vesiliukumäkeen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesityttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vesityttö

Vieras
Onko kenelläkään tietoa/omia kokemuksia voiko vesiliukumäkeen mennä raskaana? Ollaan menossa viikonloppuna kylpylään ja kovasti tekisi mieli mennä vesiliukumäkeen mutta onko se turvallista? Viikkoja on silloin kasassa 13 ja kylpylä on Caribia Turussa.

Mä olin serenassa viikolla n. 25. Kunhan vain varoi ettei kukaan vaikka potkaise vahingossa vatsaan tai muuta, niin eipä pitäisi olla ongelma. Pidä myös huoli hygieniasta -> käy usein vessassa ja peseydy hyvin, niin säästyt toivottavasti tulehduksilta.

Hyvää kylpyläpäivää!

RV37

Alkuperäinen kirjoittaja saku.:
No voi hyvää päivää tätä nykyajan raskausvouhottamista. Tässä kyllä hyvä esimerkki siitä.

No enpä tiedä onko tuo mitään vouhottamista! Vesiliukumäessä kun voi tulla törmäyksiä ja nykäisyjä. Itse en menisi enää näillä viikoilla (24), mutta alkuraskaudessa varmaan olisin uskaltanutkin, kun maha ei vielä ollut "pömppö".

Kolme ensimmäistä raskauskuukautta ovat riskialttiinta keskenmenoon juuri tuollaisten rasitusten vuoksi.
Itse lähdin nuorena huimapäisenä ekassa raskaudessa pitkälle autoreissulle ekalla raskauskk:lla, alkoi verinen vuoto > vuodelepoa, onneksi helpotti. Odotin silloin kaksosia.
Nyt ennen tätä raskautta jouduin työni vuoksi pitkälle linja-automatkalle ihan alku raskaudessa, rv 3, rinnat jo alkoi kasvaa raskauden vuoksi. Meni kesken, ja se vuoto oli tosi kivuliasta.
Eli en aliarvioisi huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja 41 v:
Kolme ensimmäistä raskauskuukautta ovat riskialttiinta keskenmenoon juuri tuollaisten rasitusten vuoksi.
Itse lähdin nuorena huimapäisenä ekassa raskaudessa pitkälle autoreissulle ekalla raskauskk:lla, alkoi verinen vuoto > vuodelepoa, onneksi helpotti. Odotin silloin kaksosia.
Nyt ennen tätä raskautta jouduin työni vuoksi pitkälle linja-automatkalle ihan alku raskaudessa, rv 3, rinnat jo alkoi kasvaa raskauden vuoksi. Meni kesken, ja se vuoto oli tosi kivuliasta.
Eli en aliarvioisi huolta.

Joo ja tota rv 3, pikkusen nyt outo juttu!!!! Silloinhan alkio on juuri juuri hedelmöittynyt, ei aiheuttane vielä järinkään suurat vuotoa vaikka "poistuisikin" kehosta... Outoa...

Tietysti nämäkin asiat ovat yksilöllisiä, mutta autokyyti on ainakin minulle ollut aina supisteluja aiheuttavaa. Nytkin pitää vältellä niitä.
Enköhän tähän ikään asti ole kokenut sen verran tavalliset menkat, että tiedän mitkä ovat normaalit. Minulla ei ole menkat myöhässä, joten tuo 3 rv tarkoittaa sitä, että menkat oli tulematta, ja raskauden oireita oli. Rinnat kasvoi ja lievää aamupahoinvointia.
Minulle on sanottu niin neuvolassa kuin myös äitinikin, että 3 eka rkk ovat herkkiä keskenmenolle, liekö sitten sukuvikakin. Minä ainakin olen niitä aikoja varonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulostaa oudolta!!:
Joo ja tota rv 3, pikkusen nyt outo juttu!!!! Silloinhan alkio on juuri juuri hedelmöittynyt, ei aiheuttane vielä järinkään suurat vuotoa vaikka "poistuisikin" kehosta... Outoa...

Pikkuisen outona juttuna pidän minäkin... Eihän rv 3 ole vielä edes menkat myöhässä... Raskausviikothan lasketaan alkavaksi kierron ensimmäisestä päivästä eli periaatteessa hedelmöittyminen tapahtuu vasta rv 2. Näin ollen rv 3 ei voi tietää edes olevansa raskaana. Enkä kyllä minäkään usko autossa istumisen aiheuttavan keskenmenoa. Mulla takana kolme keskenmenoa ja aina on lääkäri sanonut, että normaalilla elämällä ei keskenmenoa pysty aiheuttamaan.

Tarkoitan tuolla 3 rv ihan oikeaa raskaana oloa, eli viikon menkat myöhässä. No neuvolan laskuopin mukaan silloin on jotain 5+4.
Aloittaja kyseli, onko riskaabelia mennä vesiliukumäkeen. Minä en menisi. MINULLE todella jo autossa pitemmän matkan istuminen aiheuttaa supisteluja. 100 km alkaa olla jo todella vaikeaa. Pitänee kokeilla synnytyksenkäynnistäjänä sitä, jos alkaa mennä yli. ;)

Myös minulla automatkat ovat tehneet tiukkaa. Jos joudun istumaan pitempään niin olo on aivan kamala. Supistelee ja huimaa, joudun lepäämään loppu päivän jotta olo tasaantuisi. Liekkö syynä se että veri ei pääse kiertämään normaalisti kun autossa ei juuri asentoja vaihdella?
Tämä on varmaan yksilöllistä ja jos jollekkin autoilu on ok niin toiselle se tosiaan vo tehdä tiukkaa.
A.P.n kysymykseen: En menisi minäkään enään vesiliukumäkeen. Mäessä on tosi liukasta ja vaikea hallita asentoa. En ottaisi tuota turhaa riskiä vaan nauttisin muuten vedestä!
Ihanaa kylpyläpäivää toivotan sinulle Vesityttö!

En menisi vesiliukumäkeen raskaana. Kova vauhti ja tömpsyjä jne. Jos ratsastus on kielletty raskauden aikana niin en kyllä harrasta mitään muutakaan "rajua".. Mielestäni vesiliukumäki on kuitenkin vaarallisempaa kuin ratsastus..

Kiitos vastauksista! Täytyy varmaan katsoa paikan päällä miltä vesiliukumäet vaikuttavat. Kysyin koska eipä ole vesiliukumäkiä tullut laskettua vuosiin, enkä tiedä kuinka lujaa Caribian liukumäissä lasketaan. Turhia riskejä en halua ottaa koska vauva on niin kauan toivottu.

Ratsastuksesta sen verran että ystäväni ratsasti ihan normaalisti 9. kuulle asti ja ihan terve tyttö syntyi käynnistyksellä 2 viikkoa la:n jälkeen. Oli kuulemma hevonenkin paljon rauhallisempi koko raskausasjan, vaistosi ehkä tilanteen...? Itse en olisi uskaltanut/pystynyt edes ratsastamaan enää tuolloin, mutta jokainen elää tyylillään...

Yhteistyössä