vesirokosta ja raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uppista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uppista

Vieras
elikkäs kun en nyt ole varma olenko saamassa rokkoa niin menen huomenna neuvolaan ja kysyn asiaa.. olen ymmärtänyt että rokko voi olla kohtalokas raskauden aikana. mitä kuitenkin jos neuvolatäti ei ota minua tosissaan.. (on vähän omituinen..) mihin sitten otan yhteyttä? lääkäriin vaan?

Onhan siinä riskinsä:
Raskaudenaikainen vesirokko on Suomessa harvinainen, koska aikuisväestössä on hyvin vähän niitä henkilöitä, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa. Infektio on raskauden aikana keskimäärin rajumpi kuin samanikäisillä yleensä. Vesirokkovirus leviää sikiöön n. 25%:ssa tapauksista ja voi aiheuttaa vaurioita sikiössä, jos raskaus on kestänyt alle 20 viikkoa.

Vastasyntyneen akuutti vesirokko on ongelma erityisesti, jos äidin tauti puhkeaa 4 päivää ennen synnytystä tai 2 päivää sen jälkeen. Vastasyntyneen tartunnan ehkäisyyn pyritään käyttämällä suoria vasta-aineita (zoster-immunoglobuliini) ja lääkehoitoa (viruslääkkeet) 1.
http://www.rokote.fi/lastenrokoteopas/tauti_vesirokko2.html

--> en kyllä tiedä mitä voidaan tehdä jos olet tartunnan saanut...rokote ei enää ehdi suojata mitään eikä sitä varmaan raskaanaollessa annettaisikaan...mutta kyllä se siellä neuvolassa selviää...

Joo. Vesirokko voi olla huono juttu alku-ja loppu raskaudessa...Vesirokko aika usein tekee selkeät oireet ainakin aikuisiällä. En tiedä mikä on käytäntö, mutta voisi luulla että haluavat odotella jonkin aikaa saatko oireita. Esim. parvorokon voi selvittää verikokeilla, mutta vesirokkoa ei kai voi. Voithan sä sitten lääkäriin ottaa yhteyttä ja jos sekään ei reagoi ja mietityttää niin yksityiseen.

mietin vaan että olen kuullut että sen saa verikokeilla selville olenko sairastanut.. voihan tauti olla ollut joskus pienenä niin lievä etei sitä kunnolla ole huomatta.

Varsinaisesti mitään ei asialle voi kai tehdä, jos vesirokon saat. Mutta sitten varmastikin seuraavat tarkemmin ja esim. ultraan lähettävät. Onneksi sikiö saa aika harvoin rokon, vaikka itse sen sairastaisit. Ja vielä harvemmin se johtaa mihinkään, vaikka sikiökin sairastaisi.

Verikokeella selvitetään, oletko sen sairastanut.

Jos sinä kuulut riskiryhmään niinsanotusti, eli on todennäköistä, että olet saamassa tartuntaa ( lapsi tai muu lähipiiri on sairastunut), sinulle aloitetaan lääkitys. Ehdottomasti otat yhteyttä huomenna äitiyspolille. Alku- ja loppuraskaudessa voi olla kohtalokas!

Mä en ole kuullut, että vesirokon sairastamisen saisi selville. En kyllä yhtään varma ole...Parvorokon saa, siitä olen 100% varma. En tiedä ottaisko ne verikokeet, vaikka saisi selvillekin. Vesirokko tosiaan yleensä tulee hyvin selkeinä oireina näkyviin aikuisiällä, jos sen saa...

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Verikokeella selvitetään, oletko sen sairastanut.

Jos sinä kuulut riskiryhmään niinsanotusti, eli on todennäköistä, että olet saamassa tartuntaa ( lapsi tai muu lähipiiri on sairastunut), sinulle aloitetaan lääkitys. Ehdottomasti otat yhteyttä huomenna äitiyspolille. Alku- ja loppuraskaudessa voi olla kohtalokas!

Eli mulla on siis aivan väärää tietoa...

Mulla katottiin verikokeella vesirokon vasta-aineet, koska olin ollut kanssa sellasessa piirissä, jossa sitä oli. Mä ainakin sain heti lähetteen labraan kun pyysin. Olet tiukkana vaan neuvolassa.

Yhteistyössä