Vedinko turhasta herneet nenään?

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Taustatietoja: Miehellä on lievä alkoholi ongelma eli hän tissutteli päivittäin 8-12 olutta. Hän piilotteli juomia ja juomistansa minulta. Kaiken piti olla hallussa, mutta saattoi juoda, kun nukuin. Hoiti vastasyntynyttä vauvaakin juotuaan pullon viiniä ja 8 olutta. Minä nukuin niin en ollut tästä mitenkään tietoinen. Karu totuus kuitenkin selvisi minulle, kun aloin tutkimaan meidän kaappeja ja kaikki viinit olivat hävinneet.
Hän myös saattoi ostaa pari olutta, mutta takin taskuista löysin 6 lisää.
Kun kaikki tämä selvisi tein selväksi hänelle, että voi painua hevon helvettiin minun ja vauvamme luota ja takas ei ole tulemista. En todellakaan aio elää alkoholistin kanssa.

Mies meni AA:han ja kävi siellä joka arkipäivä, tajusi ongelmansa ja lopetti juomisen.
Oli tipattomalla 3kk. Nyt lomalla "annoin" mennä kavereiden kanssa ulos ja sai kotonakin viiniä ja olutta ottaa iltaisin, kun näytti että homma on halussa.
Loma, kun loppui sanoin, että hauskat on nyt pidetty ja alkoholia ei tähän talouteen enää sitten tuoda.
Mies tuli eilen kotiin ja näin eleistä, että on ottanut jotain. Sanoi, että toissä oli skumpaa tarjolla. Hän kaivoi laukusta viiniä ja siideria, ajatteli ilahdutta MINUA niillä. Suutuin aivan silmittömästi, koska tiedän, että hän tuolla teolla ajatteli vain itseään. Hän halusi juoda. Olin pettynyt.
Mies suuttui, kun en luottunut häneen ja siihen, että kaikki on hallinassa. Ymmärsi kyllä lopulta miksi en luota.
Juomat on nyt kaapissa avamattomina. Olen vaan niin pettynyt ja vihainen, eikö tämä lopu koskaan. Alkaako taas kaikki uudestaan.

nojoo
Alkoholismi on sairaus. Yleensä siitä kerran riippuvaisena ollut ei pysty ns normaalijuomiseen enää. Miehesi pitää hoksata se. Tai ottaa joskus, mutta tiedostaa että juominen ei saa jatkua pitempään vaikka kuinka tekisi mieli. Voisiko hän ottaa AA-kerhoon uudelleen yhteyttä?

"..."
Alkoholi ongelmasta kärsineelle ei saa antaa tippaakaan! Jos hän nyt pääsee alkoholista eroon, pidä kiinni siitä ettei juo edes sitä yhtä sauna kaljaa, ennenkuin on todellakin pitkään ollut erossa alkoholista.

aaapee
Ne ryhmät on aina aamuisin missä tykkäs käydä. Nyt, kun on palannu töihin ei enää pääse sinne töiden takia.
Hän ei vaan tajua, että minä nään nuo sairauden merkit heti, hän vaan kieltää että olisi taas alkamassa ongelma.
Totuus on, että mies saa kyllä lähteä jos juo. Arvostan omaa ja lapsen elämääni sen verta paljon etten juomista katsele.

"..."
Miehelläsi ei ole enää lievä alkoholiongelma, jos juo 8-12 olutta päivässä. Hän on alkoholisti ja kuulostaa siltä, että ei ole vielä siinä vaiheessa, että olisi ymmärtänyt oman sairautensa, joten ei voi aloittaa heti tuosta noin vain toipumistakaan. Ja se on tosiasia, että alkoholisti ei koskaan enää kykene ns. normaaliin juomiseen, ainoastaan nollatoleranssi toimii.

Tarvitsette nyt koko perhe tukea ja apua. Alkoholismi koskettaa teitä kaikkia. Ja sunkin täytyy nyt ymmärtää se, että ei se juominen päivässä seinään lopu. Ja AA-ryhmiä on kyllä muulloinkin kuin vain aamuisin eli sitten kun miehesi oikeasti haluaa alkaa hoitaa riippuvuuttaan, niin ei tarvitse selityksiäkään enää keksiä, että tykkäsi käydä enemmän aamuryhmissä.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
aaapee
Olen niin kypsä siiehn, että tuo ongelma on myös minun ongelma. En halua olla tuon sairauden kanns amissään tekemisessä. Inhottaa, kun koko ajan saa pelätä, että taas se alkaa juomaan salaa. Mua stressaa, kun en voi luottaa yhtään.
Kun tavattiin niin kyllähän mäki "hauskaa" pidin viikonlippuisin. Kiinnitin kyllä silloin jo huomiota noihin määriin, mutta ei sitä rakastuneena osannu tilannetta katsoa kriittisesti. Raskaana olessa asiasta olikin monet riidat, silloin alkoi juomaan salaa ettei tulis tappelua.
Hyvä isä on ja tekee kaikkensa mielyttäkseen minua ja vauvaa. Mulla vaan kiehuu nyt pahasti. Tekisi mieli heittää se pihalle. Mulla ei ole enää voimia tähän.

"vieras"
Alkoholiongelmainen ei voi käyttää alkoholia yhtään ja itse olit lomalla antanut luvan, joten nyt selvät säännöt peliin ja keskustelu ja vaikka minnesota -hoitoon, jossa mukana myös omaiset.

Jaahass
3kk, vuosi tai useampikaan ei saa holistia lopettamaan.. Jos on ongelma juomisesta se vaatii lopullisen päätöksen jättää alkoholi.. Ei holisti kykene juomaan paria vaan..

"vieras"
Surulliselta kuulostaa. Jos miehellä on ollut tuon luokan alkoholiongelma, että hoitanut vauvaa viinipullon ja 8 olutta juotuaan ja muutenkin joka päivä juonut sen noin kymmenen olutta, niin kyse ei ole pienestä ongelmasta. Vaan isosta. Ja valitettavasti se ei muutamassa kuukaudessa korjaannu niin, että mies voisi huoletta lähteä juhlimaan. Putkihan siitä päälle lähtee.

Miten usein ja miten paljon hän sitten joi tässä loman aikana, kun annoit luvan ja homman piti olla hanskassa?

"aapee"
Parin viikon aikana tissutteli n.6 kertaa (aika paljon). Puoli vuotta on siis mennyt tosta mun alkuperäisestä kilahtamisesta ja aluksi oli 3kk tipattomalla ja nyt 3kk aikana on muutaman kerran ottanu ja se juominen on loppunut sitten siihen iltaan. Nyt musta tunttu, että on lähtemässä käsistä jos asiaan ei puututa. Mä en vaan jaksaisi enää. Mulla ei riitä voimat tähän ongelmaa.
Vituttaa, kun muuten olisi hyvä mies. Oikeasti on hyvä ihminen, mutta tuo riippuvaisuus tuhoaa mun mielen. Koskaan hän ei ns. perseitä vedä. Se on sellasta tissuttelua ja aina en ole edes huomannut, että on humalassa. Jälkeenpäin olen laskenut tölkit ja todennut, että kyllä minä tosta määrästä kaatuisin. Voihan vittujen vittu...
Hän on todella pahoillaan, että meni ostamaan tuon viinin, katuu tekoaan. Hän ei halua koskaan enää palata juopoksi, niin hän sanoo, mutta teot sanovat muuta.
Minulla on todella ristiriitainen olo.

"vieras"
Alkoholisti joko juo tai ei juo, siihen ei valitettavasti ole välimuotoa. Ja sen päätöksen valitettavasti tekee alkoholisti itse. Sinä voit päättää vain omasta navastasi, joko sinä katsot sitä juomista tai sitten et, ja päätöksen teet miehelle selväksi.

tissuttelija
[QUOTE="aapee";28772298]Taustatietoja: Miehellä on lievä alkoholi ongelma eli hän tissutteli päivittäin 8-12 olutta. Hän piilotteli juomia ja juomistansa minulta. Kaiken piti olla hallussa, mutta saattoi juoda, kun nukuin. Hoiti vastasyntynyttä vauvaakin juotuaan pullon viiniä ja 8 olutta. Minä nukuin niin en ollut tästä mitenkään tietoinen. Karu totuus kuitenkin selvisi minulle, kun aloin tutkimaan meidän kaappeja ja kaikki viinit olivat hävinneet.
Hän myös saattoi ostaa pari olutta, mutta takin taskuista löysin 6 lisää.
Kun kaikki tämä selvisi tein selväksi hänelle, että voi painua hevon helvettiin minun ja vauvamme luota ja takas ei ole tulemista. En todellakaan aio elää alkoholistin kanssa.

Mies meni AA:han ja kävi siellä joka arkipäivä, tajusi ongelmansa ja lopetti juomisen.
Oli tipattomalla 3kk. Nyt lomalla "annoin" mennä kavereiden kanssa ulos ja sai kotonakin viiniä ja olutta ottaa iltaisin, kun näytti että homma on halussa.
Loma, kun loppui sanoin, että hauskat on nyt pidetty ja alkoholia ei tähän talouteen enää sitten tuoda.
Mies tuli eilen kotiin ja näin eleistä, että on ottanut jotain. Sanoi, että toissä oli skumpaa tarjolla. Hän kaivoi laukusta viiniä ja siideria, ajatteli ilahdutta MINUA niillä. Suutuin aivan silmittömästi, koska tiedän, että hän tuolla teolla ajatteli vain itseään. Hän halusi juoda. Olin pettynyt.
Mies suuttui, kun en luottunut häneen ja siihen, että kaikki on hallinassa. Ymmärsi kyllä lopulta miksi en luota.
Juomat on nyt kaapissa avamattomina. Olen vaan niin pettynyt ja vihainen, eikö tämä lopu koskaan. Alkaako taas kaikki uudestaan.[/QUOTE]

Eipä tuo miltään alkoholismilta kuulosta vielä. Siis jos päivittäin se oluen juominen jää 8-12 olueen päivä, niin miten siittä saa alkoholismia tekemälläkään. Ylireagoit ihan selvästi. Sen voisi ymmärtää, jos rupeaa tiukkaa viinaa pullo päivässä menevän, silloin voisi sanoa että on ongelma alkoholin kanssa jo.

Ehkä miehesi siksi juuri juo siksi, että sitä vituttaa katsoa tuota sun tekojeesustelua. Ja sun äijänä en minäkään raportoisi alkoholin käytöstäni, mitä se oikeastaan edes sulle kuuluu.

Ehkä olisi kannattanut sitten jättää lapsi tekemättä ihmisen kanssa, joka tykkää tissutella.

"vieras"
Eipä tuo miltään alkoholismilta kuulosta vielä. Siis jos päivittäin se oluen juominen jää 8-12 olueen päivä, niin miten siittä saa alkoholismia tekemälläkään. Ylireagoit ihan selvästi. Sen voisi ymmärtää, jos rupeaa tiukkaa viinaa pullo päivässä menevän, silloin voisi sanoa että on ongelma alkoholin kanssa jo.

Ehkä miehesi siksi juuri juo siksi, että sitä vituttaa katsoa tuota sun tekojeesustelua. Ja sun äijänä en minäkään raportoisi alkoholin käytöstäni, mitä se oikeastaan edes sulle kuuluu.

Ehkä olisi kannattanut sitten jättää lapsi tekemättä ihmisen kanssa, joka tykkää tissutella.
Tämän kirjoittaja on ilmeisesti itsekin alkoholisti.

"Vieras"
Onko mies sitä mieltä että hän on alkoholisti, tunnistiko hän aa:ssa tuon ongelmansa?

Jos hän on alkoholisti ja tunnusti sen niin minkä hiton takia menet antamaan hänelle luvan juoda lomilla? Ei aa:n idea ole pitää tipattomia kausia vaan oppia elämään ilman alkoholia, päivä kerrallaan.

Mikäli mies on alkoholisti, ei hän myöskään raitistu muusta kuin omasta tahdostaan. Et voi pakottaa häntä raitistumaan mutta voit päättää ettet elä hänen kanssaan yhdessä mikäli hän juo.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28776072]Onko mies sitä mieltä että hän on alkoholisti, tunnistiko hän aa:ssa tuon ongelmansa?

Jos hän on alkoholisti ja tunnusti sen niin minkä hiton takia menet antamaan hänelle luvan juoda lomilla? Ei aa:n idea ole pitää tipattomia kausia vaan oppia elämään ilman alkoholia, päivä kerrallaan.

Mikäli mies on alkoholisti, ei hän myöskään raitistu muusta kuin omasta tahdostaan. Et voi pakottaa häntä raitistumaan mutta voit päättää ettet elä hänen kanssaan yhdessä mikäli hän juo.[/QUOTE]

Miksi aikuisen miehen pitää kysyä lupaa vaimoltaan saadakseen juoda alkoholia? Se on ihan jokaisen oma asia.

[QUOTE="vieras";28776095]Miksi aikuisen miehen pitää kysyä lupaa vaimoltaan saadakseen juoda alkoholia? Se on ihan jokaisen oma asia.[/QUOTE]

Eipä tässä ollut kyse luvan kysymisestä normaalitilanteessa. Vaan siitä, että mies saa vapaasti (ihan lupia kyselemättä) valita haluaako elää vaimonsa ja lapsensa vai olut tölkin kanssa. Ihan yhtä lailla kun sillä miehellä on oikeus juoda, sillä vaimolla on oikeus olla asumatta juovan puolison kanssa. Ja jos mies haluaa mielummin perheen kuin viinan, mutta omaa huonon itsekurin tai sairastaa alkoholisimia, voi hän haluta, että vaimo valvoo sitä juomista ja silloin sitä lupaa pitää erikseen pyytää, koska niin on sovittu (ja sen vaimon pitäisi älytä olla sitä lupaa antamatta).

"vieras"
Eipä tässä ollut kyse luvan kysymisestä normaalitilanteessa. Vaan siitä, että mies saa vapaasti (ihan lupia kyselemättä) valita haluaako elää vaimonsa ja lapsensa vai olut tölkin kanssa. Ihan yhtä lailla kun sillä miehellä on oikeus juoda, sillä vaimolla on oikeus olla asumatta juovan puolison kanssa. Ja jos mies haluaa mielummin perheen kuin viinan, mutta omaa huonon itsekurin tai sairastaa alkoholisimia, voi hän haluta, että vaimo valvoo sitä juomista ja silloin sitä lupaa pitää erikseen pyytää, koska niin on sovittu (ja sen vaimon pitäisi älytä olla sitä lupaa antamatta).
Ei tuollaista vaimoa kukaan pysty selvinpäin katsomaan.

"vieras"
Mitäs ap tykkäisit jos itse sairastut ja miehesi toteaa ettei jaksa katsoa tuollaista vaan näyttää sinulle ovea? Alkoholismi on sairaus ja ihan yksin juomisesta on vaikea päästä eroon. Jos annat alkoholistille luvan ottaa muutaman, niin silloinhan annat sen viestin että hyväksyt juomisen jälleen. Ei alkoholisti voi ottaa vaan muutamaa, jos ei juo niin sitten ei juo ollenkaan. Juominen on mahdollista lopettaa kokonaan, mutta siihen pitää olla myös oma halu.
Suosittelisin että keskustelisit miehesi kanssa ja jos hän itse haluaa lopettaa juomisen ja sinä haluat pitää miehesi, niin sitten tuet häntä päätöksessään, mutta et jatka tuollaista kissa-hiiri leikkiä nyt saat juoda-nyt et se on ihan suoraa kiusantekoa alkoholistille!

"vieras"
Täällä tietoa eri asteisista alkoholismeista. Paskapuhetta, että kun alkaa pullo kirkasta menemään päivässä, niin on vasta sitten alkoholisti.

Alkoholismin varhaisvaiheet
http://juhakemppinen.fi/index.php?id=vjh9cfx00vamh0

Alkoholismin keskivaiheet
http://juhakemppinen.fi/index.php?id=tlupcg2kiuq64y

Alkoholismin myöhäisvaiheet
http://juhakemppinen.fi/index.php?id=srcncgalrwem9k

Yhteistyössä