Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja heiiih:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja googleta hyvä ihminen:
Talvella se sunkaan lapsesi ei saa tarpeeksi d-vitamiinia.
Kauanko muuten meinasit imettää?Kannattaa lopettaa sitten kun lapsi alkaa syömään oikeaa ruokaa.Sitten lapsesi saa liikaa d-vitamiinia,jos sitä nyt sitten se sun ihmemaitos niin runsaasti sisältää.

Jos pää paljaana oleva lapsi tarvitsee keskimäärin (ei siis joka päivä) 20 minuuttia aurinkoa niin kuin nuo googlettamalla löytyneet sivut kertovat, on tämä täysin mahdollista saavuttaa eteläsuomessa, eikö? Vähän pitempään ehkä kannattaa yrittää, koska auringonvalo saapuu suomeen aikamoisessa kulmassa, mutta kyllä sitä vissiin enemmänkin vois saada?

Mikä tää epäluuloisuus äidinmaitoa kohtaan on? Eikö ihmiset voi uskoa, että lapselle paras ruoka on oikeasti sitä lapselle tarkoitettua, ihmisen itsensä tuottamaa maitoa?

Ajattelin imettää 3-4 vuotta, riippuen milloin tuo haluaa lopettaa, jos se nyt mitenkään tähän liittyy.

voithan imettää vaikka ihan kouluikään asti!

Saanko kysyä miten tämä liittyy aiheeseen? Kyllähän minä voisin, mutta en ajatellu... Mun mielestä meille sopivampi aika n tuo 3-4 vuotta.

Vielä tuosta riisitaudista, lähteenä näissä siis NNR 2004. (Muoks: Eli siis jos tuo lyhenne ei ole tuttu niin virallinen nimi on Nordic Nutrition Recommendations 2004, 4th edition. Integrating nutrition and physical activity )

Hyvän kansanterveystyön tuloksena ja koska useimmat lapset saavat D-vitamiinitippoja, riisitauti on tullut hyvin harvinaiseksi Pohjoismaissa viimeisten 30-40 vuoden aikana. Mutta viime aikoina on lisääntyvin määrin viety sairaaloihin islamilaisten maahanmuuttajien riisitautisia lapsia.

SUOMESSA diagnosoitiin 90 riisitautitapausta vuosina 1981-1985 ja 245 tapausta vuosina 1986-1990. Mahdollisena syynä tähän oli se, että vauvat eivät saaneet D-vitamiinitippoja; maitoa ja vauvanruokaa ei ollut rikastettu D-vitamiinilla siihen aikaan.

Seuraavassa taulukossa on eriteltynä äidinmaidon koostumusta.
Ravintosisältö keskimäärin 100ml:ssa (Folkhälsoinstitutet, 1998):

Kypsä maito Kolostrum Lehmänmaito 3%
Energiaa kJ/kcal 331/79 244/58 251/60
Proteiinia g 0,9 2,7 3,4
Rasvaa g 5,5 2,9 3
Laktoosia g 6,6 5,3 4,9
A-vitamiiniä mikrog 64 89 23
B-vitamiiniä mg 0,01 0,01 0,06
C-vitamiiniä mg 5 4 0
Natrium mg 20 48 37
Kalium mg 52 74 136
Kalsium mg 20 31 118
Fosfori mg 13 14 97
Rauta mg 0 0,09 0

Kansanterveyslaitos on selvittänyt rintamaidon koostumusta: http://www.ktl.fi/fineli/c603.html . Äidinmaidosta löytyi rautaa pieni määrä, <0,1 mg ja D-vitamiiniä, <0.1mikrog. Lisäksi äidinmaito sisältää myös mm. E- vitamiiniä ja B-ryhmän vitamiineistä riboflaviiniä (B2). Kivennäis- ja hivenaineista em. taulukossa listattujen lisäksi on löydetty magnesiumia ja seleeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Siis ymmärsinkö nyt ihan oikein: Oot yhden ainoan kerran kokeillut vauvalle antaa yhden merkkistä d-vitamiinivalmistetta, ja koska siitä tuli mahavaivoja, niin tulit siihen tulokseen, että on vauvalle parasta se, että joutuu kärsimään d-vitamiinin puutteesta?

Voisitko mahdollisesti kokeilla vaikka jotain luontaistuotekaupan kalaöljyvalmistetta, olis luonnollisempi vaihtoehto?

Hän kokeili yhden merkkistä d-vitamiinia. Tuli tulokseen, ettei ne sovi. Päätteli, ettei ne sovi, koska ihminen ei sitä tarvitse. Ihminen ei sitä tarvitse, koska ennenkin on pärjätty ilman. Ennen ollaan pärjätty ilman, koska silloin on eletty luonnonmukaisemmin... ja luonnonmukainen mielletään yleisesti terveempään elämään.

Ps. asumme maassa, jossa auringonvalosta ET voi saada tarpeeksi d-vitamiinia. Kuuntele Coaa. Hänellä tosiaan on tietoa asiasta.

Tässähän minä yritän selvittää, mikä on asian laita. Kyllä, luonnonmukaisuus ON terveellisempi elämäntapa jos siis eletään sillä tavalla ja niissä olosuhteissa joissa ko laji kehitty. Tietysti voidaan sanoa, että ihminen ei kehittynyt täällä pohjoisessa, ja minä yritänkin siksi selvittää, mikä on D-vitamiinilisien TODELLINEN tarve, KUINKA paljon auringonvaloa tarvittaisiin se täyttämään, ja jos tämä on TÄYSIN mahdotonta, niin sitten saatan mahdollisesti käyttää jotain lisää.

Minä en vain aina niele samantein muiden suoltamaa tarinaa kokonaisena. Olen tieteellinen ihminen, ja kyseenalaistan kaikkea. Silloin otan selvää kaikesta joka minua kiinnostaa.

Miksi samantein vaa kokeilisin jotain muuta lääkettä jos on joku mahdollisuus, ettei lääkettä edes tarvita? JOS luonnonmukainen tapa on se paras, noudatan sitä. Jos ei, niin teen mitä lapselleni on parasta. En vain usko kaikkien muiden mielipiteitä siitä, mikä lapselleni on parasta, vaa otan selvää.

Saat siis aikasta monta litraa imettää päisässä että saa sen 10mikrog. täyteen! Kokeile hei ihmeessä muitakin d tippoja kuin sitä yhtä. Niitä kun on vesi ja öljypohjaisia ja useimmin se öljypohjainen aiheuttaa vatsavaivoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Siis ymmärsinkö nyt ihan oikein: Oot yhden ainoan kerran kokeillut vauvalle antaa yhden merkkistä d-vitamiinivalmistetta, ja koska siitä tuli mahavaivoja, niin tulit siihen tulokseen, että on vauvalle parasta se, että joutuu kärsimään d-vitamiinin puutteesta?

Voisitko mahdollisesti kokeilla vaikka jotain luontaistuotekaupan kalaöljyvalmistetta, olis luonnollisempi vaihtoehto?

Et ymmärtänyt oikein :) Jos mä olisin päätökseni tehnyt, en asiasta täältä kyselis, enkä todellakaan aio pitää häntä D-vitamiinin puutteessa.

Mutta hei, pitääpä ottaa selvää nuista kalaöljyvalmisteista, itse syön kapselimuodossa yhtä... Kiitos vinkistä!

mä en muistanut antaa vauvoina lapsille aina d tippoja(hyvin usein unohtu)...Nyt meillä syödään lasten vitamiini tab joissa on d vitaaminiia ja juovat AIKA paljon kuitenkin maitoa.

Miksi samantein vaa kokeilisin jotain muuta lääkettä jos on joku mahdollisuus, ettei lääkettä edes tarvita? JOS luonnonmukainen tapa on se paras, noudatan sitä. Jos ei, niin teen mitä lapselleni on parasta. En vain usko kaikkien muiden mielipiteitä siitä, mikä lapselleni on parasta, vaa otan selvää.

Ei millään pahalla mutta ei kuulosta siltä että olet ottanut asioista selville, varsikin jos kirjoittelet täällä että olet valehdellut neuvolassa ratkaisuistasi. Jos olisit asioista varma niin mikä tarve sulla olisi silloin valehdella? Ei täällä muutkaan niele kaikkea mitä tyrkytetään, mutta tutkittuja ja todistettuja asioita ei kannata olla hyväksymättä vain siksi, että oma logiikka sanoo jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Saat siis aikasta monta litraa imettää päisässä että saa sen 10mikrog. täyteen! Kokeile hei ihmeessä muitakin d tippoja kuin sitä yhtä. Niitä kun on vesi ja öljypohjaisia ja useimmin se öljypohjainen aiheuttaa vatsavaivoja!

Eikä ole pakko antaa heti alusta asti 5tippaa,vaan käyttää vähän järkeensä ja suurentaa annosta pikkuhiljaa.
Vauvalla kun on niin herkkä suolisto

NinaTT: otat siis itse vitamiinilisiä? Miksi ihmeessä :xmas: eihän ihminen tarvitse mitään ektraa, jos ravinnosta saa kaiken tarpeellisen?

Miten muuten ajattelit jatkossa: kun vauva syö kiinteitä, hän saa vähemmän sinun d-vitamiinirikasta (?) maitoasi. Vuosi vuodelta vähemmän. Entä sitten kun imetys loppuu? Kai tiedät, että nykyään suositellaan talviaikaan d-vitamiinilisää 5-v asti, tytöille myös murrosiässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Vaihtamalla D-vitamiinivalmisteen ei-alkoholipohjaiseen voi vatsanväänteet lakata...

Mutta miks ylipäätänsä antaa yliannostus vitamiineja jos saa tarpeeks muutenkin? *pohtii*

D-vitamiiniyliannostuksen saaminen Suomessa etenkin pimeään vuodenaikaan taitaa olla todella harvinaista. Suurempi ongelma on D-vitamiinin puute.

Minä en vain aina niele samantein muiden suoltamaa tarinaa kokonaisena. Olen tieteellinen ihminen, ja kyseenalaistan kaikkea. Silloin otan selvää kaikesta joka minua kiinnostaa.

Se, että otetaan asioista selvää, on hyvä. Niin pitääkin toimia! Se, että nähdään vain se tieto, JOKA TAHDOTAAN NÄHDÄ, on subjektiivista tietojen käsittelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

Ei millään pahalla mutta ei kuulosta siltä että olet ottanut asioista selville, varsikin jos kirjoittelet täällä että olet valehdellut neuvolassa ratkaisuistasi. Jos olisit asioista varma niin mikä tarve sulla olisi silloin valehdella? Ei täällä muutkaan niele kaikkea mitä tyrkytetään, mutta tutkittuja ja todistettuja asioita ei kannata olla hyväksymättä vain siksi, että oma logiikka sanoo jotain muuta.

*huokaisu*

No tässähän minä juuri otan selvää, kysyn muilta äideiltä, ja annan palstalaisten laittaa mut tiukille. Sen tiedän, että kesällä saatiin ihan tarpeeksi D-vitamiinia. Talvesta en olekaan niin varma, joten nyt mietin uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
NinaTT: otat siis itse vitamiinilisiä? Miksi ihmeessä :xmas: eihän ihminen tarvitse mitään ektraa, jos ravinnosta saa kaiken tarpeellisen?

Miten muuten ajattelit jatkossa: kun vauva syö kiinteitä, hän saa vähemmän sinun d-vitamiinirikasta (?) maitoasi. Vuosi vuodelta vähemmän. Entä sitten kun imetys loppuu? Kai tiedät, että nykyään suositellaan talviaikaan d-vitamiinilisää 5-v asti, tytöille myös murrosiässä.

Kyllä, otan vitamiinilisiä. Ajattelin, että suolistoni ja kroppani on muutenkin kehittyneempi, ja käsittelee haittavaikutukset paremmin kun pienen vauvan.

Kun vauva syö vähemmän mun maitoa, saa hän myös D-vitamiinia muualta. Kun imetys loppuu, saa hän silti muualta D-vitamiinia, aivan kuten me aikuisetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Kyllä, otan vitamiinilisiä. Ajattelin, että suolistoni ja kroppani on muutenkin kehittyneempi, ja käsittelee haittavaikutukset paremmin kun pienen vauvan.

Kun vauva syö vähemmän mun maitoa, saa hän myös D-vitamiinia muualta. Kun imetys loppuu, saa hän silti muualta D-vitamiinia, aivan kuten me aikuisetkin.

No kai tiedät, että tietyt d-vitamiinivalmisteet on ihan sopivia juuri vauvoille? Kerrotko vielä mitä haittavaikutuksia tarkoitat? Masukivuthan helpottaa, kun kokeilet eri valmistetta.

Ja juuri kuten totesin, jopa murrosikäisillekin suositellaan talvella d-vit lisää. Ei saa ravinnosta ei auringosta tarpeeksi. Saati sitten joku 3-4-vuotias.

Mitä jos väittelisit tästä asiasta siellä neuvolassa? :whistle: Niillä on varmasti ladata sulle pöytään mustaa valkoisella tästä asiasta,ja voit sitten kyseenalaistaa niitä tietoja siellä ammatti-ihmisen kanssa.Tai sitten vaan yksinkertaisesti jatkat googlettamista ja olet antamatta niitä saakelin tippoja lapselles.Thats it.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:

Eikä ole pakko antaa heti alusta asti 5tippaa,vaan käyttää vähän järkeensä ja suurentaa annosta pikkuhiljaa.
Vauvalla kun on niin herkkä suolisto

Nostan vaan......

Taisinpa tehdä jonkulaisen päätöksen...

Ens kuusta asti aloitan jotkut tipat, kokeillaanpa vaikka siiten muutamia, mutta en anna kaikkia kerralla. Jos siis esim valmistetta tulis antaa 5 tippaa päivässä, annan 2 aamulla, yhden päivällä, 2 illalla tms, ja yritän ajoittaa ne syöttöjen yhteyteen (tosin tuosta ei vieläkään saa selvää milloin syö x) )

Sitten helmikuun lopuilla vähennetään määrää ja vietetään taas aikaa ulkona enemmän. Pidän samalla huolta siitä, että itse saan paljon D-vitamiinia, koska kyllä D-vitamiinipuutos vaikuttaa maitooni. Kesäisin ei sitten jatkossakaan käytetä mitään vaa ollaan ulkona.

Sitten kun tyo syö tarpeeksi kiinteitä, eli ei nyt talvena vaa ens talvena, pyrin siihen, että D-vitamiinia tulisi tarpeeksi ravinnosta. Jos ei tule, niin harkitaan jonkunlaista ravintolisää taas.

Kiitos kaikille jotka asiallisesti jaksoivat väitellä, keskustella ja kiistellä! :)

Ens kuusta asti aloitan jotkut tipat, kokeillaanpa vaikka siiten muutamia, mutta en anna kaikkia kerralla. Jos siis esim valmistetta tulis antaa 5 tippaa päivässä, annan 2 aamulla, yhden päivällä, 2 illalla tms, ja yritän ajoittaa ne syöttöjen yhteyteen (tosin tuosta ei vieläkään saa selvää milloin syö x) )

Sitten helmikuun lopuilla vähennetään määrää ja vietetään taas aikaa ulkona enemmän. Pidän samalla huolta siitä, että itse saan paljon D-vitamiinia, koska kyllä D-vitamiinipuutos vaikuttaa maitooni. Kesäisin ei sitten jatkossakaan käytetä mitään vaa ollaan ulkona.

Sitten kun tyo syö tarpeeksi kiinteitä, eli ei nyt talvena vaa ens talvena, pyrin siihen, että D-vitamiinia tulisi tarpeeksi ravinnosta. Jos ei tule, niin harkitaan jonkunlaista ravintolisää taas.

Kiitos kaikille jotka asiallisesti jaksoivat väitellä, keskustella ja kiistellä! :)

:flower:

Muuten tippojen suositus on, että ekana päivänä (jopa ekan viikon ajan) vain yksi tippa, sitten kaksi tippaa niin että saa mennä kuukausikin ennen kuin se 5 tippaa tulee päivässä. Eli hitaasti.

Hyvä päätös:)

Mutta sen verran vielä,että ei sun välttämättä tarvii antaa sitä 5 tippaa edes sinä yhtenä päivänä.
Mulle on ihan lastenlääkärikin sanonut että pikkuhiljaa kun alottaa niin masuvaivoja ei yleensä edes tule.
Siispä meidän jokainen lapsi on saanut aluksi sen yhden tipan päivässä,ja aamusella yleensä niin ei mene sitten yö unet.
Siitä olen sitten nostanut määrää.Kuukausi-kaks on mennyt et olen sitten uskaltanut antamaan sen viisi tippaa.
Voi tämäkin olla jonku mielestä väärin,mutta parempi kun ei ollenkaan.
Ja lastenlääkärin/neukan luvalla tähän aloin.

myö alotettiin devitol tipat 1 tippa tänään ja huomenna, sit 2 tippaa kahtena seuraavana päivänä, sit 3 jne. nyt ollaan 5 tipassa!! eikä ole vatsa vaivoja, vaikka hillittömästi neiti piereskelee, mutta se johtuu miun syömistä ruuista!!

Kesään mennessä ehdit myös hyvin tutustua siihen miksi vauvojen ei nykyään suositella olevan suorassa auringonpaahteessa. Minäkin suhtaudun kriittisesti kaikkeen lapseen tungettavaan ulkopuoliseen mutta ennemmin valitsen luonnottomat d-lisät kuin luonnollisen ihosyövän..

Me ollaan jouduttu venkslaamaan noiden D-vitamiinien kanssa allergian vuoksi tosi paljon. Ihan heppoisin perustein en jättäisi lasta ilman D-vitamiinilisää jatkuvasti. Meillä ei siis sopineet mitkään tippamuotoiset vitamiinit ja kaikki kyllä kokeiltiin. Lapsi oli ekat 4,5 kk pelkällä äidinmaidolla ilman D-vitamiinilisää ja sitten lopetin imetyksen (ei oireettomuutta iemtysdieetistä huolimatta) ja siirryttiin neocatelle, johon on lisätty jonkun verran myös tuota D-vitamiinia. Tänä aikana oltiin lääkärin valvonnassa ja otettiin ravitsemuslabroja, joissa selvitettiin mikä on tilanne kalkin ja muiden osalta. Vuoden ikäisenä alkoi sopimaan Dee tabletti, jonka jauhan jauhoksi ja annan ruoan mukana. Koska vauvaiässä D-vitamiineihin jäi vajetta, jatketaan lisä vitamiinin antoa normaalia pidempään.

Jos on tarvetta siis olla ilman vitamiinilisää, niin tee se edes lääkärin valvonnassa äläkä itse säädä vasten parempaa tietoasi.

D-vitamiinista on muuten tosi vaikea saada yliannosta. Nykyiset rajat ovat tosi alakanttiin ja niitä tod.näk. nostetaan ihan lähitulevaisuudessa.

Meillä menee lisänä nyt vielä kalkki ja öljylisä, joten eiköhän tämä tästä.

Yhteistyössä