Viherpeukalot hoi,apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edna Birch
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Edna Birch

Aktiivinen jäsen
09.05.2005
9 760
0
36
Ostin muutaman traakkipuun (erilaisia) ja nyt mietin et miten istutan ne. Muoviruukut joissa ne on, ovat auttamattoman pieniä, ja juuria puskee jo rei'istä ulos. Ostin Iikkeasta muutaman mukavan ruukun mutta ne ovat ns. suojaruukkuja. Äitini sanoi että varmin tapa saada kukat kuolemaan on kastella ne päältä, eli siis sellainen reikäpohjainen ruukku olis paras. Sellaiset reikäpohjaruukut ovat yhä kaupassa, mutta mietin että voisinko sittenkin istuttaa ne suoraan niihin suojaruukkuihin?

Eli siis. Istutanko suoraan suojaruukkuihin ja tapan ne päältäkastelulla, vai kipaisenko ostamaan reikäpohjaruukut, istutan niihin ja laitan sitten vasta suojaruukkuun.

suojaruukussa vesi jää helposti seisomaan ja puusi kuolee. Tai ainakin ruukkuun pitäisi laittaa tosi reilusti pohjalle esim. soraa, jotta juuret ei jää seisomaan veteen.
päältäkastelu sinänsä ei puita tapa, omani on pysynyt mainioosti hengissä lähes kymmenen vuotta vaikka kastelen sen suoraan multaan. Olennaista on ettei kastele liikaa.

kipaseppa ostamaan reikäpohjaruukut ja istuta siihen ja sitten suojaruukkuihin. Suojaruukkujenkin kanssa pitää olla varovainen ettei vesi jää pitkäksi aikaa lillumaan sinne, muuten kukta hukkuvat kun juuret ovat jatkuvasti vedessä.

Aika juoppoja mun traakkipuut ainakin ovat.

Mulla on altakasteluruukoissa, laitan kyllä vettä mullan päälle. Jos on pelkkä suojaruukku, voi olla vaikeaa seurata vesitilannetta. Myös pitää vähän katsoa, mille alustalle laitat sen suojaruukun, jos siinä on kosteutta (varo herkkiä puupintoja)

Sisä- ja suojaruukkujen seinämien väliin pitäisi jäädä kunnon rako, jotta sisäruukku pääsee "hengittämään" eli haihduttamaan kosteutta pois myös seinämien kautta. Jos ovat liian tiiviisti sisäkkäin, on kuin olisit istuttanut kasvit suoraan suojaruukkuun.

ota teistäkin nyt selvää :laugh: kun minä niin mielelläni laittaisin nuo kivat kukkaruukut näytille, eli siis kai se on ostettava ne reikäpohjaruukut myös. tarviiko siihen sitten sitä soraa pohjalle..? (kyllä, olen yksinkertainen..)

Yhteistyössä