Vauvojen kotitekoiset hedelmäsoseet?

  • Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti
"kotiäiti"
Heippa!

Onko täällä ketään, joka olisi tehnyt edes osan vauvan hedelmäsoseista itse kotona? Mä teen kasvissoseet sekä aion tehdä myös lihasoseet jne. itse, mutta hedelmistä voi olla vähän vaikea tehdä itse. Vai onko kellään mitään ideaa, miten onnistuisi? En ole purkkiruokavastainen, mutta haluaisin mahdollisuuksien mukaan tehdä suuren osan vauvani ruoista itse. Varmaan omena, päärynä jne. onnistuisi? Mutta mango, persikka jne. ei? Entä marjat? Kertokaa, miten olette itse tehneet?
 
"Kumikameli"
Itse olen tehnyt erilaisia sekoituksia marjoista/hedelmistä joita olen kerännyt mökillä ollessa eli omena, mustikka, puolukka. Etenkin omena+mustikka on naperon suuri suosikki :) sitten olen laittanut esim omenan ja puolukan sekaan vähän banaania, kun puolukka oli aika hapanta.
Suurimman osan hedelmäsoseista kyllä ostan kaupasta kun ei niitä marjoja niin paljoa tullut kerättyä. Omenaa kyllä olisi ollut enemmänkin, mutta kuka haluaisi aina syödä vaan omenaa :)
Omena on kyllä kätevä pohja hedelmäsoseisiin, vähän niinkuin peruna kasvissoseissa.
 
kökköliini
tuoreena kaikki vaan soseeksi, aluksi siivilöisin marjojen kuoret mutta sitten iski laiskuus ja aloin antamaan semmosenaan. pehmeät marjat kuten vattu ja mansikka menee melko pian ihan koneella soseuttamatta, haarukalla vain tilsii. kuoret jätin siis sen takia kun niistä saa kuitua ja tekee lapsenvatsalle hyvää, meillä ainakin auttoi ainaiseen kovaanvatsaan.
 
"vieras"
Ennenaikaan omena syötettiin lusikalla rapsuttamalla, samaten banaani.

Kannattaa opettaa lapsi syömään myös kaupan soseita, sillä vieraillessa ja lomaillessa ei aina onnistu omien ruokien kuskaus, niin että ne säilyisivät. On ikävä yllätys, kun lapselle ei valmismössöt kelpaakaan. Meidän esikoinen joutui peruna, banaani, kaurapuuro, hedelmäsose, rintamaitolinjalle, kun ei purkkiruoat hedelmäsoseita lukuunottamatta menneet alas erään pitkän matkan sukulaisvierailun aikana.
 
"vieras"
[QUOTE="kotiäiti";25935641]Kiitos vastauksista! Tarviiko noihin soseisiin lisätä hedelmäsokeria kun joku sanoi niin?? Kun tuntuu itsestä, että miksi opettaa lapsi turhaan makealle?[/QUOTE]

Riippuu aivan mistä sisä sosetta teet. Jotkut ovat itsessään niin makeita, etteivät juuri lisämakeutusta kaipaa, mutta johonkin puolukkaan kannattaa vähän sokeriakin laittaa.
 
"rinkeli"
Mä tein kuopukselle aika pitkään kaikki soseet itse. Hedelmäsoseita en antanut sellaisenaan soseena, vaan ketin niistä veden ja perunajauhojen kanssa kiisseliä. Ohje oli jossain neuvolan antamassa läpyskässä. Päärynät ei jostain syystä "kiisselöityneet", vaikka kokeilin eri lajikkeita. Mutta marjat, omenat, banskut jne. onnistu hyvin.
 
"Kumikameli"
Laittaisin ehkä banaania mielummin kun sokeria vauvansoseisiin, sillä tulee ainakin luonnollisesti makeaa.

Itse heitin aina kattilaan mitä millonkin, sitten sauvasekottimella soseeksi, en siivilöinyt mitään, sauvasekottimella tulee niin sileää. Banaania en keittänyt.
Keitin vain hyvin lyhyen aikaa että mahdollisimman vähän olisi vitamiineja yms hävinnyt.
 
"Kaiku"
Ei mitään hedelmiä kannata keittää! Sellaisenaan vaan, haarukalla muussaten. Banaanista saat suoraan lusikalla raaputtamalla, kypsä mango menee muussiksi jne. Turhaan haaskata vitamiineja keittämällä. Toki jos on tosi sihtikurkku niin voi aloittaa "kiisselimetodilla" ja lisätä sattumia pikkuhiljaa. Ja hedelmäsokerin käyttö on tarpeetonta.
 
"Liisa"
Minä en kyllä keittänyt, siinähän ne vähäisetkin vitamiinit tuhoutuu. Hedelmät pesin, kuorin ja soseutin sauvasekoittimella tai haarukalla, mutta aika vähän hedelmäsoseita tuli tehtyä itse. Ostin jonkin verran valmiita luomusoseita ja nopeasti vauva alkoi makustella suoraan hedelmälohkoja. Enemmän tuli tehtyä pakkasesta marjasoseita. Ne useimmiten tein ihan vaan haarukalla, jotta jäi vähän "pureskeltavaakin".

Sokeria en muuten lisännyt soseisiin, paitsi puolukan ja herukoisen kanssa hedelmäsokeria vähän.
 
En minä esim omenaa saa haarukalla muussattua. Kiehautan kaikki muut paitsi banaanin. Pieniä paloja ei tarvi pitkään keittää / höyryttää, kun on tarpeeksi pehmeää sauvasekoittimelle.
Hedelmäsokeria olen tarvinnut happamien marjojen kanssa. Esim herukat tai puolukat. :)
 
"Kumikameli"
Laittaisin ehkä banaania mielummin kun sokeria vauvansoseisiin, sillä tulee ainakin luonnollisesti makeaa.

Itse heitin aina kattilaan mitä millonkin, sitten sauvasekottimella soseeksi, en siivilöinyt mitään, sauvasekottimella tulee niin sileää. Banaania en keittänyt.
Keitin vain hyvin lyhyen aikaa että mahdollisimman vähän olisi vitamiineja yms hävinnyt.
 
"Penni"
En kauaa jaksanut tehdä hedelmäsoseita itse, kun kovan vaivan jälkeen tulos on pari kolme purkillista. Omat omenat tosin soseutan. Hedelmäsokeria tarpeen mukaan pehmeäksi keitettyyn soseeseen.
 
"..."
avocadoa en myöskään lähtisi kypsentämään, odottaa vaan että se on oikeesti kypsää niin voi syöttää raaputtamalla niin kuin banaanin. ja sisältää älyttömästi hyvää rasvaa ja kaikkea mikä tuhoutuu kuumennettaessa. kulkee kokonaisenakätevästi mukana.
 
"omenainen"
omena ja päärynä ja monet muutkin hedelmät onnistuu hyvin raastimella, sillä pinenllä osalla. Tulee hyvää, jos laittaa vaikka banaania sekaan :) En oo ite jaksanut keittää ja oon tehnyt tällä metodilla.
 
Suosikkisosereseptini jota tein jo 5kk ikäiselle nappulalle: Avokado, päärynä, banaani ja pakastemarjoja (miksei tuoreitakin) Nämä sekaisin sauvasekoittimella. Myöhemmin n. 10kk iässä sekaan maustamatonta jogurttia.

Huom. jos haluaa aivan tasaista mössöä niin kannattaa ensin survoa mustikat, omena ja avokado, muuten ne jää möykyiksi.

Omenaa ja parsakaalia höyrytettynä käytän edelleen 1 vuotiaallani "perunana". Sisältää huomattavasti enemmän ravintoaineita kuin peruna ja tyttöni on niin pieniruokainen että kaikki minkä hälle alas saan, niin mahdollisimman ravintopitoisina ne vähätkin tarjoan.
 
"annika"
niinku täällä vissiin oli joku muukin sanonu niin ei oo mitään ideaa kypsentää niitä hedelmiä! turhaan menee vitameeneja hukkaan, jos tekee sillä tavalla ns omia säilykkeitä niin eihän niissä oo mitään eroa kaupan purkkeihin.
banaanit saa haarukalla muussattua, päärynä ja omena kannattaa tarjota hienona raasteeana. marjat soseena tai haarukalla muussattuna. tekee aina sen verran kuin kulloinkin tarvii tuoreista hedelmistä tai pakastemarjoista. happamii marjoihin voi lisätä vähän sokeria tai tarjota niitä yhdessä makean hedelmän kanssa esim puolukka+pääärynä. sitten kun lapsi on vähn isompi niin alkaa tarjota näitä samoja vähän isompina paloina, sormiruokana.
 
"Ava"
Miksi ne hedelmät pitää soseuttaa? Sormiruokana meillä hedelmät enimmäkseen syötiin. Banaanilla ja päärynällä aloitettiin. Annoin kyllä myös kaupan soseita välillä, mutta seuraavalle taidan antaa vain sormiruokaa.
 
[QUOTE="Ava";25938530]Miksi ne hedelmät pitää soseuttaa? Sormiruokana meillä hedelmät enimmäkseen syötiin. Banaanilla ja päärynällä aloitettiin. Annoin kyllä myös kaupan soseita välillä, mutta seuraavalle taidan antaa vain sormiruokaa.[/QUOTE]

No mä ainakin soseutan siks, että sekotan niitä sit puuron joukkoon.
 
Mä jotenkin kans luulin, et ne keitetään mut ajattelin myös et tottakai niistä poistuu vitamiineja. Eikait noista sekottimista muuten ihan kamalasti ilmaa pääse näihin soseisiin?

Banaanin nyt ainakin voi soseuttaa ihan vaan haarukalla :) Banaania ja puolukkaa mössöks niin siinä on vähän imelyyttäkin siihen marjan sekaan, ei tarvita sokruja.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä