta joku pysyvä henkilö hänellä täytyy olla ensimmäisen elinvuotensa aikana.

En todellakaan!

http://kaksplus.fi/vastaanotto/vauvan-hoitoon-jattaminen
Mun mieletä tuo teksti on jotenkin fanaattinen, että äidin ja vauvan pitäisi olla koko ajan yhdessä.
No todellakin. Joku Nina Mikkonen Kakkonen on tuon kirjoittaja. Huhhuh. Ja taas isää poljetaan maahan. Mä lyön vetoa että vaikka oon lapsen kanssa päivät kotona, on sille isä ihan yhtä läheinen ja tärkeä kuin minäkin.

Oltiin miehen kanssa häämatkalla kun nuorempi lapsista oli 8kk. Molemmat lapset oli sen viikon mun siskon luona hoidossa ja kaikki meni tosi hyvin. Ovat muutenkin läheisiä tätinsä kanssa.
Meillä oli vaan miehen kanssa niin kova ikävä lapsia ettei enää kyllä ilman heitä lähdetä mihinkään.

hei halooo
Alkuperäinen kirjoittaja matkamies:
Kuinka moni lähtisi reissuun puolison kanssa ja jättäisi vauvan kotiin?
Kuulostaa hurjalle.. isovanhemmat ovat kyllä lapsen kanssa useita kertoja viikossa..
Kuinka voisit nauttia lomasta,eikö olisi kannattanut lomat lomaillea kahden kesken ennen vauvaa?Ei vauva ole nukke jonka voi tarpeen tullen nakata kaappiin kun nyt itsen tekee mieli löhöillä vakkapa margaritan kera aurinkorannalla :(:(

vuh
En lähtis, korkeintaan yhdeksi yöksi voisin mennä. Mun mielestä ensimmäisen ikävuoden ajan äidin kannattaa olla vauvaansa lähellä. Joku pitää varmaan fanaattisena, mutta ei voi mitään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
No todellakin. Joku Nina Mikkonen Kakkonen on tuon kirjoittaja. Huhhuh. Ja taas isää poljetaan maahan. Mä lyön vetoa että vaikka oon lapsen kanssa päivät kotona, on sille isä ihan yhtä läheinen ja tärkeä kuin minäkin.
Tuossa tekstissäkin sanottiin että:

Vauva on biologisesti virittäytynyt luomaan alusta lähtien kiinteän suhteen häntä ensisijaisesti hoivaavaan vanhempaan, tässä tapauksessa ilmeisesti äitiin.

Kyse ei ole siis mistään äitiyden korostamisesta vaan kyse oli siitä että tässä tapauksessa äiti oli lapsen kanssa kotona, ei isä, joten lapsi on kiintynyt äitiinsä joka on hänen ensisijaisesti hoivaava vanhempi. Muoks: Ja vielä että Mikkosen koulutus on parturi-kampaaja tms, tämä kirjoittaja oli psykologian tohtori.

Rytkäätys lue toi suosittelemani kirja jossa monet asiantuntijat kirjoittavat lapsen kiintymyssuhteesta niin ehkä ymmärrät ettei kyse todellakaan ole isän maahan polkemisesta.

hui
Fanaattinen tai ei niin nykyisin on jo paljon tietoa lapsen kehityksestä ja tuo kirjoittaja on psykologian tohtori jonka tietopohja on siis paljon laajempi kuin tavallisella tallukalla näistä aiheista.. Vauvan ensisijaisen hoitajanhan ei tietenkään tarvitse olla äiti tai edes isä, mutta joku pysyvä henkilö hänellä täytyy olla ensimmäisen elinvuotensa aikana.
Kyllä koen olevani pysyvä henkilö, vaikka mulla on ollutkin harrastuksia/omia menoja vauvan ollessa alle 1v, enkä ole vauvan kanssa ollut 24/7.

Yhteistyössä