Verkostomarkkinointikokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Yksi vanha tuttu soitti mulle. Jotenkin ihmettelin yllättävää yhteydenottoa, mutta pian tajusin homman jujun: Verkostomarkkinointi. Luovin pois tilanteesta ja sanoin "hei, hei!". Luulin, että nää hommat on jo loppuneet (kun on kaikkia muita huijauksia, niinkuin kaiken maailman virtuaalivaluutat). Mutta ei!

Mimmoisia kokemuksia teillä on verkostomarkkinoinnista. Varmaan myös hyviä? Olihan (Onko vielä) esim. Tupperware-jutuissa mun mielestä oma viehätyksensä. Mutta se nyt ei ihan kusetustasoa kai ollutkaan...

Onko joku jopa oikeesti tienannut tuolla tavoin?

Mul oli hyvä kaveri, joka suostutteli lähteen mukaan businekseen. Sanoin ensin ei, tietenkin, ja se tietenkin jatkoi kaupittelua. No mä sit kyselin ja jahkailin ja kävin jossain kokouksessa katteleen tosi suuria tuloja ja jahkailin ja sanoin välillä ei ja se kaupitteli ja mä jahkailin. Sit se yritti lyödä kaupat lukkoon ja sanoin ei ja se suuttu ja se kaveruus oli siinä.

Pelkästään huonoja kokemuksia. Suurin osa niistä kyllä yli 10 vuoden takaa. Jotkut hävis vähän rahaa, jotkut vähän enempi. Kukaan ei rikastunut. Ja kukaan noista ei oo enää verkostomarkkinoinnissa mukana.

Kaikissa tutuissani, jotka noihin lähti, oli kyl semmosta pientä vippausta päässä. Yksi oli sinisilmäinen, aina muidenkin asioiden suhteen. Yks taas lähti aina kaikkeen hörhöön mukaan, nykyään on korona-rokoteskeptikko. Hassua, että sillekkin kaikki verkostomarkkinointihuijaukset meni läpi, mutta koronarokotteeseen sitten ei voikkaan uskoa :)

Itse en ole koskaan ostanut mitään verkostomarkkinoinnista, paitsi Tupperwaresta, mutta laittaisin sen kumminkin hiukan eri kategoriaan. Ja nuokin jutut peräisin 90-luvulta.

Verkostomarkkinointi on käytännössä pyramidihuijaus missä itse tuote on mukana vain lakiteknillisistä syistä. Suurin osa rahoista tulee värväämällä uusia myyjiä ja liiketoimintamalli on siis kestämätön. Voitolle pääsee käytännössä vain hankkiutumalla pyramidin huipulle.

• Tykkää
Reactions: ruuttis

Nuo öyhöttäjöt ei edes käsitä mitä eroa on esim. verkostomarkkinoinnilla, suoramyynnillä ja pyramidihuijauksella, joten en ehkä ihan luottas sokeasti tuon foorumin "asuantuntijoihin". Ja jos kommentointi on muutenkin tasoa päiväkoti, niin... Jätän omaan arvoonsa.

Nuo öyhöttäjöt ei edes käsitä mitä eroa on esim. verkostomarkkinoinnilla, suoramyynnillä ja pyramidihuijauksella, joten en ehkä ihan luottas sokeasti tuon foorumin "asuantuntijoihin". Ja jos kommentointi on muutenkin tasoa päiväkoti, niin... Jätän omaan arvoonsa.
Verkostomarkkinointi ja suoramyynti eroaa pyramidihuijauksesta vain sillä että edellisillä on nimellisesti myytävä tuote. Käytännössä noissa ei ole juurikaan eroa.

Verkostomarkkinointi on käytännössä pyramidihuijaus missä itse tuote on mukana vain lakiteknillisistä syistä. Suurin osa rahoista tulee värväämällä uusia myyjiä ja liiketoimintamalli on siis kestämätön. Voitolle pääsee käytännössä vain hankkiutumalla pyramidin huipulle.

Miten siinä hankkiudutaan huipulle, jos olet alenevassa linjassa? Sieltä pitäisi silloin lopettaa aika paljon porukkaa yläpuolelta, että pääsisit olemaan se huippu. Ja oletteko tietoisia, että useassa konseptissa sä et voi saada niitä provikoita montaa tasoa alaspäin? Samoin ne provosiot usein pienenvät mitä alemmas mennään. Eli ei sieltä alalinjasta saa samaa provikkaa hamaan tappiin asti. Eikä sekään ole ollenkaan tavatonta, että joku sieltä alalinjasta pärjää ja tienaa paremmin, kun sinä. Eli kaikilla samat mahdollisuudet luoda se oma menestystarinansa ja vastaavasti samat mahdollisuudet epäonnistua.

Mutta jonkunhan se on oltava aina ensimmäinen, joka sitä verkostoa lähtee rakentamaan.

Miten siinä hankkiudutaan huipulle, jos olet alenevassa linjassa? Sieltä pitäisi silloin lopettaa aika paljon porukkaa yläpuolelta, että pääsisit olemaan se huippu. Ja oletteko tietoisia, että useassa konseptissa sä et voi saada niitä provikoita montaa tasoa alaspäin? Samoin ne provosiot usein pienenvät mitä alemmas mennään. Eli ei sieltä alalinjasta saa samaa provikkaa hamaan tappiin asti. Eikä sekään ole ollenkaan tavatonta, että joku sieltä alalinjasta pärjää ja tienaa paremmin, kun sinä. Eli kaikilla samat mahdollisuudet luoda se oma menestystarinansa ja vastaavasti samat mahdollisuudet epäonnistua.

Mutta jonkunhan se on oltava aina ensimmäinen, joka sitä verkostoa lähtee rakentamaan.
Kaikki nää jätetään siis omaan arvoonsa. Verkostomarkkinointi on käytännössä aina pyramidihuijaus ja kestämätön liiketoimintamalli riippumatta siitä miten jotkut inttää vastaan.

Mulla kokemusta sekä myyjänä, että asiakkaana. Ihan ok mulle. Jos on joku mielenkiintoinen tuote, olen ostanut ja tuotteen takana järkevä konsepti, niin olen ollut myös mukana. Itse tykkään kotikutsuista, joten käyn ja pidän itse. "Alalinjaa" mulla ei tällä hetkellä ole, mutta eräässä systeemissä oli ja sen "hoitaminen" vei paljon aikaa. Nyt en ole kauheasti mainostanut, kun on elämäntilanne, etten ehdi siitä huolehtia, enkä opettaa.

Kyllä verkostomarkkinoinnissa mahdollisuudet menestyä oleellisesti heikkeneät jos olet aloittanut vuosia myöhempään kuin yläpuolellasi olevat. Muutenkin verkostomarkkinointi perustuu liikaa siihen että tuotteita täytyy puoliväkisin myydä tuttaville ja sukulaisille jotka sitten avustusmielessä niitä ostavat.

Yhteistyössä