Näin ne taudit leviää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terveiset päivähoidosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja krista:
Nyt ap voit haukkua minutkin. Meillä 5 lasta, kolme nyt koulussa, kaksi kotona kipeänä (epäilään possuflunssaa), odotan vastausta labrasta. Pitäisikö minun ottaa muut lapset pois koulusta vaikka he ovat terveitä!?

Ei ihmekään, että lapset sairastuu ja loukantuu pk:ssa kun hoitotädillä on aikaa surffailla netissä ja kauhustella muiden päätöksiä.

Sikaflunssassahan on ihan ohje että oireettomat perheenjäsenet voivat käydä normaalisti koulussa, töissä jne.... Koululaiset on minusta vähän eri asia kuin päiväkoti-ikäiset. Koulusta ei olla turhaan poikessa mutta minusta päiväkotiin ei ole pakko viedä jos kerran vanhempi kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli mieleen et miten toimia koululaisten kanssa vastaavassa tilanteessa. Meillä tällä hetkellä 4 koulussa. Ja en todellakaan voi jättää kaikkia neljää kotiin jos yksi alkaa oksentamaan. Vai voiko? Ainakin jokainen jää todella paljon jälkeen jos ei muuta. Jos jokainen sairastaa vuoronperään. Tai entä jos kotona olevista joku sairastaa. Pitääkö koululaisten jäädä varmuuden vuoksi kotiin?

Koululaiset usein ovat sen verran fiksuja jo, että ymmärtävät jos heille kertoo pesemään käsiä usein ja pitämään etäisyyttä sairaaseen. Toki heillä pöpö voi jo olla, mutta en itse pitäisi koululaisia niin pahana kuin päiväkotilaisia. Heitä voi myös kehoittaa koulussa pitämään parempaa huolta käsien pesusta ja välttämään muiten koskettelua

Mun tuttava on itse ammatiltaan sairaanhoitaja/terveydenhoitaja ja kiikuttaa kyllä todella usein puolikuntoista lastansa hoitoon. Ei oo vissiin ihan ammattiopit menny jakeluun. Muutenkin kyllä vähän yksinkertainen...

Mulla on kyllä lapset olleet hoidossa, jos vaikka itse olen ollut sairaana. Ei me koko perhettä karanteeniin laiteta, ellei ole tosissaan kyse jostain todella vakavasta ja tarttuvasta. Oksutaudista ei ole kokemusta kun en oo sitä koskaan sairastanut. Mutta esim. kuumeen ja yskän takia pois on vain se, joka on sairaana. Eikä useinkaan ole nuo lapset sairastaneet yhtä aikaa.

Joillain vanhemmilla esimerkiksi on sellainen työ, että ne hommat on vaan tehtävä, vaikka kuinka olis lapsi sairaana. Jos siis on kotona vain niiden sairaiden kanssa, voi ehtiä tehdä jotain töitäkin, esim. kun sairastajat nukkuvat. Jos taas pitäisi ne terveetkin lapset kotona, jäisi työt tekemättä.

Mutta tätä tuskin ap ymmärtää, hänellä kun ei nuo työt näytä kauheasti rasittavan...

Alkuperäinen kirjoittaja terveet lapset hoitoon:
Joillain vanhemmilla esimerkiksi on sellainen työ, että ne hommat on vaan tehtävä, vaikka kuinka olis lapsi sairaana. Jos siis on kotona vain niiden sairaiden kanssa, voi ehtiä tehdä jotain töitäkin, esim. kun sairastajat nukkuvat. Jos taas pitäisi ne terveetkin lapset kotona, jäisi työt tekemättä.

Mutta tätä tuskin ap ymmärtää, hänellä kun ei nuo työt näytä kauheasti rasittavan...

No ehkä jonkun flunssan, nuhakuumeen takia mutta oksennustauti on kyllä sen verran tarttuvaa ettei ehkä kannata viedä niitä "terveitäkään" sinne hoitoon jos ei aivan pakko ole. Juu ja ymmärrän kyllä että aivan jokaisesta pikku köhästä ja nuhasta eivät kaikki vanhemmat sinne kotiin voi jäädä.

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Useissa päiväkodeissa on ihan sääntö, että jos perheessä yksi sairastaa, muutkin lapset pidettävä kotona. Ilmeisesti tällainen sääntö pitäisi olla kaikissa, koska ihmisten oma maalaisjärki ei selvästikään pelaa joka perheessä.

Ei meillä ainakaan. Sairaat pidetään kotona ja terveet päiväkodissa. Kyllä minä annan sairaan levätä rauhassa kotona. Ei saa levätä jos kaksi tervettä meuhkaa samassa huoneessa. Eikä pääse terveet lapset ulos jos yksi sairastaa.

Meillä on kolme päiväkodissa joista yksi sairastaa selvästi eniten, yksi harvoin ja yksi todella harvoin. Pitäisikö siis oikeasti jonkun mielestä kahden terveen lapsen olla sisällä päivätolkulla sen takia että yksi makaa kuumeisena sängyn pohjalla ja hänkin siinä tapauksessa ilman mitään rauhaa?

Joo ei pelaa maalaisjärki joka perheessä. Olen täysin samaa mieltä.

Useissa päiväkodeissa on ihan sääntö, että jos perheessä yksi sairastaa, muutkin lapset pidettävä kotona. Ilmeisesti tällainen sääntö pitäisi olla kaikissa, koska ihmisten oma maalaisjärki ei selvästikään pelaa joka perheessä.

Ei meillä ainakaan. Sairaat pidetään kotona ja terveet päiväkodissa. Kyllä minä annan sairaan levätä rauhassa kotona. Ei saa levätä jos kaksi tervettä meuhkaa samassa huoneessa. Eikä pääse terveet lapset ulos jos yksi sairastaa.

Meillä on kolme päiväkodissa joista yksi sairastaa selvästi eniten, yksi harvoin ja yksi todella harvoin. Pitäisikö siis oikeasti jonkun mielestä kahden terveen lapsen olla sisällä päivätolkulla sen takia että yksi makaa kuumeisena sängyn pohjalla ja hänkin siinä tapauksessa ilman mitään rauhaa?

Peesiä tähän. Tavoite on saada se sairastava lapsi mahdollisimman nopeasti terveeksi ja takaisin hoitoon, että vanhemmatkin pääsevät normaalisti töihinsä. Eli leporauha sairaalle! Ja jos päiväkoti tuollaisia "sääntöjään" jakelee, ei niitä tarvitse noudattaa, koska ne ovat lain vastaisia.

En ole ap mutta päiväkodissa minäkin ole ollut töissä,
ja älä nyt ihan järkyty ;) me saadaan omalla kahvitauolla, ruokatauolla ja jopa vapaa ajallamme tehdä mitä halutaan :D
Jos joku käyttää sen 5minuutin kahvipaussin netissä oloon niin mitä sitten,
meneehän osa tuolla ajalla nurkan taakse tupakallekin ja sen jälkeen vetää suuhuuhdetta tai purukumia jotta ei haise.

Peesiä tähän. Tavoite on saada se sairastava lapsi mahdollisimman nopeasti terveeksi ja takaisin hoitoon, että vanhemmatkin pääsevät normaalisti töihinsä. Eli leporauha sairaalle! Ja jos päiväkoti tuollaisia "sääntöjään" jakelee, ei niitä tarvitse noudattaa, koska ne ovat lain vastaisia.

Ja pakkoko se on mainostaa, että joku on sairaana. En minä ainakaan tarhassa kerro, onko koululainen tai minä tai mies kipeänä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

Ja pakkoko se on mainostaa, että joku on sairaana. En minä ainakaan tarhassa kerro, onko koululainen tai minä tai mies kipeänä...

Mainostaa??? Kyllähän sinne päiväkotiin pitää kertoa, ettei toinen lapsi tule hoitoon, kun on kipeänä... ihan normaali ilmoitus vaan, ei mikään mainostus. Ja kyllä meidän päiväkodista on myös pyydetty kertomaan muun perheen terveystilateesta, että tietävät seurailla hoidossa olevilta mahdollisia oireita. Esim. meillä isä sairasti "sikainfluenssaepäilynä" pari päivää ja minä vein ohjeiden mukaan lapset päiväkotiin noina päivinä, ja toki kerroin tästä tilanteesta..., ei mitään mainostusta, vaan ihan hoitajille tiedoksi, että tietävät seurata tilannetta sillä silmällä ja katsoa tarkemmin esim. käsienpesujen perään.

Mainitse jokin päiväkoti missä on tällainen sääntö niin soitan ja kysyn hyvittävätkö terveiden lasten hoitomaksut niiltä päiviltä.
En usko että on missään. Yrität vain tällä saada ihmisiä olemaan samaa mieltä kanssasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

Mainostaa??? Kyllähän sinne päiväkotiin pitää kertoa, ettei toinen lapsi tule hoitoon, kun on kipeänä... ihan normaali ilmoitus vaan, ei mikään mainostus. Ja kyllä meidän päiväkodista on myös pyydetty kertomaan muun perheen terveystilateesta, että tietävät seurailla hoidossa olevilta mahdollisia oireita. Esim. meillä isä sairasti "sikainfluenssaepäilynä" pari päivää ja minä vein ohjeiden mukaan lapset päiväkotiin noina päivinä, ja toki kerroin tästä tilanteesta..., ei mitään mainostusta, vaan ihan hoitajille tiedoksi, että tietävät seurata tilannetta sillä silmällä ja katsoa tarkemmin esim. käsienpesujen perään.

Meillä ei enää ole kuin 1 tarhaikäinen. Mutta silloin kun olivat molemmat tarhassa, olivat ne eri ryhmissä. Ja jos jompikumpi oli pois, en mä syytä erikseen kertonut kun ei se niille kuulu.
Ja nyt jos on koululainen sairaana, en mä siitä tarhassa kerro kun nuoremman sinne vien. Ja syy, miksen kerro, on se, että turhaa se on mitään hysterisoida etukäteen. Kyllä ne sieltä osaa soittaa sitten hakemaan lapsi kotiin, jos sairastuu päivällä.

Olisi pitänyt eritellä, että sairaalla lapsella tarkoitin juuri AP:n mainitsemaa oksennustautia. Meillä luki päiväkodin ovessa lappu, jossa luki "jos perheessä sairastetaan vatsatautia, ethän tuo sairasta tai sisaruksia hoitoon". En nyt viitsi päiväkodin nimeä mainita. Olen myös itse työskennellyt päiväkodissa ja siellä myös oli käytäntö, ettei oksennustautisesta perheestä terveetkään lapset tulisi hoitoon.

Kyseessä ei nyt ollut perusflunssa, vaan oksennustauti...

Yhteistyössä