Veisitkö 4v päivähoitoon päiväkotiin jos teille syntyisi vauva

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
hmm
En veisi jos on tähän mennessä ollut kotona.. Tulisi helposti lapselle olo, että uusi vauva tuli ni hänet voi heivata pois silmistä.. Kovaa mustasukkasuutta.. Mutta kerho on varmasti hyvä.. itsellä LA reilun 1kk päästä ja otin 3v pois tarhasta, koska varmasti joku töissä käyvä sitä paikkaa tarvitsee. Nyt lapsi käy kerhossa 2 kertaa viikossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En veisi enkä ole vienytkään.
Päiväkotihoito on tarkoitettu työssä käyvien vanhempien lapsille!
Toivon todella että subjektiivinen hoito oikeus poistuisi.
No meidänpä päiväkodissa on oikein osapäiväryhmä, jossa KAIKKIEN lasten ainakin toinen vanhempi on päivät kotona (yleensä pienempiä hoitamassa). Ryhmä ei ole tällä hetkellä läheskään täynnä, vaikka isossa kaupungissa asun. Joka päivä 4 tuntia. Olen oikein tyytyväinen :)
 
No, en tietenkään veisi. Piti hetki miettiä että miksi pitäisi viedä...
Ymmärrän myös sen ettei kaikki äidit jaksa kahta lasta ja siksi helpompi antaa muiden hoitoon taapero.
Musta taas tuntuu että mulla voisi olla vaikka 3 vauvaa tai 1 vauva ja 2 taaperoa <3

Nyt mulla onkin vaan 1 vauva ja yksi 1,5v ikäinen:) ja se on aika helppoa vaikka vie aikaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En veisi enkä ole vienytkään.
Päiväkotihoito on tarkoitettu työssä käyvien vanhempien lapsille!
Toivon todella että subjektiivinen hoito oikeus poistuisi.
Onpa mustavalkoista ajattelua. Minäkään en kannata suoralta kädeltä subjektiivista hoito-oikeutta, mutta saattaa olla tilanteita, että sitä todella tarvitaan. Esim. jos vaikka äiti masentuu tai väsähtää muuten. Silloin on ihan oikeutettua saada lapsille terveitä aikuisia hoitamaan.
 
vieras
En veisi. Tää on tämä ikuisuuskysymys täällä. Onko äideillä huono omatunto siitä, että eivät jaksaisi hoitaa kaikkia lapsiaan kotona.
Minä ainakin kävin lasteni kanssa perhekerhossa, vein lapseni seurakunnan kerhoon ja tapasimme toisten äitien+lapsien kanssa toistemme kotona. Lapsillani riitti aivan tarpeeksi sosiaalista elämää tuollakin tavalla. Totta kai olisin päässyt helpommalla, jos olisin vienyt vanhemmat lapset päiväksi hoitoon, mutta se ei sopinut minulle. Toisille se malli saattaa sopia.
Niin ja olen muuten lastentarhanopettaja ja olen niin monasti kuullut lasten kysyvän, miksi vauva saa olla äidin kanssa kotona päivät, mutta minun pitää tulla hoitoon =(
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
En veisi jos on tähän mennessä ollut kotona.. Tulisi helposti lapselle olo, että uusi vauva tuli ni hänet voi heivata pois silmistä.. Kovaa mustasukkasuutta.. Mutta kerho on varmasti hyvä.. itsellä LA reilun 1kk päästä ja otin 3v pois tarhasta, koska varmasti joku töissä käyvä sitä paikkaa tarvitsee. Nyt lapsi käy kerhossa 2 kertaa viikossa.
Ja silloinko siitä esikoisesta ei tunnu että hänet on "heivattu pois silmistä", jos hän on kerhossa mutta ei päiväkodissa? Kerrotko miten lapsi käsittää kerhon ja päiväkodin eron? :D
 
Jonna
olen niin laiska, että en taatusti lähtisi roudaamaan toista jonnekin kun voidaan kaikki herätä omassa rauhassa ja puuhastella aamut kotona :) Isäkin lähtee niin aikaisin töihin, että en hentoisi laittaa niin aikaisin isän matkaan. Kotona olisi meidän kanssa!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En veisi enkä ole vienytkään.
Päiväkotihoito on tarkoitettu työssä käyvien vanhempien lapsille!
Toivon todella että subjektiivinen hoito oikeus poistuisi.
JUST näin!! Kerhoja yms. on keksitty!!

PEESI.
Täältäkin peesi. Tosin just esim masennus tai joku muu sairaus ovat asia erikseen.
 
Hip
Jollei lapsi halua mennä päiväkotiin, niin on mielestäni todella julmaa viedä lapsi hoitoon, kun itse jää ehkä lapsen mielestä sen paremman lapsen kanssa kotiin. Jos lapsi haluaa hoitoon, niin sittenhän sen voisi viedä.

Vaikka munkin mielestä subjektiivista pitäis rajoittaa aika lailla.

Me käydään mun 4-vuotiaan kanssa kerhoissa ja harrastuksissa. Ei halua päiväkotiin, ja omassa päässä pitäis paljon vinksahtaa, että vasten tahtoa veisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En veisi enkä ole vienytkään.
Päiväkotihoito on tarkoitettu työssä käyvien vanhempien lapsille!
Toivon todella että subjektiivinen hoito oikeus poistuisi.
JUST näin!! Kerhoja yms. on keksitty!!

PEESI.
Meilläpäin ei ole kerhoja. Päiväkoti vain. Joten toki vien lapseni sinne. Haen vain aikaisemmin :)
 
Hilma
Mitä ihmettä te sen vauvan kanssa puuhaatte jos 4v ei jää aikaa???? Mutta mistä minä mitään tiedän. Minulla ollut yksi koliikkivauva ja lapsilla ikäeroa 1v5kk. Hyvin riitti kummallekin aikaa kotona. Tietysti 4v olisi kotona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En veisi enkä ole vienytkään.
Päiväkotihoito on tarkoitettu työssä käyvien vanhempien lapsille!
Toivon todella että subjektiivinen hoito oikeus poistuisi.
JUST näin!! Kerhoja yms. on keksitty!!

PEESI.
Meilläpäin ei ole kerhoja. Päiväkoti vain. Joten toki vien lapseni sinne. Haen vain aikaisemmin :)
Tähän on oikeus. Eri asia on, onko se viisasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hilma:
Mitä ihmettä te sen vauvan kanssa puuhaatte jos 4v ei jää aikaa???? Mutta mistä minä mitään tiedän. Minulla ollut yksi koliikkivauva ja lapsilla ikäeroa 1v5kk. Hyvin riitti kummallekin aikaa kotona. Tietysti 4v olisi kotona.
Entä jos 4v EI halua olla kotona? Meillä lapset kyselee viikonloppuisinkin, pääseekö tänään päiväkotiin (kaikki kaverit siellä)?
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
En veisi jos on tähän mennessä ollut kotona.. Tulisi helposti lapselle olo, että uusi vauva tuli ni hänet voi heivata pois silmistä.. Kovaa mustasukkasuutta.. Mutta kerho on varmasti hyvä.. itsellä LA reilun 1kk päästä ja otin 3v pois tarhasta, koska varmasti joku töissä käyvä sitä paikkaa tarvitsee. Nyt lapsi käy kerhossa 2 kertaa viikossa.
Ja silloinko siitä esikoisesta ei tunnu että hänet on "heivattu pois silmistä", jos hän on kerhossa mutta ei päiväkodissa? Kerrotko miten lapsi käsittää kerhon ja päiväkodin eron? :D
No kyllä uskon et muutama tunti on eri asia pari kertaa viikossa.. Kuin koko päivä, vaikka sekin olisi vain pari kertaa viikossa... Jos kerran halutaan rauhassa sen vauvan kanssa olla, niin kuin täällä moni sano.. Ni sehän tarkottaa että pari tuntia ei riitä...
 
bgor
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilma:
Mitä ihmettä te sen vauvan kanssa puuhaatte jos 4v ei jää aikaa???? Mutta mistä minä mitään tiedän. Minulla ollut yksi koliikkivauva ja lapsilla ikäeroa 1v5kk. Hyvin riitti kummallekin aikaa kotona. Tietysti 4v olisi kotona.
Entä jos 4v EI halua olla kotona? Meillä lapset kyselee viikonloppuisinkin, pääseekö tänään päiväkotiin (kaikki kaverit siellä)?
kysyy meilläkin ja silloin kun on päiväkotipäivä niin kysyvät milloin voivat olla äidin kanssa kotona. Lapset nyt meillä eivät päätä asioita vaan se on vanhemmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En veisi enkä ole vienytkään.
Päiväkotihoito on tarkoitettu työssä käyvien vanhempien lapsille!
Toivon todella että subjektiivinen hoito oikeus poistuisi.
JUST näin!! Kerhoja yms. on keksitty!!

PEESI.
Meilläpäin ei ole kerhoja. Päiväkoti vain. Joten toki vien lapseni sinne. Haen vain aikaisemmin :)
Tähän on oikeus. Eri asia on, onko se viisasta.
No, meillä lapsi haluaa päiväkotiin, joten miksi en veisi? Olen siis kysynyt häneltä :)
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
En veisi jos on tähän mennessä ollut kotona.. Tulisi helposti lapselle olo, että uusi vauva tuli ni hänet voi heivata pois silmistä.. Kovaa mustasukkasuutta.. Mutta kerho on varmasti hyvä.. itsellä LA reilun 1kk päästä ja otin 3v pois tarhasta, koska varmasti joku töissä käyvä sitä paikkaa tarvitsee. Nyt lapsi käy kerhossa 2 kertaa viikossa.
Ja silloinko siitä esikoisesta ei tunnu että hänet on "heivattu pois silmistä", jos hän on kerhossa mutta ei päiväkodissa? Kerrotko miten lapsi käsittää kerhon ja päiväkodin eron? :D
No kyllä uskon et muutama tunti on eri asia pari kertaa viikossa.. Kuin koko päivä, vaikka sekin olisi vain pari kertaa viikossa... Jos kerran halutaan rauhassa sen vauvan kanssa olla, niin kuin täällä moni sano.. Ni sehän tarkottaa että pari tuntia ei riitä...
Ja sekin että tarhahoitopaikkaa tarvitsee varmasti joku työssä käyvä enemmän, kuin äiti joka on vaan kotona...
 

Yhteistyössä