Vieraskieliseen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei,

olen miettimässä tytölle 1,5 v päivähoitopaikkaa n. 3 v :stä alkaen ja jo kauan on ollut mielessä englannin tai ruotsinkieliset päiväkodit. Kuinka aikaisin niihin täytyy hakea?

Ja jos täällä sattuu olemaan tietoisia Oulun tilanteesta, kokemuksia oululaisista englannin tai ruotsinkielisistä päiväkodeista niin laittakaa tulemaan!

Meillä on tyttö ruotsinkielisessä päiväkodissa, eikä kumpikaan olla varsinaisesti ruotsinkielisiä. Mies on tosin yliopisto-opiskelut suorittanut ruotsiksi, mutta kotikielenä meillä on suomi.

Meillä tyttö tosin päätyi alunperin vähän vahingossa ruotsinkieliseen hoitoon (n. 1-vuotiaana). Haimme hänelle ryhmäperhepäivähoitopaikkaa Helsingin keskustasta ja kun menimme paikkaan tutustumaan, meille selvisi, että hoitajat ovat ruotsinkielisiä ja puhuvat lapsille ruotsia, vaikka suurin osa lapsista onkin suomenkielisistä perheistä. Ruotsinkielisyyttä ei siis mitenkään mainostettu. Meistä vieraskieli oli hyvä juttu ja tyttö oli ko. paikassa reilun vuoden ja viihtyi hyvin. Jouduimme kuitenkin vaihtamaan hoitopaikkaa muuton ja töiden takia, jolloin sitten haimme "pokkana" tytölle päivähoitopaikkaa ruotsinkielisestä kunnallisesta tarhasta, joka oli myös kotiamme lähinnä oleva tarha. Halusimme ylläpitää tytön hyvin alkanutta kaksikielisyyttä. Saimme paikan ilman minkäänlaista ongelmaa. Isä on tosin aina puhunut ruotsia hoitajien kanssa, mutta itse olen posmottanut vain suomea (paitsi tietenkin niille hoitajille, jotka eivät suomea osaa...). Eli kyllä ainakin meidän kokemuksella vieraskieliseen tarhaan pääsee, vaikkei kumpikaan vanhempi äidinkielenään ko. vierasta kieltä puhukaan.