Veriseula alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niisku

Vieras
Moi,

ne, jotka ovat käyneet alkuraskauden veriseulassa, millä rv olette olleet tutkimuksessa? Mulla on varattu np-ultra & seula vasta rv 12+6 ja mietin nyt onko se liian myöhään. Jossain sanotaan, että pitäis käydä rv 11-12, jossain että rv 13 vielä ehtii.

Heips!
En tiedä onko kyseessä sama veriseula, mutta täällä Kuopiossa on vapaaehtoinen PT Down-seula ja sen ajankohta on rv 15. Ainakin neuvolassa sanottiin, että tämä voidaan tehdä vain 15 viikolla.

Samoi, meilläpäin seula tehdään vain viikolla 15. Vielä kai viime vuonna oli neuvolatädin mukaan aikaisemmat seulontaviikot (11-12 tms.) käytössä, mutta nyt on tullut uudet ohjeet ja seula siis viikolla 15.

Moi,
Itse kävin np-ultrassa ja veriseulassa rv 12 (np-ultrassa varmistui 12+3); ensin ultra ja seuraavana päivänä seula. Veriseulahan on luotettavin silloin, kun sikiön ikä tiedetään mahdollisimman tarkasti.

Missä päin maailmaa näitä veriseuloja tehdään? Mulle ei ole neuvolassa sanottu moisesta yhtään mitään! Täytän 35 ensi kuussa, mutten siltikään kuulemma kuulu mihinkään riskiryhmään. Itse olisin halunnut kaikki mahdolliset tutkimukset. Pitääkö niiden perään erikseen itkeä vai menenkö kysymään yksityiseltä puolelta? Miten tämä veriseula poikkeaa np-ultrasta?

Ainakin Oulussa alkuraskauden veriseula on ""korvannut"" np-ultran eli kaupunki tarjoaa ainoastaan seulan ja np on tehtävä yksityisellä. Veriseulahan on lähes yhtä luotettava Down-riskin määrittämisessä kuin np-ultra. Jos seulassa löytyy poikkeavaa (ja np-ultraa ei ennen sitä ole tehty), suositellaan np-ultraa ja sitten mahd. kromosomitutkimuksia.

samoin Kuopiossa. Täälllä sanottiin, että seulaa voidaan tehdä viikolle 15. Minulle painotettiin, että seulasta saatu vastaus on vain 50% todennäköisyydellä todellinen. Tämän jälkeen täällä voi päättää meneekö lapsivesitutkimukseen vai siihen toiseen jotain napaan liittyvää, molemmissa on jälleen riskinsä, mutta vastaus on luotettava. Siinä vaan sanottiin minulle, että niiden tutkimusten vastaukset tulevat niin myöhään, että saa jälleen miettiä, kestääkö keskeyttämisen vai mitä haluaa.

Varkaudessa kaikille äideille tehdään automaattisesti ja ilmaiseksi (paitsi tietty ultrista pitää maksaa se poliklinikkamaksu 22€) veriseula + np-ultra + rakenneultra JOS äiti niin haluaa. Kaipa se on varmuuden maksimointia ja olen kyllä iloinen että vaikka terveydenhuolto on kokenut monia leikkauksia tässäkin pikkukaupungissa, niin äitiyspuoleen ei ole hirveästi koskettu.

Yhteistyössä