vielä gallup pottailusta ja kuivaksi oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä poika sai jonkun ahaa-elämyksen joulupäivänä (ikää 1v9kk) ja on siitä asti tehnyt melkein kaikki kakat pönttöön. Sitä ennen ei juuri potalle/pöntölle suostunut istumaan, enkä jaksanut kyllä asiasta ressatakaan. Ei todellakaan ole vielä mikään päiväkuiva, mut hyvään suuntaan ollaan siis menossa :)

Tyttö oppi päiväkuivaksi 1½ vuotiaana ja yökuivaksi 2v. 5 kk. Pottailu aloitettiin siinä 8 kk iässä. Poika oppi päiväkuivaksi 1v. 5 kk, hän on nyt 1v. 7 kk ja käyttää ulkona ja nukkuessa vaippaa mutta vaippa on lähes poikkeuksetta aamuisin kuiva kun herää. Käy yleensä kerran yössä pissalla. Hän aloitti pottailun suunnilleen samaan aikaan kuin isosisko.

Mä olen tehnyt kaikkien ohjeiden vastaisesta ja laitoin potalle jo alle vuoden ikäisenä. Silloin ei ollut vielä tarkoitus oppia kuivaksi, vaan totuttaa lasta potalle. Molemmat lapset oppivat kuivaksi alle 2-vuotiaana. Kuopus oli myös yökuiva jo 1 v 7 kk ja sitä ennen oli jo ilman päivävaippaa. Toki tämä on yksilöllinen juttu, mut jos lapsi näkee potan ensimmäisen kerran vasta lähempänä 3-v, niin ei hänellä ole ollut aiemmin edes mahdollisuuttaa päästä vaipoista. Meidän nuorempi oli kuiva sen ikäinenä, kun osa saman ikäisistä ei ole vielä kertaakaan käynyt potalla. Kukin tekee tavallaan. Mulla ei ollut intoa pyykätä kestovaippoja kolmea vuotta, kun ei ollut pakko.

Esikoista alotin käyttää potalla n. 1v:nä ja oppi kuivaksi vasta 3-v:nä. Kuopusta en potattanut, vaan hän alko ite istua potalla n. 1v8kk ikäsenä. Päivä ja yökuiva oli 2v:nä.

Meillä alettiin käyttää potalla silloin tällöin 1,5v. Joskus alle 2v annoin vaipan vaihdon yhteydessä olla jonkun aikaa ilman vaippaa. Siitä se aika sit piteni, kunnes se yks kaks osaskin mennä ite potalle 2v2kk.

Yhteistyössä