Velliä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2kuukautiselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mutta jos maitoa menee yli 1000ml/vrk (puhutaan korvikkeesta) aiheuttaa se ylipainoa, ja vauva saa aivan liikaa samoja hivenaineita ja proteiineja. Tällöin on hyvä esim. murskata perunaa maitoon tai korvata osa maidosta vellillä. Näin se menee, kannattais niitä oppaita lukee mitä teille tungetaan..
Ai juu, mut täällähän kaikki on niin ammattilaisia, että täältä kannattaa kysyä :D .. Viis neuvolasta ja ammattilaisten tekemistä tutkimuksista.

anteeks vaan, mistä olet tollasta tietoa lukenut ja miltä vuodelta kyseinen opas on? Neuvolassa ihmeteltiin kovasti moista väitettä ja sanottiin, ettei todellakaan pidä paikkaansa.Yleensä 2-3kk vauvoilla menee korviketta(siis jos saa) yli 1000nl, eli lähes kaikillehan pitäisi silloin antaa velliä???

Neuvolasta. Ja pointtinahan on se, että vauva ei saa silloin niin paljon samoja hivenaineita ym, kun saa osan vellinä missä on muutakin kuin maitoa. Onko se kovin vaikeaa ymmärtää?

Kiinnostaisi kovin nähdä tuo kyseinen teksti ja ihan senkin takia, että voin sitä neuvolan tädille näyttää. Eli jos kerran niin jossain asiantuntijoiden kirjoittamassa opuksessa lukee, ettei saisi korviketta antaa yli 1000ml/vrk niin kertoisiko nm""anteeksi vaan"" tai joku muu kyseisen vihkosen tai opuksen nimen???? Itse olen v.2000 valmistunut terveydenhoitajaksi ja tosiaan meidän oma terkkakaan ei ollut moisesta kuullut...? Ystävällinen Kiitos, mikäli viitsit todistaa väitteesi oikeaksi:)

Mulla itselläni 2kk vanha tyttö, ja varovasti olen lisännyt velliä korvikkeeseen, kun tota korviketta menee reilusti yli litra vrk. Ja selkeesti on vaikuttanut yö uniin, eli vatsa pysyy täytenä pidempää, että näin. Ei vatsa vaivoja ole ollut. Ainakin meillä toi tyttö menee jumiin jos juo liikaa korviketta, muutenkin toi pulautelu on meille hankalaa. Ja kun juo useammin korviketta, kun ei pidä nälkää niin pitkää, niin tytöllä on niin hankala olla kun ylimääräistä maitoa ei saa pulauttettua. Tolla vellillä vatsaa pysyy täytenä yöllä 3-5 tuntiin. Eli meille tää on helpotus, myös vauvalle. Kun vatsassa ei kierrä. Mun mielestä on hyvin yksilöllisiä nää jutut.

Minä ainakin voin sanoa etten tartte neuvolan ohjeita ja lupaa kuinka kasvattaa lapseni... Järki käteen.. onhan se neuvola hyvä apu mutta kai sinä olet sen verran aikuinen että osaat tehdä itsekin lapsia kokevat päätökset vai neuvolako kasvattaa lapsesi 18-vuotiaaks asti.. kysytkö neuvolasta ohjeita millon saat opettaa vauvasi kuivaksi??
Kannattaako vielä tehdä lapsia jos ei osaa päätöksiä ilman neuvolaa tehdä..

AIVAN JÄRJETÖNTÄ!!
Eli neuvola on sitä varten, ettei sieltä vaan saa kysyä neuvoa?? Eli homma menee niin, että kaikki täällä reteenä esikoisen äitinä ilmoittaa, että ""No minähän tiedän kaiken vauvoista, en minä ammattilaisten neuvoja tarvitse"". Aargh.. Minä voin sentään hyvillä mielin tunnustaa, että kysyn neuvoa neuvolasta, luen kirjoista, kyselen täältä sekä muilta keskustelupalstoilta ja näistä neuvoista sovellan meille sopivaa käytäntöä. Aivan järjetöntä uhoomista.. Onko se häpeä, että kysyy neuvoa? Mitä hittoa te sitten täällä roikutte jos osaatte kaiken ja tiedätte kaiken??

Minä en ole synnynnäinen äiti, en tosiaan tiennyt mitään vauvoista,soseita,korvikkeista,sairauksista tms ennen kuin olen ajan kanssa opiskellut, kysellyt ja pyytänyt vinkkejä. On se hyvä, että joku tietää ..

Älkää ihmeessä neuvolasta ainakaan kysy neuvoa, ei ne mitään tiedä. Tai itse asiassa, miksi edes käytte neuvolassa? Kyllä se lapsi kasvaa sitä tahtia kuin kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa. Kyllä te äitinä tiedätte mikä on normaalia ja mikä ei.

Parempi, ettette mene lääkäriinkään kuin vasta silloin kun meinaa lapselta henki lähteä. Kyllä te osaatte häntä hoitaa kotonakin. Kossua vaan sukkaan ja vällyjen alle.

Mielestäni kanssa tosi yksilöllisiä nämä jutut. Neuvoja ja ohjeita on tähänkin asiaan näköjään erilaisia. Toisaalta sanotaan, että ei velliä alle 5kk ja jossain taas lukee ettei korviketta sais mennä paljon yli 1000. Mitäs siinä sitten teet!? Mielestäni on hyvä kysyä ja seurata asiantuntijoiden neuvoja ja ohjeita, mutta ei pitää niitä absoluuttisina totuuksina. Aina voi kyseenalaistaa. Monille velli on varmasti helpotus siihen maitorumbaan, mutta voi myös olla, ettei jonkun 2kk vauvan suolisto kestä velliä. YKSILÖLLISTÄ siis.

Meillä neuvola suositteli kokeilemaan maissivelliä 2kk:sena jatkuvien vatsavaivojen takia. Ja jos hyvin sopii, niin siitä sitten hissun kissun porkkana-perunavelliin ja riisivellien kautta sopivalla tahdilla soseiden maisteluun. Koliikkivauvalla ainakin kaikki konstit vauvan (ja perheen) avuksi on hyvä kokeilla. No, meillä maissivelli toimii hyvin ja vauva pian 3kk, jolloin ajattelin siirtyä porkkana-perunavelliin ja vähän soseiden maailmaan :) Hyvinvoiva ja onnellisenoloinen vauva on tärkein!

Varmaan joissakin tapauksissa on ihan ok antaa velliä jo 2kk ikäiselle ja nimenomaan jos neuvolassa on niin sanottu. Mutta sit on varmasti oma lukunsa ne, jotka antavat velliä sen takia, jotta vauva nukkuisi yönsä mahdollisimman hyvin. Eli kaikki ei ymmärrä sitä, että alle puolivuotias voi herätä yöllä syömään monta kertaa. Siis tällaisen kuvan sitä on saanut, kun näit viestiketjuja lukee...

mielestäni on vaan tyhmän kuuloisia kommentit ""ei neuvolasta tartte kysyä"",""ei ne neuvolassa tiedä"",""taas näitä kysykää neuvolasta ihmisiä"" jne.. Neuvolathan on ihan vanhempien kiusaks. Ihan turhaan me verorahoja niihin sitten tuhlataan jo ne on vaan kamala rasite.
Kuten tässäkin ketjussa joku mainitsi, oli neuvolassa suositeltu maissivelliä. Meille suositeltiin perunaa murskattuna maitoon ja lusikalla ei pullolla. Näin suositeltiin, annoin maissivelliä. Ei käynyt mahalle, annoin perunaporkkana-velliä ja oli hyvä. Aina siis sen määrän mikä menee 1000ml yli.

Kaikkea ei sillä kuuluisalla maalaisjärjellä voi tietää.

niin ja velliä annoin pullosta ihan vaan sen takia että 2kk tuo pään hallitseminen on vielä heikkoa, joten näin turhana pari lusikallista perunaa. En siis sen takia, että varmana tekisin erilailla kuin täti sanoo.

Samoilla linjoilla kurtun kanssa. Ihan outoa uhota, että neuvolasta ei todellakaan kysytä mitään...Mitäköhän varten ne neuvolat on? Ehkä juuri sen takia, että kysytään neuvoja! Meilläkin on tehty aina niin että olen tietoa kerännyt kirjoista, neuvolasta kysellyt ja täältä elleistä hankkinut tietoa ja sovellan sitten sen pohjalta omat ratkaisut.

Mutta velleistä...meillä aloiteltiin siinä 3-4kk aikoihin. Maissivellillä aloitin ja sen jälkeen kokeiltiin peruna-porkkanaa. Aloitin itsekin antamaan velliä parempien yöunien toivossa, mutta meillä vellit eivät vaikuttaneet ollenkaan yöuniin. Loppujen lopuksi meillä poika ei juonut vellejä kuin sen pari kuukautta ja sitten siirryttiin puuroihin.

Olipas mielenkiintoinen ketju! On se ihana huomata kuinka rakentavasti me aikuiset naiset osaamme keskustella asioista, jotka koskevat lastemme ravitsemusta....hah hah... On kai se sanomattakin selvää, että kaikki vauvat ja niiden masut ovat yksilöllisiä. Neuvolan tädit ovat erilaisia ja niiltä voi saada jopa erilaisia ohjeita....

Täällä olisi kai tarkoitus saada hyviä vinkkejä tai vaihtoehtoja vauvan hoitoon liittyviin asioihin, joita itse joutuu pähkäilemään tai missä on ollut ongelmia. Jokainen voi poimia itselleen sopivia vinkkejä ja kokeilla niitä oman harkintansa mukaan. Ei viitsis kiistellä siitä kuka tietää velleistä eniten....

No on se kumma jos sairaalan ravitsemusterapeutti suositteli meille VELLEJÄ 4kk iässä, mistään ihmeen 6-8kk suosituksesta en oo ikinä kuullutkaan. Luulis sen terapeutin tietävän nää jutut. Maissivellillä me aloitettiin, tosin jo 3 kk iässä päärynää yms. soseita.

miksi suomalaisvauvat tarvitsevat vellejä, mutta esim. keski-ja eteläeurooppalaiset vauvat pärjäävät ihan hyvin ilman tuonne 4-6 kk ikään asti? en myöskään tiedä täällä ketään, joka olisi alkanut antaa kiinteitä alle 4kk vauvalle. terveisin keski-euroopan asukki.

kiinalaisilla on vinot silmät ja suomalaisilla ei? Miksi afrikkalaisilla on tumma iho, suomalaisilla vaalea? Miksi joillekkin riittää pelkkä riisi meille ei?

Juu, jos titteli on ravitsemusterapeutti, niin ehdottomasti se on oikeaa tietoa ja ainoaa.
Neuvolan papereissa lukee 6-8kk, jos olet siellä neuvolassa käynyt. Tötsissä lukee 4kk mikä auttaa firmoja rahastamaan lisää, ei ne niitä suosituksia ihan aina kuule vauvojen parasta ajatellen laita vaan firman kassaa ajatellen.