verta taaperon ulosteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
2veellä on ollut verta ulosteessa, ihan kirkasta siis. Välillä sanoo ettei voi mennä kakalle kun pimppaan sattuu. Mutta kun sitten menee niin ihan ilman itkuja kakka tulee, mutta verta mukana raitoina.

Lapsi on huono syömään, voiko tämä olla merkki jostain puutoksesta/liian suppeasta ruokavaliosta?

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Lääkäriin :attn:

Joo, huomenna varataan aika päivystykseen kun myös korvat pitäs tarkastaa. Ajattelin vaan että jos joku olisi tiennyt mihin tää voi viitata?
Lapsi on myös paljon väsyneempi kuin aiemmin.

Verta ulosteessa - mitä tehdä?

Lapsella voi esiintyä verta ulosteessa useasta syystä. Kuumeiseen ripulitautiin voi joskus liittyä veriulosteita, jolloin kyse on tavallisesti bakteeriperäisestä suolitulehduksesta. Veriripuli edellyttää aina lääkärissäkäyntiä, koska aiheuttajabakteeri pyritään tällöin selvittämään ja tarvittaessa määräämään antibioottihoito. Erityisen ongelmallinen on nk. EHEC-bakteeri, joka voi jälkitautina aiheuttaa munuaissairautta. Pitkittynyt ripuli, kuumeilu ja veriulosteet voivat myös olla seurausta nk. tulehduksellisesta suolistosairaudesta.

Jos verta esiintyy ulosteessa silloin kun lapsella ei ole juuri muita oireita, tavallisin syy on nk. anaalifissuura eli peräaukon limakalvon rikkouma. Tällöin ulostemassa päällä nähdään yleensä veriviiruja merkkinä siitä, että veri on peräisin juuri peräaukon tienoolta. Peräaukon tutkiminen usein paljastaa limakalvorikkouman. Anaalifissuura on usein todettavissa lapsilla, joilla on ummetusta. Hoitona käytetään peräaukon rasvausta esimerkiksi valkovaseliinilla.

Veriulosteilla voi olla myös muita syitä, kuten harvinainen pienten lasten paksusuolen tulehdus. Myös nk. Meckelin divertikkeli ilmenee veriulosteina, joskin uloste on tällöin usein mustaa. Kaiken kaikkiaan veriulosteiden ilmaantuminen edellyttää lääkärissäkäyntiä.

Kirkas veri ei yleensä ole vakavaa. Veriviirut on aika tavallisia lapsen kakassa. Mun mielestä mitään syytä huoleen ei oo. Vanha tumma veri on huolenaihe, kirkas ei. Ummetus voi aiheuttaa veriviiruja.

Aina kun ulosteessa on verta on syytä mennä lääkärii, eikä kysellä täällä palstoilla asiaa. Tietysti jos sinulla on diagnosoitu itselläsi (aikuinen) peräpukamat niin tiedät hoidon. Lapsen ollessa kyseessä LÄÄKÄRIIN JA AINA.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Kirkas veri ei yleensä ole vakavaa. Veriviirut on aika tavallisia lapsen kakassa. Mun mielestä mitään syytä huoleen ei oo. Vanha tumma veri on huolenaihe, kirkas ei. Ummetus voi aiheuttaa veriviiruja.

Mä olen tätä samaa mieltä. En usko, että mistään vakavammasta kyse, mutta kysy toki lääkäriltä.

Yhteistyössä