Vauvat vaihtuivat sairaalassa

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200904209444500_ul.shtml

Vauvat vaihtuivat sairaalassa
Maanantai 20.4.2009 klo 16.06

Venäläinen synnytyssairaala on tuomittu vahingonkorvauksiin venäläisen ja tshetshenialaisen vauvan vaihtumisesta.

Erehdys kävi ilmi vasta puolentoista vuoden kuluttua sekaannuksesta, Komsomolskaja Pravda -lehti kertoi maanantaina.

Vauvat syntyivät Orjolin alueella Lounais-Venäjällä maaliskuussa 2007. Sekaannus tapahtui, kun synnytysosastolla työskennellyt hoitaja vaihtoi vastasyntyneiden viltit, joihin vauvojen nimet oli merkitty.

Nimet löytyivät myös lasten rannekkeista, mutta sekaannusta ei huomattu vaan vauvat vietiin kotiin. Lasten ulkonäkökään ei herättänyt äideissä epäilyksiä, vaikka toinen vauvoista oli vaalea ja sinisilmäinen ja toinen tummahiuksinen ja ruskeasilmäinen.

- Olin niin onnellinen, ettei minulle tullut mieleenikään tarkastaa ranneketta. Minua ei häirinnyt lainkaan se, että hän oli tumma, venäläisen vauvan äiti Anna Androsova kertoi.

Androsovit huomasivat rannekkeessa olevan väärän nimen 18 kuukauden päästä. Tshetsheenivauvan vanhemmat suostuivat vaihtoon vasta dna-testien ja oikeuden päätöksen jälkeen.

Vauvojen viltit vaihtanut hoitaja sai potkut, ja sairaalalle mätkäistiin yli 3 000 euron vahingonkorvaukset.

Miten ei oo voinu häiritä jos vielä noin erinäköiset vauvat ollu?!? :o

no huhhuh.. luulis että kun on jo oman vauvansa nähnyt, huomaisi myös jos se vaihtuisikin kesken kaiken.. ja kun hiusten väri ja silmätkin oli ihan erilaiset...

Hyi...
mun äidille on käynyt vaihtikset...
Toisin ei kestänyt ku muutama minuutti ku selvis. Vuosi oli -79 ja äidilleni tuotiin vauvalasta vauva, äiti katsoi että tää ei oo kyllä mun, ja kätilö sitten että onhan se hyvä rouva, vastasyntynyt vain muuttuu niin nopeasti.....

No eipä ollut, kun tarkasti äitini pyynnöstä asian...

Mulle kävi 7v. sitten niin että tuotiin vauvaa syömän ja totesin hoitsulle et just mä sen syötin niin totes mulle että sillä on kuitenkin nälkä.Katoin vauvaa ja sanoin ettei tää edes ole mun ja hetken aikaa meni ku hoitsu haki vauvan pois ja sanoi ettei se ole mun.

:o

Tosin jos ne ei oo aiemmin nähny vielä niitä vauvojaan kuin ihan pikaisesti synnytyssalissa? Tai jos on sektiolla syntyneitä ja äidit ollut nukutettu? En mä tiedä, tuntuu vaan siltä, ettei voi noin vain olla tunnistamatta omaa lastaan jos sen on jo nähnyt kunnolla.

Ihan kauhee tilanne kyllä toi kun noin pitkään asuivat väärissä kodeissa, niille vauvoille ne vanhemmat oli just ne omat keiden kanssa asuneet, varmasti hirvee sokki yht'äkkiä vaihtaa kotia ihan vieraiden ihmisten luokse! Ja kauheaa vanhemmille, että on missannut oman lapsen elämästä ensimmäiset 18kk!

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200904209444500_ul.shtml

Miten ei oo voinu häiritä jos vielä noin erinäköiset vauvat ollu?!? :o

mun miehellä on ruskeat silmät ja meillä molemmilla on tummat hiukset, silti meijän poika on sinisilmänen ja melko vaaleahiuksinen (eikä oo vaihtunu matkalla)...

luuletko sä että ne vanhemmat on nähny ne vauvat vierekkäin? silloin ois saattanu pistää silmään mutta ei kyllä varmaan muuten....

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Miten ei ole kiinnittäny rannekkeessa olevaan nimeen mitään huomiota 18 kuukauteen?

no en mä ainakaan sitä ranneketta oo kertaakaan katellu sen jälkeen kun kotiin tultiin ja otettiin se irti... mutta kyllä mä tietty sairaalassa sen tarkistin molemmilla kerroilla kun tuli vauvalasta takasin...

Alkuperäinen kirjoittaja dhddh:
Hyi...
mun äidille on käynyt vaihtikset...
Toisin ei kestänyt ku muutama minuutti ku selvis. Vuosi oli -79 ja äidilleni tuotiin vauvalasta vauva, äiti katsoi että tää ei oo kyllä mun, ja kätilö sitten että onhan se hyvä rouva, vastasyntynyt vain muuttuu niin nopeasti.....

No eipä ollut, kun tarkasti äitini pyynnöstä asian...

joo mun äidille kans käyny noin mun kohdalla. olivat äidille tuoneet poika vauvan niin äiti oli sanonu et hän kyllä sai tytön X)

Mä olin ainakin edellisellä kertaa viel osastolle mennessäkin niin tukka sekasin etten ois muistanut vauvaani vaikka oisinn sen nähnytkin salissa tai osastolla ja se ois viety pois välissä... :ashamed: sain tosi vahvaa kipulääkettä istukan poistoa varten, just muistin oman nimeni.

mä jäin miettimään uutista lukiessani, että mitenhän sitä olisi toiminut itse..

aika vaikea paikka, jos on 1,5 vuotta kasvattanut lasta omanaan. tulisiko edes mieleen haluta vaihtoa? hirveä paikka, toivottavasti ei ikinä joudu moista miettimään. :(

Yhteistyössä