Veisittekö hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph kyselee

Vieras
Siis nyt yleisesti esitän tällaisen kysymyksen.

Lapsesi on hoidossa pph:lla. Olkoon tämä lapsi nyt vaikka 2v.
Ryhmässä yksi sisaruspari, joista toinen kotona a) kovassa kuumetaudissa, ja toinen tulee hoitoon.Tai toinen on kotona b) oksennustaudissa (joko tavallisessa, tahi sitten norossa) ja toinen tuodaan hoitoon.

Siis veisitkö oman lapsesi tähän ryhmään?

No eikö se ole vähän niinkuin pakko? Meinaan että en mä usko että työnantaja tykkää hyvää jos soitan että en voi viedä lasta hoitoon koska hoidossa on nyt lapsi jonka sisar on kotona kipeänä.

Juu juu, justiinsa tätä tarkoitin. Pakkohan se muiden on viedä, jos ei ole mahdollista järjestää hoitoa muuten. Olen nimittäin itse juuri tällaisessa todella kurjassa välikädessä. Muiden ryhmäläisten vanhemmat ovat näreissään, kun yksi perhe toimii näin. Nyt siiis mahatauti kierroksessa (tosin tänään minulla vuosilomapäivä, eli en tee töitä)

Tarkennetaan siis, mitä mieltä olette kys. tilanteesta hoidossa?

Tämä menee vähän kysymyksen ohitse, mutta noi vatsataudit ovat käsittääkseni todella herkästi tarttuvia joten muut lapset ovat tartunnan voineet saada jo ennenkuin se on kellekään puhjennut.

Valitettavasti näitä muita ajattelemattomia vanhempia löytyy. :-( Mahatauti varsinkin on sellainen joka kyllä kiertää kaikki. Ja aina ei auta edes keskustelu asiasta näiden vanhempien kanssa, valitettavasti. Tsemppiä työhösi!

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Olisin näreissäni. Tauti kiertää ja tarttuu yleisesti. Jos toinen lapsi sairastaa kotona niin toinen on kotona myös.

Miten suhtautuisit asiaan lastasi hoitoon viedessäsi?
Itse olen siitä kurjassa tilantessaa, että joudun vain levittelemään käsiäni muille vanhemmille, että "asia on näin, eikä voida mitään" Ylempi taho kun antaa meille ohjeet :(

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Tämä menee vähän kysymyksen ohitse, mutta noi vatsataudit ovat käsittääkseni todella herkästi tarttuvia joten muut lapset ovat tartunnan voineet saada jo ennenkuin se on kellekään puhjennut.

Ovat kyllä. Hyvä pointti tämäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:

Tää on minusta niin hassu perustelu sille, että sen toisen sisaruksen voi sinne hoitoon sitten tuoda. Kuten itsekin sanoit, että "ovat tartunnan voineet saada", niin voineet, mutta ei välttämättä ja miksi nostattaa sitä tartuntariskiä tuomalla se terve sisarus hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja yx ypph:
Valitettavasti näitä muita ajattelemattomia vanhempia löytyy. :-( Mahatauti varsinkin on sellainen joka kyllä kiertää kaikki. Ja aina ei auta edes keskustelu asiasta näiden vanhempien kanssa, valitettavasti. Tsemppiä työhösi!

Keskustelu ei todellakaan auta.
Ja en katso asiakseni alkaa huomautella asiasta, koska tämän luulisi olevan ihan maalaisjärjellä ajateltavissa oleva asia..Luulisi..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olisin näreissäni. Tauti kiertää ja tarttuu yleisesti. Jos toinen lapsi sairastaa kotona niin toinen on kotona myös.

Itse olen siitä kurjassa tilantessaa, että joudun vain levittelemään käsiäni muille vanhemmille, että "asia on näin, eikä voida mitään" Ylempi taho kun antaa meille ohjeet :(

ymmärrän, että hankala tilanne. Itse yrittäisin keskustella vanhempien kanssa rakentavasti asiasta...

ymmärrän, että hankala tilanne. Itse yrittäisin keskustella vanhempien kanssa rakentavasti asiasta...

lisäys...varsinkin jos tautikierre havaittavissa..

Juuri tuon onnistumattoman keskustelun vuoksi toisten lasten vanhempien kannattaa ottaa yhteyttä esim. sinun esimieheesi. Aina kun se vaan ei valitettavsti onnistu. :-(

Alkuperäinen kirjoittaja yx ypph:
Toisten lasten vanhemmat voisivat ottaa yhteyttä ylemmälle taholle.

Vaan ei auta. Ohjaajamme sanoo, että eivät voi päivähoitotoimistossa lähteä tuollaisia ohjeita antamaan. Siis että sairaan lapsen sisaruksen pitäisi olla myös kotona. Eivat kuulemma ole oikea elin tekemään tuollaisia päätöksiä. Ja tät kysyin tuossa sikaflunssan riehuessa. Perheen toisella lapsella oli SI-epäily, ja toinen tuli hoitoon. Edes tuon taudin riehuessa siis mitään "poikkeustilapäätöksiäkään"/ohjeita ei annettu.

Yleisesti ottaen jokainen meistä varmasti on tällasien keskustelun käynyt. Mutta vanhemmat ovat asiassa sitä mieltä, että näin toimitaan, ja piste.

En kyl koskaan jaksanut lähtee viemään toista lasta hoitoon, jos toinen oli pienempänä sairaana kotona. Pienten kanssa kun yö oli usein todella riekaleista ja vasta aamusta pääsi itsekin edes hetkeks huolaan. Helpommalla pääsin, kun molemmat jäi kotiin.
Nyt kun toinen sairastaa noroa ja toinen valittaa vatsaansa (olisi siis voinut mennä kouluun), ilmoitin opettajalla, että meidän tenavat pysyy loppuviikon kotona. Pitäis meinaan jättää norovirus lapsi yksin kotiin, kun lähtisin viemään toisen kouluun. Toinen vaihtoehto tietysti olis ottaa sairas lapsi kyytiin ja toivoo ettei se 15 minsan aikana oksenna ja ripuloi autoa kaikista varotoimista huolimatta.

Jos meillä yksi lapsi jää kotiin koska on kipeä, niin muut lapset eivät mene virikehoitoon vaan ovat myös kotona.

Jos taas pieni on kipeä ja koululainen ei, hän menee kyllä kouluun.

Mutta sellainen tuli mieleeni, että mistä tämä 2v:n äiti tietää että toinen sisaruksista on kipeä ja mikä hällä on? Jos tämä hoidossa oleva sisar on sen kertonut niin ei siinä sitten mitään, mutta jos sen on pph kertonut, niin vähän kummastuttaa. Eikö heillä ole ensinnäkin vaitiolovelvollisuus ja toiseksi, mitä se auttaa jos pahoittavat muiden perheiden mielen jos perheillä ei tosiaan ole muuta vaihtoehtoa kuin se oma lapsi hoitoon viedä.

Monipiippuinen juttu... Olemme kuitenkin velvollisia kertomaan toisille perheille jotta hoitoryhmässä sairatetaan. Meidän ei tarvitse nimetä, että "maija" sairastaa vaan sen voi kertoa anonyymisti...

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Jos meillä yksi lapsi jää kotiin koska on kipeä, niin muut lapset eivät mene virikehoitoon vaan ovat myös kotona.

Mutta sellainen tuli mieleeni, että mistä tämä 2v:n äiti tietää että toinen sisaruksista on kipeä ja mikä hällä on? Jos tämä hoidossa oleva sisar on sen kertonut niin ei siinä sitten mitään, mutta jos sen on pph kertonut, niin vähän kummastuttaa. Eikö heillä ole ensinnäkin vaitiolovelvollisuus ja toiseksi, mitä se auttaa jos pahoittavat muiden perheiden mielen jos perheillä ei tosiaan ole muuta vaihtoehtoa kuin se oma lapsi hoitoon viedä.

Meillä on velvollisuus kertoa, jos ryhmässä jotakin tarttuvaa tautia liikkeellä. Eli ts. ilmoitan esim. näin "nyt on ryhmässä ilmennyt mahatautia"
En nimeä ketään.
Ja sikstoisekseen, näkeehän vanhempi, ketä puuttuu ryhmästä omaa lastaan hoitoon tuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Meillä on velvollisuus kertoa, jos ryhmässä jotakin tarttuvaa tautia liikkeellä. Eli ts. ilmoitan esim. näin "nyt on ryhmässä ilmennyt mahatautia"
En nimeä ketään.
Ja sikstoisekseen, näkeehän vanhempi, ketä puuttuu ryhmästä omaa lastaan hoitoon tuodessa.

Eikö periaatteessa ihan kaikki taudit ole tarttuvia? Ja miksi teillä on moinen ilmoitusvelvollisuus, kun sitä kuitenkaan ei päiväkodissa esim ole?

En tarkoita että valehtelet, vaan siis ihan oikeasti olen kummissani että miksi homma menee näin?

Toki jos on kerrottu, että ryhmässä yhdellä on vatsatautia ja sieltä puuttuu yksi lapsi niin tyhmäkin tajuaa että kenestä on kyse...mutta lähinnä pohdin, että mistä kukaan tietää syytä lapsen poissaoloon (vopihan se olla vaikka vanhemman sairaus, lapsen hammaslääkäri tai mitä tahansa muu) jos hoitaja ei kerro, että yksi lapsista on vatsataudissa.

Mutta juu, te siis kerrotte. Mutta tosiaan se tässä vielä kummastuttaa, että miksi teillä on velvollisuus siitä kertoa, mutta päiväkodilla ei.

Siis onko mun ymmärryksessä joku vika? Jos toinen lapsi on kipeenä kotona niin tottakai molemmat on kotona :o kuka sitä kotona olevaa lasta siellä kotona sitte hoitaa kuin se toinen vanhempi ja jos näin niin miksi pitäis toinen viedä hoitoon tartuttamaan? Ja kun kerran on sieltä töistä pois sen toisen lapsen kanssa niin eihän siinä työnantajalla ole asian kanssa mitään tekemistä? Siis et työnantaja päättäis et toinen lapsi pitäis viedä hoitoon jos toisen kipeen kanssa on kotona? Mulle ei ihan aukee toi nyt?

Yhteistyössä