Vielä lasten tavaroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sain haukut, kun kerroin päivällä, että meillä lapset kysyvät ennen kuin koskevat toisten tavaroihin, ja samaa odotan muilta.
Minua haukuttiin mm. materialistiksi. En ymmärrä vieläkään.
Jos muistelen omaa lapsuutta, todellakaan en olisi halunnut ketään vetämään hyllystä tavaroita alas. Jos kutsuin kaverin, halusin hänen leikkivän kanssani, enkä tutkivan tavaroitani.

Ja kyllä, meillä lapset ovat yhtä tarkkoja tavaroistaan kuin minä. Mutta tekeekö se oikeasti heistä itserakkaan materialistin? He lainaavat tavaroitaan, kun pyydetään.
Ennen kun jokaiselle lapsella oli ehkä yksi nukke, tai vähän leluja, niistä pidettin hyvä huoli, ja takuulla niitä ei ottanut kukaan ilman lupaa. Näin oli omassa lapsuudessakin. Minä olen kotiäiti, koska en ole materialisti, raha ei merkitse minulle mitän tai tavara. Mutta se vähä tavara, jota meillä on, on tärkeää ja arvostan sitä. Käsittelen hyvin. Mutta tärkeintä on olla rakkaiden kanssa.

Sen sijaan nykylapset eivät välitä jos joku hajoaa. ostetaan vain uutta. kaikki on hujan hajan. Todella moni lapsi ei osaa keskittyä leikkimään mitään. Vedetään vain tavaraa alas. Kaikenlainen levottomuus on yleistä. Meidän lasten keskittymiskykyä on aina kehuttu.

En voi edelleenkään ymmärtää, että teidän mielestä on ok, että kylään mennessään lapset saavat ilman lupaa mennä toisten tavaroita koskemaan, olivat ne sitten lasten tai aikuisten.
Olivatko ihmiset materialisteja aikana, jolloin rahaa oli vähän, mutta sitä arvostettiin? Tuolloin kuitenkin vielä naapuristakin välitettiin, oudotkin lapset ruokittiin.

Ja sun lapset on minkä ikäisiä? :o
Kyllä minäkin käytöstapoja opetan lapselleni ja asetan rajoja, mutta leluillaan saa kyllä leikkiä!
Samoin jos meille tulee lapsia kylään, niin en oleta että he kysyvät saako leluja ottaa, tietenkin saa koska ne ovat leikkimistä varten. En oikein ymmärrä miksi pitäisi kysyä erikseen jokaisen tavaran kohdalla, saako siihen koskea :whistle:
Tietenkään ei ole kivaa, jos vaikka jotain olkkarin kirjahyllyssä olevia kirjoja alettais mättää lattialle, tai keittiön kaapista astioita, mutta lelut on ihan eri asia, ainakin meillä.

Minusta se kuulostaa itsekkäältä, jos lapsi ei anna kylään tulevan kaverin katsoa ja koskea leluihinsa :xmas:

Eikä mekään olla käyty vielä tähän ikään mennessä yhdessäkään sellaisessa kyläpaikassa, jossa vanhemmat/lapset olettavat että kysytään lupa koskea jokaiseen tavaraan :snotty:

Ymmärrän kyllä ap.tä, meillä lapset kysyvät myös luvan ennen kuin ottavat toisten tavaroita, mielestäni se on kohteliasta. Ei ole kiva jos esim pihalla ottavat vaan toisten lelut, koska kaikki eivät halua lainata. Ja meillä lapset 2v, 4v ja 5v

Muuten ihan ok, mutta kyllä vieraiksi tulevat lapset saavat leikkiä esillä olevilla leluilla. Tosi kurjaahan se on vieraiden olla, jos leikin lomassakin joutuu joka lelusta kysymään saako siihen koskea. :o Ihan erikseen voi ottaa esille sellaiset lelut, joilla kaikki lapset voivat leikkiä ja laittaa kaappiin lelut, jotka halutaan pitää vain omien lasten käsissä.

Alkuperäinen kirjoittaja moo:
Muuten ihan ok, mutta kyllä vieraiksi tulevat lapset saavat leikkiä esillä olevilla leluilla. Tosi kurjaahan se on vieraiden olla, jos leikin lomassakin joutuu joka lelusta kysymään saako siihen koskea. :o Ihan erikseen voi ottaa esille sellaiset lelut, joilla kaikki lapset voivat leikkiä ja laittaa kaappiin lelut, jotka halutaan pitää vain omien lasten käsissä.

Tottakai leikin lomassa saa koskea esillä oleviin leluihin. Mutta se, että jotkut vanhemmat esim päästävät lapsensa kylään itsenäisesti , vaikka näillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Eivät osaa tai halua leikkiä, vaan vetävät vain tavaraa alas.

Saman kokenut monta kertaa eli vieraat kaataneet kaikki laatikot ja vetäneet kaikki kirjat lattialle ja omat lapset on ihmetelleet suu auki, että saako noinkin tehdä. Mutta olen ajatellut, että se vaan on lasten leikkia ja tapa ottaa tila haltuun.

No ei meilläkään mennä jossain hiekkalaatikolla tai puistossa ronkkimaan toisten leluja, ellei ole lupaa siihen. Mutta ap puhui kylässä käymisestä.
Mä en kyllä allekirjoita sitä, ettäkö kaikki olisi hujan hajan ja ei välitetä mistään, kyllä varmasti lasta harmittaa jos joku rakas lelu hajoaa!
Meillä lapsi on vielä sen verran pieni, ettei vielä osaa korjata itsenäisesti leluja takaisin paikoilleen hyllyyn ennen kuin ottaa uuden ja alkaa leikkiä sillä, mutta kyllä se taito koko ajan kehittyy ja yhdessä harjoitellaan. Ikää siis 1v3kk ja yllättävän kauan jaksaa tehdä vaikka legoista torneja, tai laittaa muotopalikoita purkiin kun vaan aikuinen on siinä apuna.

No kyllä meidän poitsun leluilla saa kaverit leikkiä ihan ilman lupia,leikkimistä varten ne on hankittu.
Vahingossa voi rikki jotain mennä,mut ei se meidän elämää kaada ja uutta lelua ei tilalle heti juosta ostamaan.

Minusta se menee aivan päinvastoin. Nämä kaverit, jotka vain penkovat tavaroita, ovat niitä, joille materia on tärkeää. Meillä on vähän tavaroita ja kaverit ovat tärkeitä. Ei mennä toisille penkomaan tavaroita, koska ne eivät kiinnosta.

Ennen oli vähn tavaroita ja niitä vähiä tavaroita arvostettiin ja kohdeltiin hyvin. Silti välitettiin ihmisistä, naapurista, naapurin lapsesta.

Nyt on paljon tavaroita ja otetaan toisten kysymättä lupaa ja millään ei ole mitään väliä. Tehdään kuin huvittaa itseä, toisista ei välitetä.

Yhteistyössä