verenvuodot odotusaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mintsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mintsi

Jäsen
04.07.2004
83
2
8
Heippa!
Onko kellään oolut vuotoja odotusaikana? Entä kuinka odotus on sujunut sen jälkeen?
Itselläni oli juuri vuotoa 3 päivää. Alkoi yhdynnän jälkeen. Tänään kävin uä:ssa ja lääkäri ei löytänyt mitään hälyyttävää syytä vuotoon. Istukan alla oli mahan päältä ultrattaessa pieni tumma alue, mutta sisäkautta sitä ei näkynyt. Eli mitä tässä pitää tehdä, muuta kun pelätä pahinta? Viikkoja minulla on 18+4. Lääkärin neuvo oli että täytyy vain ottaa rauhallisesti. Ei kieltänyt mitään, mutta en tiedä uskallanko tässä tehdä mitään. APUA!!! :( uskallanko toivoa edes vauvaa???

kaverilla tuli kohdun seinämään hematooma eli verenpurkauma viikolla 12 ja raskaus jatkui normaalisti loppuun asti.hematoomakin sieltä suli ajan kanssa mutta olihan siinä alkuun pahat paikat.

sinuna ottaisin todella rauhallisesti ja kävisin jonkun ajan päästä uudelleen ultrassa.

Mulla tuli ekan kerran vuotoa rv 17+5 ja ultrassa ei löytyny mitään, luultavasti johtu istukasta. Mulla oli koko raskauden etisistukka. Rv 30+ ja rv 33+ olin muutamat päivät sairaalassa kun tuli enemmän verta ja tällöin todettiin, että istukassa hematooma ja hematooma siis istukan ulkopuolella eli veri vuosi "muhun päin", ei vauvaan ja muutenkin todella "verinen" istukka. Vauva leikattiin istukan vuotojen ja perätilan takia ulos rv 35+6, mutta on ihan terve eikä vuodot vaikuttanu vauvaan mitenkään.

Tuolloin, ku ekan kerran tuli vähän verta (oli tummaa), kiellettiin kovalla istuiminen, yhdyntä, painavien nostelu jne ja suositeltiin ottamaan ihan rauhallisesti ja jos tulee uudelleen verta niin lääkäriin. Monet kyllä vuotavat verta raskauden aikana yhdynnän jälkeen ja se on kuulemma ihan normaalia ja jos veri on tummaa eli ns vanhaa verta niin ei ole kuulemma syytä paniikkii, mut jos tulee kirkasta verta niin äippäpolille. Tällaiset ohjeet sain itse.

mulla on np-ultrassa todettu istukan paikaksi etuseinämä ja tänään ku kävin uä:ssä ni istukka olisikin takaseinässä. eli en oikeen ymmärrä.. Vuoto oli 2 ekaa päivää aamulla kirkkaan punaista ja päivän mittaan hiipui tuhruksi ja taas aamulla vuosi yön jälkeen enempi. Eilen tosiaan sitten melkeinpä ruskeaa vuotoa.
ihana että että vastasitte noin nopeeta sillä kovasti jännitän miten käy. Meillä seuraava uä on 9.1 joka on siis rakenneultra. Inhottaa vaan kun tulee vuotoa niin antavat polilta ohjeeksi vain seurata kun soitin sinne. Toivotaan että tämä jäisi viimeiseksi vuodoksi tälle raskaudelle. No täytyy nyt kai koittaa pistää mies nostelemaan 2v poikaa ja kantaan kauppakassit.. mites kotityöt? uskallanko täyttää pesukoneen yms..?

Kyl pesukonetta/tiskikonetta varmaan uskaltaa täytellä mut kaiken maailman nostelua kannattaa välttää. Niin ja seisominenki kiellettiin,siis ettei turhia seiso jos vaan voi istua, mut kovalla ei saaanu istua. Ihme ohjeita tuli kyl välillä. Ton rv 30+ vuodon jälkeen vasta otin tosi varovasti, en siivonnu, tiskannu yms ja makasin paljon, mut tuskin sun nyt tarvii ihan niin rauhallisesti ottaa jos ei kerran mitään sanottu..

Ja jos meet äippäpolille niin ei ne sua sieltä tutkimatta pois käännytä. Mä en mitään soitellu vaan marssin suoraan äippäpolille.. Ja jos vähänkin asia sua vaivaa, niin mene käymään, jos vaan pystyt, niin saat mielenrauhan.

Mulla oli alussa istukka etuseinämästä takaseinään. Sit se siirty sen verran, et ei ollu enää etuseinässä kiinni mut jäi täydellisesti kohdunsuun päälle. Istukka yleensä siirtyy siittä pois mut mulla ei sitte siirtyny.

Mulla on ollut veristä vuotoa monta kertaa tämän raskauden aikana, nyt viikkoja 32+1. Ja ekassa raskaudessa ei tullu ikinä tipan tippaa, joten olen ollut aika peloissani kyllä.

Muutaman kerran verta on tullu ihan vähän, mutta viikolla 15 sitä tuli kerran oikein vuotamalla ja menin ihan paniikkiin. Sitä sitten ultrattiin ja kävi ilmi, että kohdussa oli iso hematooma kohdunsuulla. Koskaan ei selvinnyt, mistä veri tuli, hematooma vuoteli muutaman viikon ja lakkasi sitten vuotamasta mutta näkyi vielä ultrassa. Sieltä se sitten suli pois pikkuhiljaa. Mutta vielä kolme viikkoa sitten tuli taas vähän kirkasta vuotoa, joka sitten muuttui ruskeaksi ja loppui.

Mulle annettiin samat ohjeet, eli että pitää ottaa rauhallisesti eikä saa nostella painavia. Niin ja sauna, uiminen ja yhdyntä kiellettiin vähäksi aikaa tulehdusvaaran takia. Myöhemmin sitte lääkäri sanoi, että 4/5 tällaisista verenvuodoista ei vaikuta raskauteen. En tiedä, mihin tuo perustuu.

Oli miten oli, jos vuoto muuttuu ruskeaksi ja vähitellen loppuu, kyseessä on yleensä kuulemma vaaraton vuoto joka tosiaan voi ihan hyvin johtua yhdynnästä tai vaikka fyysisestä rasituksesta.

Niin ja istukka tosiaan mullakin on liikkunu jonkin verran. Joku lääkäri esitti sellasenkin teorian, että siitä olis osa ollut aluksi lähellä kohdunsuuta ja verenvuoto olis alun alkaen lähteny siitä. Nyt istukka on ihan tuolla perällä.

Ota rauhallisesti jos voit, vuodot on aika yleisiä ja tosiaan yleensä niistä ei seuraa mitään pahaa. Mutta hermostuttavaa se on, vaikka mulla on viikkoja jo näinkin paljon niin silti jännittää joka kerta ku käy vessassa...

Tosta istukan paikasta. Mulla oli esikoisen aikana np-ultrassa etuseinässä ja sillon sanovat, että usein siirtyy vielä. Niinpä rakenneultrassa olikin siirtynyt takaseinään.
Ja mulla parilla kaverilla on kans ollu noita vuotoja raskausaikana, mutta niille ei ikinä mitään syitä löytyny. Raskaudet sujuivat hyvin loppuun asti ja terveet vauvat syntyi. =)
Mutta tsemppiä hirveesti, ei sitä verta haluis kukaan nähä tippaakaan raskausaikana! Itellä on ollu vaan pikku tuhruvuotoja, mutta kyllä nekin aina säikäyttää.

Hei!

Minulla oli vuotoa viikolla 6 ja säikähdimme kovasti. Ultra näytti sitten kuitenkin että kaikki oli kunnossa ja nyt ollaan viikolla 15. Vuotoja voi tulla silloin tällöin, jos vuotoon ei liity kipua ja ne loppuvat päivässä niin ei ole välttämättä syytä huoleen, vaikka aina se tietysti huolestuttaa joka tapauksessa...

Kiitoksia ihanista vastauksista =) toivotaan että tämäkin raskaus sujuisi loppuun asti hyvin. Kamalasti vaan pelottaa juuri vessassa käynti yms.. Koko ajan odottaa että joko nyt alkaa taas vuotamaan. Jännä kun monessa paikassa sanotaan että verenvuoto odotusaikana on yleistä niin miksi siitä ei puhuta esim. neuvolassa? Minua on ainakin kaikkien aikaisempien odotusten aikana peloteltu että kaikki vuoto on vaarallista. No nyt täytyy kai vain koittaa sopeutua ajatukseen ettei vauvalla ole välttämättä hätää vaikka vähän vuotaakin välillä. Minulle oli jo viikolla 7 vuotoa 5pvää menkkojen aikana ja viikolla 8 vatsa tanssin jälkeen napsahti ja tuli illan vuotoa, eli ehkä tämä kuuluu tähän raskauteen.(vatsatanssin lopetin heti tuon kerran jälkeen).
Mutta huolestuttaa silti.. mutta niinhän meitä odottavia äitejä moni asia pelottaa jopa syyttä suotta =)

Yhteistyössä