Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
v_ieras
Miten sinä ap ajattelet, että yhteiskunta kestää sen, että kaikki lapset hoidettaisiin kolme vuotiaaksi kotona? Uskoisin, että saa olla aikamoinen taloustieteilijä, joka tämän yhtälön ratkaiseen. Tänä päivänä kuitenkin ennemminkin yritetään saada ihmiset työelämään, maksamaan veroja ja kuluttamaan.
 
"a.p"
[QUOTE="vierailija";29383040]Jos keskustelua haluaa, kannattanee tarkistaa oikeinkirjoituksen ohella sanavalintoja. Aika lapsekasta tekstiä, jonka useimmat ottavat huumorilla![/QUOTE]

Eipä ole tarvinnut tarkistella, keskustelua ja mielipiteitä on tullut siitä huolimatta ;)
 
"a.p"
Miten sinä ap ajattelet, että yhteiskunta kestää sen, että kaikki lapset hoidettaisiin kolme vuotiaaksi kotona? Uskoisin, että saa olla aikamoinen taloustieteilijä, joka tämän yhtälön ratkaiseen. Tänä päivänä kuitenkin ennemminkin yritetään saada ihmiset työelämään, maksamaan veroja ja kuluttamaan.
Kolme vuotiaaksi asti olisi lienee ihanne, mutta tiedostan kyllä ettei mitenkään mahdollista kansantaloudellisesti. Mutta edes siihen kaksi vuotiaaksi asti! Mikäli raha ja työmarkkinat ei merkitsisi yhtä lailla, ainoa oikea ratkaisu olisi keskiverto perheiltä kieltää muu kuin kotihoito lapsen ekat vuodet.
 
----
[QUOTE="a.p";29382958]Minua lastentarhanopettajana ja aikuisena ihmisenä puistattaa tämä nykymeno ja trendi että lapset heitetään lähes suoraan syntymästään päiväkotiin. Aivan kun se olisi oikein lapsen kannalta. Ja sitten jos kysäisee ja vinkkaa, että entäs jos kuitenkin järjestäisitte asiat toisin että sen pari vuotta voi hoitaa itse, niin vastaus on "en ole kotiäiti-tyyppiä" tai pakko saada rahaa. Pistää inhoksi että arvomaailma voi olla noin -nätisti sanottuna- "erikoinen"[/QUOTE]

Onneksi et yhtään liiottele tai kärjistä: "Minua lastentarhanopettajana ja aikuisena ihmisenä puistattaa tämä nykymeno ja trendi että lapset heitetään lähes suoraan syntymästään päiväkotiin" :)
 
"hoitaja"
Olen innokas ja motivoitunut hoitaja mutta mun on pakko sanoa että se 1-vuotiaiden ryhmä meidän päikyssä on kamala. Taaperot haahuilevat päämäärättöminä paikasta toiseen ja törmäilevät toisiinsa. Satukirjaa jaksetaan seurata korkeintaan minuutti.Vaipparalli on uskomaton. Lapsia pidetään ruokailuissa istumassa ylimääräisen ajan pöydässä kun ei ehditä hoitaa jokasta ruokailun jälkeen kun hädintuskin hoitajat saa kunkin syötettyä.
Kaiken lisäksi 1-vuotiaat eivät paljoa leiki keskenään, pieniä hetkiä vaan kerrallaan. Kyllä mun mielestä lapsen joka tulee päikkyyn pitäisi osata syödä itse, olla edes vähän päiväkuiva ja osata puhua.
 
[QUOTE="a.p";29383185]Tämä kelle vastasin, kärjisti itse hyvin räikeästi myös. :)[/QUOTE]

6,5v kotiäitiyttä + puoli vuotta koti-isyyttä ja koko neljän lapsen päivähoitoikä osa-aikatyötä on sinun silmissäsi sitä että lapset heitetään lähes suoraan syntymästään päiväkotiin? Ok.

Se kolmen vuoden kotihoito olisi meidän lasten ikäeroilla tarkoittanut 9,5v kotiäitiyttä, vähän pidemmillä ikäeroilla 12v. Mutta onhan se hirveän itsekästä jos ei tuota pientä hetkeä viitsi lastensa kanssa viettää...
 
Niille, jotka vielä muistavat tarinani sivulta 12, voisin lisätä, että olen silti onnekkaampi kuin kaksi vanhempaa sisarustani. Heidät äiti jätti muistaakseni 10- ja 12-vuotiaina asumaan viikot keskenään ja tuli vain viikonlopuiksi kotiin, koska kävi viikoilla töissä monensadan kilometrin päässä. Toinen heistä on nykyään umpihullu ja pelkään häntä todella paljon ja toinen on yllättäen menestyvä muuten, mutta hänellä on alkoholiongelma ja työnarkomania ja pelkään vähän häntäkin, mutta minä nyt pelkään vähän kaikkia muutenkin.

Pelkästään minun hoitokustannukset ja varhaiseläke ovat varmasti maksaneet yhteiskunnalle paljon enemmän, kuin jos äitini olisi aikanaan suostunut elämään tukien varassa työnteon sijaan.
 
Mallu: no kertoo siitä että pidät varhain aloitettua päivähoitoa hyvänä lapselle.
Kuten olen jo vissiin muutamaan kertaan kirjoittanut, pidän parempana täkäläistä mallia. :) Jopa niin että näen -sen sijaan että olisin heittänyt muksut suoraan synnäriltä toisten hoitoon- olleeni ihan mukavasti kotona lasten kanssa enkä koe tarpeelliseksi mitään 10-12v kotiäitiyttä.

Ap voi sitten olla toista mieltä.
 
vierasss
[QUOTE="a.p";29382958]Ei yksittäinen asia ja ratkaisu varmastikaan pilaa lapsen elämää, ja jos pilaisi, niin siitäkin voi selvitä ja päästä yli. Liian aikainen hoitoon vienti ja turvattomuuden kokemukset ovat riskejä, eivätkä ainakaan tue lapsen kehitystä.

Minua lastentarhanopettajana ja aikuisena ihmisenä puistattaa tämä nykymeno ja trendi että lapset heitetään lähes suoraan syntymästään päiväkotiin. Aivan kun se olisi oikein lapsen kannalta. Ja sitten jos kysäisee ja vinkkaa, että entäs jos kuitenkin järjestäisitte asiat toisin että sen pari vuotta voi hoitaa itse, niin vastaus on "en ole kotiäiti-tyyppiä" tai pakko saada rahaa. Pistää inhoksi että arvomaailma voi olla noin -nätisti sanottuna- "erikoinen"[/QUOTE]

Mikä hemmetin nykytrendi, nykyäänhän äitiysloma kestää melkein vuoden, kun ennen ne lapset pistettiin hoitoon jo 3kk ikäisenä, kuten minut aikanaan. Tosin minä en ollut päiväkodissa vaan joku sukulainen hoiti, mutta ihan sama.
Nykyään vaan kun noita sukulaisia ei ole jotka hoitaisivat, niin on pakko turvautua siihen päiväkotiin ja vierasta hoitajaan ei tänä päivänä moni pysty kotiin ottamaan, kun se on niin kallista.
 
"onnellinen"
[QUOTE="a.p";29383025]Olen pahoillani, tuo viha-ilmaus oli aivan liioiteltu. Kuten kirjoitin ylempänä, halusin herättää huomiota jotta äidit (ja miksei isätkin jos täällä heitä myös on) tulisi vaihtamaan ajatuksia.


Toivoisin kuitenkin, että vanhemmat enemmän ajattelisi tässä asiassa lapsen parasta eli olisivat vähemmän itsekkäitä.Itsekkyys on inhimmillistä ja ok joissain määrin, mutta lapsen edun on tultava ensin vanhemmalla.[/QUOTE]

Mun mielestä lapsen etu on myös se, että vanhempien talous on kunnossa. Etkä sinä noilla sanavalinnoillasi kyllä saa tästä järkevää keskustelua aikaan. Etkä siitä, että vaan jankutat vastaan toistaen samaa pointtia kuin jotain mantraa.
 
"vierailija"
Jos olisin keksinyt muun rahoituskeinon elämälleni kuin työnteon, lapseni eivät olisi menneet lainkaan päiväkotiin. En pidä suomalaista päivähoitoa kovinkaan laadukkaana, henkilökunnan työmotivaatio on vain keskinkertaista tai peräti heikkoa, tilat on usein huonossa kunnossa tai jopa homeiset, ruoka on hiilarihöttöä, taudit ja loiset leviää isoissa lapsiryhmissä eikä niissä virikkeissäkään kehumista ole.
 
"Moimoi"
Ainoat hoitovaihtoehdot eivät onneksi ole päiväkoti vs. äiti kotona. Pienelle taaperolle hyvä ja taloudellisesti monille mahdollinen vaihtoehto on myös yhteinen hoitaja 2 kaveriperheen kanssa (jolloin tulee ainakin Espoossa usein halvemmaksikin kuin päiväkoti, riippuen tietysti hoitajan palkasta) tai au pair (kustantaa 252 euroa/kk+ruoat ja oma huone). Nämä eivät sovi kaikille, mutta meille ja monelle ystäväperheelle ovat mahdollistaneet lapsen pitkän kotihoidon ja oman työuran jatkamisen.
 
"Moimoi"
Vielä tuohon edelliseen, että noissa kotihoitovaihtoehdoissa on myös omat huonot puolensa, mutta itseäni ihmetyttää voimakas vastakkainasettelu koti vs. päiväkoti ja se, ettei muita vaihtoehtoja edes ilmeisesti monilla harkita. En kyllä usko toisaalta, että se päiväkotikaan nyt niin hirveän huono vaihtoehto on. ;)
 
"viera"
6,5v kotiäitiyttä + puoli vuotta koti-isyyttä ja koko neljän lapsen päivähoitoikä osa-aikatyötä on sinun silmissäsi sitä että lapset heitetään lähes suoraan syntymästään päiväkotiin? Ok.

Se kolmen vuoden kotihoito olisi meidän lasten ikäeroilla tarkoittanut 9,5v kotiäitiyttä, vähän pidemmillä ikäeroilla 12v. Mutta onhan se hirveän itsekästä jos ei tuota pientä hetkeä viitsi lastensa kanssa viettää...
Siis sullahan on pentu tungettu laitokseen hoitoon välillä ja osa virikehoidossa, että aika huono pätijä olet tähän ketjuun :D
 
[QUOTE="viera";29384159]Siis sullahan on pentu tungettu laitokseen hoitoon välillä ja osa virikehoidossa, että aika huono pätijä olet tähän ketjuun :D[/QUOTE]

Ai. Eikö nekään ole kotiäitejä joilla on lapsi joskus mummolassa yökylässä tms?
 
[QUOTE="viera";29384197]Tietenkin on. Mutta ei ne, jotka hoidattaa muksunsa yhteiskunnalla, yhtään.[/QUOTE]

Eli kysymys ei ole siitä kuinka paljon lapsi on äidiltään ja paljonko vierailla hoidossa vaan ainoastaan silloin kun yhteiskunta on mukana ei äiti hoida lastaan? Vai siitä että terveille lapsille voi ottaa hoitoapua mutta erityislapsille ei?

Meillä tosissaan nuo erityiset olivat eka kertaa "yökylässä" tilapäishoidossa kun olivat 6v ja 7v. Kaikki tuttavaperheiden lapset ovat tainneet yökyläillä paljon ennen tuota ja tuollaisina 8v ikäisinä olla jo kavereilla yökylässä, monet sukulaisten ja kavereiden perheiden kanssa pidemmillä reissuilla jne. Eiköhän siinä vanhemmat ole saaneet tuota lapsivapaata jo huomattavasti enemmän mitä me. :)
 
[QUOTE="a.p";29383095]Eipä ole tarvinnut tarkistella, keskustelua ja mielipiteitä on tullut siitä huolimatta ;)[/QUOTE]


Kyllä olet saanut pitkän vänkäysketjun aikaseksi, mutta nimenomaan vänkäysketjun...

Tapa se on tietenkin tämäkin purkaa työn aiheuttamaa painetta ja stressiä. Mutta niin kuin sanottu ammattikuntasi mainetta tämä ei mitenkään paranna. Ja kun kerran annat täällä lausuntoja ammattisi vedoten, pitäisi sinun kyetä toimimaan sen mukaisesti. Voin kertoa, että sinun työhösi kuuluu perheiden tukeminen, ei missään nimessä syyllistäminen. Nykyaikaan ei kuulu enää se, että opettajat, lastetarhanopettajat, papit jne. tulevat ihmisten yläpuolelta sanomaan soosoosoo ja kertomaan miten kuuluu elää. Se aikakausi meni jo...

Jos oikeasti olisit halunnut saada niitä vanhempia ajattelemaan, jotka niitä pieniä lapsia hoitoon tuo, olisi keskustelu pitänyt avata aivan toiseen sävyyn. Hyökkäämällä ei saa kun tappelua aikaseksi ja sotimalla ei ketään mielipidettä saada muuttamaan.

Mutta niin kuin sanoin, toki niitä työpaineita näinkin voi purkaa, mutta susitellisin kyllä ihan toisenlaisia keinoja!
 
Mollie
[QUOTE="a.p";29382958]
Minua lastentarhanopettajana ja aikuisena ihmisenä puistattaa tämä nykymeno ja trendi että lapset heitetään lähes suoraan syntymästään päiväkotiin. [/QUOTE]

Nyt jotain rajaa ap. THL:n tilastojen mukaan vuonna 2010 vain yksi prosentti alle 1-vuotiasta lapsista oli päivähoidossa. Yksivuotiaista oli hoidossa 30 % ja viisivuotiaista lapsista 78%.

Nykytrendi on nimenomaan hoitaa pienet lapset kotona. Sen sijaan lapset "heitettiin lähes suoraan syntymästään" jonnekin hoitoon 1970-luvulla, jolloin ei ollut nykyisiä perhepoliittisia etuja.

Harrastamasi älytön liioittelu ja kärjistys ei aja asiaasi.
 

Yhteistyössä