Velaksi eläminen

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mäkään en hirveesti osarilla osta. Kännykät ollaan molemmat miehen kanssa ostettu, ja maksoivat korkeintaan saman kuin kaupassa, todennäköisesti vähemmän. Kaikki mitä ostan olen miettinyt niin että mulla on varaa niihin osareihin vaikka jotain yllättävää tapahtuis. Niin ja asunto meillä on osarilla myös. Autoon säästän tällä hetkellä, mutta ei ole poissuljettua että ottaisin siihen osan myös lainaa, tod.näk. ei tarvitse kumminkaan. Emme myöskään kasaa osareita vaan maksamme aina edellisen pois. Meillä on tietokone ollut osarilla ja nyt on kaiuttimet, mies ois halunnu ostaa kaiuttimet aiemmin, mutta sanoin että maksetaan kone ensin kokonaan pois. Mitään sisustustavaraa, vaatteita, asusteita yms. en osta osarilla, jos tuntuu ettei ole varaa heti en osta ollenkaan. Myöskään tulevan vauvan tavaroista mitään ei ole ostettu osarilla.

miks
Ostan melkein kaiken osamaksulla. On asuntolaina, autolaina, kodinkoneet ja isommat huonekalut ostettu osamaksulla. Ihan sama miltä salkkarit näyttää missäkin töllössä. Mun valkea taulu tv näyttää hyvältä ilman että se on edes auki! Nukun yöni hyvin, uudessa runkopatjassa joka maksoi 38€/kk :p

"vieras"
Meillä on ostettu aplen tuotteita osamaksulla, koska näin on tullut halvemmaksi. Tarjouksessa ollut koroton maksuaika, ja kun laskettu könttäsumma niin tulee halvemmaksi kun ostaa kyseinen laite kaupasta. Nämä voi onneksi usein maksaa ajoissa pois, eli ei tarvitse olla kiinni siinä osamaksussa sitä paria vuotta. Lisäksi luottokortilla on tehty remonttia ja jotain satunnaisia ostoksia, ei mun mielestä poikkea pankin myöntämästä remonttilainasta. Kaikkeen on ollut varaa, eli luottotiedot on vielä tallella ja ruokaa on saatu pöytää. Tietysti näissä kulutusluotoissa täytyy pitää varansa ettei kerää liikaa. Me ei yleensä osteta huonekaluja tai kodinkoneita osamaksulla, vaan usein on pystytty ostamaan ihan muutenkin. Esim pyykinpesukoneen rahat kyllä säästää parissa kolmessa kuukaudessa jos on normaali työssäkäyvä ihminen. Kodin elektroniikka ostetaan yleensä lomarahoilla tai veronpalautuksilla tai sitten vaan säästetään. Mutta pointtina siis että jos kaiken ostaa osamaksulle niin ei hyvä, mutta jos jotain juttuja ostettu osamaksulla niin ei mun mielestä paha jos on varaa ne maksaa

"vieras"
Mä en oikeen käsitä mitä se osamaksu niin hirveesti muiden pehvoja kaivelee, jokainen voi ostaa kaiken kivijalkakaupasta paperinpaloilla jos tykkää :)

Mä olen ostanut varmaan 80 % kaikesta ns. isosta laskulla tai osamaksuilla. Ja sehän ei suinkaan tarkoita että mulla olisi samalla hetkellä KYMMENIÄ osamaksusopimuksia vetämässä, taikka edes viittä. Yleensä minulla on yksi osamaksu sopimus kerrallaan, jossa kuukausittainen lyhennys jää todella maltilliseksi. Eli kun tarttetaan esim. uusi pesukone, klikkaan itseni netanttilaan, valkkaan sieltä hyvän & uuden pesukoneen ostoskoriini, valitsen maksuksi osamaksun, ja ne kuljettaa sen koneen mulle kotiin omalle paikalleen. Ja maksan siittä ilosta (että mulla on uusi, toimiva, vähän sähköö syövä pesukone kun sitä tarvitsen) esim. 50 €/kk, kunnes velka on kuitattu. Jos jonkun ihmisen talous tuosta vaarantuu niin onhan se aika hurjaa kyllä.

Toki mä voisin koneen rikkoutuessa pestä pyykkini nyrkkipyykillä vuoden ajan ja säästää sen 50€/kk lasipurnukkaan, ja vuoden päästä sit kiikuttaa purnukkani lähimpään kodinkonemyymälään. Tai sit voin mennä eskon kirppikselle ja ostaa sieltä sen 10 vuotta vanhan sähköö syövän p*skan, joka sanoo sopimuksen irti vuoden päästä, jolloin voin taas etsiä itselleni uutta konetta.

"eee"
[QUOTE="vieras";27447499]Mä en oikeen käsitä mitä se osamaksu niin hirveesti muiden pehvoja kaivelee, jokainen voi ostaa kaiken kivijalkakaupasta paperinpaloilla jos tykkää :)

Mä olen ostanut varmaan 80 % kaikesta ns. isosta laskulla tai osamaksuilla. Ja sehän ei suinkaan tarkoita että mulla olisi samalla hetkellä KYMMENIÄ osamaksusopimuksia vetämässä, taikka edes viittä. Yleensä minulla on yksi osamaksu sopimus kerrallaan, jossa kuukausittainen lyhennys jää todella maltilliseksi. Eli kun tarttetaan esim. uusi pesukone, klikkaan itseni netanttilaan, valkkaan sieltä hyvän & uuden pesukoneen ostoskoriini, valitsen maksuksi osamaksun, ja ne kuljettaa sen koneen mulle kotiin omalle paikalleen. Ja maksan siittä ilosta (että mulla on uusi, toimiva, vähän sähköö syövä pesukone kun sitä tarvitsen) esim. 50 €/kk, kunnes velka on kuitattu. Jos jonkun ihmisen talous tuosta vaarantuu niin onhan se aika hurjaa kyllä.

Toki mä voisin koneen rikkoutuessa pestä pyykkini nyrkkipyykillä vuoden ajan ja säästää sen 50€/kk lasipurnukkaan, ja vuoden päästä sit kiikuttaa purnukkani lähimpään kodinkonemyymälään. Tai sit voin mennä eskon kirppikselle ja ostaa sieltä sen 10 vuotta vanhan sähköö syövän p*skan, joka sanoo sopimuksen irti vuoden päästä, jolloin voin taas etsiä itselleni uutta konetta.[/QUOTE]

Eikö sulla sitten olisi varaa maksaa sitä pesukonetta kerralla?

"vieras"
[QUOTE="eee";27447527]Eikö sulla sitten olisi varaa maksaa sitä pesukonetta kerralla?[/QUOTE]

no on mulla säästössä n. 3 kuukauden palkka, mutta en mä sitä käytä kuin hätätilanteeseen.

[QUOTE="eee";27447504]Käytätkö sinä sen mahdollisuuden?[/QUOTE]

Joskus.
Joskus en.

En silti näe mitenkään ihanteena jättää mahdollisuutta automaattisesti pois pelkästään siksi, että hamuaa osamaksuttoman statusta.

:)

"vieras"
Velkaa se talovelkakin kuulkaas on :D ja autolaina. Ja niitähän ei edes korottomina saa, niinkuin jonkun osamaksusopimuksen voi saada. Lähinnä naurettavaa hurskastelua parjata muiden velkoja, ja perään todeta että mulla on vaan tää 100 000e talolaina ja 5000 autolaina.. Pöhköt.

[QUOTE="vieras";27447499]Mä en oikeen käsitä mitä se osamaksu niin hirveesti muiden pehvoja kaivelee, jokainen voi ostaa kaiken kivijalkakaupasta paperinpaloilla jos tykkää :)[/QUOTE]
Luultavasti jokaisen ystävistä tai ystävien ystävistä löytyy joku, joka on "kussut" elämänsä osamaksujen vuoksi.
Itse pidän mielelläni kaikkien laskujen määrät mahdollisimman pienenä, jotta pystyn hoitamaan yllättävät laskut tuosta noin vain pahemmin murehtimatta.
Mieheni taas kuuluu "kastiin", joka haluaisi saada kaiken heti ja osamaksulla. Hän ei jaksaisi odottaa edes yhtä kuukautta, jolloin olisi helpompi ostaa se "kännykkä" tuosta noin vain käteisellä.

Säästössä olevat varat on tarkoitettukin siihen yllättävään menoon kuten uuden pesukoneen hankkimiseen (ainakin useimmilla ihmisillä), joten ei tarvitse kituuttaa niitä rahoja kasaan tai ostaa käytettyä.

Ja onhan se mukavampi että pankki maksaa säästöille 0,5% korkoa kuin että itse maksat kaupalle osamaksusta 6% korkoa. :)

Joo, no talovelkaa on kohtuullisesti. Muita lainoja ei ole ollut koskaan, eikä myöskään osamaksuja. On erilaisia tapoja elää ja kyllä velattakin voi opiskella ihan tavoiteaikataulussa.
Voi toki. Ainakin, jos elämässä kaikki menee putkeen. Myös opiskelijoiden tarinat ovat kovin erilaisia.

Anoppini muisti aina kertoa, miten hänen serkkunsa tyttärellä oli niin kurja tilanne, ei saanut opiskelupaikkakunnalta opiskelija-asuntoa, eikä yksityistä vuokra-asuntoakaan minkäänlaista, joten tämä serkku joutui ostamaan tyttärelleen asunnon. Kerrassaan surkeaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27444267]Kuin hemmetissä se tuote on osamaksulla halvempi?
Kulutushyödykkeiden arvo laskee aikamoista vauhtia. Esim nyt joku sohva. Siellä liikkeessä se maksaa sen tonnin. Heti kun se on sun olohuoneessa, sen arvo on tippunut VÄHINTÄÄN 50 %. Kyllä mä mieluummin istun sohvalla joka on ihan ostettu ja maksettu, sen sijaan että mietin kuukausihintaa pyllynlepuuttamiselleni.

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.[/QUOTE]

Joskus se voi olla. Meillä on sellainen henkilökunta-ale jonka saa vain tuotteista joissa on kuukausimaksuerä. Eli jos ostan saman tavaran kertaostoksena, en saa siitä tuota alennusta.

[QUOTE="vieras";27444267]Kuin hemmetissä se tuote on osamaksulla halvempi?
Kulutushyödykkeiden arvo laskee aikamoista vauhtia. Esim nyt joku sohva. Siellä liikkeessä se maksaa sen tonnin. Heti kun se on sun olohuoneessa, sen arvo on tippunut VÄHINTÄÄN 50 %. Kyllä mä mieluummin istun sohvalla joka on ihan ostettu ja maksettu, sen sijaan että mietin kuukausihintaa pyllynlepuuttamiselleni.

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.[/QUOTE]

itseasiassa allekirjoitan, tyhmä maksaa enempi, viisas pääsee halvemmalla.. Ei pie niin tyhmä olla että kuvittelee et ainut laatu löytyy vain ja ainoastaan tuliteränä kaluste../yms liikkeestä. p.s. Juuri viikko sitten ostin puolivuotta vanhan Boschin, täyspitkän jääkaapin 80 eurolla....( maksaa edelleen tänä päivänä lähemmäs 600 euroa liikkeessä) Niin, ja toimii kuin enkeli :).

"vieras"
Luultavasti jokaisen ystävistä tai ystävien ystävistä löytyy joku, joka on "kussut" elämänsä osamaksujen vuoksi.
Itse pidän mielelläni kaikkien laskujen määrät mahdollisimman pienenä, jotta pystyn hoitamaan yllättävät laskut tuosta noin vain pahemmin murehtimatta.
Mieheni taas kuuluu "kastiin", joka haluaisi saada kaiken heti ja osamaksulla. Hän ei jaksaisi odottaa edes yhtä kuukautta, jolloin olisi helpompi ostaa se "kännykkä" tuosta noin vain käteisellä.

Säästössä olevat varat on tarkoitettukin siihen yllättävään menoon kuten uuden pesukoneen hankkimiseen (ainakin useimmilla ihmisillä), joten ei tarvitse kituuttaa niitä rahoja kasaan tai ostaa käytettyä.

Ja onhan se mukavampi että pankki maksaa säästöille 0,5% korkoa kuin että itse maksat kaupalle osamaksusta 6% korkoa. :)
Niin, mutta jokainen huolehtii itsestään ja jokainen käyttää rahansa miten haluaa. Se että joku on kussut raha-asiansa ottamalla maksukykyynsä nähden liikaa osamaksuja ja vaikka pikavippejä, ei silti tarkoita että osamaksu vaihtoehdon käyttäminen ei voisi joskus olla ihan käytännöllistäkin.

Mun säästössä olevat varat on varattu sellaiseen totaaliseen katastrofitilanteeseen, joten en niihin säästöihin periaatteestakaan koske, ennenkuin ollaan tyyliin nälkäkuolemassa tai joutumassa kodittomiksi. Jos mulla siis on mahdollisuus ostaa se pesukone osamaksulla heti, niin käytän mieluummin sitä vaihtoehtoa ja olen koskematta hätävaroihin. On mulla toki joskus säästössä rahaa muutenkin, mutta ei aina jos olen ne vaikka käyttänyt juuri esim. koiran eläinlääkärireissuun tms.

Jokainen tavallaan, niin kauan kun pystyy laskunsa maksamaan niin en näe asiassa mitään paheksuttavaa.

"kahden äiti"
Monelle sellaiselle joka elää jatkuvassa luottokorttiloukussa se ei tarkoittaisi kuin sitä että pari-kolme kuukautta ollaan ostamatta mitään velaksi. Työssäkäyvä saa tässä ajassa maksettua luotokorttilaskunsa ja käännettyä tilanteen niin ettei velkaa tarvitse enää ottaa. Se että tilillä on vaikka yhden kuukauden ylimääräinen nettopalkka auttaa siihen ettei pesukoneen hajotessa tarvitse ottaa pikavippiä tai maksaa luotolla, vaan ostoksen voi maksaa heti ja käteisellä.

Tuntuu muuten uskomattoman helpottavalta, ja nykyisin jos käytän luottokorttia esim. ulkomaanmatkan maksamiseen (VISA siksi että jos esim. lentoyhtiö tekee konkurssin luottokunta joutuu maksamaan mulle perityt rahat takaisin) niin mulla on jo säästötilillä odottamassa se summa joka VISAn maksamiseen sitten kuukauden päästä tarvitaan.

• Tykkää
Reactions: Sadana

Yhteistyössä