VHH-ruokavalio, aloitus

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Olen pitkään ajatellut että pitäisi kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota ja kun vatsakivut vaan jatkuvat ja jatkuvat niin nyt päätin sitä kokeilla. Maha turpoaa ja ilmavaivoja ja huonoa oloa on usein ja syömisen jälkeen nälkä tulee aika nopeesti (parin tunnin päästä). Olen normaalipainoinen/vähän alipainoinen joten en halua laihtua.
Luen juuri Heikkilän Hyvän olon keittokirjaa ja menen lainaamaan muitakin aiheeseen liittyviä kirjoja mutta haluaisin nyt heti vähän vinkkejä syömisestä. Eli yksinkertaisesti mihin vaihdan leivän, pastan/perunan ym.?
 
Pasta ja peruna kasviksiin, esim kaupan pakastealtaan parsakaali-kukkakaali-porkkana sekoitus on näppärä ja nopea kiehauttaa. Ihan tiukimmat on sitä mieltä että porkkanaa ei saisi syödä mutta ainakaan mulla ja miehellä se ei ole estänyt painonlaskua.

Kasviksia vaan lautaselle korvaamaan pottua ja riisiä! Yksi mikä on tähän aikaan vuodesta edullista ja hyvää on kaali. Sen saa helposti suikaloitua juustoraastimella sellaiseksi raasteeksi, ja kun on joku maukas valkosipulikastike minkä kanssa syöt niin ei ole yhtään kitkerää edes. Minä en normaalisti tykkää kaalista mutta tälleen salaattina se menee ja on tosi vähähiilarista.

karppaus.info sivuilta löydät reseptitietokannan missä on paljon ruokaohjeita, jotain leivänkorvikkeitakin jos leipää tekee mieli.
 
"äiti"
Niinhän se menee että jokainen varmaan löytää itselleen sopivan ruokavalion esim. joku voi syödä just porkkanaa ja joku ei missääntapauksessa syö. Heikkilä esim. "antaa" syödä ruisleipää jos se vaan sopii, itselleni se ei taida sopia, uskon että huono olo johtuu viljoista ja kokeilemallahan se selviää. Kaalia just eilen ostinin kun on mun herkkua. Ja kasviksista muutenkin tykkään. Kunhan ei mene liian monimutkaiseksi ruuat, joudun tekemään allergisille lapsille erikseen ruuat joten suosin muille helppoja ja nopeita ruokia. Mistähän sitten pystyy katsomaan että saa kaikki ravintoaineet ym. ruokavaliosta?
 
Mep
Tulevat ihan itsestään terveellisen ruoan kylkiäisenä :)
Vihanneksissa on valtavasti enemmän kuituja kuin leivässä + tietysti muita hyvää tekeviä ainesosia. Riitävän kalsiumin saa maitotuotteista kun syö lisäksi D-vitamiinia (edistää kalsiumin imeytymistä).
Lihahan kuuluu myös VHH:n omine vitamiineineen.

Lisäksi Heikkilä suosittelee ravintolisistä magnesiumia, C- ja B-vitamiineja ainakin. Ja kalanmaksaöljyä (omega 3:et).
 
"äiti"
Tulevat ihan itsestään terveellisen ruoan kylkiäisenä :)
Vihanneksissa on valtavasti enemmän kuituja kuin leivässä + tietysti muita hyvää tekeviä ainesosia. Riitävän kalsiumin saa maitotuotteista kun syö lisäksi D-vitamiinia (edistää kalsiumin imeytymistä).
Lihahan kuuluu myös VHH:n omine vitamiineineen.

Lisäksi Heikkilä suosittelee ravintolisistä magnesiumia, C- ja B-vitamiineja ainakin. Ja kalanmaksaöljyä (omega 3:et).
Mitkä maitotuotteet olisi hyviä? Maitoa en kauheesti juo, jugurttia syön aamuisin ja juustoa leivällä mut sit kun leipä jää pois... ja noi maitotuotteet on niin käsiteltyjä et onko edes hyviä. Tuolla karppaus.infossa olen käyny mut mun mielestä se on jotenkin sekava...
 
Mep
maitotuotteet, eli kermaa, juustoja eri muodoissaan (esim. leipäjuusto on tosi herkkua myös lapsille), viiliä, piimää. Kerma lienee sitä "puhtainta" maitotuotosta...

Kevytkamahan on kaikista käsitellyintä.

Jos vältät viljoja, kokeile tattarihiutalepuuroa aamuisin. Päälle kotimaisia marjoja ;-) Hyvää.
 
vh
Tässä oma "saa syödä"-lista:

-maitotuotteet eli maito, jogurtti ym., juusto
-liha, kala, kana
-kasvikset (ei peruna, vilja eikä riisi)

Kuulostaa tylsältä mutta ei ole niin yksipuolinen kuin voisi luulla, kasvikset toimivat hyvin perunan vastineena.
 
Jogurtiksi ehdottomasti Turkkilainen jogurtti, "partaäijä". Ja tosiaan ne täysrasvaiset maitotuotteet. Itselläni jumittuu painonlasku, jos käytän paljon maitotuotteita, mutta sinulla ei sitä ongelmaa ole koska ei ole tarvetta laihtua. Varaudu siihen, että painosi saattaa nousta, kun kroppa hakeutuu siihen omaan ihannepainoon.

Alussa mulle oli vaikeinta leivän korvaaminen, mutta helpottui, kun löysin karppaus.infon resepteistä mantelileivän. Tosi hyvää ja helppoa tehdä ja toimii täysin leivän korvikkeena.
 
"äiti"
Mullekin tuo leivän pois jättäminen on varmaan paha paikka. Mitenhän saan miehen syömään samaa ruokaa ja koululaisen ja tosiaan kun joudun tekee kahdelle allergiselle lapselle ruuat erikseen niin suht helppoa ja mielellään samaa ruokaa syöttäisin lopulle perheelle. Jospa mies ja koululainen suostuis syömään tummaa pastaa, sitä meillä kyllä on ollut aiemminkin. Mut noi kasvikset...
 
Paul
Onnea hyvästä valinnasta :)

Itse "jojo - karppaan" .. jokin alitajuntainen vietti vetää aina välillä hiilareitten pariin, kunnes taas huomaan miten paha olo siitä tulee ja jatkan karppaamista.
 
"vieras"
Miten te karppaajat pysytte hereillä? Hedelmillä ja marjoillako? Mä tulen ihan hirveän väsyneeksi proteiinipitoisesta eväästä.
Aha, joo... minä olen karpannut aikoinaan ja pidin yhden hiilaripäivän viikossa eli söin niinkuin halusin. Ainut vaan että mä nukuin kyllä puolipäivää siinä hiilarihumalassa. Johtuiskohan sun väsymys ennemmin liikasyömisestä tai hiilareista?
 
toi sama
[QUOTE="vieras";21905038]Rahka on todella kova sana.[/QUOTE]


Onko sitä täysrasvaisena? Siis laktoosittomana tai vähälaktoosisena?

(Inhoan muuten rahkaakin, et tuskin saisin paljo syötyä)


Ehkä musta vaan ei ole karpiksi, aion silti yrittää! :)
 
[QUOTE="vieras";21905029]Aha, joo... minä olen karpannut aikoinaan ja pidin yhden hiilaripäivän viikossa eli söin niinkuin halusin. Ainut vaan että mä nukuin kyllä puolipäivää siinä hiilarihumalassa. Johtuiskohan sun väsymys ennemmin liikasyömisestä tai hiilareista?[/QUOTE]

Voipi olla, että molemmista. Olen huomannut myös, että hiilarit laittaa nukkumaan pitkään, ja sitten aamulla herää krapulassa :LOL:

Mutta mua ei vahva hiilari, esim. sokeri, väsytä koskaan keskellä päivää niin raskaasti, kuin rasvainen ja proteiinipitoinen ruoka. Ehkä mä syön sitten vaan nälissäni liikaa. Pakko mussuttaa myös hedelmiä jotta pysyisi hereillä.
 
Vastaan mieheni puolesta, joka siis karppaa.. Avainsanahan on siinä, että rasvaa pitää saada tarpeeksi eli pelkillä protskuilla ei pitkälle pötkitä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että hän laittaa esim.salaattiin reilusti esim. rasvaista juustoa, majoneesia (vhh-versiota, ei mitä tahansa) tai öljyä.
 

Yhteistyössä