Veisitkö 4v päivähoitoon päiväkotiin jos teille syntyisi vauva

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bgor:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilma:
Mitä ihmettä te sen vauvan kanssa puuhaatte jos 4v ei jää aikaa???? Mutta mistä minä mitään tiedän. Minulla ollut yksi koliikkivauva ja lapsilla ikäeroa 1v5kk. Hyvin riitti kummallekin aikaa kotona. Tietysti 4v olisi kotona.
Entä jos 4v EI halua olla kotona? Meillä lapset kyselee viikonloppuisinkin, pääseekö tänään päiväkotiin (kaikki kaverit siellä)?
kysyy meilläkin ja silloin kun on päiväkotipäivä niin kysyvät milloin voivat olla äidin kanssa kotona. Lapset nyt meillä eivät päätä asioita vaan se on vanhemmat.
No meillä sekä minä että mies että lapsi ovat päiväkodin kannalla....Hmmmm... Onpa "vaikea" päätös ;)
Ai niin, plussalaiset eivät kannata. Toki lapsi kotiin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, meillä lapsi haluaa päiväkotiin, joten miksi en veisi? Olen siis kysynyt häneltä :)
Kysytkö muutenkin lapselta, miten häntä kasvatetaan.

Mitä syödään? AI jädeä, okei.

Mennäänks ulos? AI ei, okei.

4-vuotias. Odotas kun se on 10-vuotias.

TErveisiä pomolle.
 
Horuksen silmä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan. Miksi hukkaisin tilaisuuden viettää kotona aikaa oman lapseni kanssa.
Juuri näin!
Mä ihmettelen sitä buumia MIKSI vanhemmat ei halua olla lastensa kanssa silloin kun ne on vielä pieniä. On ihme pakottava tarve työntää lapsi hoitoon, vaikka itse olisi kotona. Ja sitten hoidon perään vielä muksu ravaa harrastuksissa. Miksi ihmeessä?
 
aivan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, meillä lapsi haluaa päiväkotiin, joten miksi en veisi? Olen siis kysynyt häneltä :)
Kysytkö muutenkin lapselta, miten häntä kasvatetaan.

Mitä syödään? AI jädeä, okei.

Mennäänks ulos? AI ei, okei.

4-vuotias. Odotas kun se on 10-vuotias.

TErveisiä pomolle.
Näinpä!
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
En veisi jos on tähän mennessä ollut kotona.. Tulisi helposti lapselle olo, että uusi vauva tuli ni hänet voi heivata pois silmistä.. Kovaa mustasukkasuutta.. Mutta kerho on varmasti hyvä.. itsellä LA reilun 1kk päästä ja otin 3v pois tarhasta, koska varmasti joku töissä käyvä sitä paikkaa tarvitsee. Nyt lapsi käy kerhossa 2 kertaa viikossa.
Ja silloinko siitä esikoisesta ei tunnu että hänet on "heivattu pois silmistä", jos hän on kerhossa mutta ei päiväkodissa? Kerrotko miten lapsi käsittää kerhon ja päiväkodin eron? :D
No kyllä uskon et muutama tunti on eri asia pari kertaa viikossa.. Kuin koko päivä, vaikka sekin olisi vain pari kertaa viikossa... Jos kerran halutaan rauhassa sen vauvan kanssa olla, niin kuin täällä moni sano.. Ni sehän tarkottaa että pari tuntia ei riitä...
Mun esikoinen on 2pv viikossa n. 6h hoidossa, siis silloin kun ei ole lomalla. Miten tuo eroaa kerhosta? Ja miten ois parempi ottaa hänet tutusta päikystä pois ja viedä outoon kerhoon (jos täällä sellaisia olis), josta sitten taas vuoden päästä pois ja takas johonkin uuteen päikkyyn? Lapsen etua kai tässä ois tarkoitus ajatella :)
 
hipohå
minulla villi 5v ja rauhallisempi 4v ja kyllä he kotona olisivat varmasti mieluummin kuin päiväkodissa (vaikka tykkäävät olla sielläkin ) en voisi kuvitella vieväni heitä hoitoon jos vauva tulisi. Touhua kun riittää enemmän kuin päivässä tunteja.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
En veisi jos on tähän mennessä ollut kotona.. Tulisi helposti lapselle olo, että uusi vauva tuli ni hänet voi heivata pois silmistä.. Kovaa mustasukkasuutta.. Mutta kerho on varmasti hyvä.. itsellä LA reilun 1kk päästä ja otin 3v pois tarhasta, koska varmasti joku töissä käyvä sitä paikkaa tarvitsee. Nyt lapsi käy kerhossa 2 kertaa viikossa.
Ja silloinko siitä esikoisesta ei tunnu että hänet on "heivattu pois silmistä", jos hän on kerhossa mutta ei päiväkodissa? Kerrotko miten lapsi käsittää kerhon ja päiväkodin eron? :D
No kyllä uskon et muutama tunti on eri asia pari kertaa viikossa.. Kuin koko päivä, vaikka sekin olisi vain pari kertaa viikossa... Jos kerran halutaan rauhassa sen vauvan kanssa olla, niin kuin täällä moni sano.. Ni sehän tarkottaa että pari tuntia ei riitä...
Ja sekin että tarhahoitopaikkaa tarvitsee varmasti joku työssä käyvä enemmän, kuin äiti joka on vaan kotona...
Subjektiivinen päivähoito-oikeus. Se on kunnan vastuulla järjestää niitä paikkoja, ja piste. Jos oikeus muuttuu, asia on eri. Ja se mun esikoisen 2krt 6h tuskin hirmusti lämmittäis ketään työssäkäyvää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, meillä lapsi haluaa päiväkotiin, joten miksi en veisi? Olen siis kysynyt häneltä :)
Kysytkö muutenkin lapselta, miten häntä kasvatetaan.

Mitä syödään? AI jädeä, okei.

Mennäänks ulos? AI ei, okei.

4-vuotias. Odotas kun se on 10-vuotias.

TErveisiä pomolle.
On täällä sitten tyhmää porukkaa. Eipä ollut yllätys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, meillä lapsi haluaa päiväkotiin, joten miksi en veisi? Olen siis kysynyt häneltä :)
Kysytkö muutenkin lapselta, miten häntä kasvatetaan.

Mitä syödään? AI jädeä, okei.

Mennäänks ulos? AI ei, okei.

4-vuotias. Odotas kun se on 10-vuotias.

TErveisiä pomolle.
Juu, siis tokihan meillä mennään kaikilta osin juurikin näin VAIN siksi että lapsi nyt sattuu olemaan sosiaalinen tapaus joka viihtyy omanikäisessään seurassa parhaiten :headwall: Sehän johtaa suoraan siihen että lapsi pomottaa meillä :'(
 
Hip
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan. Miksi hukkaisin tilaisuuden viettää kotona aikaa oman lapseni kanssa.
Juuri näin!
Mä ihmettelen sitä buumia MIKSI vanhemmat ei halua olla lastensa kanssa silloin kun ne on vielä pieniä. On ihme pakottava tarve työntää lapsi hoitoon, vaikka itse olisi kotona. Ja sitten hoidon perään vielä muksu ravaa harrastuksissa. Miksi ihmeessä?
Mä kans ihmettelen, kun jotkut vanhemmat oikein odottaa, että kesäloma loppuis, että saa lapset taas työnnettyä kouluun ja hoitoon. Mä en saa omien lasten seurasta tarpeeksi. Ei todellakaan ole tarvetta suunnitella esim. lomaa ilman lapsia. Toki ymmärrän, että vanhemmat käy suhteenhoitolomalla.
 
Pomo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, meillä lapsi haluaa päiväkotiin, joten miksi en veisi? Olen siis kysynyt häneltä :)
Kysytkö muutenkin lapselta, miten häntä kasvatetaan.

Mitä syödään? AI jädeä, okei.

Mennäänks ulos? AI ei, okei.

4-vuotias. Odotas kun se on 10-vuotias.

TErveisiä pomolle.
Lapselta voi kysyä mielipidettä varsinkin jos päiväkotiin ei ole ns. pakko mennä. Ainakin itse olen tehnyt niin. Mutta meillä ei lapsi määrää, eikä pikkuasioissa kysellä mitä hän haluaa. Säälin lapsiasi, jos olet diktaattori ihan vaan periaatteesta.
 
Meillä jatkoi osa-aikaisena (8 hoitopäivää/kk) tutussa hoitopaikassa pikkusiskon syntymän jälkeen. Toki oltiin koko perhe synnytyksen jälkeen kotona miehen isyysloman ajan, lapsi piti pitkän joululoman, talviloman jne. Ja hoitopäiviä oli tosiaan max. 2 vkossa. Vauva syntyi lokakuussa ja toukokuussa lopetettiin esikoisen hoitopäivät, oli 3kk lomalla ja syksyllä kerhoon 2 kertaa vkossa. Tuo kerhoilu ei siis onnistunut heti alkuun, ei ollut paikkaa.
 
mie
Mä ihmettelen AINA näissä ketjuissa sitä, että miksi aloittaja ei tarkenne kysymystään.

ON IHAN ERI ASIA, onko 4 vuotias TÄHÄN ASTI jo ollut päiväkodissa vai aikooka laittaa sinne VASTA SITTEN kun vauva on syntynyt!!!!!!!!

Mun kantani on, että jos on jo tähän asti ollut päiväkodissa ja siellä viihtyy ja kavereita on, niin kokonaan pois ei ole mitään järkeä lasta ottaa! Eri asia, jos päiväkoti on lapselle ollut pakkopullaa, eikä siellä ole muodostunut tärkeitä kaverisuhteita.

Sitten taas jos ei ole koskaan hoidossa ollutkaan, niin miksi sinne nytkään laittaisi?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä ihmettelen AINA näissä ketjuissa sitä, että miksi aloittaja ei tarkenne kysymystään.

ON IHAN ERI ASIA, onko 4 vuotias TÄHÄN ASTI jo ollut päiväkodissa vai aikooka laittaa sinne VASTA SITTEN kun vauva on syntynyt!!!!!!!!

Mun kantani on, että jos on jo tähän asti ollut päiväkodissa ja siellä viihtyy ja kavereita on, niin kokonaan pois ei ole mitään järkeä lasta ottaa! Eri asia, jos päiväkoti on lapselle ollut pakkopullaa, eikä siellä ole muodostunut tärkeitä kaverisuhteita.

Sitten taas jos ei ole koskaan hoidossa ollutkaan, niin miksi sinne nytkään laittaisi?
Ja sitten mä ihmettelenkin sitä, että AINA kun kysyn näissä ketjuissa tätä samaa asiaa, niin ketju hiljenee :D :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä ihmettelen AINA näissä ketjuissa sitä, että miksi aloittaja ei tarkenne kysymystään.

ON IHAN ERI ASIA, onko 4 vuotias TÄHÄN ASTI jo ollut päiväkodissa vai aikooka laittaa sinne VASTA SITTEN kun vauva on syntynyt!!!!!!!!

Mun kantani on, että jos on jo tähän asti ollut päiväkodissa ja siellä viihtyy ja kavereita on, niin kokonaan pois ei ole mitään järkeä lasta ottaa! Eri asia, jos päiväkoti on lapselle ollut pakkopullaa, eikä siellä ole muodostunut tärkeitä kaverisuhteita.

Sitten taas jos ei ole koskaan hoidossa ollutkaan, niin miksi sinne nytkään laittaisi?
Juuri näin!! Jos lapsi ollut pk:ssa, jatkakoon. Sitä en ymmärrä, jos ollut kotona, päiväkotiin kun tulee uusi vauva!
 
Meillä 4v jatkaa päivähoidossa joka toimii samalla osana kuntoutusta. Sellaista kerhoa ei varmasti löytysi jossa olisi resursseja tuolle lapselle.

Ja vaikka olisi tervekin lapsi niin näissä olosuhteissamme saisi kyllä jatkaa päivähoitoa. Ihan omaksi parhaakseen. Ja tämä ei luonnollisesti tarkoita täyttä hoitoaikaa...
 
Menni K.
Mulla on nyt lapset olleet kohta 8kk päiväkodissa, ja edelleen mielummin heidän kanssaan kotona olisin. Lapset nyt 3,5v ja kohta 6v.
Se on ihan älyttömän pieni aika, kun lapset ovat pieniä, ja sen ajan tahtoisin kyllä käyttää heidän kanssa olemiseen. Nyt kun olen töissä, niin menee jopa vuorokausi, etten näe lapsia. Kun menen iltavuoroon, niin vien lapset hoitoon klo. 11, ja lapset ovat jo nukkumassa kun tulen kotiin. Seuraavana päivänä saattaa olla aamuvuoro, jolloin lähden jo ennen kuin lapset heräävät. Ihan kauhea ikävä ehtii tulla jo tuon yhden päivän aikana :(

Mä en vienyt isompaa lasta hoitoon, kun tuo kuopus syntyi. Esikoinen kävi 3- vuotiaana kerhossa ja jumpassa, joten näki myös muita lapsia. Perhekerhossakin kävimme kerran viikossa. Ei ainakaan virikkeiden takia kannata hoitoon viedä. Virikkeitä kyllä löytyy muualtakin :)

Olet ihan yhtä tärkeä olla olemassa sille isommalle lapselle kuin vauvallekin!
 

Yhteistyössä