veskikäynnit kyläpaikassa menkkojen aikana?

• Viestiketjun aloittaja menkat
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Pakko myöntää, että minäkin tampoonit vessanpöntöstä alas vedän ja olen myös tehnyt niin viimeset 10 vuotta ja yhtään tukosta ei ole vielä kohdalle sattunut :) Ja oikeasti olen luullut, että ne saa sieltä vetää..

lähes 20 v. mäkin olen ne vetänyt viemäriin ja tulen aina vetämään.
silläkin uhalla että tukit kylässä tai kaupassa viemärit?
Mä ihan rehellisesti luulen, että tymäkän miehen jämerä aamukakka on huomattavasti suurempi tukkeutumisuhka kuin pumpuliset tamponit.

Mutta jatka sinä käännyttämistä, minä lähden tyhjentämään vessan ja kylppärin roskiksia. :xmas:
en mä mitään käännytä.ihmettelen vaan miten jotkut voi olla noin ajattelemattomia.no,ehkä sitä oppii kun joku kerta on viemärit tukossa,varsinkin jossain kyläpaikassa :D
vesilaitoksilla on myös ihan oma mielipiteensä asiaan!
No muotoillaan tämä näin päin: montako tapausta te itse tiedätte konkreettisesti, että jonkun viemäri tai jopa ihan koko talon verkosto, kokonaisesta lähiöstä nyt puhumattakaan, olisi tukkeutunut tamponista?

Mä en ole koskaan kuullut mitään sen suuntaistakaan.
mä tunnen putkimiehiä et sieltä niit kuulee...

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Sen tamponin SAA vetää vessanpöntöstä, se on ihan samaa hajoavaa tavaraa kuin se vessapaperikin. :)
Ei muuten saa. Soitapa paikalliseen vesilaitokseen tai jätevesipuhdistamolle ja kysy niiltä onko se ihan ok?
Täytyypä selvittää. Kyseenalaista, kun tamponipaketeissakin (joissa jossain jopa ympäristömerkki??) lukee, että saa huuhtoa asettimineen päivineen viemäristä.
Selvitäpä. Meillä erään paikallisen jätevesipuhdistamon edustaja antoi kyllä semmoista palautetta että pissat, kakat ja vessapaperi on ok, mutta mitään muuta sieltä ei saa vetää.

Ja miksi täytyy ehdoin tahdoin kuormittaa puhdistamoja lisää, kun ne tamponit vois laittaa ihan vaan roskiin??

Pakko myöntää, että minäkin tampoonit vessanpöntöstä alas vedän ja olen myös tehnyt niin viimeset 10 vuotta ja yhtään tukosta ei ole vielä kohdalle sattunut :) Ja oikeasti olen luullut, että ne saa sieltä vetää..

Kyllä. Mä en ala sitä mihkään paperin käärimään ja roskista etsimään.
Asuin vanhassa talossa ja siellä oli vanhat putket ja ei mitään käynyt.
Ja oisit omassa kodissas joutunut oikein etsimään roskista...??

Mä ihan rehellisesti luulen, että tymäkän miehen jämerä aamukakka on huomattavasti suurempi tukkeutumisuhka kuin pumpuliset tamponit.

Mutta jatka sinä käännyttämistä, minä lähden tyhjentämään vessan ja kylppärin roskiksia. :xmas:
en mä mitään käännytä.ihmettelen vaan miten jotkut voi olla noin ajattelemattomia.no,ehkä sitä oppii kun joku kerta on viemärit tukossa,varsinkin jossain kyläpaikassa :D
vesilaitoksilla on myös ihan oma mielipiteensä asiaan!
No muotoillaan tämä näin päin: montako tapausta te itse tiedätte konkreettisesti, että jonkun viemäri tai jopa ihan koko talon verkosto, kokonaisesta lähiöstä nyt puhumattakaan, olisi tukkeutunut tamponista?

Mä en ole koskaan kuullut mitään sen suuntaistakaan.
mä tunnen putkimiehiä et sieltä niit kuulee...
Niin tunnen mäkin, kolme jos tarkkoja ollaan. :xmas:

Mutta tämä tästä minun osaltani. =)

Salama McQueen
Sen tamponin SAA vetää vessanpöntöstä, se on ihan samaa hajoavaa tavaraa kuin se vessapaperikin. :)
Ei muuten saa. Soitapa paikalliseen vesilaitokseen tai jätevesipuhdistamolle ja kysy niiltä onko se ihan ok?
Täytyypä selvittää. Kyseenalaista, kun tamponipaketeissakin (joissa jossain jopa ympäristömerkki??) lukee, että saa huuhtoa asettimineen päivineen viemäristä.
Selvitäpä. Meillä erään paikallisen jätevesipuhdistamon edustaja antoi kyllä semmoista palautetta että pissat, kakat ja vessapaperi on ok, mutta mitään muuta sieltä ei saa vetää.

Ja miksi täytyy ehdoin tahdoin kuormittaa puhdistamoja lisää, kun ne tamponit vois laittaa ihan vaan roskiin??

Mä en ole sanonut, mitä mä teen tamponeille. :D Mutta siis, mun mielestä on kertakaikkiaan kummallista, jos sormen vahvuista PUMPULISTA tamponia ei voisi huuhdella pöntöstä, kun kerran paketissa niin sanotaan ja sehän hajoaa ja mömmääntyy ihan samalla tavalla kuin se vessapaperikin!

Varmasti pienempi haitta kun sellainen puoli rullaa vessapaperia kerralla, mitä jotkut harrastaa...

Mä en ole sanonut, mitä mä teen tamponeille. :D Mutta siis, mun mielestä on kertakaikkiaan kummallista, jos sormen vahvuista PUMPULISTA tamponia ei voisi huuhdella pöntöstä, kun kerran paketissa niin sanotaan ja sehän hajoaa ja mömmääntyy ihan samalla tavalla kuin se vessapaperikin!

Varmasti pienempi haitta kun sellainen puoli rullaa vessapaperia kerralla, mitä jotkut harrastaa...
Kun se tamponi kastuu kunnolla niin se on kyllä enemmän kun sormen paksunen ;)
Eikä ne kuulu sinne pönttöön. En jaksa enää toistaa itteeni.

Kyllä. Mä en ala sitä mihkään paperin käärimään ja roskista etsimään.
Asuin vanhassa talossa ja siellä oli vanhat putket ja ei mitään käynyt.
Ja oisit omassa kodissas joutunut oikein etsimään roskista...??
No en omassani etsi. Mutta silti mä ne sinne tiputan. Ei auta tuo yhtään.

Salama McQueen

Kun se tamponi kastuu kunnolla niin se on kyllä enemmän kun sormen paksunen ;)
Eikä ne kuulu sinne pönttöön. En jaksa enää toistaa itteeni.

Juu-u, se on sellainen löllö paperiläjä se tamponi kun se vettyy. Hyvin menee muitten mukana alas! :whistle:

"JÄTEVESIONGELMIA
Helsingissä puhdistetaan vuosittain noin sata miljoonaa kuutiota jätevettä. Puhdistettu jätevesi johdetaan tunnelissa Helsingin edustalla olevan Katajaluodon viereen. Viemäriin joutuvat kiinteät jätteet aiheuttavat ongelmia, sillä ne tukkivat putkia ja rasittavat puhdistamon toimintaa. Älä siis laita WC-pönttöön ruoantähteitä, tamponeja tai terveyssiteitä, tupakantumppeja, korvapuikkoja tai muita vieraita aineita ja esineitä. Nestemäiset ongelmajätteet kuuluvat ongelmajätteiden keräykseen, sillä puhdistamolla ne myrkyttävät biologisessa puhdistuksessa toimivia mikrobeja. Ravinteiden ja kemikaalien kulkeutumista viemärin kautta mereen vähennät annostelemalla pyykin- ja astianpesuaineita säästäväisesti, valitsemalla ympäristömerkin saaneita pesuaineita ja välttämällä voimakkaita kemiallisia puhdistusaineita. Jäteveden käsittelystä on tietoa ja ohjeita Helsingin Veden internetsivuilla."

Löytyy osoitteesta http://www.hel2.fi/ymk/julkaisut/oppaat/ympopas/energiajavesi.htm

Mikä siinä on niin vaikeeta laittaa se tamponi ROSKIIN? Siis kun täällä nyt on näitä jotka vetää sen vessasta kun koskaan ei ole oma viemäri mennyt tukkoon. Kotona varmaan on roskis mihin sen kehtaa viedä jossei kylässä kehtaa. Samoin julkisissa on roskikset. Miksi se pitää sieltä pöntöstä vetää?
Kun sinne pönttöön ei kuulu laittaa muuta kun pissat, kakat ja vessapaperit.
:attn: tähän minäki haluaisin kuulla vastauksen niiltä jotka "on aina tehny niin ja tulee aina tekemään vaikka kuka sanois mitä."

Kokeilkaapa huviksenne: ota tamppooooni ja nyrkinkokoinen mytty vessapaperia. Älä kuitenkaan ota vessapaperin hylsyä, sitä ei ole tarkoitus heittää pönttöön, vaan pelkkä paperi. Täytä lavuaari vedellä ja huljuttele vessapaperia ja tamppooooonia vedessä. Siinä voitte omin silmin nähdä, kumpi hajoaa lähmäiseksi liemeksi ja kumpi vaan paisuu ja turpoaa. Jos on oikein hankala uskoa, niin voitte kaikin mokomin testata samaa myös paskalla. Sekin liukenee oikein nätisti. Oikein kuiva ja kova paska ottaa vähän enemmän aikaa kuin vessapaperi, mutta tamppooonia sekään ei voita. Huom! Muista kokeilla myös niillä tamppooooonin pahviputkilla. B)

kummastunut
tuli vaan mieleen et täytyy varmaan laittaa veskin seinään lappu ettei siteitä ja tamppooneita pönttöön :D siis en ikinä olis uskonu et joku niit viel sinne heittää... :/
Mietin aivan samaa... Vähänkö olisi sellainen päiväkotifiilis *tuli sitä tai tätä älä vetämättä jätä...* Mutta jos niin pölöjä aikuisia on että vessan pönttöön laittavat tamponit, niin lappu heille on aivan oikeutettu.
Mieheni huolomiehenä on löytäny kyllä jos mitä tukkeutuneesta putkesta...

Alkuperäinen kirjoittaja kummastunut:
tuli vaan mieleen et täytyy varmaan laittaa veskin seinään lappu ettei siteitä ja tamppooneita pönttöön :D siis en ikinä olis uskonu et joku niit viel sinne heittää... :/
Mietin aivan samaa... Vähänkö olisi sellainen päiväkotifiilis *tuli sitä tai tätä älä vetämättä jätä...* Mutta jos niin pölöjä aikuisia on että vessan pönttöön laittavat tamponit, niin lappu heille on aivan oikeutettu.
Mieheni huolomiehenä on löytäny kyllä jos mitä tukkeutuneesta putkesta...
Ihan tarkkoja jos ollaan, niin pönttöön ei saisi edes oksentaa. Bulimiaperheet tunnistaa tukkeutuneista viemäreistä... :whistle: Mutta tätä noudattaa jo huomattavasti harvempi.

Mutta se kai on jo kaikille selvää, että mitään ruoantähteitä ei saa pönttöön heittää. Kiva tukos tulee erityisesti jostain "juoksevasta" eläinrasvasta, vaikka kinkunpaistopelliltä kaadetusta, joka sitten viileässä ihanasti jähmettyy.......... Kiva joulunpyhinä alkaa putkimiestä hommaamaan... :kieh:

Tamponeja ei todellakaan saa vetää pöntöstä alas. Ärsyttää tuollaiset idiootit jotka eivät ajattele yhtään. Pönttöön kuuluu vain pissa, kakka ja vessapaperi, ei mikään muu. Vaikka juuri teidän putkenne eivät menisi tukkoon, voi se tukos syntyä jonnekin edemmäs. Ajatelkaapa sitä tamponien määrää siellä putkistoissa jos kerrostalollinen, korttelillinen tai kaupungillinen naisia heittäisi ne tamponit pönttöön!

Kuriositeetti tässä elämää suuremmassa keskustelussa: -oli, -ori, -omi, -oni -päätteisissä vierassanoissa jälkitavun vokaali kirjoitetaan yleensä lyhyenä. Siis esim. gondoli, matadori, kondomi, tamponi.

Kiitos ja anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Tamppoonit vedän minäkin aina pöntöstä. Ei missään yleisissä vessoissa lue, että tamppooneita ei saa vetää alas, ainoastaan siteistä huomautetaan.
Selvää jenkkiläisyyttä ilmassa *kaikkihan on sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä* :saint:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HUOM:

kAKKA SULAA JA HAJOAA VIEMÄRIIN, PAPERITAVARA ON ERI JUTTU.
Ootko koskaan kokeillut pestä tampoonia pesukoneessa? Aika hyvin "sulaa" ja hajoaa kuule sekin kun kastúu....

No mut ihan sama, meillä on vessassa roskis enkä edes käytä tampooneja. Kylässä jos ei ole vessan roskista niin vien sitten keittiön roskiin.

jepu
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Tamppoonit vedän minäkin aina pöntöstä. Ei missään yleisissä vessoissa lue, että tamppooneita ei saa vetää alas, ainoastaan siteistä huomautetaan.
Selvää jenkkiläisyyttä ilmassa *kaikkihan on sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä* :saint:
Niimpä. Sitä paitsi aika monessa yleisessä vessassa kyllä käsketään laittaa myös tamppoonit erilliseen roskikseen.

neitokainen
Alkuperäinen kirjoittaja menkat:
jos käytät siteitä, ja vierasveskissä ei roskista, mihin laitat siteen?
pidän pientä pussia mukana, johon sujautan siteen laukkuun, ja heitän jossain sitten roskiin, en kehtaa keittiönroskiinkaan viedä

no liimaan seinään tietysti. peili on myös kiva paikka. höhlä kysymys, mielikuvitusta saa käyttää.

Yhteistyössä