vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokavaliosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokavaliosta

Vieras
Vauvallani tulee kohtsillään 7kk täyteen. Soseita ollaan syöty 4kk iästä lähtien; kasvista, hedelmiä, possua, naudanlihaa, broileria, pastaa. Kaupan valmiita soseita muut, paitsi bataattia ja parsakaalia olen itse tehnyt pakkaaseen. Kalasta nousi ihottuma, sitä kokeilen joskus myöhemmin uudelleen.

Kysymys kuuluukin nyt, täytyykö vauvan ruokavalioon lisätä jotain muuta; kananmunaa, jugurttivalmisteita (vauvan soseita siis), sipulia tms. Vai riittääkö nämä antamani soseet?

Kuulin vaan kerran neuvolassa, kun pari äitiä vöyhkäsi, miten lisätä kananmuna vauvan ruokavalioon. Täytyykö vauvaa siis totuttaa muihinkin ruoka-aineisiin, vai riittääkö, että ne tulee eteen jossain ruuassa sitten joskus?

*Kiitos, jos valaisette asiaa*

Kananmunan antamisella ei ole kiire. Sipulia voit laittaa soseisiin ja lihan joukkoon, se on terveellistä. Vauvan jugurtteja voit antaa jo nyt, meillä ei oikein pojalle maistu. Luonnonjugurttia voi alkaa antamaan 10 kk jälkeen.

Olen huomannut, että monet 8 kk valmisruoat sisältää maitorahkaa, juustoa jne. Niillähän voi aloittaa sitten totuttamisen, itse en ainakaan vielä maitorahkaa yms. vielä tarjoaisi.

Ei näillä millään kiire ole. 1-vuotiaana alettiin antaa ihan samoja ruokia kuin itsekin syödään ja siinähän sitä on viimeistään tullut kaikkia ruoka-aineita vastaan. Anna muiden ""vöyhkätä"" ja menkää te ihan omaan tahtiinne ilman paineita.

Ihan riittävästi minusta tuossa on. Ei meilläkään tuon ikäisenä syöty tuon kummemmin. Meillä oli käytössä ne vauvajugurtit (Piltillä esim. mangojugurtti ja mustikkavadelma ja sit on niitä Muksun tetroissa olevia persikka ja päärynä) ja tyttö tykkäs kovasti! 10kk iässä aloin antaa ihan tavallista maustamatonta jugurttia marjasoseen kanssa. Me ollaan vältelty kalaa edelleen, vaikka tyttö on jo vuoden. Mä olin itse niin allerginen sille lapsena ja tytölläkin vähän taipuvaisuutta mun iho-oireisiin ym.

Ootko antanut puuroa? Kannattaa kokeilla kaikki viljat vähitellen kaurasta alkaen. Kananmunaa voi koittaa vähitellen toki myös, jos haluat. Mä oon lykännyt sitäkin, kun olin sillekin itse niin superallerginen pienenä! On neiti kyllä syönyt ruokia, missä kananmunaa on, kuten maistanut kakkua, pinaattilettuja ym. herkkuja. :)

Kysy neuvolasta vielä ohjeita!

Yhteistyössä