vieraantuminen parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhdessä erossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhdessä erossa

Vieras
Siitä on jo 3,5v kun tämä "vieraantuminen" alkoi. Voiko parisuhdetta enää pelastaa kun on kulunut jo niin pitkä aika? Kun tuntuu ettei se mies ole enää se sama mies johon joskus rakastuin...

Jep todennäköisesti voi! Ala tietoisesti käyttäytyä oikein mukavasti miestäsi kohtaan, tee asioita hänen hyväksi, esim. iltapalaa, osta välillä joku lahja tai lempiherkku muutenvaan, kehu miehen ulkonäköä ja tekoja. Jonkun mielestä voi kuulostaa typerältä mutta yleensä ihminen alkaa käyttäytyä itse samalla tavalla kuin häntä kohdellaan ja kun niin tapahtuu, siitä voi tulla tapa ihan ilman yrittämistä.

Tämän olen lukenut yhdestä parisuhdekirjasta ja meillä on toiminut, kirjan mukaan on toiminut sellaisillakin jotka ovat vieraantuneet jo aikoja sitten toisistaan.

Kannattaa ainakin kokeilla, mukavuudesta ei ainakaan haittaa ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26010759:
Toimiiko oikeasti...? jotenkin epäilyttää....

Mikä siinä epäilyttää :D

Toimii muissakin suhteissa kuin parisuhteissa, mieti jos tapaat uuden ihmisen ja hän on kauhean mukava, niin etkö silloin pidä hänestä? tai tapaat ihmisen joka on vähän tyly, pidätkö hänestä? ;=)

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26010759:
Toimiiko oikeasti...? jotenkin epäilyttää....

Itse olen kyllä tuota kokeillut(ei olla varsinaisesti toisistamme etäännytty mutta siihen suuntaan alkaa olemaan), joskus sitten mies kehuu tai tekee vähän enemmän kotitöitä mutta jotenkin tuntuu ettei se metsä aina vastaa sillä tavalla kun sinne huudetaan :/ Vai kuinka kauan sitä pitää itse yrittää saamatta kovinkaan paljon vastakaikua. Mies tottakai nauttii huomiosta, mutta jos itse sanoo ihan ystävällisesti,ei nalkkuttaen, että voisi itsekin nauttia tälläisesta kohtelusta, niin johan se siitä sitten suuttuu ja käskee lopettaan huomioimisen. En tiedä oikein mitä tässä pitäisi tehdä. Kertokaa joku viisaampi!

Kyl sitä vaan on pakko teidän alkaa tekemään tietoisia tekoja vieraantumiskehityksen muuttamiseksi lähentymiskehitykseksi... itsekseen se ei tapahdu. Musta nuo oli tosi hyviä neuvoja, mitä vvio:n viestissä tuli. Edellisessä suhteessani luin vastaavia neuvoja ja totesin, että meidän osalta juna oli jo mennyt totaalisesti ohi. En enää pystynyt, oli jo niin kielteisellä puolella tunteet. Sitten liittomme päättyi. Nyt olen päättänyt uudessa suhteessani ottaa opiksi virheestä, tiedostan parisuhteen merkityksen ja riskit, ja olen päättänyt päivittäin vaalia rakkauttamme konkreettisin teoin. Eli ajoissa liikkeelle!!! Mitään et voi menettää jos noita kokeilet, vai mitä tuumaat?

Itse olen kyllä tuota kokeillut(ei olla varsinaisesti toisistamme etäännytty mutta siihen suuntaan alkaa olemaan), joskus sitten mies kehuu tai tekee vähän enemmän kotitöitä mutta jotenkin tuntuu ettei se metsä aina vastaa sillä tavalla kun sinne huudetaan :/ Vai kuinka kauan sitä pitää itse yrittää saamatta kovinkaan paljon vastakaikua. Mies tottakai nauttii huomiosta, mutta jos itse sanoo ihan ystävällisesti,ei nalkkuttaen, että voisi itsekin nauttia tälläisesta kohtelusta, niin johan se siitä sitten suuttuu ja käskee lopettaan huomioimisen. En tiedä oikein mitä tässä pitäisi tehdä. Kertokaa joku viisaampi!

Sitä ei kannata miehelle paljastaa että tekee nuo saadakseen vastakaikua... Miehen pitää "luulla" että nuo tekee koska pitää miehestä niin paljon. Meillä alkaa muutosta tapahtua ihan viikossa tuolla "menetelmällä", mutta ei varmaan päde kaikkiin.
Ehkä voisi koittaa sellaistakin että tekee/hankkii jotain mitä mies arvostaa paljon. Esim jos on pitkään haaveillut jostain tavarasta jota et ole antanut ostaa, niin mene ja osta se itse yllätyksenä. Nyt kuulostan kyllä ihan mieheltä kun tällaisia ehdottelen mutta ihan perus vaimo kyllä olen :D

Sitä ei kannata miehelle paljastaa että tekee nuo saadakseen vastakaikua... Miehen pitää "luulla" että nuo tekee koska pitää miehestä niin paljon. Meillä alkaa muutosta tapahtua ihan viikossa tuolla "menetelmällä", mutta ei varmaan päde kaikkiin.
Ehkä voisi koittaa sellaistakin että tekee/hankkii jotain mitä mies arvostaa paljon. Esim jos on pitkään haaveillut jostain tavarasta jota et ole antanut ostaa, niin mene ja osta se itse yllätyksenä. Nyt kuulostan kyllä ihan mieheltä kun tällaisia ehdottelen mutta ihan perus vaimo kyllä olen :D

Toihan on kaikki juuri sitä arjen rakkautta, ajattelee toista ja hänen tarpeitaan ja yrittää niitä ottaa huomioon. Juuri noin pitää ollakin ja täytyy vaan toivoa, että se käynnistää positiivisen kierteen, että kumpikin huomaa toisen tärkeyden itselleen ja alkaa näyttää sitä konkreettisin sanoin ja teoin.

Ja muuten, itse huomaan aina välillä kun meillä on huonompia aikoja että olen lipsunut syyttelyyn ja unohtanut positiivisen huomion antamisen. Silloin otan itseäni niskasta kiinni ja taas alkaa mennä paremmin.

tuntuu niin vaikealta alkaa huomioimaan ja tekemään niitä mukavia tekoja kun tunteet on niin miinuksen puolella ja katkeruuttakin alkaa oleen ilmassa, ainakin itselläni. Eikä mieskään tunnu tajuavan mitään. Se luulee että kun vähän keskustellaan niin kaikki on taas hyvin vaikka ne keskustelut ei yleensä johda mihinkään konkreettisiin muutoksiin. Tuntuu ettei se ota mitään vakavasti, se ei varmaan uskois jos mä sanoisin että otan eron ja lähden ennen kun konkreettisesti ottaisin eron ja lähtisin.

[QUOTE="aapee";26010867]tuntuu niin vaikealta alkaa huomioimaan ja tekemään niitä mukavia tekoja kun tunteet on niin miinuksen puolella ja katkeruuttakin alkaa oleen ilmassa, ainakin itselläni. Eikä mieskään tunnu tajuavan mitään. Se luulee että kun vähän keskustellaan niin kaikki on taas hyvin vaikka ne keskustelut ei yleensä johda mihinkään konkreettisiin muutoksiin. Tuntuu ettei se ota mitään vakavasti, se ei varmaan uskois jos mä sanoisin että otan eron ja lähden ennen kun konkreettisesti ottaisin eron ja lähtisin.[/QUOTE]

Tuohan se on vaikea tilanne ja vaan muuttuu vaikeammaksi, jollei negatiivista kierrettä äkkiä käännetä positiiviseksi kierteeksi. Jos parisuhde on sulle tärkeä ja toivot sen jatkuvan ja paranevan, niin syyttelemällä ja toiselta vaatimalla niin ei käy. Ei myöskään toivomalla että asiat itsekseen muuttuisi paremmaksi. Ainoa vaihtoehto on, että sinä itse ryhdyt toimimaan uudella tavalla. Keskusteluvaihtoehtokin on jo kokeiltu, joten se menee helposti jankkaamiseksi, joten nyt: mitä on menetettävissä, jos kokeilet tätä? Itse olin tuossa samassa tilassa mistä kerroit ja ero siitä tuli. Siksi sun täytyy miettiä nyt ja toimia myös! Jollet halua opetella hyvää parisuhdetta myöhemmin jonkun toisen kanssa, jos teidän osalta tilanne on jo ajautunut liian pitkälle.

[QUOTE="vieras";26010858]Toihan on kaikki juuri sitä arjen rakkautta, ajattelee toista ja hänen tarpeitaan ja yrittää niitä ottaa huomioon. Juuri noin pitää ollakin ja täytyy vaan toivoa, että se käynnistää positiivisen kierteen, että kumpikin huomaa toisen tärkeyden itselleen ja alkaa näyttää sitä konkreettisin sanoin ja teoin.[/QUOTE]

Olen huomioinut miestä näinä 3 vuotena ihan rakkaudesta ja paljon huomioinut arjessa. Just tuollaista olen tehnytkin kuten tuossa yllä neuvottiin. Mutta jotenkin lapsen syntymän jälkeen on alkanut tuntumaan,että olisipa kiva jos itseäkin huomioitaisiin. Jotenkin tuntuu siltä ettei mies ymmärrä että voisin itsekin haluta samanlaisia asioita/tekoja. Eihän mikään suhde, oli se sitten parisuhde taikka ystävyys, toimi vain yhteen suuntaan. Kerran sellaisen kokenut aiemmin.

[QUOTE="vieras";26010858]Toihan on kaikki juuri sitä arjen rakkautta, ajattelee toista ja hänen tarpeitaan ja yrittää niitä ottaa huomioon. Juuri noin pitää ollakin ja täytyy vaan toivoa, että se käynnistää positiivisen kierteen, että kumpikin huomaa toisen tärkeyden itselleen ja alkaa näyttää sitä konkreettisin sanoin ja teoin.[/QUOTE]

Entäs kun toinen vaan ottaa, ei anna mitään. Omat menot on AINA listalla ykkösenä. Siinä on vaikea toisen käynnistää positiivista kierrettä :(

Olen huomioinut miestä näinä 3 vuotena ihan rakkaudesta ja paljon huomioinut arjessa. Just tuollaista olen tehnytkin kuten tuossa yllä neuvottiin. Mutta jotenkin lapsen syntymän jälkeen on alkanut tuntumaan,että olisipa kiva jos itseäkin huomioitaisiin. Jotenkin tuntuu siltä ettei mies ymmärrä että voisin itsekin haluta samanlaisia asioita/tekoja. Eihän mikään suhde, oli se sitten parisuhde taikka ystävyys, toimi vain yhteen suuntaan. Kerran sellaisen kokenut aiemmin.

Mitä jos ihan sanoisit sille, että haluaisit, että hän järjestäis sulle vaikka oikein unelmien perjantai-illan, vaikka ihan teillä kotona. Kerrot sille, että tykkäisit jos ois ihanaa ruokaa, viiniä, kynttilöitä ja läheisyyttä tai mitä haluatkin. Sopisitte, että sä tulet kotiin vaikka 18 aikaan niin hänelle jäis aikaa järjestellä ja kummallekin aikaa vähän virittyä tunnelmaan. Ja sähän voisit kyseisenä iltana (tai vaikka kaikkinakin iltoina, ihan kotonakin), vähän panostaa ulkoiseen olemukseen, laittaa hiukset ja vaatteet nätisti ja jos tykkäät vähän meikata. Jotain sellaista. Tai mikä se sun unelmien ilta oiskin, mutta jos ihan pyydät ja vähän kerrot, mistä sä tykkäät.

[QUOTE="aapee";26010867]tuntuu niin vaikealta alkaa huomioimaan ja tekemään niitä mukavia tekoja kun tunteet on niin miinuksen puolella ja katkeruuttakin alkaa oleen ilmassa, ainakin itselläni. Eikä mieskään tunnu tajuavan mitään. Se luulee että kun vähän keskustellaan niin kaikki on taas hyvin vaikka ne keskustelut ei yleensä johda mihinkään konkreettisiin muutoksiin. Tuntuu ettei se ota mitään vakavasti, se ei varmaan uskois jos mä sanoisin että otan eron ja lähden ennen kun konkreettisesti ottaisin eron ja lähtisin.[/QUOTE]

Varmasti se tuntuu vaikealta, mutta suosittelen koittamista. On meilläkin noita keskusteluja mutta tuntuu että niistä ei ole ikinä ollut apua. Sen sijaan niistä keskusteluista joita käydään kun ollaan hyvissä väleissä on seurannut hyvää. Silloin on kumpikin niin paljon vastaanottavaisempi.
Ja kun esittää toiselle muutostoiveita/palautetta niin se kannattaa tehdä positiivisesti, esim. "on tosi kiva kun leikkaat aina nurmikon, olet ahkera" -> kannustaa kotitöihin. Jos sensijaan sanot "et ikinä ripusta pyykkejä" siitä tulee totuus ja lisäksi mies on puolustuskannalla.
Mutta tosiaan, jos HALUAT pelastaa suhteenne niin koita, et menetä mitään. Voit yllättyä tuloksista. Mutta jos et edes halua niin sitten on vaikea auttaa, kukaan muu kun ei voi teidän suhdetta pelastaa...

[QUOTE="surullinen";26010913]Entäs kun toinen vaan ottaa, ei anna mitään. Omat menot on AINA listalla ykkösenä. Siinä on vaikea toisen käynnistää positiivista kierrettä :([/QUOTE]

Silloin vaan sun on puhuttava sille, että niin paljon kuin arvostatkin teidän perhe-elämää ja hänen (mieti itse mitä) ominaisuuksiaan, niin kuitenkin sinäkin kaipaat huomiota ja yhteistä aikaa, ja että tää ei pitkän päälle ole sulle OK malli, että aina sut jätetään viimeiselle sijalle. Että se kertoo hänen todellisista arvoistaan. Ei siihen auta mikään muu kuin suora puhe ja konkreettiset ehdotukset. Ettet pura yleistä mieliharmia häneen, vaan sanot selkeästi, mitä toivot.

[QUOTE="surullinen";26010913]Entäs kun toinen vaan ottaa, ei anna mitään. Omat menot on AINA listalla ykkösenä. Siinä on vaikea toisen käynnistää positiivista kierrettä :([/QUOTE]

Jos joku kerta toinen tekee jotain hyvää, anna siitä positiivista palautetta ja mainitse että näin olisi kiva useamminkin. Ja käyttäydy mukavasti niin hän haluaa olla enemmän kanssasi. Näin minä tekisin, auttaa sitten tai ei...

ehkä tässä on kulunut liian pitkä aika... en tiedä.. mies ei vaan ole enää se sama mies.. ehkä minäkään en ole se sama nainen kuin olin 3-4v sitten. Mitä jos me ei enää sovita yhteen?
Ainoa mikä meillä toimii on seksi tosin sitäkin nykyään todella harvoin.

[QUOTE="aapee";26011070]ehkä tässä on kulunut liian pitkä aika... en tiedä.. mies ei vaan ole enää se sama mies.. ehkä minäkään en ole se sama nainen kuin olin 3-4v sitten. Mitä jos me ei enää sovita yhteen?
Ainoa mikä meillä toimii on seksi tosin sitäkin nykyään todella harvoin.[/QUOTE]

Huonona kautena toinen tuntuu etäiseltä ja voi olla että hänestä ei edes pidä. Mutta yrittämällä parisuhteen voi saada kukoistamaan ja silloin toinen on taas ihana. Sinuna yrittäisin koska siitä ei ole haittaa, muutama viikko tai kuukausi yrittämistä ei enää tuossa paljon tunnu. Mutta jos et edes yritä, saatat menettää paljon.

Yhteistyössä