verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla oli nyt viimeisimmän raskauden aikana verenpainelääkitys Albetol koko raskausajan. Paineet pysyivät hyvin kurissa eikä mitään ongelmia tai raskausmyrkytyksen vaaraa ollut =) Lääkitys jatkui imetysajankin.

hei kesäkuu04! Oliko sinulla tiheämmin neuvolakäyntejä ja seurasitko verenpainettasi kotona? Entä oliko itselläsi jonkinlaista paniikkia vauvan hyvinvoinnista? Haluaisin vielä vauvan, mutta pelkään raskautta juuri verenpaineongelmieni vuoksi. Lääkäri tosin oli sitä mieltä, että hyvillä mielin voisi vielä suunnitella uutta perheenjäsentä :)

Mulla verenpaine nousi raskausaikana niin että lopulta synnytys käynnistettiin (laskettuna päivänä). Sinnittelin raskausajan ilman lääkettä (minulla oli mahdollisuus ottaa iisisti). Synnytyksen jälkeen sitten mulle kirjoitettiin albetolia. Söin sitä viikon. Sitten lopetin. Syy: albetol imeytyy äidinmaitoon. Kuka tietää varmasti sen mahdollisista vaikutuksista? Luulisi, ettei se ainakaan hyvää tee sikiön nuorelle elimistölle. Hoidoksi aloitin päivittäiset lenkit, ylipainon pudottamisen ja akupunktion. Nyt paineet ovat olleet jo jonkin aikaa normaalit, suorastaan ihanteelliset. Vauva on 4kk. Jos en olisi saanut muilla konsteilla paineita laskemaan, olisin aloittanut lääkityksen. Ajattelin kuitenkin, että haluan imettää ainakin 3kk ja jos sen aikana ei tapahdu muutoksia verenpaineessa, lääkettä tarvitaan.

Tarkennus täytyy vielä kirjoittaa:

en suosittele albetolin enkä mahdollisesti minkään muun verenpainelääkkeen lopettamista sinänsä. Itselläni paineet oli siinä rajalla, tarvitaanko lääkettä vai ei. Jos paineet on vähän reilummat, on pakko syödä lääkettä jos meinaa hengissä pysyä. Unen olen muuten havainnut vaikuttavan verenpaineeseen välittömästi. Ja sehän pienten lasten vanhemmilla on usein liian vähäistä...

Ja nyt jatkuu vielä... Kertomuksellani halusin kertoa, että harkintaakin voi mielestäni joskus käyttää..Ja pohdinnat siitä, onko lääke turvallinen vaihtoehto imetys- ja raskausaikana ovat omiani - älkää siis säikähtäkö jos joudutte lääkettä syömään!!! Olen vain sitä mieltä, että lääkettä ei tulisi ensimmäisenä määrätä: ensin elämäntapojen tarkistus (liikunta, ruoka, uni...) olin siitä vähän loukkaantunut, että elämäntapojen merkityksestä ei lääkäri puhunut minulle mitään. Sen viikon ajan jota söin lääkettä, selvitin verenpaineen hoito-ohjeita omatoimisesti.

Meinasin vähän panikoida raskausaikana verenpaineesta ja kyselinkin äitipolilla vaaroista sikiölle. Lääkäri sanoi, että verenpaine voi tehdä sen, että vauvasta tulee pienikokoisempi. Se on siis ainoa haitta ilmeisesti. Rutkasti tsemppiä kaikille verenpaineesta kärsiville!

Olen kaikkien raskauksien alettua jättänyt verenpainelääkkeet pois koska paine on laskenut hyväksi. Toisen raskauden loppuvaiheessa käytin lääkkeitä. Toisen loppuvaiheessa en. Toisen imetin myös ilman lääkkeitä ja sen jälkeen paineet nousi ja aloitin taas lääkityksen.

Paineet on erilaiset ja eri syistä ihmisillä joten kannattaa uskoa lääkäriä. Minun painetautini on aikoinaan ollut paha, mutta raskaudet menneet hyvin tällä tavoin. Ja lepo, liikunta oikea ruoka, onnellinen mieli auttavat raskausaikana. ELi ei muuta kuin lapsentekoon lääkärin valvonnassa.

Minulla oli myös verenpaine ongelmia jo ennen raskautta.
Raskaaksi tulon jälkeen tätä seurattiin tiiviisti ja ostin kotiinkin oman mittarin jolla joka päivä mittasin paineet. Suht hyvin pysyivät paineet kurissa melko loppuraskauteen asti - kaksi viikkoa enne la lääkäri määräsi minulle Albetolit. Ja synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä lasketusta ajasta (oli sunnuntai).
Minä en kokenut seurantaa mitenkään ongelmallisena, kun näytti että paineet oli koholla niin ei muutako lepoa ja rentoutumista.. Jouduin jäämään kohonneiden arvojen takia kuuukautta ennen sairaslomalle mutta se ei haitannut olipahan lääkärin lupa levätä ja nukkua ;)
Niin ja raskautta seurattiin äitiyspolilla tarkkaan alussa kävin ultrassa kuukauden välein sitten 2 viikon välein ja lopussa viikon välein. Minä ainakin tunsin itseni ja tulevan vauvan puolesta olevani niin hyvässä hoidossa että ei mitään paniikkia - vauvan tekoon vaan.. =)

Yhteistyössä