Matkustelu raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Happy79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Happy79

Jäsen
07.08.2008
177
0
16
Päätin minäkin rekkautua viikoilla 5+2...
Syysloma lähestyy ja kovasti tekisi vielä mieli tehdä ulkomaanmatka.Millä viikoilla on vielä turvallista matkustaa?Uskaltaisitko itse lähteä raskaana ulkomaille? Tarkoitus ois mennä ihan johonki turisti paikkaan max 6h lento,eikä siis mihkään Afrikan metsiin...

Kyllä minä ainakin uskallan matkustella raskaanakin, jos raskaus vaan sujunut hyvin ja ei mitään kummaisempaa ole ollut. :) Ihan oman voinnin mukaan. Eihän sullakaan vielä paljon viikkoja ole kasassa syyslomalla, niin masukaan vielä niin menoa hidasta. Tietenkin muistaa vaan entistä paremmin käsihygienia ja koittaa vältellä sitä mahatautia, mitä joistakin syömingeistä herkemmin voi tulla. Kyproksella olin rv 15+ ja kaikki meni oikein hyvin, kuhan vaan muisti pitää huolen nesteytyksestä. Lentokoneessa oli varalta tukisukat jalassa. Tietenkin oikein kuuma jos maassa on, niin raskaana voi vieläkin herkemmin hiottaa, mutta silloin menee oman jaksamisensa mukaan. :)

Matkustele rauhassa!!!
Viikkoon 28 "turvallista"....
olen matkustanut useamman kerran (suht´lyhyita Euroopan sisaisia lentoja) muutaman kerran ja kaikki hyvin ! Seka minulla etta Minilla 13 + 4
Jos pidempi lento, jaloittele tunnin pari valein, juo paljon, ja TUKISUKAT jalkaan !!!!
ja vinkkeja taalla ed. keskuteluista; laita lentokoneen turvavyon ja vatsasi valiin tyyny :)

Hauskaa lomaa!
Borboleta & Mini 13+4 :heart:

Kyllä vielä alussa uskaltaa matkustaa.Me käytiin tuossa juhannuksena Saksassa ja olin silloin rv 13.Matka meni hyvin.Oikeastaan ainoita mitä en syöny niin hedelmät kuorineen.
Tosiaan kannattaa laittaa lentosukat jalkaan.Juoda pitää muistaa kans.

Lentää saa viikolla 28 asti ja senkin jälkeen lääkärin luvalla. Itse oli rv 9-10 Venezuelassa ja rv 19 Englannissa ja hyvin meni! Tukisukat on tosi hyvät ja tosiaan paljon juomista ja jaloittelua välillä!

Mukavaa lomaa!

Otanpa minäkin pikaisesti osaa keskusteluun...jos raskaana oleva on syystä tai toisesta sairastanut veritulpan, tai on ns. geenivirhe sairastua tulppaan, ei lentäminen ole kovin sallittua raskauden aikana. Raskaus lisää huomattavasti veritulppariskiä. Nimim. leikkauksen yhteydessä tulpan muutama vuosi sitten sairastanut, verenohennuspiikeillä ja lentokiellossa oleva. :| :( Noh, ehtii kai sitä matkusteleen myöhemminkin.

Ite oon matkustellut ja hyvin on mennyt, lähinnä haasteena on ollut löytää mieluista syötävää jos raskauspahoinvointi tai jotkut mielihalut on rajoittaneet ettei voi mennä ravintolaan jossa esim. haisee omasta mielestä pahalta jne. EU-maihin uskaltaisin mennä milloin vain, ja onhan joka maassa lääkärit jos jotain yllättäviä vaivoja tulisi. Raskauden loppupuolella en kyllä enää uudestaan lähtis mihinkään; uhkarohkeana olin viimeksi vielä äitiyslomalla reissussa (ei tarvinnu lentää) ja oli tukalan kuuma ja rasittava kävellä ympäriinsä ja aikaa tuhlaantui vessojen etsimiseen, ja nukuin reissussa vielä kotisänkyä huonommin.

Mäkin vielä kerron, että juuri tänään tulin Riikan matkalta. RV 28 + 1.
Lentohan meillä oli lyhyt n. 45 min.
Nyt kun mulla tuli se 28 viikon raja vastaan niin piti faxata sinne Finnairille se lääkärintodistus jonka aijemmin viikolla pyysin käydessäni lääkärillä.
Sen todistuksen voi tulostaa Finnairin sivuilta ja siinä näkyy numero mihin se faxataan.

Kaikki meni koneessa ja reissussa oikein hyvin. Muuhun raskaus ei oikeen vaikuttanut, kuin siihen, että olin normaalia tarkempi siitä mitä ravintolassa tilasin, siis, että aina tiesin mitä tilasin/söin :D .

Hyvää matkaa vain! Ja aina niitä lääkäreitä ulkomailtakin löytyy jos jotain odottamatonta tapahtuu. Enemmän varmuutta matkailuun tulee jos itse osaa kyseistä kieltä tai ainakin englantia ja mielellään myös seuralainen.

Yhteistyössä