vauvani 9kk ei ole vielä kertaakaan ollut hoidossa, outoa?

  • Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"esikoisen äiti"
niin vauvani on jo 9kk eikä ole vielä kertaakaan ollut hoidossa päivällä tai yökylässä. onko tämä jotenkin epänormaalia? kun tuntuu että kaikki sanovat että pitäisi laittaa hoitoon jne.

olen itse ehkä ollut pari kertaa kaupungille ilman vauvaa ja tällöin vauva isänsä kanssa, muuten olen jatkuvasti vauvan kanssa. pitäisikö sitä jo enemmän olla ilman vauvaa? käydä puolison kanssa kahdestaan ulkona tms. olenko jotenkin epänormaali kun aina vauva on joka paikassa mukana. ja nukutaankin vielä vauvan kanssa samassa huoneessa, tästäkin on tullut kommenttia että vauvan pitäisi jo olla omassa huoneessa.

meillä on aika pienet tukiverkot, isovanhemmat asuvat kaukana eikä kyllä muutenkaan ole hoitokäsiä saataville. ehkä muilla sitten on mummot ja papat naapurissa tai lähellä että tulee vauvan oltua enempi hoidossa.
 
sdkfö
Ei meidänkään 8kk ikäinen vauva ole vielä ollut hoidossa. Mies on hoitanut, jos olen ollut esim. kampaajalla. Minä imetän vielä niin ei oikein esim. yökyläilyt onnistuisikaan.
 
-
No ei kai siinä mitään outoa ole, kukin tyylillään. Meillä tosin tuossa iässä oli ollut jo muutamia kertoja mummolla yöhoidossa. Mutta kyllä moni tuon meidänkin systeemimme tuomitsee. Pääasia siis, että itse olet sinut valintojesi kanssa.
 
"..."
Et ole outo.

Meillä vauva oli ensimmäisen kerran isovanhempien luona hoidossa muutaman tunnin juuri tasan 9 kk:n ikäisenä. Seuraavan kerran oli muutaman tunnin jälleen isovanhemmilla 10-kuisena. Tasan yksivuotiaana isovanhemmat tulivat meille yöksi ja hoitivat lasta, kun olimme itse ystävien luona. Tulimme kyllä yöllä kotiin, mutta käytännössä isovanhemmat vastasivat lapsen hoidosta koko illan ja yön. Varsinaisessa yökylässä lapsi oli 1v 1 kk:n ikäisenä.

Imetin lasta pitkään, eikä lapsi huolinut vauvana tuttipulloa, joten ensimmäiset puoli vuotta meni täydellisessä symbioosissa. Minusta oli parempi aloittaa hoitoon totuttelu pikku hiljaa, paitsi lapsen kannalta, myös itseni kannalta. Meillä isovanhemmat eivät asu samassa kaupungissa, mutta kuitenkin sen verran lähellä, että ovat voineet auttaa lapsen hoidossa.
 
noooh
lapseni 5v ei ole ollut koskaan yöhoidossa eikä sekuntiakaan missään muuallakaan hoidossa kun meillä ei ole ketään kuka hoitaisi. Isovanhemmat eivät halua olla elämässämme mukana eivätkä ole edes kaikkia lapsia nähnyt, kummeja/tätilöitä/enoloita ei ole eli ei ketään sukulaista tai tuttavaa joka hoitaisi. Ei tämä minusta ihmeellistä ole, harvinaista toki kyllä, koska useimmilla isovanhemmat haluavat hoitaa ja osallistua. Tiedän itseni lisäksi muitakin perheitä joissa isovanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa lapsenlapset (omatki varakkaat vanhempani satsaavat vain itseensä ja matkustavat ja harrastavat terveinä varakkaina eläkeläisinä).

Sitten kun pieninkin lapsista on vähän isompi niin MLL hoitaja tulee olemaan ainoa tukiverkostomme.
 
"mie"
Ei ole meidänkään 1v4kk vanha lapsi ollut kertaakaan yökylässä. Muutaman kerran on joko isovanhemmat tai isi lasta hoitanut. Yhden kerran olemme käyneet miehen kanssa syömässä kahdestaan ja viime vappuna kävin itse muutaman tunnin kaverin luona iltaa istumassa (lähdin kotoa sen jälkeen, kun lapsi rupesi yöunille). Ei ole meillä tarvetta, eikä kiirettä laittaa lasta hoitoon. Apuja kyllä löytyy, jos sitä tarvitaan.
 
Ei ole yhtään outoa. Meillä neiti oli 1 v 3 kk ennen ensimmäistä kyläilyreissua. "joutuikin" jäämään sitten heti 2 yöksi, kun tehtiin miehen kanssa muuttoa. Ei siitä olis pienen lapsen kanssa tullut yhtään mitään, kun päivät veny pitkälti yli puolenyön.. :)

Jäi todella hyvin mielin hoitoon isovanhempien luokse eikä mitenkään vaikuttanut kärsivän siitä.

Itselläni ei ollut mikään kiire lähteä "vauvan" luota mihinkään. Mitä nyt salilla kävin pari kertaa viikossa illalla kun lapsi jo nukkui ja tänkin ajan oli isänsä kanssa.

Mutta tääkin asia on sellanen, että tekee niin miltä itsestä parhaalta tuntuu ja luottaa omiin vaistoihinsa niin hyvä siitä tulee.. :)
 
Meillä oli myös niin, että imetin lasta 1 v 8 kk, niin sekin vähän rajoitti yökyläilyjä. Neiti näet totutETTU nukahtamaan tissille. :) ja en itse ois kestänyt sitä "tuskaa" olla täysien maitotankkien kanssa. ;)
 
"vieras"
Riippuu ihan siitäkin, onko kunnollisia hoitajia tarjolla. Jos fiksu ja luotettava, lapsenlapsensa kanssa mielellään oleva mummo asuu naapurissa, niin sitten joo (jos ei siis voi edes kauppareissua/kahvilareissua tehdä miehen kanssa kaksin). Jos potentiaaliset hoitajat ovat kaukana, niin sitten ihan normia.

Miehen porukat asuvat melkein naapurissa ja olivat ja ovat edelleen innoissaan ja onnellisia ainokaisesta lapsenlapsestaan. Muksu on parikuisesta asti ollut esim. kauppareissun ajan mummulassa, puolen vuoden iän jälkeen elokuvankin ajan. Yökylään annoin vasta, kun lopetin imetyksen lapsen ollessa n. 1,5v.
 
"heidihh"
Et minustakaan ole outo, kukin tyylillään.
Kaikilla ei edes ole hoitomahdollisuuksia niin.

Meillä tyttö oli vähän yli vuoden iässä ekaa kertaa mummolassa pari tuntia,
vaikka isovanhemmat vähän yli-innoikkaita hoitajia oisivat olleetkin.
Mä en vaan tuota ennen ollut kertakaikkiaan tarvinnut hoitajaa ja musta ois ollu tyhmää laittaa lapsi muuten vaan. Isänsä kanssa oli kaksisteen toki jokusen kerran ollut, mun lääkärimenojen tmv takia. Nyt on 2,5v ja oli vähän yli 2v ekaa kertaa yökylässä kun oltiin synnyttämässä kuopusta. Pari tuntisen on ollut hoidossa nyt 2,5v ikään mennessä 5 kertaa ja tuossa viime viikonloppuna jo pyysi itse että saisi mennä mummolaan.

Et ole outo, eikä musta ole outoa sekään vaikka lapsi ois ollutkin hoidossa.
Kukin tyylillään :)
 
"..."
Musta on muuten outoa, että jotkut mainitsevat erikseen, että lapsi on ollut isällään hoidossa, siis tilanteessa, jossa isä ja äiti ovat parisuhteessa. Miten niin isällään hoidossa? Meillä ainakin isä on tasavertainen vanhempi siinä missä äitikin, enkä kyllä kokenut, että vauva olisi jossain ulkopuolisessa hoidossa, kun isä häntä hoitaa.
 
Nojaaja
Minusta kaikki alle ½ vuotiaat toimii noin suurinpiirtein samalla periaatteella:syö, juo, pissaa, kakkaa, nukkuu ja seurustelee, ja kun nämä tarpeet tyydytetään niin ei se lapsi kauhean onneton voi olla! ja sitten kun päästään yli sen puolen vuoden ja vuoden ikään.. tulee erillaisia tarpeita jokaiselle lapselle yksilöllisiä...
Joten meillä ainakin vauva oli eka kerran hoidossa 3kk vanhana YÖtä!! Ja sen sijaan nyt kun tuosta vauvasta on kasvanu 2,5vuotias täystuho-uhmis(tosin hyvin rakas sellainen) en vie mielellään hoitoon, juuri sen takia että hoito vaativampaa kun vauva ikäsellä!
 
"eedla"
[QUOTE="esikoisen äiti";24189177]niin vauvani on jo 9kk eikä ole vielä kertaakaan ollut hoidossa päivällä tai yökylässä. onko tämä jotenkin epänormaalia? kun tuntuu että kaikki sanovat että pitäisi laittaa hoitoon jne.

olen itse ehkä ollut pari kertaa kaupungille ilman vauvaa ja tällöin vauva isänsä kanssa, muuten olen jatkuvasti vauvan kanssa. pitäisikö sitä jo enemmän olla ilman vauvaa? käydä puolison kanssa kahdestaan ulkona tms. olenko jotenkin epänormaali kun aina vauva on joka paikassa mukana. ja nukutaankin vielä vauvan kanssa samassa huoneessa, tästäkin on tullut kommenttia että vauvan pitäisi jo olla omassa huoneessa.

meillä on aika pienet tukiverkot, isovanhemmat asuvat kaukana eikä kyllä muutenkaan ole hoitokäsiä saataville. ehkä muilla sitten on mummot ja papat naapurissa tai lähellä että tulee vauvan oltua enempi hoidossa.[/QUOTE]

No ei ole mitenkään epänormaalia vaan nimenomaan normaalia. Epänormaalia on se, että pientä vauvaa jo kuskataan yökylään sinne ja tänne. Vauvan kuuluu saada olla vanhempiensa kanssa ja myös nukkua heidän kanssaan mikäli vanhemmat itse vaan saavat sillä tyylillä nukuttua. Mun kuopus on 1v eikä oo vielä koskaan ollu kenenkään hoidossa eikä mee vielä pitkään aikaan.
 
Meillä vauva 8kk, ei ole koskaan ollut yökylässä. Päivällä pari kertaa mummon hoidossa, esim. kun joudutiin anoppilasta käsin lähtemään päivystykseen niin vauva jäi illaksi anopille. Miehen kanssa olemista en laske "hoidoksi", yötä en kyllä ole pois ollut. Ei vaan ole tullut tarvetta eikä oikeastaan tilaisuuttakaan.

Ei minusta ole mitenkään epänormaalia mutta ei sekään olis jos vauva ois ollut hoidossa useammankin kerran.
 

Yhteistyössä