veren hyytymisongelma???

Henni82 hei! Kerrottiinko sinulle enemmän veren hyytymättömyydestä ja ongelmasta? Onko sinulla ollut esim. haavoja jotka vuotaa, eikä vuoto lopu? On olemassa verenvuototauteja mm. hyytymistekijän puuttuminen verestä.. Onko itselläsi mielestäsi olllut tällaisia oireita elämäsi varrella? Minkähänlainen lääkäri ajatuksen heitti?
 
Moi!
Ikävä kyllä en osaa auttaa sinua henni82 mutta aihe kiinnostaa minuakin kovasti. Sain nimittäin vastaavanlaisen tuloksen omista hyytymistekijöistä, ts. veri ei ilmeisesti hyydy tarpeeksi hyvin...Testi tehtiin kaiken varalta sitten toiseen kertaan, mutta tuloksia ei ole vielä tullut. Minulla ei ole ollut erityisiä ongelmia (että verta vuotaisi haavasta pitkään tms.).
Lääkäri ei osannut minulle kommentoida asiaa mitenkään eikä myöskään tiennyt, vaikuttaako se jotenkin keskenmenoihin (mulla 2 varhaisraskauden km.a). Mitä lääkäri sinulle siis sanoi?
 
hips hei!!

Lääkäri joka tätä epäili, on perehtynyt lapsettomuuteen. Näki minulla kummassakin reidessä mustelmat ultrauksen yhteydessä, kyseli että vuotavatko minulla haavat ja tuleeko helposti mustelmia joihin vastaus on kyllä. Niin siitä epäilys lähti...no määräsi verikokeisiin jotka epäonnistuivat, olen nyt käynyt uudestaan verikokeessa mutta vastausta en ole vielä saanut. Kummi Minulla taas epäillään että veri hyytyy liian nopeasti istukkaan ja istukka "tukehtuu" eli kuolee, siitä keskenmenot...
 
Jaa, mielenkiintoista henni. Sikälikin, että tuo hyytymisongelma tarkoittaa siis ymmärtääkseni, että veri ei hyydy (mullakin kyllä muuten mustelmia ja runsaat menkat...), mutta hyytyy kuitenkin liian nopeasti istukaan?? Kaksijakoista.
Kun tiedät enemmän, voisitko kirjoittaa tänne tai vaikka yv:nä, kiinnostaa kovasti. Jospa tämä minunkin ongelmani olisi jotenkin noin selitettävissä ja ratkaistavissa.... Saitko lääkäriltä jo jotain ohjeita, lääkitystä jne?
 
heippa!! Minä olen ymmärtänyt että hyytymis ongelmiakin voi olla kahden eri laisia...veri ei hyydy tai sitten se hyytyy liian nopeasti eli on liian paksua...Tietenkin voin tulla kertomaan tarkemmin kunhan saan verikoe vastaukset ensi viikolla, ja kyselen lääkäriltä tarkemmin. En ole saanut mitään ohjeita, muuta kuin käski vain jatkaa yrittämistä. Mitään (muuta) syytä meidän lapsettomuudelle ei ole löytynyt ja yritystä jo pari vuotta että vois se vauva pikkuhiljaa sieltä ilmoitella tulostaan....
 
Joo, pitää paikkaansa. Siis veri hyytyy liiankin helposti tai sitten ei. Mutta jos lääkäri kysyi, vuodatko helposti (haavoista) ja vastaus oli kyllä, silloinhan se viittaisi liian "löysään" vereen. Mutta taas jos veri hyytyisi istukassasi liian nopeasti, voisi kuvitella, että se on liian "paksua"? Noh, mäkin yritän tarttua oljenkorteen, kun meillä myös pari vuotta lapsettomuutta ja sitten vain noita keskenmenoja ynnä joku epämääräinen veriarvo.
Mutta ilmoittele, jos viitsit, kun kuulet vastauksia.
Hyvää jatkoa ja tsemppiä!
 
Joo, siis verenhyytymishäiriöitä voi olla erilaisia. Itselläni on Von Willebrandin tauti eli verestäni puuttuu hyytymätekijöitä ja se taas aiheuttaa suuremman verenvuodon haavoista, koska veri ei hyydy normaalisti. Esim. leikkauksia ennen minulle annetaan ns. hyytymätekijöitä + mahd. leikkauksen jälkeen vielä. Jokaista toimenpidettä varten otetaan ennalta verikoe, joka analysoidaan SPR:n toimesta Helsingissä ja sieltä saadaan tieto, tarvitaanko ko. toimenpidettä varten hyytymätekijöitä vai riittääkö joku pienempi lääkitys esim. Cyklokapron. En ole koskaan edes ajatellut, että tämä voisi olla vaikuttava tekijä raskaaksi tuloon, tosin siitä olen kuullut jos veri hyytyy liian nopeasti niin se voi haitata raskaaksi tuloa. Mielenkiinnolla myös minä odotan jos saatte jotakin tietoa lisää tästä aiheesta. Itselläni ei ole keskenmenoja mutta alkion kiinnittymisvaikeuksia kylläkin. Ivf hoitoja tehty 5 + 1 pas joista tuloksena yksi lapsi, toista ollaan yritetty tuloksetta.
 
Heippa kaikki, mustelmat jaloissa ja reisissä voinevat myös tulla sinulle määrätyistä lääkkeistä. Aika monessa näyttää sivuoireina olevan mustelmat ja tukokset mm. jaloissa.. sinnehän ne ensin. Itselläni myös tuo von willebrantin tauti ja mustelmia kintut täynnä ja nyt on vain pahenneet tässä hormoonitankkauksessa. Mutta en ole minäkään kyllä tuommosesta kuullut, että vaikuttaisi lapsettomuuteen. Enemmänkin pelkään sitä mahdollista raskautta ja synnytystä, että mitenkä sitten on veren hyytymättömyyden kanssa..
 
hips hei!! Lääkäri soitti tänään...olen käynyt kokeissa jo kaksi kertaa ja haluavat vielä kolmennen...eka vastaus oli positiivinen toinen nega...kolmanteen siis vielä joudun..epäillään kuulema sitä von willebrandin tautia...selvisi sekin vasta nyt!
 
Hei,
mikäli sinulla selviää tuo ja mikäli kyseessä on juuri von Willebrand niin olisin tosi kiinnostunut kuulemaan jos lääkärisi kertoo jotakin juuri raskaaksi tulemisen yhteydestä ko. sairauteen, kirjoitathan vielä kuulumisia! Kiitos.
 
Hei Henni, kiinnostaa kovasti, mikäli kuulet jotain raskaaksi tulemisesta tms. ongelmista liittyen von willebrantin tautiin.. ´nuo tulokset kokeista kuulostavat kovin tutuilta. Välttämättähän kyseessä ei ole von willebrantin tauti. Itsellänikin on noin 10 vuotta tautia epäilty ja epäily alkoi, kun erään turman yhteydessä veri ei hyytynytkään ja meinasi kuivahtaa kokonaan.. tämän jälkeen testailtaessa välillä näyttää negat. ja välillä posit. eli vuototaipumus voi jollakin tavalla muuttua tilanteen mukaan.. Tauti on myös periytyvää, joten kannattaa selvittää sukua, löytyy spr:stä yleensä, mikäli tutkittu.
 
moikka!! no nyt on tilanne sellainen että olen raskaana...joten kolmatta veri koette minulta ei enään oteta...lääkärit harkitsevat että aletaanko minulla antamaan jotain verenohennuslääkettä vaiko ei...joten näin tämä juttu päätyi...mutta tulen kertomaan miten minulla menee...
 

Yhteistyössä